Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
03-11-2015 | artikel nr. 5286
del

Teatercheferne: Ensemblet er på alle måder værdifuldt

"Kvinde kend din krop" er et eksempel på, at ensemblet på Mungo Park i Allerød holder de bedste forestillinger på repertoiret i lang tid. Foto: Maria Fonfara

TEMA: ENSEMBLET. Traditionelt har de faste ensembler været forbeholdt de større scener med Det Kongelige Teater i spidsen. Men de senere år har ensembletanken bredt sig til mindre teatre. Proscenium.dk undersøger tendensen i en række artikler om ensembleteater.

Af Signe Ravn

Da Mungo Park indførte ensemblet i Allerød i 2005, hvor Martin Lyngbo tog over som teaterchef, var det med inspiration i de ensembler, den nye chef havde oplevet i Tyskland og Mellemeuropa. Her havde de udviklet en kunstnerisk identitet og egenart, der var værd at tage med hjem.

”Jeg oplevede, at det kunstneriske arbejde på ensembleteatre i højere grad var fokuseret på relationerne mellem kunstnerne end på solistpræstationer,” fortæller Martin Lyngbo til proscenium.dk.

 

Kollektivet bliver stjernen

Og netop fordelen i, at man med et ensemble kan opnå en sum, der er større end de enkelte dele, er også oplevelsen på Teatret Møllen i Haderslev. Her har kollektivtanken været i centrum, siden teatret for 41 år siden blev grundlagt som gruppeteater.

”Det, at vi på Møllen har formået at skabe et ensemble, som er stjernen, gør, at vi har et publikum, der køber vores forestillinger uanset hvad. For dem er det vigtige, at det er en ”Møllen-forestilling” og ikke, at vi har kunnet hyre Jens Albinus, Jimmi Jørgensen eller Ghita,” forklarer teaterleder Nikolaj Mineka til proscenium.dk.

 

Forestillingerne bliver i repertoiret

I Allerød konstaterer Martin Lyngbo nøgternt, at teatret simpelthen laver bedre teater med et ensemble, og det kan aflæses på teatrets aktivitetsniveau.

”Vi er gået fra at afvikle omkring 100 forestillinger om året, som vi gjorde, da jeg startede, til over 300, som vi har gjort i flere sæsoner. Det er værdifuldt for et teater at kunne beholde forestillinger i repertoire i stedet for at være nødt til at kassere dem få uger efter premieren,” forklarer han og tilføjer, at Mungo Park i Allerød beholder de bedste forestillinger på plakaten i mange år, ”Vi kan blive ved med at udvikle på forestillingens henvendelse til publikum, finde nye målgrupper, og så videre.”

Og begge teaterchefer er enige om, at ensemblerne på deres teatre giver en planlægningsmæssig frihed. Der er kun teatrets egen kalender at tage hensyn til. Der skal som udgangspunkt ikke hyres freelanceskuespillere ind. Man kan bare gå i gang.

 

Fælles viden rejser med

Martin Lyngbo taler om fordelene ved de dybe relationer, der udvikler sig i et ensemble. Man trækker på fælles viden fra tidligere samarbejder, og der er en øjeblikkelig tillid kunstnerne imellem. Den skal ikke genopbygges hver gang, at et nyt manuskript bliver delt rundt. Netop styrken ved, at man i et ensemble tager et kendt rum med sig fra produktion til produktion, genkender Nikolaj Mineka.

”Det bliver et trygt arbejdsrum, hvor vi stadig kan blive ved med at udfordre hinanden. På den måde flytter vi hinanden fremad og styrker vores kunst.”

Netop fremdriften er afgørende, for der er også faldgruber ved et ensemble. Mange af fordelene kan hurtigt vendes til ulemper. Det nære kendskab til hinanden og en genkendelig og egen spillestil må nemlig ikke aldrig blive til forudsigelighed og gentagelser.

”Når du har et ensemble, må det aldrig blive en sovepude. Du skal være på tæerne og udfordre og nytænke konstant. Men hvis du ikke falder af på den, kan ensemblet give en økonomisk frihed og en konstant udvikling af kunsten,” forklarer Nikolaj Mineka til proscenium.dk.

 

Råderum til at lege

Han nævner selv Teatret Møllens projekt Det Åbne Rum, hvor teatrets fastansatte eksperimenterer med teaterformen i projekter med kort spilletid, som et eksempel på, hvad det at have eget ensemble kan give økonomisk råderum til. I Det Åbne Rum udforsker, leger og afprøver spillerne ideer, der i andre sammenhænge ellers bliver ved snakken. I denne sæson har Det Åbne Rum konkret skabt forestillingen ”MALALA”.

Om et ensemble giver mening som organisationsform, afhænger af teatrets set-up, økonomi, rammer og geografi. For Mungo Park i Allerød er det et enkelt valg. 

”Vi gør det, fordi vi mener, at det skaber bedre og mere teater til folket, og i øvrigt også flere og bedre arbejdspladser til branchen. Jeg mener ikke, at hele teaterbranchen skal være organiseret af ensemble- og repertoireteatre. Jeg tror på en kunstnerisk pluralisme af forskellige typer af forestillinger, og også forskellige typer af organisationsformer på teatre,” fastslår Martin Lyngbo.

