Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
14-12-2015 | artikel nr. 5349
del

Anemone Teatret i toårigt samarbejde med Sølvgades Skole

Anemone Teatret og Sølvgades Skole har gensidig glæde af samarbejdet under Åben Skole.

I de kommende to år sørger Anemone Teatret for, at scenekunsten kommer på skoleskemaet på Sølvgades Skole i København. Og det er en proces, som der er gensidig læring i, fortæller projektleder og instruktør Mette Andrée fra Anemone Teatret.

Anemone Teatret har indgået et toårigt samarbejde med Sølvgades Skole med økonomisk støtte fra Pædagogisk Service i Københavns Kommune. ”Teatret i undervisningen – undervisning i teatret” hedder projektet, der imødekommer skolereformens krav om, at skoler og det lokale forenings- og kulturliv skal forpligte sig til tættere samarbejde.

Sølvgades Skoles udgangspunkt for at etablere partnerskabet i forbindelse med Åben Skole er, at det skal give eleverne endnu bedre muligheder for at arbejde med virkelighedsnære problemstillinger, og at eleverne skal tilegne sig færdigheder og viden gennem nye og anderledes læringsformer og læringsrum.

To spor for 0.-4. klasse

Anemoneteatrets samarbejdsaftale med tilbud om teaterundervisning for indskolingen, 0.-4. klasse, følger to spor. Det første henvender sig til hele indskolingen og består af et kortvarigt forløb, hvor eleverne ser en forestilling og efterfølgende deltager i en workshop på teatret, hvor der arbejdes med forestillingens tema.  

Det andet spor henvender sig til 2. og 4. årgang og består af længerevarende undervisningsforløb. Her bruger eleverne teatret aktivt i undervisningen, der forberedes af teatret og skolen i fællesskab. Den løbende kontakt betyder, at teatret ved hvilke fagområder, der arbejdes med og derfor kan byde ind med øvelser, der understøtter og løfter de faglige og sociale mål.

Skole og teater lærer af hinanden

”Efterhånden som vi lærer skolen at kende, ser vi også flere områder, hvor vi kan bruge hinanden. Via partnerskabet får vi mulighed for at etablere en helt tæt dialog med eleverne. Vi oplever, hvilke tanker og spørgsmål, de er optaget af, og den viden bruger vi som inspiration i vores arbejde,” fortæller Mette Andrée til proscenium.dk.

”Omvendt er lærerne meget interesserede i, hvordan de kan bruge teatret i undervisningen. Så for os handler det om, at både elever og lærere bliver bedre til at bruge teatrets sprog til at forstå og udtrykke sig igennem,” forklarer Mette Andrée.

”Samtidig dækker vi også kravet om mere bevægelse i skolen, for børnene er jo på gulvet hele tiden. På den måde ser lærerne, at der faktisk også er positive ting ved reformen.”

Ser eleverne i et nyt lys

”Lærerne synes, at det er fantastisk, at observere undervisningen, og de overraskes ofte af elever, der mod forventning lyser helt op på scenegulvet – elever, der måske plejer at være mere tilbageholdende i de almindelige skolefag, men som nu får mulighed for at udtrykke sig i andre rammer. Når lærerne oplever eleverne i nye omgivelser og undervisningssituationer, hvor de ikke selv er undervisere, så ser de igennem et nyt sæt briller. På den måde får de mulighed for at revidere deres syn på elevernes kompetencer,” vurderer Mette Andrée.

Børnene er opslugt af forestillingerne

Og den oplevelse bakkes op af Sølvgades Skoles skoleleder, Kim Stenholm Paulsen.

”Lærerne og eleverne har været meget positive omkring forløbene. Lærerne er glade for, at de har fået denne mulighed, og at samarbejdet understøtter skolens værdigrundlag, der har fokus på, at vi udvikler hele mennesker. Eleverne elsker at komme i teatret, hvor de er helt opslugte af den konkrete fortælling og det videre arbejde med den. De nye læringsformer, der inddrager brugen af kroppen endnu mere, er de også glade for,” siger han til Proscenium.dk.

”Det har altid været vigtigt for Sølvgades Skole at inddrage den kreative dimension i undervisningen, så høj faglighed og kreativitet går hånd i hånd. Med skolereformen er elevernes læring og læringsmål blevet centralt for den fremtidige folkeskole, men for os er det vigtigt, at der ikke bliver et for ensidigt fokus på læringsmålene. Det må ikke kun blive det som er let at måle og veje, der kommer i centrum. Hvis vi skal udvikle vores elever til at blive livsduelige og handlekraftige mennesker, er deres alsidige udvikling og læreprocesser ligeså centrale som læringsresultat,” lyder det fra skolelederen om bevæggrunden for at indgå samarbejde med et teater.

”Vores partnerskab med Anemone Teatret åbner op for, at den kreative dimension og arbejdet med elevernes læreprocesser ikke kun bliver et ideal, men at der er en konkret praksis med handlinger bag,” fortsætter han.   

