Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
04-11-2015 | artikel nr. 5282
del

Teaterredaktøren: Ensemblet skaber identitet udadtil

Berlingske teaterredaktør Jakob Steen Olsen ser teaterensembler som en måde, teatrene kan dyrke deres egenart. Men det må ikke blive forudsigeligt. Foto: Linda Kastrup

TEMA: ENSEMBLET. Berlingskes teaterredaktør Jakob Steen Olsen er ikke i tvivl. Et ensemble kan skabe et teaters identitet udadtil og sikre, at de gode forestillinger spiller igen og igen. Faren er forudsigeligheden.  

Af Signe Ravn

Hvorfor ser vi nu så mange teatre bruge eget fast ensemble?

"Der er mange fordele i forhold til at have et fast ensemble knyttet til sig. Dels kan teatret lettere skabe en identitet udadtil: Her er de mennesker, der spiller hos os. Hvilket kan være sværere, hvis teatret er en "banegård" af freelancere, der kommer og går. Når man har et ensemble, kan man også bruge det i en lang række sammenhænge, som ligger ud over det egentlige repertoire på scenen, men som er en forudsætning for reel forankring i lokalmiljøet og også kan ses i sammenhæng med kontakten til et publikum: readings, hurtige småprojekter, udviklingsarbejde, outreach, pædagogisk arbejde etc.

Dels kan man selvfølgelig opnå fordele indadtil: Kender man de mennesker, man arbejder sammen med, kan man måske springe nogle led over i prøveprocessen - og måske endda komme tættere på en fælles spillestil. Se f.eks. på Det Kongelige Teaters eksperimentalafdeling Det Røde Rum. En kollektivforestilling som Reumert-vinderen "Metamorfoser" havde næppe kunnet realiseres, hvis ikke ensemblet gennem en række sæsoner havde opbygget den gensidige fortrolighed og det samspil, der tydeligvis var en forudsætning for, at forestillingen kunne lykkes.” 

Hvad er det i dine øjne, der gør det interessant for et teater at have eget ensemble?

”Der er helt klart den fordel, at teatrene får mulighed for at forrente deres forestillinger bedre. Planlægningen bliver langt mere fleksibel og kan i højere grad tilpasses efterspørgsel. En succes kan blive længere på plakaten, hvis man har skuespillerne i ensemblet. Det er oftest umuligt, hvis en eller flere medvirkende skal videre til andre engagementer. Omvendt har man mulighed for at aflive en forestilling, der ikke bliver den forventede succes. Tag bare Det Kongelige Teater som eksempel. Her havde man med lethed kunnet spille flere forestillinger af f.eks. "Erasmus Montanus" i forrige sæson, men stjernen Thure Lindhardt, som ikke var en del af ensemblet, havde andre forpligtelser. Og det er jo ærgerligt at skulle sige "nej tak" til publikum.”

Hvilke fordele/ulemper har det for dig at se, at ensemblerne vinder frem?

”Hvis ensemblerne er for små, kan det være vanskeligt at besætte rollerne rigtigt. Jeg synes, jeg rundt om i landet har set mange eksempler på forestillinger, man kunne have spillet bedre, hvis man ikke nødvendigvis havde været tvunget til at anvende de skuespillere, der var en del af teatrets ensemble. 

Der kan også indfinde sig en vis træthed og forudsigelighed, når publikum hele tiden konfronteres med den samme konstellation af skuespillere.

Men det er også spændende, hvis teatrene i højere grad - via ensembletanken - får mulighed for at dyrke deres egenart. Et varieret teaterudbud er det, vi vil have. Ikke teatre, der ligner hinanden og spiller det samme på samme måde.” 

Jakob Steen Olsen nævner Mungo Park i Allerød som et teater, der har fået det bedste ud af ensembletanken. F.eks. har forestillingen "Kvinde kend din krop" spillet i flere sæsoner, fordi der stadig er publikum til den, mens andre stykker har haft en kort levetid, fordi publikum ikke bed på, eller det kunstneriske resultat måske ikke blev som håbet.

I de tilfælde er teaterredaktøren ikke plaget af sentimentalitet.

”Som jeg plejer at sige: Godt teater skal ses af flere. De dårlige forestillinger skal dø så hurtigt som muligt.”

24-11-2017

Scenekunsten samlet for at give anbefalinger til PUS

På to dialogmøder i hhv. Aarhus og København den 21. og 22. november gav Projektstøtteudvalget for Scenekunst (PUS) et overblik over deres arbejde i udvalget og bad om input til anbefalinger til både det næste udvalg samt til kulturministeren i forbindelse med den kommende reform i 2018.

