Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
08-06-2016 | artikel nr. 5661
del

PS Profil: Next Door Project

Next Door Project spillede "Vi ses, Rafiq-e-man!" på Københavns Musikteater i Kronprinsensgade i efteråret 2015. Foto: Søren Meisner

I en ny serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Next Door Project.

Af Signe Ravn

Teater:Next Door Project

Navn:Ingrid Tranum Valásquez

Titel: Kunstnerisk leder, koreograf, iscenesætter, danser

Web: www.nextdoorproject.dk

 

1. Hvad er I særligt optaget af på jeres teater i øjeblikket?

Jeg er optaget af, hvordan proces og værk kan være mindre adskilte størrelser. Hvordan processen kan være værket og værket være processen. Hvad sker der med vores møde med publikum, når værket ses som en mere dynamisk begivenhed, ikke bare en proces frem mod et slutresultat?

Det er jeg f.eks. meget interesseret i forbindelse med vores projekt "Happy End – en kunstnerisk undersøgelse af alderdom", hvor vi over en årrække rejser rundt til plejehjem i Norden og skaber iscenesættelser med beboerne om livet i en gammel krop. Værket er både processen, der finder sted, når vi har den daglige gang på plejehjemmet og de møder, der sker der, det er åbningen for det omkringliggende samfund, når de inviteres ind til at møde deres lokale gamle med afsæt i en performativ begivenhed, det er den overordnede kunstneriske undersøgelse, der tegnes af alle ”Happy End”-udfoldelserne i de forskellige lande, det er den fotoudstilling af Per Morten Abrahamsen, der laves over projektet og de medvirkende gamle, og det er den dokumentar-kunstfilm, Engeli Broberg laver over tematiske nedslag i hele ”Happy End”-forløbet.

Man kan ikke pege på én af delene og sige, at DÉT er værket, DÈR er værket, for værket er netop hele det sammensurium og netværk, der er berøring med og afføder hinanden. Og det er på samme tid projektets rejse bagud, nu og fremad. Det udfordrer virkelig de traditionelle arbejdsprocesser og værktænkningen, og det er fantastisk interessant at arbejde med. Vi kommer i berøring med en meget større flader mennesker, vi kunne kalde dem publikummer eller deltagere eller berørte, og deres bevidsthed om hinanden og det netværk af møder, de bliver en del af, er en hel ny måde at tænke publikumsrelationer. I hvert tilfælde for mig.

Og så er jeg også ret optaget af, hvordan jeg igennem iscenesættelsen kan aktivere publikums kropslige indlevelse, så de kan træde et skridt nærmere virkeligheder, der er anderledes end deres egne. Hvordan går det møde den scenekunstneriske begivenhed tilbyder ind og bliver en kropsligt erfaret oplevelse, som kan hjælpe os til at sætte os i andres sted og opleve verden og virkeligheden set med andres øjne, mærket med andres kroppe?

 

2. Hvad er højdepunktet i jeres sæson?

Uha, sådan nogle spørgsmål kan jeg ikke finde ud af at svare på. Det er ikke sådan en bjergtop, jeg bestiger, og så er alt andet længere nede end toppen. Det er nok nærmere en cykeltur op og ned, bakker, dale, bjerge, punkteringer, medvind og modvind. Modvind kan være mindst ligeså meget et højdepunkt som medvind, altså hvis man ser højdepunktet som en begivenhed, der virkelig har rykket eller udviklet.

Men kan da f.eks. nævne en begivenhed, der har været udviklende og udfordrende… vi (scenograf Annika Nilsson, Anne Eltard og jeg) var på en researchtur til Kiribati i september, hvor vi var nede for at få indblik i den konfrontation mellem menneske, natur, politik og kultur, som dagligt finder sted på øen Tarawa som konsekvens af den globale opvarmnings langsomme, men sikre druknen af deres nation. Jeg røg efterfølgende ind i en krise og siden udvikling i forhold til at tænke i nye formater, der kan formidle en så uhåndgribelig virkelighed til os trygt forskansede heroppe. Det bliver meget hurtigt fjernt, så snart man lander trygt i DK igen… hvordan kan vi undgå det? Hvordan undgår vi, at det bare bliver en fjern gyser, man kan ryste af sig igen? Hvordan kan vi mærke den, som den akutte aktualitet det er? Det er en længere snak, men forhåbentlig igangsætter vi næste sæson et projekt i samarbejde med to unge kunstnere dernede fra og forsøger at få publikum koreograferet ind i deres virkelighed!