 

Tilhørsforholdet bliver afgørende

Og netop det med at skabe en god arbejdsplads giver fordele for både teatret og de ansatte skuespillere og i sidste ende for dem, der er årsag til det hele – publikum, understreger Nikolaj Mineka.

”En skuespiller i et velfungerende ensemble, og som spiller en vigtig og uundværlig rolle – og ikke bare er statist for de stjerner, der hyres ind – får noget, som ikke fås som freelance. Det giver skuespilleren et sted at høre til, faste kollegaer og tryghed. Det skaber et rum, hvor man som kunstner kan blive ved med at udvikle sig, og det giver lyst til at tage ansvar for teatret som helhed; forestillingerne, kollegaerne og kunsten. Jeg bilder mig ind, at det er noget publikum kan mærke.”

Læs mere om forestillingerne på Teatret Møllen

Tjek repertoiret på Mungo Park

21-11-2017

Teatret som demokratiskaber

I månederne op til kommunalvalget i dag den 21. november har flere teatre landet over sat vælgermøder, forestillinger og festivaler op med udgangspunkt i valg og demokrati.

20-11-2017

Kunst og kultur til debat i kommunalvalget

Dagen op til kommunalvalget har Proscenium samlet en række debatindlæg fra kulturdebattører og kommunalpolitikere: Rasmus Norup (K) vil holde fast i aktiv kulturpolitik, fordi den skaber velfærd og livskvalitet. Maria Frej (SF) insisterer på at tale kulturen op, fordi kunst og kultur er med til at gøre os til stærkere og klogere mennesker, hvilket dermed også gør vores samfund stærkt. Michael Vajhøj (LA) mener, at kunsten er vigtig, fordi den tvinger os til at forholde os til vores samfund og til os selv.

17-11-2017

Bora Bora får støtte fra Statens Kunstfond

Projektstøtteudvalget for Scenekunst (PUS) under Statens Kunstfond har netop uddelt midler fra puljen for internationale residensværtskaber. Bora Bora, Københavns Internationale Teater og Dansehallerne har fået støtte.

17-11-2017

Skab bedre rammer for kunst i Åben Skole med national forpligtelse

Til et dialogmøde på Christiansborg fremhævede blandt andet TIO’s Åben Skole-udvalg, at samarbejdet med kommunerne er vigtigt for at få implementeret kunsten i skolen – samtidig efterspørges klare nationale rammer.

16-11-2017

Sammenlægning af de kunstneriske uddannelser: Er deres udfordringer egentlig ens?

Søndag Aften sætter spørgsmålstegn ved, om Henrik Sveidahls diagnose af de kunstneriskes uddannelsers udfordringer er korrekt, og om der skal findes én løsning til alle skolerne.

15-11-2017

PS Profil: Teatret Zeppelin

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teatret Zeppelin.

15-11-2017

Navnenyt: Martin Kragballe Appelquist Rasmussen er ny formand for UNIMA Danmark.

Martin Kragballe Appelquist Rasmussen er ny formand for den danske afdeling af den internationale dukketeaterorganisation UNIMA.

14-11-2017

Navnenyt: Caroline Kirkegaard er ny i TIO

TIOs kommunikationsmedarbejder Signe Ravn er gået på barsel, og Caroline M.B. Kirkegaard er derfor ny kvinde på posten.

13-11-2017

Flere går i teatret

En analyse fra Søndag Aften viser, at der i 2016 var næsten 100.000 flere gæster i teatret i forhold til 2015, og at teatrene fra 2012 til 2016 har oplevet en stigning i gæster på 11 pct.

13-11-2017

Fælles initiativ mod sexchikane

Det er skræmmende tal, som en undersøgelse fra Politiken blandt Dansk Skuespilforbunds kvindelige skuespillere, viser. Her er det kommet frem, at 64 pct. af de adspurgte kvindelige skuespillere har oplevet sexchikane fra en chef.

10-11-2017

Hvor mange penge bruger din kommune på kultur?

Undervisning og kultur er en post på alle kommuners budget. Men hvor mange penge bruger din kommune på kultur? Politiken.dk har lavet en oversigt.

09-11-2017

Bock: Sveidahls analyser skal diskuteres åbent

Mette Bock lovede i forrige uge, at der ikke bliver nogen tvangsfusion af de kunstneriske uddannelser, men hun understreger, at Sveidahl-rapportens analyser fortjener at blive diskuteret.

09-11-2017

GrowOP! Festival: Danmarks første operafestival for børn

Fra lørdag den 11. til søndag den 26. november får børn mulighed for at opleve opera målrettet netop dem, når GrowOP! Festival sted i Aarhus, Herning, Samsø, Ikast, Struer og Holstebro.

08-11-2017

Renovering af DDSKS Odsherred forventes færdig til december

Der er fuld gang i byggeriet på DDSKS Odsherred. Hovedhuset, Lærkehuset, er ved at blive renoveret med nye værelser, badeværelser med videre. Leder af efter- og videreuddannelsesområdet, Kerstin Anderson, fortæller Proscenium.dk om arbejdet.

07-11-2017

Navnenyt: Tim Rushtons afløser er fundet

Bestyrelsen for Dansk Danseteater har udpeget ny kunstnerisk leder, nemlig den prominente koreograf Pontus Lidberg, der tiltræder i april 2018.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.