Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
13-11-2015 | artikel nr. 5266
del

Sofie Vea: Ensemblet investerer i mig

Sofie Ancher Vea er en del af ensemblet på Team Teatret i Herning. Hun forventer øget rutine og oplever en stor tilfredsstillelse i, at teaterkollektivet fortsætter og styrkes fra produktion til produktion. Foto: Team Teatret

TEMA ENSEMBLET: Siden august 2015 har Sofie Ancher Vea været ensembleskuespiller på Team Teatret i Herning. Hun oplever kontinuiteten i det daglige arbejde og muligheden for selv at skabe noget som meget tilfredsstillende. 

Af Signe Ravn

Traditionelt har de faste ensembler været forbeholdt de større scener med Det Kongelige Teater i spidsen. Men de senere år har ensembletanken bredt sig til mindre teatre. Proscenium.dk undersøger tendensen i en række artikler om ensembleteater.

Siden skuespiller Sofie Ancher Vea blev færdiguddannet fra Statens Scenekunstskole i 2013, har hun med egne ord ligget lunt i svinget, hvad angår spændende opgaver. Alligevel valgte hun i år at søge fra København til Jylland for at blive en del af det lille, nye ensemble på Team Teatret i Herning, der også tæller Anders Cornelius Zoffmann (pr. 1. november 2015) og Mikael Helmuth.

Får en relation til publikum

”Jeg savnede en sammenhæng og en dybere mening i mit skuespillervirke. Allerede noget før stillingen på Team Teatret blev slået op, havde jeg derfor gjort op med mig selv, at jeg ville prøve at være en del af et ensemble, være en fast del af staben på et teater. Jeg havde også gjort op med mig selv, at jeg nok ikke ville dø, hverken konkret eller kunstnerisk, af at bo langt fra København,” fortæller Sofie Ancher Vea til proscenium.dk.

”Tværtimod havde jeg faktisk fået lyst til at være en del af et mindre lokalområde, og på den måde få oplevelsen af, at dét, jeg laver som skuespiller, har konkret betydning for nogen. At publikum ikke er en udefinerbar masse, men personer til hvem jeg har en relation, der rækker ud over teaterrummet.”

Et savn at flytte væk fra familien

Nøjagtigt som Team Teatrets leder Dorthe Skøtt Bébe håbede, er ensemblet til stede i lokalsamfundet, og falder naturligt i snak med publikum, når der hilses på naboer, småsnakkes i svømmehallen eller i supermarkedet. Sofie Ancher Vea har allerede oplevet stor varme og interesse fra lokalsamfundet, og det motiverer.

”Den tætte kontakt er meget motiverende for mig, eftersom jeg har den holdning, at kunst skal være et samlingspunkt og et mødested,” forklarer Vea, der har oplevet sin flytning fra hovedstadsområdet til Jylland som forholdsvis udramatisk, selvom det er et savn at flytte væk fra familie og venner.

Til gengæld har hun så kunnet tage langdistancen ud af sit forhold og flytte sammen med sin kæreste, der allerede boede i Jylland. Det har hjulpet på overgangen og hurtigt skabt en naturlig hverdag, og faktisk har hun oplevet, at andre var mere nervøse på hendes vegne over flytningen end hun selv.

Mere taler for end imod

Sofie Ancher Vea oplever, at mange i branchen kan være lidt nervøse for at blive glemt, hvis de ikke holder sig til i hovedstanden, hvor en stor del af landets kunstnere bor og arbejder. Men faktisk har hun primært fået positive tilkendegivelser om sit skifte.  

Flere i hendes omgangskreds har givet udtryk for, at det udelukkende var praktiske forhindringer, der gjorde, at de ikke selv søgte ensemblestillingerne. De var for etableret i København med bolig, partner og børn. Deciderede advarsler har der ikke været.

”Én har sagt, at det nok ikke var ”det mest karrierefremmende move” - men det kommer jo igen an på hvad for en karriere, man vil have, og hvad for et liv i det hele taget. Jeg ved godt, at der nok ikke kommer så mange castere og Hollywood-agenter til Herning, og det kan man da godt beklage. Men alt i alt har jeg vurderet, at der både kunstnerisk og menneskeligt er flere ting, der taler for min ansættelse her end imod.”

