Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
07-09-2016 | artikel nr. 5760
del

PS Profil: Mungo Park

Mungo Parks teaterdirektør Martin Lyngbo svarer i denne uges PS Profil.

Teater: Mungo Park

Navn: Martin Lyngbo

Titel: Teaterdirektør (siden 2006 indtil sommeren 2017)

 

1. Hvad er I særligt optaget af på jeres teater i øjeblikket?

Ombygning, direktørskifte og ny egnsteateraftale kommer alt sammen i løbet af de næste to år. Så der er ret store forandringer i horisonten. Samtidig har vi gang i rigtig mange parallelle ting. Lige i denne uge er vores 17 faste medarbejdere spredt over 5 forskellige produktioner i 5 forskellige byer, der ligger i 3 forskellige lande. Så vi synes, at vi har nok at lave. Men det går sådan set udmærket. 

 

2. Hvad er højdepunktet i jeres sæson?

Foreløbig har det været at spille en måned på Edinburgh Fringe Festival, hvor vi har vundet en pris og fået virkeligt gode anmeldelser. Det åbner skallen på en at møde en helt anden teaterkultur og et publikum, der ikke kender os i forvejen. Det er lidt som at være ny i branchen igen. ”Beginner’s mind” – det kan jeg huske, at jeg engang havde en kampsportstræner, der talte om.

 

3. Hvilket nyt initiativ har I haft mest held med?

Vi har indført en del nye initiativer, der er gået godt. Ensembleteater, repertoireteater, årskort, Mungo Lab. Vi har også skiftet kunstnerisk interessefelt nogle gange. Fra researchteater til mærkelige dramatiseringer, fra ny dramatik til musik. Nu skal vi til at bygge en ny teatersal. Vi prøver at gøre det modsatte i forhold til alle andre. Vi bygger ikke til fleksibilitet. Vi prøver ikke at bygge en sal, der kan alting halvgodt. Vi bygger en sal, der er meget specifik, vi vil bygge Danmarks bedste intime teatersal. Vi synes, at vi har ret meget held med den tankegang på det teoretiske plan. Så må vi håbe, det også bliver sådan i virkeligheden.

 

4. Hvad står øverst på teatrets ønskeseddel?

Et velgennemført direktørskifte. Det står i hvert fald øverst på min.

 

5. Hvad er den største teaterpolitiske udfordring netop nu?

På landsplan ser jeg den største udfordring i, at kulturlivet romantiserer mere politisk indblanding. Det er som om, at kulturfolk tror, at det er sjovt og rart, at Dansk Folkeparti hele tiden har lyst til at blande sig i kulturen. Og at det vil være en fin idé, hvis de andre partier også gør det. Jeg er meget bange for, at den tendens i de kommende år vil føre til et meget giftigt kulturpolitisk klima, hvor alting læses gennem værdipolitiske briller. Jeg er bange for, at det vil føre til et spil, hvor det gælder om at straffe modparten ved at slå deres darlings ihjel. For det kan sagtens være et politisk resultat at skære noget væk, som opfattes som vigtigt af modparten. Det er dét, der sker i DR, og det kan risikere at gå hårdt ud over dansk kultur. Det skræmmer mig faktisk rigtig meget.

Lokalt er det en udfordring at navigere en stor ombygning af Mungo Park igennem et politisk miljø i Allerød, der er præget af bitterhed og splittelse.

 

6. Joker-spørgsmålet fra seneste profilteater, Københavns Musikteater: Hvad er den vigtigste læring, som du tager med dig fra Mungo Park, når du stopper til næste år?

Øj, det er et godt spørgsmål. Jeg startede for tolv år siden som en lidt naiv ung idealist uden børn. Jeg havde masser af hår og intet skæg. Nu har jeg masser af skæg og børn, men ikke så meget hår på hovedet. Der er også lidt mindre naivitet tilbage. Vist nok stadig en del idealisme. Men den vigtigste læring er at stole på de andre. Stol MERE på de andre, endnu mere, hver dag. Ensemblet er blevet min professionelle religion, og jeg søger den guddom hver dag.

 

Hvad vil du spørge næste PS Profil, Lars Sennels fra Vendsyssel Teater, om?

Du bygger et nyt teater til 175 millioner kroner. Jeg er klar over, at I er rige i Jylland, men selv for jer må det være et meget stort beløb. Er du nervøs for, om du kan levere teater, der kan retfærdiggøre så stor en investering?

