Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
13-11-2015 | artikel nr. 5266
del

Sofie Vea: Ensemblet investerer i mig

Sofie Ancher Vea er en del af ensemblet på Team Teatret i Herning. Hun forventer øget rutine og oplever en stor tilfredsstillelse i, at teaterkollektivet fortsætter og styrkes fra produktion til produktion. Foto: Team Teatret

TEMA ENSEMBLET: Siden august 2015 har Sofie Ancher Vea været ensembleskuespiller på Team Teatret i Herning. Hun oplever kontinuiteten i det daglige arbejde og muligheden for selv at skabe noget som meget tilfredsstillende. 

Af Signe Ravn

Traditionelt har de faste ensembler været forbeholdt de større scener med Det Kongelige Teater i spidsen. Men de senere år har ensembletanken bredt sig til mindre teatre. Proscenium.dk undersøger tendensen i en række artikler om ensembleteater.

Siden skuespiller Sofie Ancher Vea blev færdiguddannet fra Statens Scenekunstskole i 2013, har hun med egne ord ligget lunt i svinget, hvad angår spændende opgaver. Alligevel valgte hun i år at søge fra København til Jylland for at blive en del af det lille, nye ensemble på Team Teatret i Herning, der også tæller Anders Cornelius Zoffmann (pr. 1. november 2015) og Mikael Helmuth.

Får en relation til publikum

”Jeg savnede en sammenhæng og en dybere mening i mit skuespillervirke. Allerede noget før stillingen på Team Teatret blev slået op, havde jeg derfor gjort op med mig selv, at jeg ville prøve at være en del af et ensemble, være en fast del af staben på et teater. Jeg havde også gjort op med mig selv, at jeg nok ikke ville dø, hverken konkret eller kunstnerisk, af at bo langt fra København,” fortæller Sofie Ancher Vea til proscenium.dk.

”Tværtimod havde jeg faktisk fået lyst til at være en del af et mindre lokalområde, og på den måde få oplevelsen af, at dét, jeg laver som skuespiller, har konkret betydning for nogen. At publikum ikke er en udefinerbar masse, men personer til hvem jeg har en relation, der rækker ud over teaterrummet.”

Et savn at flytte væk fra familien

Nøjagtigt som Team Teatrets leder Dorthe Skøtt Bébe håbede, er ensemblet til stede i lokalsamfundet, og falder naturligt i snak med publikum, når der hilses på naboer, småsnakkes i svømmehallen eller i supermarkedet. Sofie Ancher Vea har allerede oplevet stor varme og interesse fra lokalsamfundet, og det motiverer.

”Den tætte kontakt er meget motiverende for mig, eftersom jeg har den holdning, at kunst skal være et samlingspunkt og et mødested,” forklarer Vea, der har oplevet sin flytning fra hovedstadsområdet til Jylland som forholdsvis udramatisk, selvom det er et savn at flytte væk fra familie og venner.

Til gengæld har hun så kunnet tage langdistancen ud af sit forhold og flytte sammen med sin kæreste, der allerede boede i Jylland. Det har hjulpet på overgangen og hurtigt skabt en naturlig hverdag, og faktisk har hun oplevet, at andre var mere nervøse på hendes vegne over flytningen end hun selv.

Mere taler for end imod

Sofie Ancher Vea oplever, at mange i branchen kan være lidt nervøse for at blive glemt, hvis de ikke holder sig til i hovedstanden, hvor en stor del af landets kunstnere bor og arbejder. Men faktisk har hun primært fået positive tilkendegivelser om sit skifte.  

Flere i hendes omgangskreds har givet udtryk for, at det udelukkende var praktiske forhindringer, der gjorde, at de ikke selv søgte ensemblestillingerne. De var for etableret i København med bolig, partner og børn. Deciderede advarsler har der ikke været.

”Én har sagt, at det nok ikke var ”det mest karrierefremmende move” - men det kommer jo igen an på hvad for en karriere, man vil have, og hvad for et liv i det hele taget. Jeg ved godt, at der nok ikke kommer så mange castere og Hollywood-agenter til Herning, og det kan man da godt beklage. Men alt i alt har jeg vurderet, at der både kunstnerisk og menneskeligt er flere ting, der taler for min ansættelse her end imod.”

