Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
22-06-2016 | artikel nr. 5665
del

PS Profil: Aaben Dans

Teaterleder Lisbeth Klixbüll fra Aaben Dans svarer i ugens PS Profil. Foto: Aaben Dans

I en ny serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Aaben Dans.

Teater: Aaben Dans

Navn: Lisbeth Klixbüll

Titel(siden 1997, fra 2008 egnsteater i Roskilde): Teaterleder

1. Hvad er I særligt optaget af på jeres teater i øjeblikket?

På dette tidspunkt af året er det afslutning af denne sæson og opstart af næste. Vi har netop afsluttet SWOP festivalen, der har kørt fra 3. gang, og med 6.500 besøgende over fem dage og en belægningsprocent på 98 %, er vi ret tilfredse. Foruden de optrædende grupper havde vi besøg af 18 fagfolk fra ni lande. Det er et kæmpesus at have sådan en festival, det var nogle fantastiske dage.

Nu er vi så startet prøver på vores efterårspremiere. Thomas Eisenhardt og Catherine Poher laver en forestilling, der hedder ”Tre Ben”, som er for de ældste og de mindste.  Den handler om støtte, som man jo har brug for i begge ender af livet. Forestillingen får allerede stor opmærksom fra udlandet – det er jo fantastisk. Vi skal også til at starte vores EU-projekt ”PUSH” og planlægger vores omfattende turne.

 

2. Hvad er højdepunktet i jeres sæson?

Hvert projekt har sit højdepunkt. I sæson 16/17 har vi haft i hvert fald to højdepunkter. Vi havde co-produktionen med Det Kongelige Teater ”Horisonten” på Store Scene i Skuespilhuset i efteråret. Det var en fantastisk oplevelse at arbejde med det store produktionsapparat og med en drøm af 22 medvirkende klassiske og moderne dansere, skuespillere og operasangere på scenen.  Det andet højdepunkt har været den føromtalte festival SWOP. Det er to store begivenheder, vi stadig bærer med os. Og så er det befriende og det barske jo i vores branche, at de afsluttede succeser de er hurtigt overstået, vi kaster os over de kommende.

 

3. Hvilket nyt initiativ har I haft mest held med?

Vores korps af frivillige er virkelig kommet op at køre. Vi har fundet ud af at bruge de frivillige jævnligt over hele året, at knytte dem [til os], og de skaber bånd videre ud i Roskilde, de bærer oplevelserne videre. Den lokale forankring understøtter vores internationale profil.

 
4. Hvad står øverst på teatrets ønskeseddel?

Mere plads, vi har kun én sal, der både skal rumme forestillinger, prøver og formidlingsarbejde. Med over 30.000 brugere på en sæson, må vi konstatere, at enten må vi skære i aktiviteterne, eller også må vi få mere plads. Så vi arbejder mod en udbygning af Scenen i Laboratoriet, så vi får to sale. Det bliver en lang proces.

 

5. Hvad er den største teaterpolitiske udfordring netop nu?

Jeg synes, at refusionsprocent må stoppe med at rasle ned. Vi har ikke mærket en konsekvens her i Roskilde, men det er klart, at i disse tider er det en økonomisk belastning for kommunen, at staten betaler stadig mindre af gildet.

Læs også: "PS Profil: Next Door Project"

6. Joker-spørgsmålet fra forrige uges profilteater Next Door Project: Hvordan former forholdet mellem proces og værk sig i jeres kunstneriske arbejde (kan være helt overordnet, specifikke eksempler eller tanker og idéer der endnu ikke er realiseret)?

Det vidunderlige ved scenekunst er, at processen aldrig stopper. Fra den første ide, til prøvestarten og til premieren sker en stadig bevægelse frem mod en fastere og fastere form, men ligegyldigt hvor mange prøvepublikummer, du har haft med i skabelsesprocessen, ved du noget om forestillingen efter premieren, som du ikke vidste før. Det er vigtigt at blive ved med at forholde sig aktivt til mødet mellem værk og verden. Diskutere, justere og bruge dine erfaringer for at hele tiden at møde publikum på den bedst mulige måde. Dette gælder også forestillinger, der spiller i flere år, på skiftende spillesteder, i skiftende lande, under skiftende tider og nogle gange med skiftende performere. En forestilling skal altid være levende, omstillingsparat og transparent. På den måde er grænsen mellem proces og værk flydende.