 

3. Hvilket nyt initiativ har I haft mest held med?

Vi lavede i efteråret "Vi ses, Rafiq-e-man!”, en forestilling om børn på flugt. To unge flygtninge medvirker sammen med en professionel danser og professionel musiker, og jeg oplever, at vi formåede at komme ind under huden, ned i kroppen, på publikum. Det var i hvert tilfælde det, jeg oplevede, og også hørte mange publikummer udtrykke. Den var målrettet børn fra ni år, og vi fik virkelig mange gode og stærke reaktioner fra både forældre, lærere og børnenes selv efterfølgende. Jeg var rigtig glad for, at det lykkedes at formidle de unge flygtninges fortællinger (både dem, der medvirker i forestillingen og alle de, vi mødte i vores research) på en måde, så de kom nær publikum.

 

4. Hvad står øverst på teatrets ønskeseddel?

Flere penge, mere tid til alle vores projekter og et nyt gulv i vores øvelokale!! Haha! Aj, hvis jeg skulle sige noget sådan overordnet, så står det øverst på sedlen at have midler/ressourcer/tid til mere fordybelse i undersøgelsen af iscenesættelsesformater. Jeg prøver at gøre hvert projekt til en undersøgelse for ikke at ryge ind i det der produktions-mode, hvor man bare laver et produkt, der virker, og glemmer at undersøge alt det, man ikke ved, alle de nye veje og muligheder. Men hvis man kunne få mulighed for endnu mere tid til fordybelse i undersøgelsen af formater, så ville det jo være fantastisk. Men man finder jo ud af at prøve at skabe mest muligt rum for det indenfor de vilkår, der nu er.

 

5. Hvad er den største teaterpolitiske udfordring netop nu?

Der er mange, men vil nævne at få en åben scene realiseret, og så helt overordnet at få politikernes øjne op for, at kunsten er en enorm vigtig del af at samle et samfund. Gennem den levende kunst kan mennesker mødes på tværs og på trods af alt det, der ellers opdeler os. Vi har faktisk en funktion i samfundet. Vi er et sted man mødes. Et sted, man sætter sig ind i andres virkelighed. Et rum, der skaber debat og dialog.

 

6. Joker-spørgsmålet fra forrige uges profilteater Teater Nordkraft: Hvordan lægger du strategi for dit teater, så finansiering og kunstneriske drømme går op i en højere enhed?
Uha, det er sjældent at ønskestrategierne holder!! Men processen er for mig ofte at lave en ønske-strategi, definere ønskedrømmen, og så når den økonomiske virkelighed rammer, så forme mulighederne til at kunne skabe essensen af den kunstneriske drøm. Koge ind til benet, finde essensen af, hvad det her er for et værk. Her prøver jeg især at stille spørgsmålstegn ved, om den struktur for produktionen jeg har forestillet mig, også er den, der bedst giver rammerne for at opfylde den kunstneriske vision. Nogle gange kommer jeg til at følge nogle normer og traditioner for produktionsstrukturer (f.eks. de 6-8 ugers prøveperiode og så en forestilling), som slet ikke er hensigtsmæssige i forhold til den kunstneriske undersøgelse, jeg vil… så kommer det frem, når det hele skal gå op i en højere enhed; økonomien, drømmen, folkene bag produktionen, og ud af det dukker måske nye produktionsformater, som, jeg ikke først havde erkendt, ville være en mulighed.

 

Hvad vil du spørge næste uges profil, Lisbet Klixbüll fra Aaben Dans, om?

Hvordan former forholdet mellem proces og værk sig i jeres kunstneriske arbejde (Kan være helt overordnet, specifikke eksempler eller tanker og idéer der endnu ikke er realiseret)?

 

Læs også "PS Profil: Teater Nordkraft"

20-04-2018

SWOP festival og 10 år som egnsteater

Utæmmelige hollandske vilddyr, MAXI golf for hele kroppen og sveddryppende belgisk 90’er-fest er blot nogle af de ting, publikum kan opleve, når Aaben Dans afholder den fjerde SWOP-festival 3.-7. maj i Roskilde og samtidig fejrer deres 10-årsjubilæum som egnsteater i Roskilde.

