Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
03-05-2016 | artikel nr. 5598
del

Børneteatrenes andel af storbyteater-budgettet mindskes

Fredag den 28. april faldt der endelig afgørelse omkring, hvilke af de 29 ansøgende teatre, der de kommende fire år kan kalde sig lille storbyteater i København. Resultatet blev, at to børneteatre, Anemone Teatret og Zangenbergs Teater, begge placeret i København K., ryger ud af ordningen, mens tre nye teatre inddrages. Børne- og familieteatret fylder mindre i budgettet.

Af Signe Ravn

Anemone Teatret og Zangenbergs Teater er røget ud af Lille Storbyteater-ordningen, men der er blevet plads til tre nye; TeaterØEN, Sydhavn Teater og Teater NV, som dækker over Teater Hund (som tilføjer voksenteater til sit repertoire), der pt. ser ud til at skulle holde til på områdets bibliotek, hvor Batida i forvejen er til stede.

 

Børne- og familieteater nedprioriteres i ny aftale

I den nuværende aftale optager børne- og familieteatret 38 procent af det samlede lille storbyteater-budget, men fuldmægtig i Kultur- og Fritidsforvaltningen, Line Nissen, fortæller til Proscenium.dk, at den andel i aftalen for 2017-20 vil udgøre 33 procent, altså en reducering på 5 procent.

Teateravisen skriver ovenpå rokaden: ”En stilfærdig konklusion må være, at der nu er mindre børneteater i København.”

 

Indhug i børneteaterkulturen i København

For Zangenbergs Teater var kommunens udmelding en ordentlig mavepuster.

”Først og fremmest må vi konstatere, at det et ordentligt hug ind i børneteaterkulturen i København, når man slagter to børneteatre, der tilsammen vel har betjent mellem 40-50.000 mennesker om året,” siger teaterleder Henrik Zangenberg fra Zangenbergs Teater om kommunens beslutning, som kom bag på teatret.

”Man har råbt i så mange år om åbne scener i København, og når det kommer til at tage børneteatre ind fra provinsen, der har vi og Anemone Teatret jo været scene for gæstespil, de er skåret væk med samme hug.”

”Vi er stadig chokerede, for mit eget vedkommende har jeg været her i 38 år, det er mit lille livsværk det her, så det sidder dybt i kroppen på mig. Men jeg er i stand til at være lidt mere konkret nu,” forklarer teaterlederen.

Han fortæller til Proscenium.dk, at teatret nu ved at afsøge muligheder for alternativ finansiering ud fra forskellige scenarier, herunder at skære i antallet af egenproduktioner og åbne yderligere op for gæstespil. I denne sæson har Zangenbergs Teater tre egenproduktioner og 3-4 gæstespil, og i spilleperioderne spilles der to daglige forestillinger seks dage om ugen. 

”I første omgang er vi i fuld gang med at undersøge, om vi kan spille sæsonen færdig. Det ville være det rigtige at gøre – ikke mindst overfor vores kunder, for billetsalget er jo startet. Det er nummer 1. Vi har taget en fast beslutning og givet hinanden hånden på, at vi vil kæmpe for ikke at dø her,” fastslår Henrik Zangerberg overfor Proscenium.dk.

Han ønsker Teater Hund varmt tillykke med, at de nu er kommet med i ordningen, men han forstår ikke kommunens prioritering med at placere dem i biblioteket på Rentemestervej, hvor Batida holder til. Det er nemlig svært at flytte publikum, forklarer Henrik Zangenberg med henvisning til hans eget teaters flytning for 11 år siden, hvor man rykkede fra Tivoli til Pilestræde. Samtidig oplever han, at publikum er glad for, at teaterturen indgår som en del af en hel familieudflugt, fordi alt er tæt på.  

”Specielt vores weekendpublikum skal for eksempel ud og spise burgere, på cafe, i Rundetårn eller ud at shoppe bagefter. Der er jo en grund til, at teatre, museer osv. ligger her. Det er her, folk kommer,” lyder det fra Henrik Zangenberg.

Henrik Zangenberg håber, at teatret har fundet en løsning, før tilskuddet udløber den 31. december 2016.

