Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
04-04-2016 | artikel nr. 5544
del

Overblik: Omfordelingen af små storbyteater-midler i pressen

De 3,2 millioner kroner, som årligt vil mangle i puljen til hovedstadens små storbyteatre i 2024, når omfordelingen til Odense og Aalborg Kommuner er fuldt indfaset, har fået stor pressemæssig bevågenhed. Proscenium.dk giver her et overblik.

Af Signe Ravn

Ikke overraskende er de københavnske politikere langt fra tilfredse med kulturminister Bertel Haarders udmelding op til påske. Her offentliggjorde ministeren nemlig ud, at man fra 2017 vil omfordele midler fra den københavnske lille storbyteater-pulje og i stedet kanalisere dem over til Odense og Aalborg Kommuner.  Når omfordelingen er endelig gennemført i 2024, vil der mangle ca. 3,2 mio. kroner årligt i hovedstaden.  

Nålestik mod København

Og det ærgrer Københavns Kommunes kulturborgmester sig over. Han noterer sig, at Københavns midler endnu en gang skal bruges på at finansiere kultur i provinsen.

”Kulturaftalen var det første skridt, hvor der skete en reduktion – og nu er det så teatrene. Jeg ærgrer mig over de små nålestik, der rammer København. Jeg har stor forståelse for, at der også skal være kultur af høj kvalitet i de andre store byer, men jeg havde hellere set, at man udvidede med øgede tilskud til provinsen i takt med, at økonomien og råderummet vokser i staten – ikke ved at tage pengene fra København,” siger Carl Christian Ebbesen til Altinget.dk i artiklen ”København må bøde for kultur i provinsen – igen”.

I værste fald en besparelse

TIO meldte sig på banen i debatindlægget ”Teatre: En dyr omfordeling fra hovedstad til provins” på Altinget.dk. Her er TIOs formand Gitta Malling bekymret for, at besparelserne kan bremse den positive udvikling, som de københavnske små storbyteatre er inde i. Hun bemærker også, at de omfordelte midler ikke er øremærket som en ekstra bevilling med den forudsætning, at modtagerkommunerne fastholder egen tilskudsstørrelse til sine små storbyteatre.

”Midlerne ender forhåbentlig som en ekstra pose penge til Odense og Aalborg Kommuners små storbyteatre, som så kan skabe endnu mere teater til publikum. Men i værste fald bliver de omdirigerede penge blot en besparelse på de to kommuners egen andel af budgettet til deres små storbyteatre. I det tilfælde vil Teater Nordkraft, Nørregaards Teater, Den Fynske Opera og Teater Momentum ende med status quo, mens der samlet set vil blive mindre teater til publikum,” skriver Gitta Malling i sit debatindlæg på Altinget.dk.

Netop udfordringen med, at pengene tages fra nogle, der ikke umiddelbart kan undvære dem, giver også anledning til blandede følelser hos Aalborg Kommunes lille storbyteater, Teater Nordkraft.

"Vi er selvfølgelig glade her i Aalborg, men det er irriterende, at pengene tages fra København. Det er jo ikke sådan, at man tager pengene fra hovedstaden, fordi de har fået for mange penge der. De små storbyteatre i København er jo enormt pressede i forvejen, og det må da være muligt at finde de tre millioner et andet sted," sagde Jakob Højgaard Jørgensen til Proscenium.dk samme dag, som Kulturministeriet kom med sin udmelding.

En by i kulturel vækst

Aalborg Kommune har endnu ikke fastlagt, hvordan man vil bruge de ekstra penge, men overfor Nordjyske Stiftstidende opsummerer Teater Nordkrafts leder, hvordan man eventuelt ville kunne bruge de ekstra midler.

”Penge skal bruges til vækst. Vi er jo i en by i vækst. Også kulturel vækst. Så det er jo penge, der skal gå direkte til publikum. Med disse penge kan vi lave væsentligt flere opførelser, og vi kan lave flere egenproduktioner,” siger Jakob Højgård Jørgensen til Nordjyske Stiftstidende.