20-04-2018

Navnenyt: Kasper Holten ny teaterchef for Det Kongelige Teater

Det Kongelige Teater kunne i dag den 20. april annoncere, at Kasper Holten er udnævnt som ny teaterchef fra 1. september 2018.

19-04-2018

Talk Town i Huset-KBH

Festivalen Talk Town finder sted for tredje gang i år. Denne gang 3.- 5. maj 2018 i Huset-KBH. Under festivalen afholder Københavns Musikteater en hel dag om scenekunst.

18-04-2018

PS Profil: Teater Refleksion

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teater Refleksion.

17-04-2018

Kunst- og Kulturpolitisk Topmøde: Dansk kunstpolitik i en globaliseret verden

Tirsdag den 15. maj inviterer Dansk Kunstnerråd, Kulturmødet Mors 2018 og Have Kommunikation til Kunst- og Kulturpolitisk Topmøde på Christiansborg. Kulturminister Mette Bock deltager, og danske kunstnere, politikere, kulturpersonligheder og formanden for Folketingets Kulturudvalg giver deres bud på, hvad kunsten kan gøre for at forandre samfundet. 

16-04-2018

Filiorum og Gentofte Kommune indgår ny aftale om teater til kommunens børn og unge

Filiorum og Gentofte Kommune tager nu hul på et nyt kapitel i deres samarbejde. Oven på fire sæsoner, hvor Filiorum har præsenteret professionelt teater og teaterfestivaler for børn og unge i kommunen, ligger nu en dugfrisk aftale om at sprede livsbekræftende og underfundige læringsforløb med teater som omdrejningspunkt til skoler, dagtilbud, GFO’er og fritidscentre.

16-04-2018

Scenekunstnere modtager livsvarig hædersydelse

Fire kunstnere, herunder scenekunstnerne Bodil Alling og Kitt Johnson, modtager livsvarig hædersydelse fra Statens Kunstfond.

13-04-2018

Hans Henriksen: Hold profitmotivet ude af det kunstneriske arbejde

I et debatindlæg på Altinget.dk skriver Hans Henriksen, direktør for Aalborg Teater, at de ikke-kommercielle teatre ikke må tvinges til at agere på de samme præmisser som de kommercielle teatre. I stedet bør man fokusere på selve formidlingen af de offentligt støttede teatres forestillinger.

12-04-2018

Syddjurs Egnsteater har forberedt sig i flere år til Aprilfestival

Aprilfestival indtager Syddjurs Kommune den 15.-22. april 2018, men allerede tilbage i 2013 begyndte Syddjurs Egnsteater at forberede sig til festivalen.

11-04-2018

PS Profil: Teatergruppen Batida

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teatergruppen Batida.

11-04-2018

Navnenyt: Ditte Felding bliver ny leder af Teaterhuset Filuren

Den 1. august 2018 starter Ditte Felding som ny leder af Teaterhuset Filuren.

10-04-2018

Samtalesalon om ligestilling, køn og feminisme

Hvordan finder man vej i de mange feminismer, der på tværs af køn, social klasse, seksuel orientering og etnicitet gør krav på ligestilling? Teatret Svalegangen og Kvindemuseet har slået pjalterne sammen, og folder emnet ud i en samtalesalon om køn, ligestilling og feminisme.

10-04-2018

Island Connect-residency går til Gunilla Lind Danseteater og Tatjana Vukadinovic

De to vindere af Island Connect Kroatien er nu fundet: Gunilla Lind Danseteater fra Danmark og Tatjana Vukadinović fra Kroatien. De skal også indgå i programmet for Bornholms Kulturuge i september.

10-04-2018

Høring i Beskæftigelses- og Ligestillingsministeriet om seksuel chikane

I går, mandag den 9. april 2018, holdt beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen og ligestillingsminister Karen Ellemann en fælles høring om seksuel chikane på arbejdspladsen.

08-04-2018

Dansk Teater søger direktør

Til at stå i spidsen for den kommende brancheorganisation, Dansk Teater, som etableres på en generalforsamling den 13. juni 2018, søger fusionsudvalget nu en direktør til at stå i spidsen for organisationen.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.