 

Læs Teateravisen.dk’s artikel ”Gråd og glæde og sære ting”

Smidt ud med et pennestrøg

”Vi har tænkt os at gennemføre denne sæson, og så prøver vi at se, hvad der sker,” siger teaterleder Albert Nielsen til Proscenium.dk.

Han har svært ved at forstå kommunens prioritering – ikke mindst i lyset af, at han oplever, at kommunens institutioner og Børne- og ungdomsforvaltningen støtter op om teatrets outreach-program, som man for et par uger siden valgte at støtte med 150.000 kroner.

”Det, som er meget mærkeligt, er, at vi ikke har været i nogen form for dialog, og så bliver vi uden nogen som helst argumentation med et pennestrøg smidt ud. Det er mærkeligt, at man tager støtten fra et velfungerende teater, og vi har masser af erfaring og knowhow.”

”Det er ikke bare et sted, men et sted, der er bygget op gennem 30 år. Vi er i chok over [kommunens udmelding], for vi oplever, at kommunen har fravalgt os som ledelse,” siger Albert Nielsen med henvisning til, at Københavns Kommune gerne vil have, at der fortsat er børneteater i lokalerne.

Derfor er Anemone Teatret heller ikke klar til at give op. Teatret har ca. 300 opførelser per sæson fordelt på en årlig ny egenproduktion, genopsætning af 2-3 egenproduktioner og mellem 2-4 gæstespil.

”Alt hvad der hedder gæstespil i centrum, det er jo væk nu. Det er noget, vi ellers har gået med op i, at have et så bredt gæstespilsrepertoire som muligt.”

”Vi kaster ikke håndklædet ind endnu, vi håber, at man vil se nådigt til os. Vi arbejder på at lave et generationsskifte, og det har vi arbejdet på i lang tid. Det skulle ske over de næste fire år,” forklarer Albert Nielsen og fortæller til Proscenium.dk, at der både kunstnerisk og administrativt er kørt afløsere i stilling.

 

TIO i dialog med kommunens kulturpolitikere

Siden kulturminister Bertel Haarders udmelding om omfordelingen af midler fra Københavns Lille Storbyteater-pulje til Odense og Aalborg Kommuner, som betød, at Kultur- og Fritidsudvalget måtte udskyde sin endelige beslutning i næsten en måned, har TIO været i dialog med en række af de københavnske kulturpolitikere.

Læs Proscenium.dk’s artikel: ”Overblik: Omfordelingen af små storbyteater-midler i pressen”

”Man man skal huske på, at der ofte følger et stampublikum med et teater med egen scene, og jeg kan være bekymret for, om man mister det publikum, hvis det ender med, at begge de to scener må lukke. Både Anemone Teatret og Zangenbergs Teater ligger i indre by, hvor teateroplevelsen kan kombineres med indre bys mange andre muligheder. Samtidig ved vi jo, at publikum har en tendens til at vende tilbage til de teaterbygninger, de kender, og det gør de jo i den grad her,” siger Gitta Malling til Proscenium.dk.

Læs TIOs debatindlæg på Altinget: ”Teatre: En dyr omfordeling fra hovedstad til provins”

TIO’s formand er også ked af, at de nye tiltag er blevet til på bekostning af to teatre, der har huset mange gæstespil fra projektteatre, i centrum af København, tilmed børneteatre, som Københavns Kommune ellers prioriterer højt i sine ”Principper for valg af små storbyteatre 2017-2020”. Her lægges vægt på, at 18 % af byens indbyggere er børn, der skal sikres ”forestillinger i børnehøjde”.

 

Venstre-politiker ville redde Anemone Teatret

Og selvom Kultur- og Fritidsudvalget i en pressemeddelelse skrev, at et enigt udvalg var blevet enige om fordelingen, så stillede Venstres kulturordfører Jens-Kristian Lütken faktisk et ændringsforslag på udvalgets møde den 28. april – et forslag, der ville skære Sydhavn Teater ud af Lille Storbyteater-ordningen, beskære TeaterØEN med 400.000, reducere Teater NV’s tilskud med 100.000, fratage Contact tilskuddet på en kvart million og reducere den såkaldte samarbejdspulje.

De ændringer ville frigive godt 2,6 mio. kroner, som i stedet skulle gå til Anemoneteatret. Der var ikke opbakning til forslaget, som kun han selv og Heidi Wang fra Liberal Alliance stemte for.

