Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
20-05-2016 | artikel nr. 5620
del

PS Profil: Teater Nordkraft

Teater Nordkraft og teaterleder Jakob Højgaard Jørgensen er første TIO-medlemsteater i PS Profil. Foto: privatfoto

I en ny serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teater Nordkraft.

Af Signe Ravn

Teater:Teater Nordkraft

Navn:Jakob Højgaard Jørgensen 

Titel: Teaterchef (siden 2010)

 

1. Hvad er I særligt optaget af på jeres teater i øjeblikket?

Det fylder en del, at Bertel Haarder for kort tid siden besluttede at udligne den statslige teaterstøtte til de små storbyteatre, så Aalborg gradvist frem til 2024 får i alt kr. 2,3 mio. mere i statslig støtte om året. Vi er nu sammen med byrådet gået i gang med en proces, hvor vi skal finde ud af, hvad pengene skal bruges til. Vi vil gerne styrke det professionelle vækstlag i Aalborg, på sigt have et stærkere miljø af scenekunstnere uden for institutionerne. Det skal i første omgang opdyrkes gennem en vækstlagsscene i Teater Nordkrafts regi. Det står meget højt på vores ønskeliste.
 

2. Hvad er højdepunktet i jeres sæson?

Vi har haft mange fantastiske projekter i sæsonen, men jeg vil gerne fremhæve Please, Continue (Hamlet), som var danmarkspremiere på en fascinerende forestilling, hvor virkelige dommere, anklagere, og forsvarere skulle gennemføre en helt almindelig retssag i teatersalen. Men den anklagede var ikke helt almindelig. Det var nemlig Hamlet, anklaget for mordet på Polonius. Vi havde et fantastisk samarbejde med retten og anklagemyndigheden i Aalborg og med lokale advokater. På scenen var også tre skuespillere som Hamlet, Gertrud og Ofelia, og det var virkelig interessant og udfordrende at blande de to slags “performere”. Hver aften blev der afsagt en ny dom, og den svingede lige fra frikendelse til tolv års fængsel! Vi havde fuld sal hver aften, og der var mange blandt publikum, som ikke havde besøgt os før.
 

3. Hvilket nyt initiativ har I haft mest held med?

Vi har netop været biograf i en uge. Nu hvor alle biografer er blevet digitaliserede, så begynder instruktørerne selvfølgelig at lave 70 mm film igen. Det går fuldstændig ligesom med vinylen. Eftersom biograferne altså ikke længere har udstyret, har vi i samarbejde med en lokal filmentusiast genopfundet “the movie theatre” i bogstaveligste forstand. Vi viste Tarantinos ”The Hateful Eight”, som nærmest er et kammerspil. Det gav rigtig god mening, og publikum fik en anderledes biograf- og teateroplevelse.
 

4. Hvad står øverst på teatrets ønskeseddel?

Vi overvejer at få et ensemble på Teater Nordkraft. Det hænger sammen med tanken om en vækstlagsscene. Vi har behov for kunstnere, der bor og arbejder i Aalborg for, at det kan lykkes. Det skal et ensemble være med til at løfte.
 

5. Hvad er den største teaterpolitiske udfordring netop nu?

At vise over for politikere hvor meget, vi som teatre kan bidrage med til et lokalmiljø på alle mulige måder, uanset om det er i Ringkøbing eller på Vesterbro –men samtidig undgå at blive spændt for alle mulige vogne, underholdningsvognen, undervisningsvognen, sundhedsvognen, socialvognen osv. Det er den professionelle scenekunst af høj kvalitet, der altid skal være vores hovedfokus, men vi spiller faktisk en stor rolle som mødested og kulturhus også. Det glemmer politikerne nogle gange.
 

6. Joker-spørgsmålet fra forrige uges profilteater (i denne uge stillet TIOs sekretariat):

Hvilken forestilling fra den forgangne sæson ville du ønske, at Nordkraft havde haft på plakaten? Og hvorfor?

Jeg har netop været til Wiener Festwochen og set Signas nye forestilling ”Vi Hunde”, og det var en overvældende oplevelse. Efter de fem timer gik jeg ud derfra med store spørgsmål til min egen identitet og livsførelse, og det var ikke noget, der blev påtvunget mig på en ubehagelig måde. De kvalte mig nærmest med kærlighed, og jeg så min egen skam i øjnene. Bortset fra, at det økonomisk er fuldstændig uden for rækkevidde for Teater Nordkraft at producere sådan en forestilling, så ville jeg ønske, at vi havde den på plakaten –man har vel lov at drømme...
 

