Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
09-01-2016 | artikel nr. 5410
del

TIO, US, SUS med bud på løsning af Åben Scene-problematik

Teatrenes Interesseorganisation, Uafhængige Scenekunstnere og Scenekunstnere uden Scene er nu klar med et bud på en løsning af Åben Scene-problematikken. En mobil åben scene, der udnytter den eksisterende scenekapacitet.

Umiddelbart før jul 2015 kunne Gritt Uldall-Jessen (Uafhængige Scenekunstnere), Bjørn Lense- Møller

(Scenekunstnere Uden Scene) og TIOs repræsentant, Marianne Klint, indsende de tre organisationers bud på en løsning af Åben Scene-problematikken. En løsning, som kulturminister Bertel Haarder selv havde efterspurgt per mail i september 2015.

Udnytte scenekapaciteten bedre

Løsningsforslaget, som de tre har udarbejdet, handler om at skabe en ”Mobil Åben Scene”, der udnytter scenekapaciteten på de københavnske scener bedst muligt, for derigennem at sikre scenerum for den scenekunst, som p.t. ikke har adgang til scenekapacitet i København og på Frederiksberg.

Den mobile åbne scene er altså uden en fast scene. I stedet flytter den derhen, hvor der er ledig scenekapacitet i løbet af en sæson.

Mobil scene med fast kontor

Det er tanken, at scenen har et fast kontor, hvor man som fri/uafhængig scenekunstner/scenekunstgruppe kan henvende sig med sine projekter, og hvor gæstespil fra provinsen ligeledes kan få hjælp til at finde scenerum i København og på Frederiksberg.

”Mobil Åben Scene” ledes af en daglig leder/koordinator i samspil med et kunstnerisk råd bestående af 3 kuratorer, der løbende udskiftes. De udvælger sæsonens forestillinger og skaber et halvårligt sæsonprogram, samt arrangerer den årlige ”Det Frie Felts Festival” i forbindelse med CPH STAGE.


En del af sæsonprogrammet

Der findes tre måder man kan blive en del af sæsonprogrammet for ”Mobil Åben Scene”, skriver de tre organisationer i oplægget:

"1) som nyproduktion, her er det projekter der har fået støtte fra for eksempelvis Statens Kunstfond, og som endnu ikke har haft premiere (ca. 6-8 produktioner per år, 60-70 opførelser)

2) som gæstespil, det vil sige at man har en færdig produktion, som har haft premiere eksempelvis i en anden by eller i udlandet, og som får en kortere spilleperiode (2-5 forestillinger) på en scene i København. (ca. 12-14 gæstespil pr. år, 30-35 opførelser)

3) som en del af ”Det Frie Felts Festival” under CPH STAGE, hvor man ligeledes bliver anset som gæstespil, der spiller max. 3 gange på festivalen, og hvor forestillingen er “købt” af festivalen og bliver en del af festivalens program og PR. (ca. 10-12 forestillinger pr. festival, 30-35 opførelser)."

To budgetter

Der er fremlagt to budgetter. Et, hvor projektet er fuldfinansieret på lige over 3 mio. kroner samt et mere beskedent på 900.00 kroner. I alt er det ambitionen, at der i regi af ”Mobil Åben Scene” med den fulde finansiering, spilles 25-30 forskellige forestillinger om året, med i alt 120-140 opførelser. Alle disse produktioner er afhængige af grundfinansiering andre steder fra, men ”Mobil Åben Scene” vil stå for at koordinere og promovere forestillingerne henover sæsonen til glæde for både publikum og scenekunstnere.

Nu afventes Haarders vurdering

De tre organisationers forslag afventer nu Kulturministerens dom.

Såfremt Bertel Haarder stiller sig positiv overfor forslaget, ønsker TIO, SUS og US at nedsætte en arbejdsgruppe bestående af medlemmer fra de tre organisationer, der arbejder på at realisere Mobil Åben Scene i foråret 2016.

26-04-2018

Nye tal fra Danmarks Statistik: Publikum vælger teatret til

Flere har fundet vej til de statsstøttede teatre i sæsonen 2016/2017 i forhold til året før, viser nyt tal fra Danmarks Statistik. En vigtig nyhed i en tid, hvor kulturministerens reformarbejde på scenekunstområdet bygger på henvisning til tidligere års modsatte tendens, udtaler formand for Teatrenes Interesseorganisation, Dorthe Skøtt Bébe.  

