Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
03-11-2015 | artikel nr. 5286
del

Teatercheferne: Ensemblet er på alle måder værdifuldt

"Kvinde kend din krop" er et eksempel på, at ensemblet på Mungo Park i Allerød holder de bedste forestillinger på repertoiret i lang tid. Foto: Maria Fonfara

TEMA: ENSEMBLET. Traditionelt har de faste ensembler været forbeholdt de større scener med Det Kongelige Teater i spidsen. Men de senere år har ensembletanken bredt sig til mindre teatre. Proscenium.dk undersøger tendensen i en række artikler om ensembleteater.

Af Signe Ravn

Da Mungo Park indførte ensemblet i Allerød i 2005, hvor Martin Lyngbo tog over som teaterchef, var det med inspiration i de ensembler, den nye chef havde oplevet i Tyskland og Mellemeuropa. Her havde de udviklet en kunstnerisk identitet og egenart, der var værd at tage med hjem.

”Jeg oplevede, at det kunstneriske arbejde på ensembleteatre i højere grad var fokuseret på relationerne mellem kunstnerne end på solistpræstationer,” fortæller Martin Lyngbo til proscenium.dk.

 

Kollektivet bliver stjernen

Og netop fordelen i, at man med et ensemble kan opnå en sum, der er større end de enkelte dele, er også oplevelsen på Teatret Møllen i Haderslev. Her har kollektivtanken været i centrum, siden teatret for 41 år siden blev grundlagt som gruppeteater.

”Det, at vi på Møllen har formået at skabe et ensemble, som er stjernen, gør, at vi har et publikum, der køber vores forestillinger uanset hvad. For dem er det vigtige, at det er en ”Møllen-forestilling” og ikke, at vi har kunnet hyre Jens Albinus, Jimmi Jørgensen eller Ghita,” forklarer teaterleder Nikolaj Mineka til proscenium.dk.

 

Forestillingerne bliver i repertoiret

I Allerød konstaterer Martin Lyngbo nøgternt, at teatret simpelthen laver bedre teater med et ensemble, og det kan aflæses på teatrets aktivitetsniveau.

”Vi er gået fra at afvikle omkring 100 forestillinger om året, som vi gjorde, da jeg startede, til over 300, som vi har gjort i flere sæsoner. Det er værdifuldt for et teater at kunne beholde forestillinger i repertoire i stedet for at være nødt til at kassere dem få uger efter premieren,” forklarer han og tilføjer, at Mungo Park i Allerød beholder de bedste forestillinger på plakaten i mange år, ”Vi kan blive ved med at udvikle på forestillingens henvendelse til publikum, finde nye målgrupper, og så videre.”

Og begge teaterchefer er enige om, at ensemblerne på deres teatre giver en planlægningsmæssig frihed. Der er kun teatrets egen kalender at tage hensyn til. Der skal som udgangspunkt ikke hyres freelanceskuespillere ind. Man kan bare gå i gang.

 

Fælles viden rejser med

Martin Lyngbo taler om fordelene ved de dybe relationer, der udvikler sig i et ensemble. Man trækker på fælles viden fra tidligere samarbejder, og der er en øjeblikkelig tillid kunstnerne imellem. Den skal ikke genopbygges hver gang, at et nyt manuskript bliver delt rundt. Netop styrken ved, at man i et ensemble tager et kendt rum med sig fra produktion til produktion, genkender Nikolaj Mineka.

”Det bliver et trygt arbejdsrum, hvor vi stadig kan blive ved med at udfordre hinanden. På den måde flytter vi hinanden fremad og styrker vores kunst.”

Netop fremdriften er afgørende, for der er også faldgruber ved et ensemble. Mange af fordelene kan hurtigt vendes til ulemper. Det nære kendskab til hinanden og en genkendelig og egen spillestil må nemlig ikke aldrig blive til forudsigelighed og gentagelser.

”Når du har et ensemble, må det aldrig blive en sovepude. Du skal være på tæerne og udfordre og nytænke konstant. Men hvis du ikke falder af på den, kan ensemblet give en økonomisk frihed og en konstant udvikling af kunsten,” forklarer Nikolaj Mineka til proscenium.dk.

 

Råderum til at lege

Han nævner selv Teatret Møllens projekt Det Åbne Rum, hvor teatrets fastansatte eksperimenterer med teaterformen i projekter med kort spilletid, som et eksempel på, hvad det at have eget ensemble kan give økonomisk råderum til. I Det Åbne Rum udforsker, leger og afprøver spillerne ideer, der i andre sammenhænge ellers bliver ved snakken. I denne sæson har Det Åbne Rum konkret skabt forestillingen ”MALALA”.

Om et ensemble giver mening som organisationsform, afhænger af teatrets set-up, økonomi, rammer og geografi. For Mungo Park i Allerød er det et enkelt valg. 

”Vi gør det, fordi vi mener, at det skaber bedre og mere teater til folket, og i øvrigt også flere og bedre arbejdspladser til branchen. Jeg mener ikke, at hele teaterbranchen skal være organiseret af ensemble- og repertoireteatre. Jeg tror på en kunstnerisk pluralisme af forskellige typer af forestillinger, og også forskellige typer af organisationsformer på teatre,” fastslår Martin Lyngbo.