Åbner mulighed for andre teatre i Anemone-bygning

Dog lod udvalget en dør stå på klem for, at lokalerne kan bruges af andre teatre i det tilfælde, at Anemone Teatret vælger at opsige sit lejemål, da man ønskede følgende afsnit tilføjet til beslutningsprotokollen:

"Det er vigtigt for partierne, at der også fremover kan opleves børneteater i de unikke kommunale lokaler, der i dag huser Anemoneteatret.  Såfremt det nuværende teater vælger at opsige lejemålet og et børneteater der kan opnå statsanerkendelse er interesseret i at overtage lejemålet, er partierne indstillet på, at bidrage til en finansiering af et fremtidigt børneteater på adressen."  

Lille Storbyteater-ordningen er i sin natur en konstruktion med begrænsede midler, så et teater oftest må rykkes ud af ordningen, før et nyt kan komme ind. Politikerne har forud for beslutningen om, hvem der bliver lille storbyteater i denne omgang, meldt ud, at kvalitet vejer tungere end kvantitet, og at man derfor hellere vil give tilskud til færre teatre end ”smøre tilskuddet for tyndt ud,”, som Berlingske formulerede det.

En af de nye i klassen er Teater Hund.

 

Søgte på tre scenarier

Teater Hunds kunstneriske leder Methe Bendix glæder sig over, at ”det nye” HundeHus, som har tilføjet Petrea Søe til den kunstneriske ledelse, er kommet med i ordningen. I kommunens referater hedder det pt. Teater NV og forventes placeret i områdets bibliotek.

Bendix fortæller til Proscenium.dk, at teatret med en bevilling på knapt 2,9 kroner årligt skal lave teater for alle aldre ud fra et koncept om at lave samfundsrelevante, temabaserede forestillinger, så det samme tema danner grundlag for forestillinger rettet til henholdsvis børn og voksne. 

Dermed udvider Teater Hund sig fra udelukkende at være børneteater til også at rumme voksenteatret. Methe Bendix forventer, at fordelingen bliver nogenlunde ligelig mellem børne-, ungdoms- og voksenteater. Til gengæld er det endnu uvist præcis, hvordan de fysiske rammer bliver.

”Vi aner ingenting, så første skridt er at snakke med forvaltningen og biblioteket, så vi kan høre, hvad der er af muligheder, og hvad det er, politikerne har tænkt sig,” siger Methe Bendix til Proscenium.dk og tilføjer, at det umiddelbart er lidt specielt at skulle holde til i Nordvest, hvor Batida allerede sørger for, at der årligt udbydes 100 gratis forestillinger, og hvor Dansekapellet også er en vigtig spiller.

Teater Hund opstillede i sin ansøgning flere muligheder for beliggenhed, og Methe Bendix er overbevist om, at der i forhandlingerne med forvaltningen nok skal findes en god løsning.

”Vi søgte på tre scenarier, så vi har hele tiden været åbne,” forklarer Methe Bendix til Proscenium.dk med henvisning til, at teatret pegede på Vanløse, Sydhavnen eller Magstræde som mulige spillesteder alt efter politikernes planer.  

Teater Hund forventer også i perioden at være vært for gæstespil, ligesom blandt andre Zeppelin og ZeBU indenfor børneteatret også er det.

 

Afklaring efter sommerferien

Line Nissen, fuldmægtig i Kultur- og Fritidsforvaltningen, siger til Proscenium.dk, at man forventer at sende mødeindkaldelser til teatrene i den kommende uge, og at de efterfølgende forhandlinger med teatrene ventes at finde sted henover de næste måneder. En endelig afklaring ventes pt. ikke før efter sommerferien.

Læs mere:

Berlingske: "Kendte københavnske børneteatre ryger ud af støtteordning"

Proscenium.dk: "Det går godt for teatret i Danmark"

Proscenium.dk: "TIO: En dyr omfordeling"

23-02-2018

Opfordring fra ministre: Bryd tabuet om seksuel chikane

I et brev til ledere, virksomheder og offentlige institutioner opfordrer ligestillingsminister Karen Ellemann og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen til at bryde tabuet om seksuel chikane.

