Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
28-01-2016 | artikel nr. 5396
del

Unge inspireres gennem teater og digitale udfordringer

Opgang2’s projekt ”Nye Horisonter” er finansieret af Bikubenfonden, Velux Fonden, Kulturministeriet og Aarhus Kommune. Foto: Opgang2

Opgang2 Turnéteater står bag ny digital platform, hvor unge udtrykker deres tanker og drømme gennem kreative egenproduktioner inspireret af en forestilling, de netop har oplevet.

Opgang2 Turnéteater har nu været i gang med sit ”Nye Horisonter”-projekt og den digitale platform Blok2.dk i to år ud af de planlagte fire år, og teatret er nu klar til at dele ud af sine erfaringer med at stimulere 13-19 årige med kulturel minoritetsbaggrund og/ eller bosiddende i boligsociale kvarterer til at udtrykke tanker, følelser, drømme og udfordringer gennem egenproduktion af teater, film, musik, digte og billedkunst.

Tager udgangspunkt i debatforestillinger

Under ”Nye Horisonter” producerer Opgang2 Turnéteater hvert år en professionel debatforestilling, som de unge kan tage afsæt i, når de i perioden udtrykker sig kreativt inspireret af forestillingernes hverdagsnære tematikker.

Forestillingerne og den digitale platform er udarbejdet til at blive vist og brugt i skole- og fritidsregi.

”Vores ambition er bl.a., at nogle af de unge vi når ud til med forestillingerne og Blok2.dk får et emotionelt indspark i deres hverdag, der åbner op for refleksioner og samtaler om nogle af de dilemmaer og barrierer, som vi ved, de kæmper med. Og så har vi ønsket at skabe et kreativt talerør for udsatte unge, hvor de kan skabe og udtrykke nye personlige drømme og visioner,” fortæller Lise Ørskov, udviklingschef for Opgang2, til Proscenium.dk.

De unge får et kreativt rum

”Vi har erfaret, at Opgang2 Turnéteaters debatterende forestillinger med afsæt i det mangfoldige Danmark formår at begejstre og udfordre et ungt, til tider uregerligt og teateruvant publikum af blandet etnicitet. Idéen til Blok2.dk opstod derfor ud af et ønske om at gribe denne begejstring og øge værdien og dybden af de følelser og tanker, som forestillingerne kan sætte i gang, ved at give unge mulighed for at formidle refleksioner og tolkninger i et kreativt forum,” siger Lise Ørskov.

 

Skimmer og vurderer lynhurtigt
Nu hvor ”Nye Horisonter” er halvvejs i projektperioden er man nu ved at gå fra testfase til konsolidering. Blandt andet skal blok2.dk relanceres i en forbedret udgave. Hidtil har man brugt en beta-version.

”Det har været en central udfordring i forhold til udformning af Blok2.dk både at appellere til de udsatte unge, der ikke ser sig selv som kreative, og til de kreative og ressourcestærke unge. De unge, der går ind på websitet skimmer og vurderer lynhurtigt, om det de ser, appellerer til dem, og om de kan identificere sig med det,” siger Lise Ørskov.

Og hvis de identificerer sig med det, skal de så inspireres til at selv at skabe et kreativt produkt, uden de tænker, at det ikke er noget, de selv kan, eller omvendt, at de synes standarden er for lav.

Skal have en positiv oplevelse

”Vi kan bare ikke ramme alle,” erkender Lise Ørskov, der dog har et succeskriterium: ”Så er der én i Fredericia, én i Aalborg og én i Aarhus, der føler, at dette her har givet dem mulighed for at kunne udtrykke sig, som har oplevet, at dette bare virkelig var dem, og som har haft en positiv oplevelse med bloggen, så er vi i mål.”

”At der så også har været andre inde f.eks. i skoleregi og vejledt af deres lærer, der har haft en god oplevelse, så det er selvfølgelig også væsentligt, og uden dem kunne platformen ikke leve, men de bliver ikke del af den primære målgruppe for projektet og dem, som dette kan gøre den store forskel for.”