Får mere indflydelse som fastansat

På plussiden er blandt andet, at det tiltrækkende teaterkollektiv og fællesskab, i et ensemble, bliver til noget, der varer længere end blot en enkelt prøve- og spilleperiode. Selvom Sofie Ancher Vea understreger, at afvekslingen mellem konstant skiftende kunstneriske hold og arbejdskulturer også er sjov og noget, hun synes, hun er god til, så er der en anden indflydelse at hente som ensembleskuespiller.

”Som fastansat ensemblemedlem har jeg en platform, hvorfra jeg selv kan skabe noget og sætte ting i gang. Det er nemmere at få en workshop, en forestilling eller et kunstnerisk eksperiment op at stå, når man har et helt teater i ryggen, en scene og teknisk personale og isenkram til rådighed,” fortæller hun proscenium.dk.

Vi bygger op og udvikler

”Jeg er en del af et hold, af et fællesskab, hvor vi udvikler os sammen. Jeg har netop overstået min første forestilling, hvor jeg spillede tæt sammen med én af teatrets øvrige skuespillere (Mikael Helmuth red.) ­– i vores næste forestilling er han instruktør. Vi får mulighed for at bygge videre på det kendskab, vi har fået til hinanden fra denne produktion. Dét, vi lige har bygget op, forsvinder ikke bare, det udvikler sig, ændrer form, bliver til noget andet. Det er dybt tilfredsstillende for mig.”

”Jeg mærker allerede nu, at teatret ønsker at investere i mig som kunstner, og i min udvikling som skuespiller på en måde, som jeg ikke har oplevet som freelancer. Der er en forventning om, at jeg bringer ideer og initiativer til bordet, og en åbenhed og nysgerrighed over for det, jeg kommer med,” siger Sofie Ancher Vea.

Fire bærende roller giver rutine

Og åbenheden udmønter sig konkret i, at Sofie Veas input under prøver kan aflæses i det endelige resultat og i den tilfredsstillende følelse af at være med medskaber af en forestilling.

”Som relativt nyuddannet skuespiller glæder jeg mig til at få noget solid erfaring, og masser af plads og lejlighed til at blive en bedre skuespiller. Jeg er blevet ansat på et lille teater, hvor vi kun er tre skuespillere i ensemblet. Vi behøver altså ikke at slås om de gode roller, om prøvetid, instruktionstid og scenetid. I indeværende sæson har jeg således udelukkende store, bærende roller fordelt på fire meget forskellige forestillinger. Jeg kan ikke forestille mig andet end, at det vil gøre mig bedre og mere rutineret at få tildelt så meget ansvar, og at blive kastet ud i så mange forskellige genrer,” ræsonnerer den nyslåede ensembleskuespiller.

Styrker skabende kunstnervirke

Sideløbende med teatrets egenproduktioner skal ensemblet lave andre kunstprojekter og teateraktiviteter i og uden for huset, med hinanden eller med samarbejdspartnere udefra.

”Det er i høj grad noget som vi i ensemblet selv skal være med til at opfinde og drive, og på den måde regner jeg også at få styrket den skabende, opfindende del af mit kunstnervirke,” slutter Sofie Ancher Vea.

Se Team Teatrets repertoire

19-02-2018

Navnenyt: Charlotte Bach tiltræder som jurist i TIO

Charlotte Bach tiltræder den 1. marts 2018 som TIOs nye jurist. Hun erstatter dermed Sanne Bech.

15-02-2018

En fælles stemme til Kulturmødet på Mors 2018

Vi gentager succesen fra sidste år og deltager til Kulturmødet på Mors 23-25. august 2018 med nye cases, der kan sætte gang i kulturdebatten.

13-02-2018

Forsker følger huskunstnerprojektet ”Fortællinger i lokalsamfundet”

I et forskningsprojekt, hvor Statens Kunstfonds Huskunstnerordning blev undersøgt, var seks caseprojekter udvalgt til at blive fulgt tæt af forskergruppen. En af de cases, som blev undersøgt, var Jesper la Cour og Det Fortællende Teaters samarbejde med Hem Skole i Skive.

