Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
02-11-2015 | artikel nr. 5267
del

Stig Jarl: Fællesskab og fleksibilitet vejer tungt

Foto: Institut for Kunst og Kulturvidenskab, KU

TEMA ENSEMBLET: Traditionelt har de faste ensembler været forbeholdt de større scener med Det Kongelige Teater i spidsen. Men de senere år har ensembletanken bredt sig til mindre teatre. Proscenium.dk undersøger tendensen i en række artikler om ensembleteater.

Da Det Røde Rum opstod som et ensemble i ensemblet i Skuespilhuset og straks skabte en stribe forestillinger, der er blevet både Reumert- og publikumsfavoritter, begyndte de mindre teatre herhjemme at springe med på vognen. Med kunstnerisk succes til følge.

Senest har Rialto:Teatret på Frederiksberg og TeamTeatret i Herning sammensat ensembler, mens Mungo Park Allerød og Teater Momentum i Odense er andre eksempler på, at teatrene igennem længere tid har set en ide i at knytte et lille hold skuespillere tæt til sig.

Fra ensemble til freelancesystem

Lektor i Teatervidenskab på Københavns Universitet, Stig Jarl, minder om, at de fleste teatre historisk set har været ensembleteatre med sæsonansatte skuespillere. Men pudsigt nok, påpeger han, gik mange større teatre over til freelancesystemet med produktionsansatte skuespillere i slutningen af 1960’erne samtidig med, at gruppeteatret, der netop er baseret på et skuespillerkollektiv, opstod.

Stjerner fik større betydning

”Som jeg ser det, hænger teaterchefernes interesse i freelance-systemet dengang sammen med, at stjerner får større betydning for publikumstilstrømningen, hvilket måske er en konsekvens af TV’s gennembrud i 60’erne. Samtidig lægges større og større vægt på castingen. I 80’erne og 90’erne kunne du høre mange teaterchefer sige ”Casting is everything!”,” fortæller Stig Jarl til proscenium.dk.

”Lidt firkantet kan du sige at, i ensembleteatret tilpasser du repertoiret til castet, mens du i freelance-systemet sammensætter castet i forhold til det repertoire, som du ønsker.”

Fællesskab styrker næste produktion

”Tidligere tiders ensembleteatre var meget fleksible i forhold til planlægning. Gik en forestilling dårligt havde man andre i skuffen, som hurtigt kunne genopsættes. Tænk på Riddersalen, der i begyndelsen af 1930 spiller ”Melodien der blev væk” i mere end et år, og så langt om længe programsætter verdenspremieren på Bertolt Brechts ”Rundhoveder og Spidshoveder”, som bliver en dundrende fiasko. Så kan Melodien hurtigt trækkes frem igen og være cash cow.  Sådan har teatre tilbage til både Moliére og Shakespeare fungeret,” forklarer Stig Jarl til proscenium.dk og fortsætter:

”Den fleksibilitet har man ikke med produktionsansatte skuespillere, og jeg tror, at det er en af grundene til, at vi i dag ser flere og flere ensembleteatre. Men jeg tror også, at ønsket om at skabe noget i et fællesskab, som også fungerer sammen ved næste og næste produktion igen, er af stor betydning.”

24-11-2017

Scenekunsten samlet for at give anbefalinger til PUS

På to dialogmøder i hhv. Aarhus og København den 21. og 22. november gav Projektstøtteudvalget for Scenekunst (PUS) et overblik over deres arbejde i udvalget og bad om input til anbefalinger til både det næste udvalg samt til kulturministeren i forbindelse med den kommende reform i 2018.

23-11-2017

Forlaget DRAMA er lukket efter betalingsstandsning

DATS’ forlag, butik og webshop, DRAMA, har været nødt til at indføre betalingsstandsning. De vil sandsynligvis senere indgive en konkursbegæring. Bestyrelsen håber, at de engang i fremtiden kan starte et nyt forlag.