Anonymitet er afgørende

Men projektet har også budt på uventede udfordringer. At få de unge til at stille deres egne projekter til skue online, var slet ikke så nemt som forventet.

””Mobbe-angsten” har været lidt af en udfordring. At udtrykke sig kreativt online og offentligt har vist sig at være meget ”farligt” for de unge,” fortæller Lise Ørskov og fortsætter: ”Noget, der har vist sig at betyde virkelig meget for de unge, er derfor, at de kan være anonyme på Blok2.dk – det går de vildt meget op i. Til at starte med troede vi, at det hele skulle foregå på Facebook, men det er helt tydeligt, at det skal det altså bare ikke.”

En barriere at stille sig til skue

Seniorkonsulent hos Seismonaut, Anja Tønning, der har været rådgiver for projektet hvad angår digital koncept og målgruppeanalyse, har også været overrasket over, hvor bevidste de unge har været om deres selvfremstilling.

”Når det ikke er gennemskueligt for de unge, hvem der har adgang og kan se det, de poster, så lader de ofte hellere være,” konstaterer Anja Tønning.

Hun forklarer, at de unge, der ikke har erfaring med at udtrykke sig kreativt, først skal lære det og så have modet til at vise det frem.

”Det har vist sig at være en stor barriere, men også en indikator for, at dette projekt har sin berettigelse.”

 

Brugen af sociale medier har ændret sig

Ifølge Anja Tønning er de 13-17-årige svære at aktivere, fordi der foregår så meget andet i deres liv i den alder, og samtidig har projektet måtte indstille sig på, at de sociale medier er løbet stærkt, siden projektet var i planlægningsfasen for tre år siden.

”Vi [må] også bare erkende, at der på bare tre år er sket en stor ændring i de unges brug af sociale medier. Hvor det tidligere var mere udbredt at poste noget f.eks. på Facebook, så er et i dag kanal-medierne som Snapchat og chat i det hele taget, der er populære. Der kan de bedre styre deres selvfremstilling. Det kan derfor være en barriere, at Blok2.dk er en platform, hvor de aktivt skal poste noget.”

Et fællesskab med kreativt udtryk

”Det jeg personligt rigtig godt kan lide ved projektet, er at de unge bliver taget seriøst, og at Opgang2 prøver at være der, hvor de unge er og lave et fællesskab for dem. Der er mange digitale tilbud, der gerne vil engagere de unge, men så er det kommercielt, noget med uddannelse eller for unge med problemer. Det her er noget andet. Det handler om at opdyrke en kultur-interesse hos dem og tage deres udtryk seriøst.”

De unge bliver opslugt

Opgang2’s kommunikationsmedarbejder og driftsansvarlig, Kristian Bach Petersen, fortæller, at han oplever, at det vigtigste er, at informationer om Blok2.dk kommer ud til de unge gennem en gatekeeper.  

”For når der er en voksen, som engagerer ’sine’ unge i at bruge Blok2.dk, sker der virkelig noget, og vi får meget ofte super gode tilbagemeldinger. Og når det fungerer, så er jeg meget imponeret over, hvad brugerne formår at banke sammen på ganske kort tid – om det så er lyd, digte, video eller noget fjerde. De bliver totalt opslugt af det og får virkelig produceret noget, selvom mange af de unge, vi kommer ud til, slet ikke ser sig selv som kreative.”

Af Katrine Bartram Reinert, freelance kommunikatør

 

Læs mere om den digitale platform www.blok2.dk og se unges egne produktioner.

Har dit teater gang i lignende udviklingsprojekter eller Åben Skole-forløb, så vil Proscenium.dk gerne eksponere dit projekt. Skriv til info@proscenium.dk.

19-01-2018

Kritikerforeninger samles for at sikre anmelderiets overlevelse

Berlingske kunne i sidste uge fortælle om den nystiftede paraplyorganisation Forenede Kritikere, der vil arbejde for at fremme forholdene for anmelderiet og kunstkritikken.

