Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
22-06-2016 | artikel nr. 5665
del

PS Profil: Aaben Dans

Teaterleder Lisbeth Klixbüll fra Aaben Dans svarer i ugens PS Profil. Foto: Aaben Dans

I en ny serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Aaben Dans.

Teater: Aaben Dans

Navn: Lisbeth Klixbüll

Titel(siden 1997, fra 2008 egnsteater i Roskilde): Teaterleder

1. Hvad er I særligt optaget af på jeres teater i øjeblikket?

På dette tidspunkt af året er det afslutning af denne sæson og opstart af næste. Vi har netop afsluttet SWOP festivalen, der har kørt fra 3. gang, og med 6.500 besøgende over fem dage og en belægningsprocent på 98 %, er vi ret tilfredse. Foruden de optrædende grupper havde vi besøg af 18 fagfolk fra ni lande. Det er et kæmpesus at have sådan en festival, det var nogle fantastiske dage.

Nu er vi så startet prøver på vores efterårspremiere. Thomas Eisenhardt og Catherine Poher laver en forestilling, der hedder ”Tre Ben”, som er for de ældste og de mindste.  Den handler om støtte, som man jo har brug for i begge ender af livet. Forestillingen får allerede stor opmærksom fra udlandet – det er jo fantastisk. Vi skal også til at starte vores EU-projekt ”PUSH” og planlægger vores omfattende turne.

 

2. Hvad er højdepunktet i jeres sæson?

Hvert projekt har sit højdepunkt. I sæson 16/17 har vi haft i hvert fald to højdepunkter. Vi havde co-produktionen med Det Kongelige Teater ”Horisonten” på Store Scene i Skuespilhuset i efteråret. Det var en fantastisk oplevelse at arbejde med det store produktionsapparat og med en drøm af 22 medvirkende klassiske og moderne dansere, skuespillere og operasangere på scenen.  Det andet højdepunkt har været den føromtalte festival SWOP. Det er to store begivenheder, vi stadig bærer med os. Og så er det befriende og det barske jo i vores branche, at de afsluttede succeser de er hurtigt overstået, vi kaster os over de kommende.

 

3. Hvilket nyt initiativ har I haft mest held med?

Vores korps af frivillige er virkelig kommet op at køre. Vi har fundet ud af at bruge de frivillige jævnligt over hele året, at knytte dem [til os], og de skaber bånd videre ud i Roskilde, de bærer oplevelserne videre. Den lokale forankring understøtter vores internationale profil.

 
4. Hvad står øverst på teatrets ønskeseddel?

Mere plads, vi har kun én sal, der både skal rumme forestillinger, prøver og formidlingsarbejde. Med over 30.000 brugere på en sæson, må vi konstatere, at enten må vi skære i aktiviteterne, eller også må vi få mere plads. Så vi arbejder mod en udbygning af Scenen i Laboratoriet, så vi får to sale. Det bliver en lang proces.

 

5. Hvad er den største teaterpolitiske udfordring netop nu?

Jeg synes, at refusionsprocent må stoppe med at rasle ned. Vi har ikke mærket en konsekvens her i Roskilde, men det er klart, at i disse tider er det en økonomisk belastning for kommunen, at staten betaler stadig mindre af gildet.

Læs også: "PS Profil: Next Door Project"

6. Joker-spørgsmålet fra forrige uges profilteater Next Door Project: Hvordan former forholdet mellem proces og værk sig i jeres kunstneriske arbejde (kan være helt overordnet, specifikke eksempler eller tanker og idéer der endnu ikke er realiseret)?

Det vidunderlige ved scenekunst er, at processen aldrig stopper. Fra den første ide, til prøvestarten og til premieren sker en stadig bevægelse frem mod en fastere og fastere form, men ligegyldigt hvor mange prøvepublikummer, du har haft med i skabelsesprocessen, ved du noget om forestillingen efter premieren, som du ikke vidste før. Det er vigtigt at blive ved med at forholde sig aktivt til mødet mellem værk og verden. Diskutere, justere og bruge dine erfaringer for at hele tiden at møde publikum på den bedst mulige måde. Dette gælder også forestillinger, der spiller i flere år, på skiftende spillesteder, i skiftende lande, under skiftende tider og nogle gange med skiftende performere. En forestilling skal altid være levende, omstillingsparat og transparent. På den måde er grænsen mellem proces og værk flydende.


Hvad vil du spørge næste PS Profil, Allan Klie, fra Københavns Musikteater, om? (han svarer i august efter sommerferien): Hvordan påvirker udflytningen fra teaterbygningen det kunstneriske og produktionsmæssige virke?