Får mere indflydelse som fastansat

På plussiden er blandt andet, at det tiltrækkende teaterkollektiv og fællesskab, i et ensemble, bliver til noget, der varer længere end blot en enkelt prøve- og spilleperiode. Selvom Sofie Ancher Vea understreger, at afvekslingen mellem konstant skiftende kunstneriske hold og arbejdskulturer også er sjov og noget, hun synes, hun er god til, så er der en anden indflydelse at hente som ensembleskuespiller.

”Som fastansat ensemblemedlem har jeg en platform, hvorfra jeg selv kan skabe noget og sætte ting i gang. Det er nemmere at få en workshop, en forestilling eller et kunstnerisk eksperiment op at stå, når man har et helt teater i ryggen, en scene og teknisk personale og isenkram til rådighed,” fortæller hun proscenium.dk.

Vi bygger op og udvikler

”Jeg er en del af et hold, af et fællesskab, hvor vi udvikler os sammen. Jeg har netop overstået min første forestilling, hvor jeg spillede tæt sammen med én af teatrets øvrige skuespillere (Mikael Helmuth red.) ­– i vores næste forestilling er han instruktør. Vi får mulighed for at bygge videre på det kendskab, vi har fået til hinanden fra denne produktion. Dét, vi lige har bygget op, forsvinder ikke bare, det udvikler sig, ændrer form, bliver til noget andet. Det er dybt tilfredsstillende for mig.”

”Jeg mærker allerede nu, at teatret ønsker at investere i mig som kunstner, og i min udvikling som skuespiller på en måde, som jeg ikke har oplevet som freelancer. Der er en forventning om, at jeg bringer ideer og initiativer til bordet, og en åbenhed og nysgerrighed over for det, jeg kommer med,” siger Sofie Ancher Vea.

Fire bærende roller giver rutine

Og åbenheden udmønter sig konkret i, at Sofie Veas input under prøver kan aflæses i det endelige resultat og i den tilfredsstillende følelse af at være med medskaber af en forestilling.

”Som relativt nyuddannet skuespiller glæder jeg mig til at få noget solid erfaring, og masser af plads og lejlighed til at blive en bedre skuespiller. Jeg er blevet ansat på et lille teater, hvor vi kun er tre skuespillere i ensemblet. Vi behøver altså ikke at slås om de gode roller, om prøvetid, instruktionstid og scenetid. I indeværende sæson har jeg således udelukkende store, bærende roller fordelt på fire meget forskellige forestillinger. Jeg kan ikke forestille mig andet end, at det vil gøre mig bedre og mere rutineret at få tildelt så meget ansvar, og at blive kastet ud i så mange forskellige genrer,” ræsonnerer den nyslåede ensembleskuespiller.

Styrker skabende kunstnervirke

Sideløbende med teatrets egenproduktioner skal ensemblet lave andre kunstprojekter og teateraktiviteter i og uden for huset, med hinanden eller med samarbejdspartnere udefra.

”Det er i høj grad noget som vi i ensemblet selv skal være med til at opfinde og drive, og på den måde regner jeg også at få styrket den skabende, opfindende del af mit kunstnervirke,” slutter Sofie Ancher Vea.

Se Team Teatrets repertoire

24-11-2017

Scenekunsten samlet for at give anbefalinger til PUS

På to dialogmøder i hhv. Aarhus og København den 21. og 22. november gav Projektstøtteudvalget for Scenekunst (PUS) et overblik over deres arbejde i udvalget og bad om input til anbefalinger til både det næste udvalg samt til kulturministeren i forbindelse med den kommende reform i 2018.

23-11-2017

Forlaget DRAMA er lukket efter betalingsstandsning

DATS’ forlag, butik og webshop, DRAMA, har været nødt til at indføre betalingsstandsning. De vil sandsynligvis senere indgive en konkursbegæring. Bestyrelsen håber, at de engang i fremtiden kan starte et nyt forlag.