25-04-2018

PS Profil: Teatret ved Sorte Hest

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teatret ved Sorte Hest.

24-04-2018

Debatmøde om mangfoldighed, ligestilling og kønsdiskrimination i teater- og musikbranchen

På debatfestivalen Talk Town inviterer TIO sammen med Dansk Komponistforening samt Danske Ensembler, Orkestre og Operainstitutioner til debatmøde om, hvordan der bliver skabt mere ligestilling og mangfoldighed i teater- og musikbranchen.

23-04-2018

Ny leder til Svendborg Scenekunstakademi

Gitte Gry Bech Ballesheim skal stå i spidsen for Svendborg Scenekunstakademi og skabe en ny 3-årig gymnasial uddannelse for Danmarks teatertalenter.

20-04-2018

SWOP festival og 10 år som egnsteater

Utæmmelige hollandske vilddyr, MAXI golf for hele kroppen og sveddryppende belgisk 90’er-fest er blot nogle af de ting, publikum kan opleve, når Aaben Dans afholder den fjerde SWOP-festival 3.-7. maj i Roskilde og samtidig fejrer deres 10-årsjubilæum som egnsteater i Roskilde.

20-04-2018

Navnenyt: Kasper Holten ny teaterchef for Det Kongelige Teater

Det Kongelige Teater kunne i dag den 20. april annoncere, at Kasper Holten er udnævnt som ny teaterchef fra 1. september 2018.

19-04-2018

Talk Town i Huset-KBH

Festivalen Talk Town finder sted for tredje gang i år. Denne gang 3.- 5. maj 2018 i Huset-KBH. Under festivalen afholder Københavns Musikteater en hel dag om scenekunst.

18-04-2018

PS Profil: Teater Refleksion

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teater Refleksion.

17-04-2018

Kunst- og Kulturpolitisk Topmøde: Dansk kunstpolitik i en globaliseret verden

Tirsdag den 15. maj inviterer Dansk Kunstnerråd, Kulturmødet Mors 2018 og Have Kommunikation til Kunst- og Kulturpolitisk Topmøde på Christiansborg. Kulturminister Mette Bock deltager, og danske kunstnere, politikere, kulturpersonligheder og formanden for Folketingets Kulturudvalg giver deres bud på, hvad kunsten kan gøre for at forandre samfundet. 

16-04-2018

Filiorum og Gentofte Kommune indgår ny aftale om teater til kommunens børn og unge

Filiorum og Gentofte Kommune tager nu hul på et nyt kapitel i deres samarbejde. Oven på fire sæsoner, hvor Filiorum har præsenteret professionelt teater og teaterfestivaler for børn og unge i kommunen, ligger nu en dugfrisk aftale om at sprede livsbekræftende og underfundige læringsforløb med teater som omdrejningspunkt til skoler, dagtilbud, GFO’er og fritidscentre.

16-04-2018

Scenekunstnere modtager livsvarig hædersydelse

Fire kunstnere, herunder scenekunstnerne Bodil Alling og Kitt Johnson, modtager livsvarig hædersydelse fra Statens Kunstfond.

13-04-2018

Hans Henriksen: Hold profitmotivet ude af det kunstneriske arbejde

I et debatindlæg på Altinget.dk skriver Hans Henriksen, direktør for Aalborg Teater, at de ikke-kommercielle teatre ikke må tvinges til at agere på de samme præmisser som de kommercielle teatre. I stedet bør man fokusere på selve formidlingen af de offentligt støttede teatres forestillinger.

12-04-2018

Syddjurs Egnsteater har forberedt sig i flere år til Aprilfestival

Aprilfestival indtager Syddjurs Kommune den 15.-22. april 2018, men allerede tilbage i 2013 begyndte Syddjurs Egnsteater at forberede sig til festivalen.

11-04-2018

PS Profil: Teatergruppen Batida

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teatergruppen Batida.

11-04-2018

Navnenyt: Ditte Felding bliver ny leder af Teaterhuset Filuren

Den 1. august 2018 starter Ditte Felding som ny leder af Teaterhuset Filuren.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.