Læs mere om Aaben Dans

Læs også: "PS Profil: Teater Nordkraft"

 

26-04-2018

Nye tal fra Danmarks Statistik: Publikum vælger teatret til

Flere har fundet vej til de statsstøttede teatre i sæsonen 2016/2017 i forhold til året før, viser nyt tal fra Danmarks Statistik. En vigtig nyhed i en tid, hvor kulturministerens reformarbejde på scenekunstområdet bygger på henvisning til tidligere års modsatte tendens, udtaler formand for Teatrenes Interesseorganisation, Dorthe Skøtt Bébe.  

25-04-2018

PS Profil: Teatret ved Sorte Hest

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teatret ved Sorte Hest.

24-04-2018

Debatmøde om mangfoldighed, ligestilling og kønsdiskrimination i teater- og musikbranchen

På debatfestivalen Talk Town inviterer TIO sammen med Dansk Komponistforening samt Danske Ensembler, Orkestre og Operainstitutioner til debatmøde om, hvordan der bliver skabt mere ligestilling og mangfoldighed i teater- og musikbranchen.

23-04-2018

Ny leder til Svendborg Scenekunstakademi

Gitte Gry Bech Ballesheim skal stå i spidsen for Svendborg Scenekunstakademi og skabe en ny 3-årig gymnasial uddannelse for Danmarks teatertalenter.

20-04-2018

SWOP festival og 10 år som egnsteater

Utæmmelige hollandske vilddyr, MAXI golf for hele kroppen og sveddryppende belgisk 90’er-fest er blot nogle af de ting, publikum kan opleve, når Aaben Dans afholder den fjerde SWOP-festival 3.-7. maj i Roskilde og samtidig fejrer deres 10-årsjubilæum som egnsteater i Roskilde.

20-04-2018

Navnenyt: Kasper Holten ny teaterchef for Det Kongelige Teater

Det Kongelige Teater kunne i dag den 20. april annoncere, at Kasper Holten er udnævnt som ny teaterchef fra 1. september 2018.

19-04-2018

Talk Town i Huset-KBH

Festivalen Talk Town finder sted for tredje gang i år. Denne gang 3.- 5. maj 2018 i Huset-KBH. Under festivalen afholder Københavns Musikteater en hel dag om scenekunst.

18-04-2018

PS Profil: Teater Refleksion

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teater Refleksion.

17-04-2018

Kunst- og Kulturpolitisk Topmøde: Dansk kunstpolitik i en globaliseret verden

Tirsdag den 15. maj inviterer Dansk Kunstnerråd, Kulturmødet Mors 2018 og Have Kommunikation til Kunst- og Kulturpolitisk Topmøde på Christiansborg. Kulturminister Mette Bock deltager, og danske kunstnere, politikere, kulturpersonligheder og formanden for Folketingets Kulturudvalg giver deres bud på, hvad kunsten kan gøre for at forandre samfundet. 

16-04-2018

Filiorum og Gentofte Kommune indgår ny aftale om teater til kommunens børn og unge

Filiorum og Gentofte Kommune tager nu hul på et nyt kapitel i deres samarbejde. Oven på fire sæsoner, hvor Filiorum har præsenteret professionelt teater og teaterfestivaler for børn og unge i kommunen, ligger nu en dugfrisk aftale om at sprede livsbekræftende og underfundige læringsforløb med teater som omdrejningspunkt til skoler, dagtilbud, GFO’er og fritidscentre.

16-04-2018

Scenekunstnere modtager livsvarig hædersydelse

Fire kunstnere, herunder scenekunstnerne Bodil Alling og Kitt Johnson, modtager livsvarig hædersydelse fra Statens Kunstfond.

13-04-2018

Hans Henriksen: Hold profitmotivet ude af det kunstneriske arbejde

I et debatindlæg på Altinget.dk skriver Hans Henriksen, direktør for Aalborg Teater, at de ikke-kommercielle teatre ikke må tvinges til at agere på de samme præmisser som de kommercielle teatre. I stedet bør man fokusere på selve formidlingen af de offentligt støttede teatres forestillinger.

12-04-2018

Syddjurs Egnsteater har forberedt sig i flere år til Aprilfestival

Aprilfestival indtager Syddjurs Kommune den 15.-22. april 2018, men allerede tilbage i 2013 begyndte Syddjurs Egnsteater at forberede sig til festivalen.

11-04-2018

PS Profil: Teatergruppen Batida

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teatergruppen Batida.

11-04-2018

Navnenyt: Ditte Felding bliver ny leder af Teaterhuset Filuren

Den 1. august 2018 starter Ditte Felding som ny leder af Teaterhuset Filuren.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.