Hvad vil du spørge næste uges profil, Ingrid Tranum Valasquez fra Next Door Project, om?

Hvordan lægger du strategi for dit teater, så finansiering og kunstneriske drømme går op i en højere enhed?

 

Læs mere om Teater Nordkraft

24-01-2018

PS Profil: Syddjurs Egnsteater

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Syddjurs Egnsteater.

23-01-2018

Navnenyt: Jesper de Neergaard vinder Scenekunstprisen 2017

Da Performing Arts Platform i fredags uddelte priser, modtog Bora Boras kunstneriske leder Scenekunstprisen, mens Don Gnus "A Snowball's Chance in Hell” vandt årets Publikumspris.

22-01-2018

Få indblik i partnerskaber mellem dagtilbud og kunstinstitutioner

På en børnekulturkonference, som Slots- og Kulturstyrelsen afholder den 21. marts i Aarhus, er der mulighed for at få indblik i og dele viden om partnerskaber mellem dagtilbud og kunst- og kulturinstitutioner.

19-01-2018

Kritikerforeninger samles for at sikre anmelderiets overlevelse

Berlingske kunne i sidste uge fortælle om den nystiftede paraplyorganisation Forenede Kritikere, der vil arbejde for at fremme forholdene for anmelderiet og kunstkritikken.

18-01-2018

Seminar fokuserede på strategisk forretningsudvikling i teaterbranchen

Med Christian Have som tovholder holdt Scenit og BilletBillet strategiseminar om forretningsudvikling og kommunikation i teaterbranchen den 11. januar.

17-01-2018

PS Profil: teater2tusind

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer teater2tusind.

16-01-2018

Søndag Aften om nye regionale fonde: Man kunne have tænkt i samarbejdsmuligheder

Søndag Aften har kigget lidt nærmere på, hvordan midlerne til kunsten og kulturen fordeler sig på finansloven 2018. Derudover peger Søndag Aften på, at de nye regionale fonde risikerer at møde modgang.

15-01-2018

ZeBUs lokaler under ombygning

I starten af januar går tredje fase af ombygningen af Musiktorvet på Amager i gang. I den forbindelse skal ZeBU og Amager Bios foyer rives ned og bygges om. ZeBU har i ombygningsperioden fundet alternative spillersteder på Amager.

11-01-2018

Over 900 har underskrevet ”Manifest for den danske film- og scenekunstbranche”

Der er nu mere end 900 kvinder og mænd, som har underskrevet det manifest, der blev skrevet i kølvandet på #MeToo-kampagnen samt en reading på Edison. Underskriftsindsamlingen lukker i slutningen af januar.

10-01-2018

PS Profil: ZeBU

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer ZeBU’s to kunstneriske ledere Jørgen Carlslund og Marc van der Velden.

10-01-2018

Lovforslag vedtaget: Teatrene fritages for selskabsskat

Sidste år fremsatte skatteministeren et lovforslag om at fritage teatre for selskabsskat. Lovforslaget er nu vedtaget og trådte i kraft den 1. januar 2018.

09-01-2018

Når egnsteatre skaber liv og tiltrækker nye beboere

Iscene har i løbet af 2017 været rundt og besøge en række egnsteatre, heriblandt Bornholms Teater, Fredericia Teater og Limfjordsteatret for at se nærmere på, hvad et egnsteater betyder for en kommune.

08-01-2018

Sophie Zinckernagel vinder Dramatisk Debut 2018

Den 7. januar blev Sophie Zinckernagel kåret som vinder af Dramatisk Debut 2018, dansk teaters store dramatikerkonkurrence for debuterende dramatikere. Hun vandt for sit manuskript ”John Lennon er død”, som nu bliver sat op på Teater V i efteråret 2018.

08-01-2018

Marianne Klint vil fremme gennemsigtigheden i teaterbranchen og i PUS

Som tidligere bestyrelsesmedlem i TIO har Proscenium talt med Marianne Klint om hendes nye post som udvalgsmedlem i Projektstøtteudvalget for Scenekunst (PUS). Hun går ydmygt til den nye opgave og vil gerne være med til at fremme gennemsigtighed i teaterbranchen.

05-01-2018

Lars Seeberg ny formand for Projektstøtteudvalget for Scenekunst

Kulturministeriet har offentliggjort, hvem der skal stå i spidsen for Statens Kunstfond samt alle udvalgsmedlemmer i de seks projektstøtteudvalg. Lars Seeberg bliver formand for Projektstøtteudvalget for Scenekunst.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.