Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
02-11-2015 | artikel nr. 5267
del

Stig Jarl: Fællesskab og fleksibilitet vejer tungt

Foto: Institut for Kunst og Kulturvidenskab, KU

TEMA ENSEMBLET: Traditionelt har de faste ensembler været forbeholdt de større scener med Det Kongelige Teater i spidsen. Men de senere år har ensembletanken bredt sig til mindre teatre. Proscenium.dk undersøger tendensen i en række artikler om ensembleteater.

Da Det Røde Rum opstod som et ensemble i ensemblet i Skuespilhuset og straks skabte en stribe forestillinger, der er blevet både Reumert- og publikumsfavoritter, begyndte de mindre teatre herhjemme at springe med på vognen. Med kunstnerisk succes til følge.

Senest har Rialto:Teatret på Frederiksberg og TeamTeatret i Herning sammensat ensembler, mens Mungo Park Allerød og Teater Momentum i Odense er andre eksempler på, at teatrene igennem længere tid har set en ide i at knytte et lille hold skuespillere tæt til sig.

Fra ensemble til freelancesystem

Lektor i Teatervidenskab på Københavns Universitet, Stig Jarl, minder om, at de fleste teatre historisk set har været ensembleteatre med sæsonansatte skuespillere. Men pudsigt nok, påpeger han, gik mange større teatre over til freelancesystemet med produktionsansatte skuespillere i slutningen af 1960’erne samtidig med, at gruppeteatret, der netop er baseret på et skuespillerkollektiv, opstod.

Stjerner fik større betydning

”Som jeg ser det, hænger teaterchefernes interesse i freelance-systemet dengang sammen med, at stjerner får større betydning for publikumstilstrømningen, hvilket måske er en konsekvens af TV’s gennembrud i 60’erne. Samtidig lægges større og større vægt på castingen. I 80’erne og 90’erne kunne du høre mange teaterchefer sige ”Casting is everything!”,” fortæller Stig Jarl til proscenium.dk.

”Lidt firkantet kan du sige at, i ensembleteatret tilpasser du repertoiret til castet, mens du i freelance-systemet sammensætter castet i forhold til det repertoire, som du ønsker.”

Fællesskab styrker næste produktion

”Tidligere tiders ensembleteatre var meget fleksible i forhold til planlægning. Gik en forestilling dårligt havde man andre i skuffen, som hurtigt kunne genopsættes. Tænk på Riddersalen, der i begyndelsen af 1930 spiller ”Melodien der blev væk” i mere end et år, og så langt om længe programsætter verdenspremieren på Bertolt Brechts ”Rundhoveder og Spidshoveder”, som bliver en dundrende fiasko. Så kan Melodien hurtigt trækkes frem igen og være cash cow.  Sådan har teatre tilbage til både Moliére og Shakespeare fungeret,” forklarer Stig Jarl til proscenium.dk og fortsætter:

”Den fleksibilitet har man ikke med produktionsansatte skuespillere, og jeg tror, at det er en af grundene til, at vi i dag ser flere og flere ensembleteatre. Men jeg tror også, at ønsket om at skabe noget i et fællesskab, som også fungerer sammen ved næste og næste produktion igen, er af stor betydning.”

19-02-2018

Navnenyt: Charlotte Bach tiltræder som jurist i TIO

Charlotte Bach tiltræder den 1. marts 2018 som TIOs nye jurist. Hun erstatter dermed Sanne Bech.

15-02-2018

En fælles stemme til Kulturmødet på Mors 2018

Vi gentager succesen fra sidste år og deltager til Kulturmødet på Mors 23-25. august 2018 med nye cases, der kan sætte gang i kulturdebatten.

13-02-2018

Forsker følger huskunstnerprojektet ”Fortællinger i lokalsamfundet”

I et forskningsprojekt, hvor Statens Kunstfonds Huskunstnerordning blev undersøgt, var seks caseprojekter udvalgt til at blive fulgt tæt af forskergruppen. En af de cases, som blev undersøgt, var Jesper la Cour og Det Fortællende Teaters samarbejde med Hem Skole i Skive.

