Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
04-11-2015 | artikel nr. 5282
del

Teaterredaktøren: Ensemblet skaber identitet udadtil

Berlingske teaterredaktør Jakob Steen Olsen ser teaterensembler som en måde, teatrene kan dyrke deres egenart. Men det må ikke blive forudsigeligt. Foto: Linda Kastrup

TEMA: ENSEMBLET. Berlingskes teaterredaktør Jakob Steen Olsen er ikke i tvivl. Et ensemble kan skabe et teaters identitet udadtil og sikre, at de gode forestillinger spiller igen og igen. Faren er forudsigeligheden.  

Af Signe Ravn

Hvorfor ser vi nu så mange teatre bruge eget fast ensemble?

"Der er mange fordele i forhold til at have et fast ensemble knyttet til sig. Dels kan teatret lettere skabe en identitet udadtil: Her er de mennesker, der spiller hos os. Hvilket kan være sværere, hvis teatret er en "banegård" af freelancere, der kommer og går. Når man har et ensemble, kan man også bruge det i en lang række sammenhænge, som ligger ud over det egentlige repertoire på scenen, men som er en forudsætning for reel forankring i lokalmiljøet og også kan ses i sammenhæng med kontakten til et publikum: readings, hurtige småprojekter, udviklingsarbejde, outreach, pædagogisk arbejde etc.

Dels kan man selvfølgelig opnå fordele indadtil: Kender man de mennesker, man arbejder sammen med, kan man måske springe nogle led over i prøveprocessen - og måske endda komme tættere på en fælles spillestil. Se f.eks. på Det Kongelige Teaters eksperimentalafdeling Det Røde Rum. En kollektivforestilling som Reumert-vinderen "Metamorfoser" havde næppe kunnet realiseres, hvis ikke ensemblet gennem en række sæsoner havde opbygget den gensidige fortrolighed og det samspil, der tydeligvis var en forudsætning for, at forestillingen kunne lykkes.” 

Hvad er det i dine øjne, der gør det interessant for et teater at have eget ensemble?

”Der er helt klart den fordel, at teatrene får mulighed for at forrente deres forestillinger bedre. Planlægningen bliver langt mere fleksibel og kan i højere grad tilpasses efterspørgsel. En succes kan blive længere på plakaten, hvis man har skuespillerne i ensemblet. Det er oftest umuligt, hvis en eller flere medvirkende skal videre til andre engagementer. Omvendt har man mulighed for at aflive en forestilling, der ikke bliver den forventede succes. Tag bare Det Kongelige Teater som eksempel. Her havde man med lethed kunnet spille flere forestillinger af f.eks. "Erasmus Montanus" i forrige sæson, men stjernen Thure Lindhardt, som ikke var en del af ensemblet, havde andre forpligtelser. Og det er jo ærgerligt at skulle sige "nej tak" til publikum.”

Hvilke fordele/ulemper har det for dig at se, at ensemblerne vinder frem?

”Hvis ensemblerne er for små, kan det være vanskeligt at besætte rollerne rigtigt. Jeg synes, jeg rundt om i landet har set mange eksempler på forestillinger, man kunne have spillet bedre, hvis man ikke nødvendigvis havde været tvunget til at anvende de skuespillere, der var en del af teatrets ensemble. 

Der kan også indfinde sig en vis træthed og forudsigelighed, når publikum hele tiden konfronteres med den samme konstellation af skuespillere.

Men det er også spændende, hvis teatrene i højere grad - via ensembletanken - får mulighed for at dyrke deres egenart. Et varieret teaterudbud er det, vi vil have. Ikke teatre, der ligner hinanden og spiller det samme på samme måde.” 

Jakob Steen Olsen nævner Mungo Park i Allerød som et teater, der har fået det bedste ud af ensembletanken. F.eks. har forestillingen "Kvinde kend din krop" spillet i flere sæsoner, fordi der stadig er publikum til den, mens andre stykker har haft en kort levetid, fordi publikum ikke bed på, eller det kunstneriske resultat måske ikke blev som håbet.

I de tilfælde er teaterredaktøren ikke plaget af sentimentalitet.

”Som jeg plejer at sige: Godt teater skal ses af flere. De dårlige forestillinger skal dø så hurtigt som muligt.”

19-02-2018

Navnenyt: Charlotte Bach tiltræder som jurist i TIO

Charlotte Bach tiltræder den 1. marts 2018 som TIOs nye jurist. Hun erstatter dermed Sanne Bech.