23-11-2017

TIO med i initiativ for at skabe bedre arbejdsmiljø på teater og film

TIOs sekretariatsleder, Loa Haislund Larsen, har i dag, torsdag den 23. november, været til møde med 11 organisationer fra hele film- og teaterbranchen. Dansk Skuespillerforbund og Producentforeningen havde inviteret til mødet for at finde ud af, hvordan man sammen kan sikre et godt arbejdsmiljø på teater-, film- og tv-produktioner.

22-11-2017

Navnenyt: Ulla Dengsøe får Merete Hegner Prisen

Merete Hegner Prisen gik i år til den kunstneriske leder af Festival of Wonder, Ulla Dengsøe.

21-11-2017

Teatret som demokratiskaber

I månederne op til kommunalvalget i dag den 21. november har flere teatre landet over sat vælgermøder, forestillinger og festivaler op med udgangspunkt i valg og demokrati.

20-11-2017

Kunst og kultur til debat i kommunalvalget

Dagen op til kommunalvalget har Proscenium samlet en række debatindlæg fra kulturdebattører og kommunalpolitikere: Rasmus Norup (K) vil holde fast i aktiv kulturpolitik, fordi den skaber velfærd og livskvalitet. Maria Frej (SF) insisterer på at tale kulturen op, fordi kunst og kultur er med til at gøre os til stærkere og klogere mennesker, hvilket dermed også gør vores samfund stærkt. Michael Vajhøj (LA) mener, at kunsten er vigtig, fordi den tvinger os til at forholde os til vores samfund og til os selv.

17-11-2017

Bora Bora får støtte fra Statens Kunstfond

Projektstøtteudvalget for Scenekunst (PUS) under Statens Kunstfond har netop uddelt midler fra puljen for internationale residensværtskaber. Bora Bora, Københavns Internationale Teater og Dansehallerne har fået støtte.

17-11-2017

Skab bedre rammer for kunst i Åben Skole med national forpligtelse

Til et dialogmøde på Christiansborg fremhævede blandt andet TIO’s Åben Skole-udvalg, at samarbejdet med kommunerne er vigtigt for at få implementeret kunsten i skolen – samtidig efterspørges klare nationale rammer.

16-11-2017

Sammenlægning af de kunstneriske uddannelser: Er deres udfordringer egentlig ens?

Søndag Aften sætter spørgsmålstegn ved, om Henrik Sveidahls diagnose af de kunstneriskes uddannelsers udfordringer er korrekt, og om der skal findes én løsning til alle skolerne.

15-11-2017

PS Profil: Teatret Zeppelin

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teatret Zeppelin.

15-11-2017

Navnenyt: Martin Kragballe Appelquist Rasmussen er ny formand for UNIMA Danmark.

Martin Kragballe Appelquist Rasmussen er ny formand for den danske afdeling af den internationale dukketeaterorganisation UNIMA.

14-11-2017

Navnenyt: Caroline Kirkegaard er ny i TIO

TIOs kommunikationsmedarbejder Signe Ravn er gået på barsel, og Caroline M.B. Kirkegaard er derfor ny kvinde på posten.

13-11-2017

Flere går i teatret

En analyse fra Søndag Aften viser, at der i 2016 var næsten 100.000 flere gæster i teatret i forhold til 2015, og at teatrene fra 2012 til 2016 har oplevet en stigning i gæster på 11 pct.

13-11-2017

Fælles initiativ mod sexchikane

Det er skræmmende tal, som en undersøgelse fra Politiken blandt Dansk Skuespilforbunds kvindelige skuespillere, viser. Her er det kommet frem, at 64 pct. af de adspurgte kvindelige skuespillere har oplevet sexchikane fra en chef.

10-11-2017

Hvor mange penge bruger din kommune på kultur?

Undervisning og kultur er en post på alle kommuners budget. Men hvor mange penge bruger din kommune på kultur? Politiken.dk har lavet en oversigt.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.