12-02-2018

Danskerne er de største kulturforbrugere i EU

En ny opgørelse fra Eurostat viser, at hele 85,3 pct. af danskerne i løbet af et år deltager i en kulturel aktivitet. I gennemsnit deltager 63,7 pct. af europæerne i kulturelle aktiviteter.

09-02-2018

Island Connect residency går til Teater Bæst og Clownidoscopio Teatre

BIRCA og C.IN.E. har besluttet, hvem der får gratis recidency på Bornholm og Mallorca. Clownidoscopio Teatre, som kommer fra Ibiza, har allerede kontakt med Danmark, da deres stykke skal instrueres af Gitta Malling, teaterleder på Limfjordsteatret.

08-02-2018

Dansk Kunstnerråd om Åben Skole: Integrer kunst i skolen gennem fagligt samarbejde

I en ny rapport peger Dansk Kunstnerråd på, at de kunstneriske og kulturelle indslag i Åben Skole ofte blot bliver et underholdende indslag med kunstnere som ”dagens gæst”. I stedet for disse kortere besøg bør kunstnere og lærere indgå et samarbejde, forberede undervisningen sammen og derigennem drage fordel af hinandens fagligheder.

07-02-2018

PS Profil: Cantabile 2

I en serie skiftes TIO’s medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Cantabile 2.

06-02-2018

Stormøde: Teater- og filmbranchen viser vejen for andre brancher

Fredag den 2. februar løb et stormøde af stablen om psykisk arbejdsmiljø, sexkrænkelser og magt i film- og teaterbranchen. På mødet debatterede de ca. 180 deltagere livligt om bl.a. gråzoner og etiske retningslinjer. 
05-02-2018

Navnenyt: Maria Westh Hage er ny producent på Cantabile 2

Cantabile 2, egnsteater i Vordingborg, har ansat en producent med solid erfaring i ledelse, udvikling og samarbejde. Maria Westh Hage bor i Vordingborg, hvor hun i mange år har arbejdet inden for uddannelsesverdenen med skoleledelse, udvikling og samarbejder på tværs af organisationer, kommune og erhvervsliv.

02-02-2018

Fælles kultur med plads til forskellighed i kulturhus med 61 aktører

I forbindelse med Carte Blanches bidrag ”KUNSTEN AT LYTTE” til Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 lavede teatret et POP-OP-KULTURHUS i Viborg. I de 25 dage, kulturhuset var åbent, var der i alt 71 arrangementer med 61 forskellige aktører. Proscenium har talt med Carte Blanche, som giver deres anbefalinger til, hvordan man får et samarbejde med så mange parter til at lykkes.

01-02-2018

Årets Teateroplevelser 2017

CPHCulture har netop offentliggjort vinderne af Årets Teateroplevelser 2017:

31-01-2018

PS Profil: TEATRET

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer TEATRET.

30-01-2018

Navnenyt: Thorkild Andreasen udnævnt til Kunstrådet i Aarhus

Thorkild Andreasen, administrativ leder af Carte Blanche og medlem af TIOs bestyrelse, er ét af de seks nye medlemmer i Kunstrådet i Aarhus Kommune.

30-01-2018

Eksterne evaluatorer til egnsteaterevalueringen på plads

Det er nu faldet på plads, at de eksterne evaluatorer, som skal evaluere 13 egnsteatre, bliver Niels Andersen, Rasmus Adrian, Steen Nørgaard samt Pernille Plantener og Rikke Juellund. Evalueringen sættes i gang i februar 2018 og forventes afsluttet senest september 2019.

26-01-2018

Politisk opbakning til film- og teaterbranchens arbejde for et bedre arbejdsmiljø

TIO og syv andre organisationer fra teater- og filmbranchen var til møde med ligestillingsminister Karen Ellemann og kulturminister Mette Bock for at tale om branchens tiltag mod krænkelser og chikane.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.