18-01-2018

Seminar fokuserede på strategisk forretningsudvikling i teaterbranchen

Med Christian Have som tovholder holdt Scenit og BilletBillet strategiseminar om forretningsudvikling og kommunikation i teaterbranchen den 11. januar.

17-01-2018

PS Profil: teater2tusind

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer teater2tusind.

16-01-2018

Søndag Aften om nye regionale fonde: Man kunne have tænkt i samarbejdsmuligheder

Søndag Aften har kigget lidt nærmere på, hvordan midlerne til kunsten og kulturen fordeler sig på finansloven 2018. Derudover peger Søndag Aften på, at de nye regionale fonde risikerer at møde modgang.

15-01-2018

ZeBUs lokaler under ombygning

I starten af januar går tredje fase af ombygningen af Musiktorvet på Amager i gang. I den forbindelse skal ZeBU og Amager Bios foyer rives ned og bygges om. ZeBU har i ombygningsperioden fundet alternative spillersteder på Amager.

11-01-2018

Over 900 har underskrevet ”Manifest for den danske film- og scenekunstbranche”

Der er nu mere end 900 kvinder og mænd, som har underskrevet det manifest, der blev skrevet i kølvandet på #MeToo-kampagnen samt en reading på Edison. Underskriftsindsamlingen lukker i slutningen af januar.

10-01-2018

PS Profil: ZeBU

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer ZeBU’s to kunstneriske ledere Jørgen Carlslund og Marc van der Velden.

10-01-2018

Lovforslag vedtaget: Teatrene fritages for selskabsskat

Sidste år fremsatte skatteministeren et lovforslag om at fritage teatre for selskabsskat. Lovforslaget er nu vedtaget og trådte i kraft den 1. januar 2018.

09-01-2018

Når egnsteatre skaber liv og tiltrækker nye beboere

Iscene har i løbet af 2017 været rundt og besøge en række egnsteatre, heriblandt Bornholms Teater, Fredericia Teater og Limfjordsteatret for at se nærmere på, hvad et egnsteater betyder for en kommune.

08-01-2018

Sophie Zinckernagel vinder Dramatisk Debut 2018

Den 7. januar blev Sophie Zinckernagel kåret som vinder af Dramatisk Debut 2018, dansk teaters store dramatikerkonkurrence for debuterende dramatikere. Hun vandt for sit manuskript ”John Lennon er død”, som nu bliver sat op på Teater V i efteråret 2018.

08-01-2018

Marianne Klint vil fremme gennemsigtigheden i teaterbranchen og i PUS

Som tidligere bestyrelsesmedlem i TIO har Proscenium talt med Marianne Klint om hendes nye post som udvalgsmedlem i Projektstøtteudvalget for Scenekunst (PUS). Hun går ydmygt til den nye opgave og vil gerne være med til at fremme gennemsigtighed i teaterbranchen.

05-01-2018

Lars Seeberg ny formand for Projektstøtteudvalget for Scenekunst

Kulturministeriet har offentliggjort, hvem der skal stå i spidsen for Statens Kunstfond samt alle udvalgsmedlemmer i de seks projektstøtteudvalg. Lars Seeberg bliver formand for Projektstøtteudvalget for Scenekunst.

04-01-2018

Billetstatistik lover godt for sæson 2017/2018

Nye tal på billetsalget fra 25. april til 31. december 2017 viser lovende fremgang for denne sæson – niveauet er nemlig højere end sidste år på samme tid.

03-01-2018

Workshops om Holberg og dramatik for 400 skoleelever i hele landet

Det Kongelige Teater afholder aktiviteter og workshops for skoleelever i forbindelse med, at Holbergs komedie Maskerade tager på turné i januar.

02-01-2018

Navnenyt: Henrik Zangenberg takker af

Siden Zangenbergs Teater i 2017 mistede sit tilskud fra Københavns Kommune, har det ikke været muligt at drive teatret i sin eksisterende form. Derfor takker Henrik Zangenberg nu af.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.