Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
03-11-2015 | artikel nr. 5286
del

Teatercheferne: Ensemblet er på alle måder værdifuldt

"Kvinde kend din krop" er et eksempel på, at ensemblet på Mungo Park i Allerød holder de bedste forestillinger på repertoiret i lang tid. Foto: Maria Fonfara

TEMA: ENSEMBLET. Traditionelt har de faste ensembler været forbeholdt de større scener med Det Kongelige Teater i spidsen. Men de senere år har ensembletanken bredt sig til mindre teatre. Proscenium.dk undersøger tendensen i en række artikler om ensembleteater.

Af Signe Ravn

Da Mungo Park indførte ensemblet i Allerød i 2005, hvor Martin Lyngbo tog over som teaterchef, var det med inspiration i de ensembler, den nye chef havde oplevet i Tyskland og Mellemeuropa. Her havde de udviklet en kunstnerisk identitet og egenart, der var værd at tage med hjem.

”Jeg oplevede, at det kunstneriske arbejde på ensembleteatre i højere grad var fokuseret på relationerne mellem kunstnerne end på solistpræstationer,” fortæller Martin Lyngbo til proscenium.dk.

 

Kollektivet bliver stjernen

Og netop fordelen i, at man med et ensemble kan opnå en sum, der er større end de enkelte dele, er også oplevelsen på Teatret Møllen i Haderslev. Her har kollektivtanken været i centrum, siden teatret for 41 år siden blev grundlagt som gruppeteater.

”Det, at vi på Møllen har formået at skabe et ensemble, som er stjernen, gør, at vi har et publikum, der køber vores forestillinger uanset hvad. For dem er det vigtige, at det er en ”Møllen-forestilling” og ikke, at vi har kunnet hyre Jens Albinus, Jimmi Jørgensen eller Ghita,” forklarer teaterleder Nikolaj Mineka til proscenium.dk.

 

Forestillingerne bliver i repertoiret

I Allerød konstaterer Martin Lyngbo nøgternt, at teatret simpelthen laver bedre teater med et ensemble, og det kan aflæses på teatrets aktivitetsniveau.

”Vi er gået fra at afvikle omkring 100 forestillinger om året, som vi gjorde, da jeg startede, til over 300, som vi har gjort i flere sæsoner. Det er værdifuldt for et teater at kunne beholde forestillinger i repertoire i stedet for at være nødt til at kassere dem få uger efter premieren,” forklarer han og tilføjer, at Mungo Park i Allerød beholder de bedste forestillinger på plakaten i mange år, ”Vi kan blive ved med at udvikle på forestillingens henvendelse til publikum, finde nye målgrupper, og så videre.”

Og begge teaterchefer er enige om, at ensemblerne på deres teatre giver en planlægningsmæssig frihed. Der er kun teatrets egen kalender at tage hensyn til. Der skal som udgangspunkt ikke hyres freelanceskuespillere ind. Man kan bare gå i gang.

 

Fælles viden rejser med

Martin Lyngbo taler om fordelene ved de dybe relationer, der udvikler sig i et ensemble. Man trækker på fælles viden fra tidligere samarbejder, og der er en øjeblikkelig tillid kunstnerne imellem. Den skal ikke genopbygges hver gang, at et nyt manuskript bliver delt rundt. Netop styrken ved, at man i et ensemble tager et kendt rum med sig fra produktion til produktion, genkender Nikolaj Mineka.

”Det bliver et trygt arbejdsrum, hvor vi stadig kan blive ved med at udfordre hinanden. På den måde flytter vi hinanden fremad og styrker vores kunst.”

Netop fremdriften er afgørende, for der er også faldgruber ved et ensemble. Mange af fordelene kan hurtigt vendes til ulemper. Det nære kendskab til hinanden og en genkendelig og egen spillestil må nemlig ikke aldrig blive til forudsigelighed og gentagelser.

”Når du har et ensemble, må det aldrig blive en sovepude. Du skal være på tæerne og udfordre og nytænke konstant. Men hvis du ikke falder af på den, kan ensemblet give en økonomisk frihed og en konstant udvikling af kunsten,” forklarer Nikolaj Mineka til proscenium.dk.

 

Råderum til at lege

Han nævner selv Teatret Møllens projekt Det Åbne Rum, hvor teatrets fastansatte eksperimenterer med teaterformen i projekter med kort spilletid, som et eksempel på, hvad det at have eget ensemble kan give økonomisk råderum til. I Det Åbne Rum udforsker, leger og afprøver spillerne ideer, der i andre sammenhænge ellers bliver ved snakken. I denne sæson har Det Åbne Rum konkret skabt forestillingen ”MALALA”.

Om et ensemble giver mening som organisationsform, afhænger af teatrets set-up, økonomi, rammer og geografi. For Mungo Park i Allerød er det et enkelt valg. 

”Vi gør det, fordi vi mener, at det skaber bedre og mere teater til folket, og i øvrigt også flere og bedre arbejdspladser til branchen. Jeg mener ikke, at hele teaterbranchen skal være organiseret af ensemble- og repertoireteatre. Jeg tror på en kunstnerisk pluralisme af forskellige typer af forestillinger, og også forskellige typer af organisationsformer på teatre,” fastslår Martin Lyngbo.