12-02-2018

Danskerne er de største kulturforbrugere i EU

En ny opgørelse fra Eurostat viser, at hele 85,3 pct. af danskerne i løbet af et år deltager i en kulturel aktivitet. I gennemsnit deltager 63,7 pct. af europæerne i kulturelle aktiviteter.

09-02-2018

Island Connect residency går til Teater Bæst og Clownidoscopio Teatre

BIRCA og C.IN.E. har besluttet, hvem der får gratis recidency på Bornholm og Mallorca. Clownidoscopio Teatre, som kommer fra Ibiza, har allerede kontakt med Danmark, da deres stykke skal instrueres af Gitta Malling, teaterleder på Limfjordsteatret.

08-02-2018

Dansk Kunstnerråd om Åben Skole: Integrer kunst i skolen gennem fagligt samarbejde

I en ny rapport peger Dansk Kunstnerråd på, at de kunstneriske og kulturelle indslag i Åben Skole ofte blot bliver et underholdende indslag med kunstnere som ”dagens gæst”. I stedet for disse kortere besøg bør kunstnere og lærere indgå et samarbejde, forberede undervisningen sammen og derigennem drage fordel af hinandens fagligheder.

07-02-2018

PS Profil: Cantabile 2

I en serie skiftes TIO’s medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Cantabile 2.

06-02-2018

Stormøde: Teater- og filmbranchen viser vejen for andre brancher

Fredag den 2. februar løb et stormøde af stablen om psykisk arbejdsmiljø, sexkrænkelser og magt i film- og teaterbranchen. På mødet debatterede de ca. 180 deltagere livligt om bl.a. gråzoner og etiske retningslinjer. 
05-02-2018

Navnenyt: Maria Westh Hage er ny producent på Cantabile 2

Cantabile 2, egnsteater i Vordingborg, har ansat en producent med solid erfaring i ledelse, udvikling og samarbejde. Maria Westh Hage bor i Vordingborg, hvor hun i mange år har arbejdet inden for uddannelsesverdenen med skoleledelse, udvikling og samarbejder på tværs af organisationer, kommune og erhvervsliv.

02-02-2018

Fælles kultur med plads til forskellighed i kulturhus med 61 aktører

I forbindelse med Carte Blanches bidrag ”KUNSTEN AT LYTTE” til Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 lavede teatret et POP-OP-KULTURHUS i Viborg. I de 25 dage, kulturhuset var åbent, var der i alt 71 arrangementer med 61 forskellige aktører. Proscenium har talt med Carte Blanche, som giver deres anbefalinger til, hvordan man får et samarbejde med så mange parter til at lykkes.

01-02-2018

Årets Teateroplevelser 2017

CPHCulture har netop offentliggjort vinderne af Årets Teateroplevelser 2017:

31-01-2018

PS Profil: TEATRET

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer TEATRET.

30-01-2018

Navnenyt: Thorkild Andreasen udnævnt til Kunstrådet i Aarhus

Thorkild Andreasen, administrativ leder af Carte Blanche og medlem af TIOs bestyrelse, er ét af de seks nye medlemmer i Kunstrådet i Aarhus Kommune.

30-01-2018

Eksterne evaluatorer til egnsteaterevalueringen på plads

Det er nu faldet på plads, at de eksterne evaluatorer, som skal evaluere 13 egnsteatre, bliver Niels Andersen, Rasmus Adrian, Steen Nørgaard samt Pernille Plantener og Rikke Juellund. Evalueringen sættes i gang i februar 2018 og forventes afsluttet senest september 2019.

26-01-2018

Politisk opbakning til film- og teaterbranchens arbejde for et bedre arbejdsmiljø

TIO og syv andre organisationer fra teater- og filmbranchen var til møde med ligestillingsminister Karen Ellemann og kulturminister Mette Bock for at tale om branchens tiltag mod krænkelser og chikane.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.