22-02-2018

CPH STAGE: Highlights-udvalg klar

Hvert år udpeger CPH STAGE en række fremtrædende personer fra det danske scenekunstmiljø til at sidde i et uafhængigt udvalg, som skal udvælge en række highlights fra årets festivalprogram. Derudover har otte forestillinger fået produktionsstøtte til at spille på de internationale dage den 31. maj-2. juni 2018.

21-02-2018

PS Profil: Odin Teatret

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Odin Teatret.

19-02-2018

Navnenyt: Charlotte Bach tiltræder som jurist i TIO

Charlotte Bach tiltræder den 1. marts 2018 som TIOs nye jurist. Hun erstatter dermed Sanne Bech.

15-02-2018

En fælles stemme til Kulturmødet på Mors 2018

Vi gentager succesen fra sidste år og deltager til Kulturmødet på Mors 23-25. august 2018 med nye cases, der kan sætte gang i kulturdebatten.

13-02-2018

Forsker følger huskunstnerprojektet ”Fortællinger i lokalsamfundet”

I et forskningsprojekt, hvor Statens Kunstfonds Huskunstnerordning blev undersøgt, var seks caseprojekter udvalgt til at blive fulgt tæt af forskergruppen. En af de cases, som blev undersøgt, var Jesper la Cour og Det Fortællende Teaters samarbejde med Hem Skole i Skive.

12-02-2018

Danskerne er de største kulturforbrugere i EU

En ny opgørelse fra Eurostat viser, at hele 85,3 pct. af danskerne i løbet af et år deltager i en kulturel aktivitet. I gennemsnit deltager 63,7 pct. af europæerne i kulturelle aktiviteter.

09-02-2018

Island Connect residency går til Teater Bæst og Clownidoscopio Teatre

BIRCA og C.IN.E. har besluttet, hvem der får gratis recidency på Bornholm og Mallorca. Clownidoscopio Teatre, som kommer fra Ibiza, har allerede kontakt med Danmark, da deres stykke skal instrueres af Gitta Malling, teaterleder på Limfjordsteatret.

08-02-2018

Dansk Kunstnerråd om Åben Skole: Integrer kunst i skolen gennem fagligt samarbejde

I en ny rapport peger Dansk Kunstnerråd på, at de kunstneriske og kulturelle indslag i Åben Skole ofte blot bliver et underholdende indslag med kunstnere som ”dagens gæst”. I stedet for disse kortere besøg bør kunstnere og lærere indgå et samarbejde, forberede undervisningen sammen og derigennem drage fordel af hinandens fagligheder.

07-02-2018

PS Profil: Cantabile 2

I en serie skiftes TIO’s medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Cantabile 2.

06-02-2018

Stormøde: Teater- og filmbranchen viser vejen for andre brancher

Fredag den 2. februar løb et stormøde af stablen om psykisk arbejdsmiljø, sexkrænkelser og magt i film- og teaterbranchen. På mødet debatterede de ca. 180 deltagere livligt om bl.a. gråzoner og etiske retningslinjer. 
05-02-2018

Navnenyt: Maria Westh Hage er ny producent på Cantabile 2

Cantabile 2, egnsteater i Vordingborg, har ansat en producent med solid erfaring i ledelse, udvikling og samarbejde. Maria Westh Hage bor i Vordingborg, hvor hun i mange år har arbejdet inden for uddannelsesverdenen med skoleledelse, udvikling og samarbejder på tværs af organisationer, kommune og erhvervsliv.

02-02-2018

Fælles kultur med plads til forskellighed i kulturhus med 61 aktører

I forbindelse med Carte Blanches bidrag ”KUNSTEN AT LYTTE” til Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 lavede teatret et POP-OP-KULTURHUS i Viborg. I de 25 dage, kulturhuset var åbent, var der i alt 71 arrangementer med 61 forskellige aktører. Proscenium har talt med Carte Blanche, som giver deres anbefalinger til, hvordan man får et samarbejde med så mange parter til at lykkes.

01-02-2018

Årets Teateroplevelser 2017

CPHCulture har netop offentliggjort vinderne af Årets Teateroplevelser 2017:

31-01-2018

PS Profil: TEATRET

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer TEATRET.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.