15-02-2018

En fælles stemme til Kulturmødet på Mors 2018

Vi gentager succesen fra sidste år og deltager til Kulturmødet på Mors 23-25. august 2018 med nye cases, der kan sætte gang i kulturdebatten.

13-02-2018

Forsker følger huskunstnerprojektet ”Fortællinger i lokalsamfundet”

I et forskningsprojekt, hvor Statens Kunstfonds Huskunstnerordning blev undersøgt, var seks caseprojekter udvalgt til at blive fulgt tæt af forskergruppen. En af de cases, som blev undersøgt, var Jesper la Cour og Det Fortællende Teaters samarbejde med Hem Skole i Skive.

12-02-2018

Danskerne er de største kulturforbrugere i EU

En ny opgørelse fra Eurostat viser, at hele 85,3 pct. af danskerne i løbet af et år deltager i en kulturel aktivitet. I gennemsnit deltager 63,7 pct. af europæerne i kulturelle aktiviteter.

09-02-2018

Island Connect residency går til Teater Bæst og Clownidoscopio Teatre

BIRCA og C.IN.E. har besluttet, hvem der får gratis recidency på Bornholm og Mallorca. Clownidoscopio Teatre, som kommer fra Ibiza, har allerede kontakt med Danmark, da deres stykke skal instrueres af Gitta Malling, teaterleder på Limfjordsteatret.

08-02-2018

Dansk Kunstnerråd om Åben Skole: Integrer kunst i skolen gennem fagligt samarbejde

I en ny rapport peger Dansk Kunstnerråd på, at de kunstneriske og kulturelle indslag i Åben Skole ofte blot bliver et underholdende indslag med kunstnere som ”dagens gæst”. I stedet for disse kortere besøg bør kunstnere og lærere indgå et samarbejde, forberede undervisningen sammen og derigennem drage fordel af hinandens fagligheder.

07-02-2018

PS Profil: Cantabile 2

I en serie skiftes TIO’s medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Cantabile 2.

06-02-2018

Stormøde: Teater- og filmbranchen viser vejen for andre brancher

Fredag den 2. februar løb et stormøde af stablen om psykisk arbejdsmiljø, sexkrænkelser og magt i film- og teaterbranchen. På mødet debatterede de ca. 180 deltagere livligt om bl.a. gråzoner og etiske retningslinjer. 
05-02-2018

Navnenyt: Maria Westh Hage er ny producent på Cantabile 2

Cantabile 2, egnsteater i Vordingborg, har ansat en producent med solid erfaring i ledelse, udvikling og samarbejde. Maria Westh Hage bor i Vordingborg, hvor hun i mange år har arbejdet inden for uddannelsesverdenen med skoleledelse, udvikling og samarbejder på tværs af organisationer, kommune og erhvervsliv.

02-02-2018

Fælles kultur med plads til forskellighed i kulturhus med 61 aktører

I forbindelse med Carte Blanches bidrag ”KUNSTEN AT LYTTE” til Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 lavede teatret et POP-OP-KULTURHUS i Viborg. I de 25 dage, kulturhuset var åbent, var der i alt 71 arrangementer med 61 forskellige aktører. Proscenium har talt med Carte Blanche, som giver deres anbefalinger til, hvordan man får et samarbejde med så mange parter til at lykkes.

01-02-2018

Årets Teateroplevelser 2017

CPHCulture har netop offentliggjort vinderne af Årets Teateroplevelser 2017:

31-01-2018

PS Profil: TEATRET

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer TEATRET.

30-01-2018

Navnenyt: Thorkild Andreasen udnævnt til Kunstrådet i Aarhus

Thorkild Andreasen, administrativ leder af Carte Blanche og medlem af TIOs bestyrelse, er ét af de seks nye medlemmer i Kunstrådet i Aarhus Kommune.

30-01-2018

Eksterne evaluatorer til egnsteaterevalueringen på plads

Det er nu faldet på plads, at de eksterne evaluatorer, som skal evaluere 13 egnsteatre, bliver Niels Andersen, Rasmus Adrian, Steen Nørgaard samt Pernille Plantener og Rikke Juellund. Evalueringen sættes i gang i februar 2018 og forventes afsluttet senest september 2019.

26-01-2018

Politisk opbakning til film- og teaterbranchens arbejde for et bedre arbejdsmiljø

TIO og syv andre organisationer fra teater- og filmbranchen var til møde med ligestillingsminister Karen Ellemann og kulturminister Mette Bock for at tale om branchens tiltag mod krænkelser og chikane.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.