 

Læs PS Profil: Københavns Musikteater

Læs mere om Mungo Parks repertoire

 

 

24-01-2018

PS Profil: Syddjurs Egnsteater

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Syddjurs Egnsteater.

23-01-2018

Navnenyt: Jesper de Neergaard vinder Scenekunstprisen 2017

Da Performing Arts Platform i fredags uddelte priser, modtog Bora Boras kunstneriske leder Scenekunstprisen, mens Don Gnus "A Snowball's Chance in Hell” vandt årets Publikumspris.

22-01-2018

Få indblik i partnerskaber mellem dagtilbud og kunstinstitutioner

På en børnekulturkonference, som Slots- og Kulturstyrelsen afholder den 21. marts i Aarhus, er der mulighed for at få indblik i og dele viden om partnerskaber mellem dagtilbud og kunst- og kulturinstitutioner.

19-01-2018

Kritikerforeninger samles for at sikre anmelderiets overlevelse

Berlingske kunne i sidste uge fortælle om den nystiftede paraplyorganisation Forenede Kritikere, der vil arbejde for at fremme forholdene for anmelderiet og kunstkritikken.

18-01-2018

Seminar fokuserede på strategisk forretningsudvikling i teaterbranchen

Med Christian Have som tovholder holdt Scenit og BilletBillet strategiseminar om forretningsudvikling og kommunikation i teaterbranchen den 11. januar.

17-01-2018

PS Profil: teater2tusind

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer teater2tusind.

16-01-2018

Søndag Aften om nye regionale fonde: Man kunne have tænkt i samarbejdsmuligheder

Søndag Aften har kigget lidt nærmere på, hvordan midlerne til kunsten og kulturen fordeler sig på finansloven 2018. Derudover peger Søndag Aften på, at de nye regionale fonde risikerer at møde modgang.

15-01-2018

ZeBUs lokaler under ombygning

I starten af januar går tredje fase af ombygningen af Musiktorvet på Amager i gang. I den forbindelse skal ZeBU og Amager Bios foyer rives ned og bygges om. ZeBU har i ombygningsperioden fundet alternative spillersteder på Amager.

11-01-2018

Over 900 har underskrevet ”Manifest for den danske film- og scenekunstbranche”

Der er nu mere end 900 kvinder og mænd, som har underskrevet det manifest, der blev skrevet i kølvandet på #MeToo-kampagnen samt en reading på Edison. Underskriftsindsamlingen lukker i slutningen af januar.

10-01-2018

PS Profil: ZeBU

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer ZeBU’s to kunstneriske ledere Jørgen Carlslund og Marc van der Velden.

10-01-2018

Lovforslag vedtaget: Teatrene fritages for selskabsskat

Sidste år fremsatte skatteministeren et lovforslag om at fritage teatre for selskabsskat. Lovforslaget er nu vedtaget og trådte i kraft den 1. januar 2018.

09-01-2018

Når egnsteatre skaber liv og tiltrækker nye beboere

Iscene har i løbet af 2017 været rundt og besøge en række egnsteatre, heriblandt Bornholms Teater, Fredericia Teater og Limfjordsteatret for at se nærmere på, hvad et egnsteater betyder for en kommune.

08-01-2018

Sophie Zinckernagel vinder Dramatisk Debut 2018

Den 7. januar blev Sophie Zinckernagel kåret som vinder af Dramatisk Debut 2018, dansk teaters store dramatikerkonkurrence for debuterende dramatikere. Hun vandt for sit manuskript ”John Lennon er død”, som nu bliver sat op på Teater V i efteråret 2018.

08-01-2018

Marianne Klint vil fremme gennemsigtigheden i teaterbranchen og i PUS

Som tidligere bestyrelsesmedlem i TIO har Proscenium talt med Marianne Klint om hendes nye post som udvalgsmedlem i Projektstøtteudvalget for Scenekunst (PUS). Hun går ydmygt til den nye opgave og vil gerne være med til at fremme gennemsigtighed i teaterbranchen.

05-01-2018

Lars Seeberg ny formand for Projektstøtteudvalget for Scenekunst

Kulturministeriet har offentliggjort, hvem der skal stå i spidsen for Statens Kunstfond samt alle udvalgsmedlemmer i de seks projektstøtteudvalg. Lars Seeberg bliver formand for Projektstøtteudvalget for Scenekunst.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.