 

Tilhørsforholdet bliver afgørende

Og netop det med at skabe en god arbejdsplads giver fordele for både teatret og de ansatte skuespillere og i sidste ende for dem, der er årsag til det hele – publikum, understreger Nikolaj Mineka.

”En skuespiller i et velfungerende ensemble, og som spiller en vigtig og uundværlig rolle – og ikke bare er statist for de stjerner, der hyres ind – får noget, som ikke fås som freelance. Det giver skuespilleren et sted at høre til, faste kollegaer og tryghed. Det skaber et rum, hvor man som kunstner kan blive ved med at udvikle sig, og det giver lyst til at tage ansvar for teatret som helhed; forestillingerne, kollegaerne og kunsten. Jeg bilder mig ind, at det er noget publikum kan mærke.”

Læs mere om forestillingerne på Teatret Møllen

Tjek repertoiret på Mungo Park

23-04-2018

Ny leder til Svendborg Scenekunstakademi

Gitte Gry Bech Ballesheim skal stå i spidsen for Svendborg Scenekunstakademi og skabe en ny 3-årig gymnasial uddannelse for Danmarks teatertalenter.

20-04-2018

SWOP festival og 10 år som egnsteater

Utæmmelige hollandske vilddyr, MAXI golf for hele kroppen og sveddryppende belgisk 90’er-fest er blot nogle af de ting, publikum kan opleve, når Aaben Dans afholder den fjerde SWOP-festival 3.-7. maj i Roskilde og samtidig fejrer deres 10-årsjubilæum som egnsteater i Roskilde.

20-04-2018

Navnenyt: Kasper Holten ny teaterchef for Det Kongelige Teater

Det Kongelige Teater kunne i dag den 20. april annoncere, at Kasper Holten er udnævnt som ny teaterchef fra 1. september 2018.

19-04-2018

Talk Town i Huset-KBH

Festivalen Talk Town finder sted for tredje gang i år. Denne gang 3.- 5. maj 2018 i Huset-KBH. Under festivalen afholder Københavns Musikteater en hel dag om scenekunst.

18-04-2018

PS Profil: Teater Refleksion

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teater Refleksion.

17-04-2018

Kunst- og Kulturpolitisk Topmøde: Dansk kunstpolitik i en globaliseret verden

Tirsdag den 15. maj inviterer Dansk Kunstnerråd, Kulturmødet Mors 2018 og Have Kommunikation til Kunst- og Kulturpolitisk Topmøde på Christiansborg. Kulturminister Mette Bock deltager, og danske kunstnere, politikere, kulturpersonligheder og formanden for Folketingets Kulturudvalg giver deres bud på, hvad kunsten kan gøre for at forandre samfundet. 

16-04-2018

Filiorum og Gentofte Kommune indgår ny aftale om teater til kommunens børn og unge

Filiorum og Gentofte Kommune tager nu hul på et nyt kapitel i deres samarbejde. Oven på fire sæsoner, hvor Filiorum har præsenteret professionelt teater og teaterfestivaler for børn og unge i kommunen, ligger nu en dugfrisk aftale om at sprede livsbekræftende og underfundige læringsforløb med teater som omdrejningspunkt til skoler, dagtilbud, GFO’er og fritidscentre.

16-04-2018

Scenekunstnere modtager livsvarig hædersydelse

Fire kunstnere, herunder scenekunstnerne Bodil Alling og Kitt Johnson, modtager livsvarig hædersydelse fra Statens Kunstfond.

13-04-2018

Hans Henriksen: Hold profitmotivet ude af det kunstneriske arbejde

I et debatindlæg på Altinget.dk skriver Hans Henriksen, direktør for Aalborg Teater, at de ikke-kommercielle teatre ikke må tvinges til at agere på de samme præmisser som de kommercielle teatre. I stedet bør man fokusere på selve formidlingen af de offentligt støttede teatres forestillinger.

12-04-2018

Syddjurs Egnsteater har forberedt sig i flere år til Aprilfestival

Aprilfestival indtager Syddjurs Kommune den 15.-22. april 2018, men allerede tilbage i 2013 begyndte Syddjurs Egnsteater at forberede sig til festivalen.

11-04-2018

PS Profil: Teatergruppen Batida

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teatergruppen Batida.

11-04-2018

Navnenyt: Ditte Felding bliver ny leder af Teaterhuset Filuren

Den 1. august 2018 starter Ditte Felding som ny leder af Teaterhuset Filuren.

10-04-2018

Samtalesalon om ligestilling, køn og feminisme

Hvordan finder man vej i de mange feminismer, der på tværs af køn, social klasse, seksuel orientering og etnicitet gør krav på ligestilling? Teatret Svalegangen og Kvindemuseet har slået pjalterne sammen, og folder emnet ud i en samtalesalon om køn, ligestilling og feminisme.

10-04-2018

Island Connect-residency går til Gunilla Lind Danseteater og Tatjana Vukadinovic

De to vindere af Island Connect Kroatien er nu fundet: Gunilla Lind Danseteater fra Danmark og Tatjana Vukadinović fra Kroatien. De skal også indgå i programmet for Bornholms Kulturuge i september.

10-04-2018

Høring i Beskæftigelses- og Ligestillingsministeriet om seksuel chikane

I går, mandag den 9. april 2018, holdt beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen og ligestillingsminister Karen Ellemann en fælles høring om seksuel chikane på arbejdspladsen.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.