Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
14-12-2015 | artikel nr. 5349
del

Anemone Teatret i toårigt samarbejde med Sølvgades Skole

Anemone Teatret og Sølvgades Skole har gensidig glæde af samarbejdet under Åben Skole.

I de kommende to år sørger Anemone Teatret for, at scenekunsten kommer på skoleskemaet på Sølvgades Skole i København. Og det er en proces, som der er gensidig læring i, fortæller projektleder og instruktør Mette Andrée fra Anemone Teatret.

Anemone Teatret har indgået et toårigt samarbejde med Sølvgades Skole med økonomisk støtte fra Pædagogisk Service i Københavns Kommune. ”Teatret i undervisningen – undervisning i teatret” hedder projektet, der imødekommer skolereformens krav om, at skoler og det lokale forenings- og kulturliv skal forpligte sig til tættere samarbejde.

Sølvgades Skoles udgangspunkt for at etablere partnerskabet i forbindelse med Åben Skole er, at det skal give eleverne endnu bedre muligheder for at arbejde med virkelighedsnære problemstillinger, og at eleverne skal tilegne sig færdigheder og viden gennem nye og anderledes læringsformer og læringsrum.

To spor for 0.-4. klasse

Anemoneteatrets samarbejdsaftale med tilbud om teaterundervisning for indskolingen, 0.-4. klasse, følger to spor. Det første henvender sig til hele indskolingen og består af et kortvarigt forløb, hvor eleverne ser en forestilling og efterfølgende deltager i en workshop på teatret, hvor der arbejdes med forestillingens tema.  

Det andet spor henvender sig til 2. og 4. årgang og består af længerevarende undervisningsforløb. Her bruger eleverne teatret aktivt i undervisningen, der forberedes af teatret og skolen i fællesskab. Den løbende kontakt betyder, at teatret ved hvilke fagområder, der arbejdes med og derfor kan byde ind med øvelser, der understøtter og løfter de faglige og sociale mål.

Skole og teater lærer af hinanden

”Efterhånden som vi lærer skolen at kende, ser vi også flere områder, hvor vi kan bruge hinanden. Via partnerskabet får vi mulighed for at etablere en helt tæt dialog med eleverne. Vi oplever, hvilke tanker og spørgsmål, de er optaget af, og den viden bruger vi som inspiration i vores arbejde,” fortæller Mette Andrée til proscenium.dk.

”Omvendt er lærerne meget interesserede i, hvordan de kan bruge teatret i undervisningen. Så for os handler det om, at både elever og lærere bliver bedre til at bruge teatrets sprog til at forstå og udtrykke sig igennem,” forklarer Mette Andrée.

”Samtidig dækker vi også kravet om mere bevægelse i skolen, for børnene er jo på gulvet hele tiden. På den måde ser lærerne, at der faktisk også er positive ting ved reformen.”

Ser eleverne i et nyt lys

”Lærerne synes, at det er fantastisk, at observere undervisningen, og de overraskes ofte af elever, der mod forventning lyser helt op på scenegulvet – elever, der måske plejer at være mere tilbageholdende i de almindelige skolefag, men som nu får mulighed for at udtrykke sig i andre rammer. Når lærerne oplever eleverne i nye omgivelser og undervisningssituationer, hvor de ikke selv er undervisere, så ser de igennem et nyt sæt briller. På den måde får de mulighed for at revidere deres syn på elevernes kompetencer,” vurderer Mette Andrée.

Børnene er opslugt af forestillingerne

Og den oplevelse bakkes op af Sølvgades Skoles skoleleder, Kim Stenholm Paulsen.

”Lærerne og eleverne har været meget positive omkring forløbene. Lærerne er glade for, at de har fået denne mulighed, og at samarbejdet understøtter skolens værdigrundlag, der har fokus på, at vi udvikler hele mennesker. Eleverne elsker at komme i teatret, hvor de er helt opslugte af den konkrete fortælling og det videre arbejde med den. De nye læringsformer, der inddrager brugen af kroppen endnu mere, er de også glade for,” siger han til Proscenium.dk.

”Det har altid været vigtigt for Sølvgades Skole at inddrage den kreative dimension i undervisningen, så høj faglighed og kreativitet går hånd i hånd. Med skolereformen er elevernes læring og læringsmål blevet centralt for den fremtidige folkeskole, men for os er det vigtigt, at der ikke bliver et for ensidigt fokus på læringsmålene. Det må ikke kun blive det som er let at måle og veje, der kommer i centrum. Hvis vi skal udvikle vores elever til at blive livsduelige og handlekraftige mennesker, er deres alsidige udvikling og læreprocesser ligeså centrale som læringsresultat,” lyder det fra skolelederen om bevæggrunden for at indgå samarbejde med et teater.

”Vores partnerskab med Anemone Teatret åbner op for, at den kreative dimension og arbejdet med elevernes læreprocesser ikke kun bliver et ideal, men at der er en konkret praksis med handlinger bag,” fortsætter han.   

Profiterer af andre kompetencer

Anemoneteatret vil gerne optimere partnerskabet og udvide projektet til at omfatte flere skoler, så derfor er evaluering en vigtig del af processen. Første evalueringsmøde med Sølvgade Skole finder sted i midten af december. Men allerede nu har begge parter altså glæde af samarbejdet, der også er blevet spontant udvidet. 

