Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
10-12-2015 | artikel nr. 5348
del

Egnsteateropgave sendt i udbud

Grønnegade Teater overvejer om og hvordan man eventuelt vil søge om at fortsætte som egnsteater, efter at Næstved Kommune har valgt at sætte opgaven i udbud. Foto: Marie-Louise Baes, baesfoto.dk

Næstved Kommune har besluttet sig for at sende opgaven som egnsteater for perioden 2017-20 i åbent udbud. Ansøgerne bliver herefter vurderet af medarbejdere i kommunens Center for Kultur og Borgerservice.

Efter den 10. januar 2016 er det op til et mindre, eksternt bedømmelsesudvalg til at rådgive Center for Kultur og Borgerservice i Næstved Kommune om, hvem der skal være kommunens egnsteater fra 2017-2020. Til den tid er der nemlig frist på at byde ind på opgaven som egnsteater i området.

Grønnegade-duo ønsker at fortsætte

Dermed må kommunens nuværende egnsteater, Grønnegade Teater, søge på lige fod med andre interesserede aktører.

Grønnegade Teaters ledelse bekræfter over Proscenium.dk, at man har igangsat en proces med teatrets bestyrelse for at afklare om og hvordan, man i så fald agter at søge, nu hvor kommunen har opstillet nye økonomiske og kunstneriske rammer for den kommende aftaleperiode. Vigtigst for teatret er, at man skal finde en vej, hvor kunsten er i centrum, og hvor man blandt andet kan fortsætte sine digitale udviklingsprojekter. Grønnegade Teater fortsætter dog som teater uanset hvad, understreger teatercheferne Pernille Plantener Holst og Sascha Hegner.

Meget detaljeret udbudsmateriale

Udbudsmaterialet fra Næstved Kommune udmærker sig ved en høj detaljeringsgrad i de kriterier og krav, som kommunen opstiller for egnsteateropgaven.

Kommunen ønsker et teater, der har fokus på børn og unge, men stiller ikke krav om en bestemt scenekunstnerisk genre. Derimod er udbudsmaterialet meget udførligt, når det kommer til beskrivelsen af de sekundære aktiviteter, som kommunen også ønsker løst indenfor det relativt lille tilskud på tre mio. kroner.  

”Mange af de sekundære opgaver, der ønskes løst af det kommende egnsteater er driftstunge opgaver, der ligger udover kerneopgaven – nemlig at producere forestillinger. Der bliver i udbudsmaterialet lagt meget vægt på sekundære aktiviteter og ikke brugt meget tid på at beskrive det, teatret er sat i verden for – nemlig at producere forestillinger,” siger forsker fra Aarhus Universitet og medlem af Følgegruppen vedr. egnsteaterområdet, Louise Ejgod Hansen, til proscenium.dk om udbudsmaterialet.

Repertoire koordineres med eksterne

Hun finder det betænkeligt, at man sparer 25 % på tilskuddet til egnsteatret, i forhold til den nuværende ramme på 3,9 mio. kr. årligt, og stadig ønsker sig en stor opgaveportefølje løst.

I Grønnegade Teatrets årsrapport for sæson 2013/14 fremgår det da også, at teatret er presset på personaleressourcer. Bestyrelsesformand Per Mejer noterer sig, at personalet ”løber stærkt og yder en ekstra indsats - på centrale områder som publikumsrelationer, samarbejder, produktion og opsætning af stykker, og så al det administrative oveni.”, og at ”teatret konstant er udfordret på ressourcer; og vi ved, at det i sidste ende bunder i økonomi”, mens man lever op til de ”strikte krav om binding og minimum 100 scenekunstopførelser”.

Samproduktion er siet fra

Af udbudsmaterialet fremgår det, at teatret skal lave minimum to egenproduktioner årligt, hvor der i aftalen fra 2012-16 også indgår et krav om minimum én samproduktion i aftaleperioden.

Der er på nuværende tidspunkt ikke sat tal på det forventede aktivitetsniveau i den kommende aftale fra 2017-20, det er ifølge udbudsmaterialet op til ansøgeren at ”komme med et bud på den kvantitative og kvalitative balance mellem antallet af forestillinger og øvrige opgaver”.   