23-11-2017

Forlaget DRAMA er lukket efter betalingsstandsning

DATS’ forlag, butik og webshop, DRAMA, har været nødt til at indføre betalingsstandsning. De vil sandsynligvis senere indgive en konkursbegæring. Bestyrelsen håber, at de engang i fremtiden kan starte et nyt forlag.

23-11-2017

TIO med i initiativ for at skabe bedre arbejdsmiljø på teater og film

TIOs sekretariatsleder, Loa Haislund Larsen, har i dag, torsdag den 23. november, været til møde med 11 organisationer fra hele film- og teaterbranchen. Dansk Skuespillerforbund og Producentforeningen havde inviteret til mødet for at finde ud af, hvordan man sammen kan sikre et godt arbejdsmiljø på teater-, film- og tv-produktioner.

22-11-2017

Navnenyt: Ulla Dengsøe får Merete Hegner Prisen

Merete Hegner Prisen gik i år til den kunstneriske leder af Festival of Wonder, Ulla Dengsøe.

21-11-2017

Teatret som demokratiskaber

I månederne op til kommunalvalget i dag den 21. november har flere teatre landet over sat vælgermøder, forestillinger og festivaler op med udgangspunkt i valg og demokrati.

20-11-2017

Kunst og kultur til debat i kommunalvalget

Dagen op til kommunalvalget har Proscenium samlet en række debatindlæg fra kulturdebattører og kommunalpolitikere: Rasmus Norup (K) vil holde fast i aktiv kulturpolitik, fordi den skaber velfærd og livskvalitet. Maria Frej (SF) insisterer på at tale kulturen op, fordi kunst og kultur er med til at gøre os til stærkere og klogere mennesker, hvilket dermed også gør vores samfund stærkt. Michael Vajhøj (LA) mener, at kunsten er vigtig, fordi den tvinger os til at forholde os til vores samfund og til os selv.

17-11-2017

Bora Bora får støtte fra Statens Kunstfond

Projektstøtteudvalget for Scenekunst (PUS) under Statens Kunstfond har netop uddelt midler fra puljen for internationale residensværtskaber. Bora Bora, Københavns Internationale Teater og Dansehallerne har fået støtte.

17-11-2017

Skab bedre rammer for kunst i Åben Skole med national forpligtelse

Til et dialogmøde på Christiansborg fremhævede blandt andet TIO’s Åben Skole-udvalg, at samarbejdet med kommunerne er vigtigt for at få implementeret kunsten i skolen – samtidig efterspørges klare nationale rammer.

16-11-2017

Sammenlægning af de kunstneriske uddannelser: Er deres udfordringer egentlig ens?

Søndag Aften sætter spørgsmålstegn ved, om Henrik Sveidahls diagnose af de kunstneriskes uddannelsers udfordringer er korrekt, og om der skal findes én løsning til alle skolerne.

15-11-2017

PS Profil: Teatret Zeppelin

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teatret Zeppelin.

15-11-2017

Navnenyt: Martin Kragballe Appelquist Rasmussen er ny formand for UNIMA Danmark.

Martin Kragballe Appelquist Rasmussen er ny formand for den danske afdeling af den internationale dukketeaterorganisation UNIMA.

14-11-2017

Navnenyt: Caroline Kirkegaard er ny i TIO

TIOs kommunikationsmedarbejder Signe Ravn er gået på barsel, og Caroline M.B. Kirkegaard er derfor ny kvinde på posten.

13-11-2017

Flere går i teatret

En analyse fra Søndag Aften viser, at der i 2016 var næsten 100.000 flere gæster i teatret i forhold til 2015, og at teatrene fra 2012 til 2016 har oplevet en stigning i gæster på 11 pct.

13-11-2017

Fælles initiativ mod sexchikane

Det er skræmmende tal, som en undersøgelse fra Politiken blandt Dansk Skuespilforbunds kvindelige skuespillere, viser. Her er det kommet frem, at 64 pct. af de adspurgte kvindelige skuespillere har oplevet sexchikane fra en chef.

10-11-2017

Hvor mange penge bruger din kommune på kultur?

Undervisning og kultur er en post på alle kommuners budget. Men hvor mange penge bruger din kommune på kultur? Politiken.dk har lavet en oversigt.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.