Mette Andrée har nemlig for nylig afholdt workshops om kropssprog for de ældste elever i 7., 8. og 9. klasse som en del af udskolingens temauge om innovation og entreprenørskab I undervisningen blev alle elever konfronteret med eget kropssprog og fik mere bevidsthed om de budskaber, kroppen og stemmen sender. Færdigheder, professionelle scenekunstnere er trænet i.

”Det største udbytte af samarbejdet har været, at vi profiterer af kompetencer, der ligger uden for skolens regi, og at eleverne, som en del af undervisningen, får mulighed for at arbejde med teatrets form, metoder og sprog,” slutter skoleleder Kim Stenholm Paulsen.

Læs mere om Anemone Teatret og Åben Skole

Læs mere om Sølvgades Skole

Hvis dit teater også arbejder med Åben Skole, så skriv til info@proscenium.dk, så vi kan formidle dit teaters arbejde.

23-04-2018

Ny leder til Svendborg Scenekunstakademi

Gitte Gry Bech Ballesheim skal stå i spidsen for Svendborg Scenekunstakademi og skabe en ny 3-årig gymnasial uddannelse for Danmarks teatertalenter.

20-04-2018

SWOP festival og 10 år som egnsteater

Utæmmelige hollandske vilddyr, MAXI golf for hele kroppen og sveddryppende belgisk 90’er-fest er blot nogle af de ting, publikum kan opleve, når Aaben Dans afholder den fjerde SWOP-festival 3.-7. maj i Roskilde og samtidig fejrer deres 10-årsjubilæum som egnsteater i Roskilde.

20-04-2018

Navnenyt: Kasper Holten ny teaterchef for Det Kongelige Teater

Det Kongelige Teater kunne i dag den 20. april annoncere, at Kasper Holten er udnævnt som ny teaterchef fra 1. september 2018.

19-04-2018

Talk Town i Huset-KBH

Festivalen Talk Town finder sted for tredje gang i år. Denne gang 3.- 5. maj 2018 i Huset-KBH. Under festivalen afholder Københavns Musikteater en hel dag om scenekunst.

18-04-2018

PS Profil: Teater Refleksion

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teater Refleksion.

17-04-2018

Kunst- og Kulturpolitisk Topmøde: Dansk kunstpolitik i en globaliseret verden

Tirsdag den 15. maj inviterer Dansk Kunstnerråd, Kulturmødet Mors 2018 og Have Kommunikation til Kunst- og Kulturpolitisk Topmøde på Christiansborg. Kulturminister Mette Bock deltager, og danske kunstnere, politikere, kulturpersonligheder og formanden for Folketingets Kulturudvalg giver deres bud på, hvad kunsten kan gøre for at forandre samfundet. 

16-04-2018

Filiorum og Gentofte Kommune indgår ny aftale om teater til kommunens børn og unge

Filiorum og Gentofte Kommune tager nu hul på et nyt kapitel i deres samarbejde. Oven på fire sæsoner, hvor Filiorum har præsenteret professionelt teater og teaterfestivaler for børn og unge i kommunen, ligger nu en dugfrisk aftale om at sprede livsbekræftende og underfundige læringsforløb med teater som omdrejningspunkt til skoler, dagtilbud, GFO’er og fritidscentre.

16-04-2018

Scenekunstnere modtager livsvarig hædersydelse

Fire kunstnere, herunder scenekunstnerne Bodil Alling og Kitt Johnson, modtager livsvarig hædersydelse fra Statens Kunstfond.

13-04-2018

Hans Henriksen: Hold profitmotivet ude af det kunstneriske arbejde

I et debatindlæg på Altinget.dk skriver Hans Henriksen, direktør for Aalborg Teater, at de ikke-kommercielle teatre ikke må tvinges til at agere på de samme præmisser som de kommercielle teatre. I stedet bør man fokusere på selve formidlingen af de offentligt støttede teatres forestillinger.

12-04-2018

Syddjurs Egnsteater har forberedt sig i flere år til Aprilfestival

Aprilfestival indtager Syddjurs Kommune den 15.-22. april 2018, men allerede tilbage i 2013 begyndte Syddjurs Egnsteater at forberede sig til festivalen.

11-04-2018

PS Profil: Teatergruppen Batida

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teatergruppen Batida.

11-04-2018

Navnenyt: Ditte Felding bliver ny leder af Teaterhuset Filuren

Den 1. august 2018 starter Ditte Felding som ny leder af Teaterhuset Filuren.

10-04-2018

Samtalesalon om ligestilling, køn og feminisme

Hvordan finder man vej i de mange feminismer, der på tværs af køn, social klasse, seksuel orientering og etnicitet gør krav på ligestilling? Teatret Svalegangen og Kvindemuseet har slået pjalterne sammen, og folder emnet ud i en samtalesalon om køn, ligestilling og feminisme.

10-04-2018

Island Connect-residency går til Gunilla Lind Danseteater og Tatjana Vukadinovic

De to vindere af Island Connect Kroatien er nu fundet: Gunilla Lind Danseteater fra Danmark og Tatjana Vukadinović fra Kroatien. De skal også indgå i programmet for Bornholms Kulturuge i september.

10-04-2018

Høring i Beskæftigelses- og Ligestillingsministeriet om seksuel chikane

I går, mandag den 9. april 2018, holdt beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen og ligestillingsminister Karen Ellemann en fælles høring om seksuel chikane på arbejdspladsen.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.