”Hvis der bliver fastsat et endeligt antal, vil det formentlig ske i en forhandling mellem kommunen og teatret efter udbudsrunden,” skriver Næstved Kommunes chefkulturkonsulent, Jakob Hansen, fra Center for Kultur og Borgerservice, i en mail til Proscenium.dk.

Kunstnerisk frihed under pres

Kommunens børnekulturkonsulent er en påkrævet samarbejdspartner i næsten alle opgaver.

”Det ville have klædt udbudsmaterialet, hvis der havde stået noget om teaterlederens lovbestemte kunstneriske frihed (jf. Lov om scenekunst red.). Når der står i udbudsmaterialet, at repertoiret skal koordineres med en række aktører, så kan det tolkes i retning af en indgriben i den kunstneriske frihed,” vurderer Louise Ejgod Hansen, der understreger, at det ikke nødvendigvis er tænkt sådan, men kan læses således.

”En anden ting, jeg hæfter mig ved er, at det reelt er embedsmændene i kommunen, der træffer beslutningen om valg af egnsteater. Er det så et problem for teatrene? Måske ikke, men det peger på, at det i hvert fald ikke er af demokratiske årsager, at man har valgt udbudsmodellen,” forklarer Louise Ejgod Hansen til Proscenium.dk.

Spareøvelse eller utilfredshed

Teateravisen vurderede den 11. november 2015, at Næstved Kommunes tiltag med en udbudsrunde mere ligner ”en spareøvelse end mulig utilfredshed med Grønnegade Teater”.

Og den ene af de to teaterchefer på Grønnegade Teater, Sascha Hegner, erkender, at teatret er stærkt udfordret af ikke at vide, om man stadig er egnsteater om et år. Hun mener, at både loyalitet overfor kommunen og den lokale forankring udfordres, når kommunen sender egnsteateropgaven i udbud, selvom man allerede har et eksisterende egnsteater.

Udbudsprocedure gør planlægning svær

”Det vil blive en stor udfordring for planlægningen i branchen, hvis det bliver en udbredt tendens at sende egnsteateropgaven i udbud,” siger Sascha Hegner til Proscenium.dk.

Hegner henviser blandt andet til, at salgsstruktur, teatrenes årshjul og det faktum, at de fleste teatre opererer med en lang planlægningshorisont – ikke mindst i forhold til at få gæstespil på scenen – ikke harmonerer ret godt med udbudsproceduren. Desuden undrer hun sig over, at udbudsmaterialet synes at vægte de sekundære aktiviteter over den kunstneriske produktion.

Scenekunsten skal være kerneydelsen
TIO er skeptiske overfor udsigten til, at kommunerne i øget omfang sætter egnsteateropgaven i udbud med et meget detaljeret udbudsmateriale.

”Først og fremmest er det jo skønt, at Næstved Kommune oplever, at det have sit eget lokale teater har så stor værdi, at man gerne vil fortsætte med at have et egnsteater. Men man skal passe på med alle de sideaktiviteter, der i udbudsmaterialet nærmest virker til at have skubbet teaterforestillingerne væk fra pladsen som den primære aktivitet. Kunsten skal være kernen, omdrejningspunktet, som sideaktiviteterne så opstår af og omkring,” siger TIOs formand Gitta Malling til Proscenium.dk. 

Hun minder om, at et nyt hold på den ene side kan give ny energi, men på den anden side vil man i yderste konsekvens skulle skifte egnsteater eller bestyrelse ud hvert 4. år – en uholdbar praksis, når man samtidig drømmer om et godt kunstnerisk flow og vægter lokal forankring højt.

Hvis teatret konstant udgøres af nye tilflyttere, så når de aldrig at slå rødder i lokalsamfundet, før afløserne står klar, vurderer TIOs formand.

”God kunst skal udvikles under så frie rammer som muligt. Politikerne skal ikke være med til at bestemme eller påvirke repertoiret, når opgaven først er stukket ud til et kunstnerisk team. De skal derimod holde armslængden, så teatret ikke føler, at et enkelt dårligt år kan resultere i, at egnsteateropgaven sendes i udbud.”

Næstved Kommune har opslået udbudsmaterialet på Prosceniums opslagstavle.

Se Teateravisens artikel "Næstved Kommune sender sit egnsteater i udbud"

25-04-2018

PS Profil: Teatret ved Sorte Hest

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teatret ved Sorte Hest.