Udelt glæde i Odense

I Odense Kommune er der udelt glæde over udsigten til, at det statslige tilskud stiger fra 4.095.260 kroner til 4.987.409 i 2024. På Odense Kommunes hjemmeside kalder man det større tilskud for ”en sejr”, og By- og kulturrådmand Jane Jegind (V) kalder, overfor Fyens.dk, omfordelingen for ”et skridt i den rigtige retning”.

”Det er utrolig dejligt, og jeg er glad for at vores kulturminister kæmper for, at vi får rettet op på det skæve kulturelle Danmark, hvor København i årevis har fået mere end provinsen, når der skal fordeles penge,” siger Jane Jegind til Fyens.dk.

Konsekvenserne af omfordeling i København kendes endnu ikke, men de teatre, der har ansøgt om at blive lille storbyteater fra 2017-20, skulle have haft besked i begyndelsen af april, men umiddelbart før Kulturministeriets udmelding, gav Københavns Kommune ansøgerteatrene besked om, at man grundet manglende budgetramme fra statslig side, måtte udskyde den endelige udvælgelse af og beslutning om de små storbyteatre til Kultur- og Fritidsudvalgets møde i slutningen af april.

Overfor b.dk vil kulturborgmester Carl Christian Ebbesen ikke afvise, at de nuværende 11 små storbyteatre i København kan blive til færre fremover.

”Vi kan ikke bare smøre tilskuddet lidt tyndere ud, vi skal være sikre på, at teatrene kan overleve og holde en høj kvalitet de næste fire år,” sagde han til b.dk i artiklen ”Haarder sender Københavns teaterpenge til provinsen”.

I samme artikel står Aalborg Kommunes kulturrådmand Mads Duedahl i den anden lejr.

”Jeg er rigtigt glad for, at kulturministeren nu imødekommer os og løsner op for den kulturelle skævvridning, vi har haft. Det er et godt skridt i retning af at ligestille kulturen i hele Danmark. Når vi kommer frem til 2024, får vi det på teaterområdet, som vi retteligt bør have det i Aalborg Kommune, vores størrelse taget i betragtning. Så mangler vi bare, at museumstilskuddet følger med,” lyder det fra Duedahl på b.dk.

Københavns små storbyteatre taber

Johanne Prahl, der er direktør for den selvejende institution Scenit, der står bag teaterbilletter.dk, konkluderer i sin kronik "Kulturministeren straffer publikums favoritter" på B.dk, at de små storbyteatre bliver taberne i magtkampen mellem Kulturministeriet og Københavns Kommune. 

"I lyset af den fremgang i billetsalget, som de små storbyteatre i København har oplevet de sidste par år, virker det dybt besynderligt at disse små, populære teatre skal betale for, at der kan komme flere penge til provinsen. Hverken Scenit eller de små københavnske storbyteatre har ønske om at tage midler fra andre teatre, men det er desværre en helt klassisk situation i teaterbranchen, at de forskellige områder i teaterverdenen spilles ud mod hinanden," skriver Johanne Prahl i Berlingske.

19-02-2018

Navnenyt: Charlotte Bach tiltræder som jurist i TIO

Charlotte Bach tiltræder den 1. marts 2018 som TIOs nye jurist. Hun erstatter dermed Sanne Bech.

15-02-2018

En fælles stemme til Kulturmødet på Mors 2018

Vi gentager succesen fra sidste år og deltager til Kulturmødet på Mors 23-25. august 2018 med nye cases, der kan sætte gang i kulturdebatten.

13-02-2018

Forsker følger huskunstnerprojektet ”Fortællinger i lokalsamfundet”

I et forskningsprojekt, hvor Statens Kunstfonds Huskunstnerordning blev undersøgt, var seks caseprojekter udvalgt til at blive fulgt tæt af forskergruppen. En af de cases, som blev undersøgt, var Jesper la Cour og Det Fortællende Teaters samarbejde med Hem Skole i Skive.