23-11-2017

TIO med i initiativ for at skabe bedre arbejdsmiljø på teater og film

TIOs sekretariatsleder, Loa Haislund Larsen, har i dag, torsdag den 23. november, været til møde med 11 organisationer fra hele film- og teaterbranchen. Dansk Skuespillerforbund og Producentforeningen havde inviteret til mødet for at finde ud af, hvordan man sammen kan sikre et godt arbejdsmiljø på teater-, film- og tv-produktioner.

22-11-2017

Navnenyt: Ulla Dengsøe får Merete Hegner Prisen

Merete Hegner Prisen gik i år til den kunstneriske leder af Festival of Wonder, Ulla Dengsøe.

21-11-2017

Teatret som demokratiskaber

I månederne op til kommunalvalget i dag den 21. november har flere teatre landet over sat vælgermøder, forestillinger og festivaler op med udgangspunkt i valg og demokrati.

20-11-2017

Kunst og kultur til debat i kommunalvalget

Dagen op til kommunalvalget har Proscenium samlet en række debatindlæg fra kulturdebattører og kommunalpolitikere: Rasmus Norup (K) vil holde fast i aktiv kulturpolitik, fordi den skaber velfærd og livskvalitet. Maria Frej (SF) insisterer på at tale kulturen op, fordi kunst og kultur er med til at gøre os til stærkere og klogere mennesker, hvilket dermed også gør vores samfund stærkt. Michael Vajhøj (LA) mener, at kunsten er vigtig, fordi den tvinger os til at forholde os til vores samfund og til os selv.

17-11-2017

Bora Bora får støtte fra Statens Kunstfond

Projektstøtteudvalget for Scenekunst (PUS) under Statens Kunstfond har netop uddelt midler fra puljen for internationale residensværtskaber. Bora Bora, Københavns Internationale Teater og Dansehallerne har fået støtte.

17-11-2017

Skab bedre rammer for kunst i Åben Skole med national forpligtelse

Til et dialogmøde på Christiansborg fremhævede blandt andet TIO’s Åben Skole-udvalg, at samarbejdet med kommunerne er vigtigt for at få implementeret kunsten i skolen – samtidig efterspørges klare nationale rammer.

16-11-2017

Sammenlægning af de kunstneriske uddannelser: Er deres udfordringer egentlig ens?

Søndag Aften sætter spørgsmålstegn ved, om Henrik Sveidahls diagnose af de kunstneriskes uddannelsers udfordringer er korrekt, og om der skal findes én løsning til alle skolerne.

15-11-2017

PS Profil: Teatret Zeppelin

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teatret Zeppelin.

15-11-2017

Navnenyt: Martin Kragballe Appelquist Rasmussen er ny formand for UNIMA Danmark.

Martin Kragballe Appelquist Rasmussen er ny formand for den danske afdeling af den internationale dukketeaterorganisation UNIMA.

14-11-2017

Navnenyt: Caroline Kirkegaard er ny i TIO

TIOs kommunikationsmedarbejder Signe Ravn er gået på barsel, og Caroline M.B. Kirkegaard er derfor ny kvinde på posten.

13-11-2017

Flere går i teatret

En analyse fra Søndag Aften viser, at der i 2016 var næsten 100.000 flere gæster i teatret i forhold til 2015, og at teatrene fra 2012 til 2016 har oplevet en stigning i gæster på 11 pct.

13-11-2017

Fælles initiativ mod sexchikane

Det er skræmmende tal, som en undersøgelse fra Politiken blandt Dansk Skuespilforbunds kvindelige skuespillere, viser. Her er det kommet frem, at 64 pct. af de adspurgte kvindelige skuespillere har oplevet sexchikane fra en chef.

10-11-2017

Hvor mange penge bruger din kommune på kultur?

Undervisning og kultur er en post på alle kommuners budget. Men hvor mange penge bruger din kommune på kultur? Politiken.dk har lavet en oversigt.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.