Profiterer af andre kompetencer

Anemoneteatret vil gerne optimere partnerskabet og udvide projektet til at omfatte flere skoler, så derfor er evaluering en vigtig del af processen. Første evalueringsmøde med Sølvgade Skole finder sted i midten af december. Men allerede nu har begge parter altså glæde af samarbejdet, der også er blevet spontant udvidet. 

Mette Andrée har nemlig for nylig afholdt workshops om kropssprog for de ældste elever i 7., 8. og 9. klasse som en del af udskolingens temauge om innovation og entreprenørskab I undervisningen blev alle elever konfronteret med eget kropssprog og fik mere bevidsthed om de budskaber, kroppen og stemmen sender. Færdigheder, professionelle scenekunstnere er trænet i.

”Det største udbytte af samarbejdet har været, at vi profiterer af kompetencer, der ligger uden for skolens regi, og at eleverne, som en del af undervisningen, får mulighed for at arbejde med teatrets form, metoder og sprog,” slutter skoleleder Kim Stenholm Paulsen.

Læs mere om Anemone Teatret og Åben Skole

Læs mere om Sølvgades Skole

Hvis dit teater også arbejder med Åben Skole, så skriv til info@proscenium.dk, så vi kan formidle dit teaters arbejde.

23-10-2017

Ny bog sætter fokus på operaen indtog i København

En ny bog af operaekspert Henrik Engelbrecht fortæller historien om operaens indtog i guldalderens København. Her fortæller forfatteren Proscenium.dk om projektet.

19-10-2017

Nu er den scenekunstneriske bachelor en realitet

Den Danske Scenekunstskoles uddannelser i skuespil, iscenesættelse, scenekunstnerisk produktion og musical er netop godkendt som 3-årige kunstneriske bacheloruddannelser på linje med andre kunstneriske videregående uddannelser.

18-10-2017

PS Profil: Det Lille Turnéteater

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Det Lille Turnéteater.

17-10-2017

Festival of Wonder præsenterer 100 events

Når Festival of Wonder finder sted i Silkeborg fra den 9.-12. november 2017, så er det med et kvalitetsstempel fra EU. EFFE, EU’s festivalorganisation, har nemlig udvalgt Festival of Wonder 2017 som en af Europas 26 bedste festivaler ud af 715 udvalgte.

16-10-2017

Navnenyt: Anne Middelboe Christensen indtrådt i fondsbestyrelse

Informations anmelder Anne Middelboe Christensen er fra 2017 nyt medlem af bestyrelsen for Balletmester Albert Gaubiers og Poul Waldorffs Fond.

13-10-2017

Sparkling Sound Festival finder sted den 28. oktober

Sparkling Sound Festival 2017, en festival for lydkunst, dans, performance og lys, finder sted i København den 28. oktober 2017. Festivalen er arrangeret af ALTERATION og co-produceret af Dansehallerne.

12-10-2017

Navnenyt: Nye medlemmer i Reumert Juryen

Operasanger og P2-vært Stine Rosengren og dramaturg Susanne Hjelm Pedersen indtræder i Reumert-juryen. Læs, hvem de erstatter.

11-10-2017

Udviklingsplatformen lancerer mentor-program

Nu søger Udviklingsplatformen for Scenekunst 10 mentees til sit nye mentorprogram, der er rettet mod scenekunstproducenter og selvproducerende scenekunstnere. Ansøgningsfristen er den 9. november 2017.

10-10-2017

Dansk dans i internationalt selskab på Tanzmesse

På den tyske danseplatform Tanzmesse NRW arrangerer Statens Kunstfond en fælles dansk stand, som skal være med til at underbygge og videreudvikle det internationale netværk og styrke mulighederne for dansk dans internationalt.

10-10-2017

Medlemmer til projektstøtteudvalg er udpeget

Statens Kunstfonds repræsentantskab har netop udpeget medlemmer til de projektstøtteudvalg, der tiltræder ved årsskiftet.

09-10-2017

Bora Bora afholder international dansefestival for babyer

Aarhus’ dansescene, Bora Bora, inviterer i uge 42 og 43 til seks unikke interaktive danseforestillinger for de 0-5-årige. Med festivalen DANS BABY DANS er det nemlig første gang i Danmarks historie, at der arrangeres en professionel dansefestival for de allermindste.

06-10-2017

PS Profil: TeaterØEN

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer TeaterØEN.

05-10-2017

Hvad oplever børn og unge i teatret?

Pernille Welent Sørensen, konsulent på Teatercentrum, starter pr. 1. oktober 2017 påPh.d.-skolen for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på Roskilde Universitetog vil de næste tre år arbejde med fokus på børn og unges teateroplevelser.

04-10-2017

Sorgenfri Teaterforening vil skabe fællesskab via aktivitetsskabende scenekunst

Nordsjælland er blevet et teaterinitiativ rigere i form af Sorgenfri Teaterforening, der fokuserer på at vise den socialt engagerede og aktivitetsskabende scenekunst.

03-10-2017

Ny kulturvaneundersøgelse på vej

Danmarks Statistik sætter gang i arbejdet med at indsamle materiale til endnu en landsdækkende undersøgelse af danskernes kulturvaner.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.