12-02-2018

Danskerne er de største kulturforbrugere i EU

En ny opgørelse fra Eurostat viser, at hele 85,3 pct. af danskerne i løbet af et år deltager i en kulturel aktivitet. I gennemsnit deltager 63,7 pct. af europæerne i kulturelle aktiviteter.

09-02-2018

Island Connect residency går til Teater Bæst og Clownidoscopio Teatre

BIRCA og C.IN.E. har besluttet, hvem der får gratis recidency på Bornholm og Mallorca. Clownidoscopio Teatre, som kommer fra Ibiza, har allerede kontakt med Danmark, da deres stykke skal instrueres af Gitta Malling, teaterleder på Limfjordsteatret.

08-02-2018

Dansk Kunstnerråd om Åben Skole: Integrer kunst i skolen gennem fagligt samarbejde

I en ny rapport peger Dansk Kunstnerråd på, at de kunstneriske og kulturelle indslag i Åben Skole ofte blot bliver et underholdende indslag med kunstnere som ”dagens gæst”. I stedet for disse kortere besøg bør kunstnere og lærere indgå et samarbejde, forberede undervisningen sammen og derigennem drage fordel af hinandens fagligheder.

07-02-2018

PS Profil: Cantabile 2

I en serie skiftes TIO’s medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Cantabile 2.

06-02-2018

Stormøde: Teater- og filmbranchen viser vejen for andre brancher

Fredag den 2. februar løb et stormøde af stablen om psykisk arbejdsmiljø, sexkrænkelser og magt i film- og teaterbranchen. På mødet debatterede de ca. 180 deltagere livligt om bl.a. gråzoner og etiske retningslinjer. 
05-02-2018

Navnenyt: Maria Westh Hage er ny producent på Cantabile 2

Cantabile 2, egnsteater i Vordingborg, har ansat en producent med solid erfaring i ledelse, udvikling og samarbejde. Maria Westh Hage bor i Vordingborg, hvor hun i mange år har arbejdet inden for uddannelsesverdenen med skoleledelse, udvikling og samarbejder på tværs af organisationer, kommune og erhvervsliv.

02-02-2018

Fælles kultur med plads til forskellighed i kulturhus med 61 aktører

I forbindelse med Carte Blanches bidrag ”KUNSTEN AT LYTTE” til Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 lavede teatret et POP-OP-KULTURHUS i Viborg. I de 25 dage, kulturhuset var åbent, var der i alt 71 arrangementer med 61 forskellige aktører. Proscenium har talt med Carte Blanche, som giver deres anbefalinger til, hvordan man får et samarbejde med så mange parter til at lykkes.

01-02-2018

Årets Teateroplevelser 2017

CPHCulture har netop offentliggjort vinderne af Årets Teateroplevelser 2017:

31-01-2018

PS Profil: TEATRET

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer TEATRET.

30-01-2018

Navnenyt: Thorkild Andreasen udnævnt til Kunstrådet i Aarhus

Thorkild Andreasen, administrativ leder af Carte Blanche og medlem af TIOs bestyrelse, er ét af de seks nye medlemmer i Kunstrådet i Aarhus Kommune.

30-01-2018

Eksterne evaluatorer til egnsteaterevalueringen på plads

Det er nu faldet på plads, at de eksterne evaluatorer, som skal evaluere 13 egnsteatre, bliver Niels Andersen, Rasmus Adrian, Steen Nørgaard samt Pernille Plantener og Rikke Juellund. Evalueringen sættes i gang i februar 2018 og forventes afsluttet senest september 2019.

26-01-2018

Politisk opbakning til film- og teaterbranchens arbejde for et bedre arbejdsmiljø

TIO og syv andre organisationer fra teater- og filmbranchen var til møde med ligestillingsminister Karen Ellemann og kulturminister Mette Bock for at tale om branchens tiltag mod krænkelser og chikane.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.