Hvad vil du spørge næste PS Profil, Allan Klie, fra Københavns Musikteater, om? (han svarer i august efter sommerferien): Hvordan påvirker udflytningen fra teaterbygningen det kunstneriske og produktionsmæssige virke?

Læs mere om Aaben Dans

Læs også: "PS Profil: Teater Nordkraft"

 

24-01-2018

PS Profil: Syddjurs Egnsteater

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Syddjurs Egnsteater.

23-01-2018

Navnenyt: Jesper de Neergaard vinder Scenekunstprisen 2017

Da Performing Arts Platform i fredags uddelte priser, modtog Bora Boras kunstneriske leder Scenekunstprisen, mens Don Gnus "A Snowball's Chance in Hell” vandt årets Publikumspris.

22-01-2018

Få indblik i partnerskaber mellem dagtilbud og kunstinstitutioner

På en børnekulturkonference, som Slots- og Kulturstyrelsen afholder den 21. marts i Aarhus, er der mulighed for at få indblik i og dele viden om partnerskaber mellem dagtilbud og kunst- og kulturinstitutioner.

19-01-2018

Kritikerforeninger samles for at sikre anmelderiets overlevelse

Berlingske kunne i sidste uge fortælle om den nystiftede paraplyorganisation Forenede Kritikere, der vil arbejde for at fremme forholdene for anmelderiet og kunstkritikken.

18-01-2018

Seminar fokuserede på strategisk forretningsudvikling i teaterbranchen

Med Christian Have som tovholder holdt Scenit og BilletBillet strategiseminar om forretningsudvikling og kommunikation i teaterbranchen den 11. januar.

17-01-2018

PS Profil: teater2tusind

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer teater2tusind.

16-01-2018

Søndag Aften om nye regionale fonde: Man kunne have tænkt i samarbejdsmuligheder

Søndag Aften har kigget lidt nærmere på, hvordan midlerne til kunsten og kulturen fordeler sig på finansloven 2018. Derudover peger Søndag Aften på, at de nye regionale fonde risikerer at møde modgang.

15-01-2018

ZeBUs lokaler under ombygning

I starten af januar går tredje fase af ombygningen af Musiktorvet på Amager i gang. I den forbindelse skal ZeBU og Amager Bios foyer rives ned og bygges om. ZeBU har i ombygningsperioden fundet alternative spillersteder på Amager.

11-01-2018

Over 900 har underskrevet ”Manifest for den danske film- og scenekunstbranche”

Der er nu mere end 900 kvinder og mænd, som har underskrevet det manifest, der blev skrevet i kølvandet på #MeToo-kampagnen samt en reading på Edison. Underskriftsindsamlingen lukker i slutningen af januar.

10-01-2018

PS Profil: ZeBU

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer ZeBU’s to kunstneriske ledere Jørgen Carlslund og Marc van der Velden.

10-01-2018

Lovforslag vedtaget: Teatrene fritages for selskabsskat

Sidste år fremsatte skatteministeren et lovforslag om at fritage teatre for selskabsskat. Lovforslaget er nu vedtaget og trådte i kraft den 1. januar 2018.

09-01-2018

Når egnsteatre skaber liv og tiltrækker nye beboere

Iscene har i løbet af 2017 været rundt og besøge en række egnsteatre, heriblandt Bornholms Teater, Fredericia Teater og Limfjordsteatret for at se nærmere på, hvad et egnsteater betyder for en kommune.

08-01-2018

Sophie Zinckernagel vinder Dramatisk Debut 2018

Den 7. januar blev Sophie Zinckernagel kåret som vinder af Dramatisk Debut 2018, dansk teaters store dramatikerkonkurrence for debuterende dramatikere. Hun vandt for sit manuskript ”John Lennon er død”, som nu bliver sat op på Teater V i efteråret 2018.

08-01-2018

Marianne Klint vil fremme gennemsigtigheden i teaterbranchen og i PUS

Som tidligere bestyrelsesmedlem i TIO har Proscenium talt med Marianne Klint om hendes nye post som udvalgsmedlem i Projektstøtteudvalget for Scenekunst (PUS). Hun går ydmygt til den nye opgave og vil gerne være med til at fremme gennemsigtighed i teaterbranchen.

05-01-2018

Lars Seeberg ny formand for Projektstøtteudvalget for Scenekunst

Kulturministeriet har offentliggjort, hvem der skal stå i spidsen for Statens Kunstfond samt alle udvalgsmedlemmer i de seks projektstøtteudvalg. Lars Seeberg bliver formand for Projektstøtteudvalget for Scenekunst.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.