 

Tilhørsforholdet bliver afgørende

Og netop det med at skabe en god arbejdsplads giver fordele for både teatret og de ansatte skuespillere og i sidste ende for dem, der er årsag til det hele – publikum, understreger Nikolaj Mineka.

”En skuespiller i et velfungerende ensemble, og som spiller en vigtig og uundværlig rolle – og ikke bare er statist for de stjerner, der hyres ind – får noget, som ikke fås som freelance. Det giver skuespilleren et sted at høre til, faste kollegaer og tryghed. Det skaber et rum, hvor man som kunstner kan blive ved med at udvikle sig, og det giver lyst til at tage ansvar for teatret som helhed; forestillingerne, kollegaerne og kunsten. Jeg bilder mig ind, at det er noget publikum kan mærke.”

Læs mere om forestillingerne på Teatret Møllen

Tjek repertoiret på Mungo Park

19-01-2018

Kritikerforeninger samles for at sikre anmelderiets overlevelse

Berlingske kunne i sidste uge fortælle om den nystiftede paraplyorganisation Forenede Kritikere, der vil arbejde for at fremme forholdene for anmelderiet og kunstkritikken.

18-01-2018

Seminar fokuserede på strategisk forretningsudvikling i teaterbranchen

Med Christian Have som tovholder holdt Scenit og BilletBillet strategiseminar om forretningsudvikling og kommunikation i teaterbranchen den 11. januar.

17-01-2018

PS Profil: teater2tusind

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer teater2tusind.

16-01-2018

Søndag Aften om nye regionale fonde: Man kunne have tænkt i samarbejdsmuligheder

Søndag Aften har kigget lidt nærmere på, hvordan midlerne til kunsten og kulturen fordeler sig på finansloven 2018. Derudover peger Søndag Aften på, at de nye regionale fonde risikerer at møde modgang.

15-01-2018

ZeBUs lokaler under ombygning

I starten af januar går tredje fase af ombygningen af Musiktorvet på Amager i gang. I den forbindelse skal ZeBU og Amager Bios foyer rives ned og bygges om. ZeBU har i ombygningsperioden fundet alternative spillersteder på Amager.

11-01-2018

Over 900 har underskrevet ”Manifest for den danske film- og scenekunstbranche”

Der er nu mere end 900 kvinder og mænd, som har underskrevet det manifest, der blev skrevet i kølvandet på #MeToo-kampagnen samt en reading på Edison. Underskriftsindsamlingen lukker i slutningen af januar.

10-01-2018

PS Profil: ZeBU

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer ZeBU’s to kunstneriske ledere Jørgen Carlslund og Marc van der Velden.

10-01-2018

Lovforslag vedtaget: Teatrene fritages for selskabsskat

Sidste år fremsatte skatteministeren et lovforslag om at fritage teatre for selskabsskat. Lovforslaget er nu vedtaget og trådte i kraft den 1. januar 2018.

09-01-2018

Når egnsteatre skaber liv og tiltrækker nye beboere

Iscene har i løbet af 2017 været rundt og besøge en række egnsteatre, heriblandt Bornholms Teater, Fredericia Teater og Limfjordsteatret for at se nærmere på, hvad et egnsteater betyder for en kommune.

08-01-2018

Sophie Zinckernagel vinder Dramatisk Debut 2018

Den 7. januar blev Sophie Zinckernagel kåret som vinder af Dramatisk Debut 2018, dansk teaters store dramatikerkonkurrence for debuterende dramatikere. Hun vandt for sit manuskript ”John Lennon er død”, som nu bliver sat op på Teater V i efteråret 2018.

08-01-2018

Marianne Klint vil fremme gennemsigtigheden i teaterbranchen og i PUS

Som tidligere bestyrelsesmedlem i TIO har Proscenium talt med Marianne Klint om hendes nye post som udvalgsmedlem i Projektstøtteudvalget for Scenekunst (PUS). Hun går ydmygt til den nye opgave og vil gerne være med til at fremme gennemsigtighed i teaterbranchen.

05-01-2018

Lars Seeberg ny formand for Projektstøtteudvalget for Scenekunst

Kulturministeriet har offentliggjort, hvem der skal stå i spidsen for Statens Kunstfond samt alle udvalgsmedlemmer i de seks projektstøtteudvalg. Lars Seeberg bliver formand for Projektstøtteudvalget for Scenekunst.

04-01-2018

Billetstatistik lover godt for sæson 2017/2018

Nye tal på billetsalget fra 25. april til 31. december 2017 viser lovende fremgang for denne sæson – niveauet er nemlig højere end sidste år på samme tid.

03-01-2018

Workshops om Holberg og dramatik for 400 skoleelever i hele landet

Det Kongelige Teater afholder aktiviteter og workshops for skoleelever i forbindelse med, at Holbergs komedie Maskerade tager på turné i januar.

02-01-2018

Navnenyt: Henrik Zangenberg takker af

Siden Zangenbergs Teater i 2017 mistede sit tilskud fra Københavns Kommune, har det ikke været muligt at drive teatret i sin eksisterende form. Derfor takker Henrik Zangenberg nu af.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.