24-04-2018

Debatmøde om mangfoldighed, ligestilling og kønsdiskrimination i teater- og musikbranchen

På debatfestivalen Talk Town inviterer TIO sammen med Dansk Komponistforening samt Danske Ensembler, Orkestre og Operainstitutioner til debatmøde om, hvordan der bliver skabt mere ligestilling og mangfoldighed i teater- og musikbranchen.

23-04-2018

Ny leder til Svendborg Scenekunstakademi

Gitte Gry Bech Ballesheim skal stå i spidsen for Svendborg Scenekunstakademi og skabe en ny 3-årig gymnasial uddannelse for Danmarks teatertalenter.

20-04-2018

SWOP festival og 10 år som egnsteater

Utæmmelige hollandske vilddyr, MAXI golf for hele kroppen og sveddryppende belgisk 90’er-fest er blot nogle af de ting, publikum kan opleve, når Aaben Dans afholder den fjerde SWOP-festival 3.-7. maj i Roskilde og samtidig fejrer deres 10-årsjubilæum som egnsteater i Roskilde.

20-04-2018

Navnenyt: Kasper Holten ny teaterchef for Det Kongelige Teater

Det Kongelige Teater kunne i dag den 20. april annoncere, at Kasper Holten er udnævnt som ny teaterchef fra 1. september 2018.

19-04-2018

Talk Town i Huset-KBH

Festivalen Talk Town finder sted for tredje gang i år. Denne gang 3.- 5. maj 2018 i Huset-KBH. Under festivalen afholder Københavns Musikteater en hel dag om scenekunst.

18-04-2018

PS Profil: Teater Refleksion

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teater Refleksion.

17-04-2018

Kunst- og Kulturpolitisk Topmøde: Dansk kunstpolitik i en globaliseret verden

Tirsdag den 15. maj inviterer Dansk Kunstnerråd, Kulturmødet Mors 2018 og Have Kommunikation til Kunst- og Kulturpolitisk Topmøde på Christiansborg. Kulturminister Mette Bock deltager, og danske kunstnere, politikere, kulturpersonligheder og formanden for Folketingets Kulturudvalg giver deres bud på, hvad kunsten kan gøre for at forandre samfundet. 

16-04-2018

Filiorum og Gentofte Kommune indgår ny aftale om teater til kommunens børn og unge

Filiorum og Gentofte Kommune tager nu hul på et nyt kapitel i deres samarbejde. Oven på fire sæsoner, hvor Filiorum har præsenteret professionelt teater og teaterfestivaler for børn og unge i kommunen, ligger nu en dugfrisk aftale om at sprede livsbekræftende og underfundige læringsforløb med teater som omdrejningspunkt til skoler, dagtilbud, GFO’er og fritidscentre.

16-04-2018

Scenekunstnere modtager livsvarig hædersydelse

Fire kunstnere, herunder scenekunstnerne Bodil Alling og Kitt Johnson, modtager livsvarig hædersydelse fra Statens Kunstfond.

13-04-2018

Hans Henriksen: Hold profitmotivet ude af det kunstneriske arbejde

I et debatindlæg på Altinget.dk skriver Hans Henriksen, direktør for Aalborg Teater, at de ikke-kommercielle teatre ikke må tvinges til at agere på de samme præmisser som de kommercielle teatre. I stedet bør man fokusere på selve formidlingen af de offentligt støttede teatres forestillinger.

12-04-2018

Syddjurs Egnsteater har forberedt sig i flere år til Aprilfestival

Aprilfestival indtager Syddjurs Kommune den 15.-22. april 2018, men allerede tilbage i 2013 begyndte Syddjurs Egnsteater at forberede sig til festivalen.

11-04-2018

PS Profil: Teatergruppen Batida

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teatergruppen Batida.

11-04-2018

Navnenyt: Ditte Felding bliver ny leder af Teaterhuset Filuren

Den 1. august 2018 starter Ditte Felding som ny leder af Teaterhuset Filuren.

10-04-2018

Samtalesalon om ligestilling, køn og feminisme

Hvordan finder man vej i de mange feminismer, der på tværs af køn, social klasse, seksuel orientering og etnicitet gør krav på ligestilling? Teatret Svalegangen og Kvindemuseet har slået pjalterne sammen, og folder emnet ud i en samtalesalon om køn, ligestilling og feminisme.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.