Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
07-09-2016 | artikel nr. 5760
del

PS Profil: Mungo Park

Mungo Parks teaterdirektør Martin Lyngbo svarer i denne uges PS Profil.

Teater: Mungo Park

Navn: Martin Lyngbo

Titel: Teaterdirektør (siden 2006 indtil sommeren 2017)

 

1. Hvad er I særligt optaget af på jeres teater i øjeblikket?

Ombygning, direktørskifte og ny egnsteateraftale kommer alt sammen i løbet af de næste to år. Så der er ret store forandringer i horisonten. Samtidig har vi gang i rigtig mange parallelle ting. Lige i denne uge er vores 17 faste medarbejdere spredt over 5 forskellige produktioner i 5 forskellige byer, der ligger i 3 forskellige lande. Så vi synes, at vi har nok at lave. Men det går sådan set udmærket. 

 

2. Hvad er højdepunktet i jeres sæson?

Foreløbig har det været at spille en måned på Edinburgh Fringe Festival, hvor vi har vundet en pris og fået virkeligt gode anmeldelser. Det åbner skallen på en at møde en helt anden teaterkultur og et publikum, der ikke kender os i forvejen. Det er lidt som at være ny i branchen igen. ”Beginner’s mind” – det kan jeg huske, at jeg engang havde en kampsportstræner, der talte om.

 

3. Hvilket nyt initiativ har I haft mest held med?

Vi har indført en del nye initiativer, der er gået godt. Ensembleteater, repertoireteater, årskort, Mungo Lab. Vi har også skiftet kunstnerisk interessefelt nogle gange. Fra researchteater til mærkelige dramatiseringer, fra ny dramatik til musik. Nu skal vi til at bygge en ny teatersal. Vi prøver at gøre det modsatte i forhold til alle andre. Vi bygger ikke til fleksibilitet. Vi prøver ikke at bygge en sal, der kan alting halvgodt. Vi bygger en sal, der er meget specifik, vi vil bygge Danmarks bedste intime teatersal. Vi synes, at vi har ret meget held med den tankegang på det teoretiske plan. Så må vi håbe, det også bliver sådan i virkeligheden.

 

4. Hvad står øverst på teatrets ønskeseddel?

Et velgennemført direktørskifte. Det står i hvert fald øverst på min.

 

5. Hvad er den største teaterpolitiske udfordring netop nu?

På landsplan ser jeg den største udfordring i, at kulturlivet romantiserer mere politisk indblanding. Det er som om, at kulturfolk tror, at det er sjovt og rart, at Dansk Folkeparti hele tiden har lyst til at blande sig i kulturen. Og at det vil være en fin idé, hvis de andre partier også gør det. Jeg er meget bange for, at den tendens i de kommende år vil føre til et meget giftigt kulturpolitisk klima, hvor alting læses gennem værdipolitiske briller. Jeg er bange for, at det vil føre til et spil, hvor det gælder om at straffe modparten ved at slå deres darlings ihjel. For det kan sagtens være et politisk resultat at skære noget væk, som opfattes som vigtigt af modparten. Det er dét, der sker i DR, og det kan risikere at gå hårdt ud over dansk kultur. Det skræmmer mig faktisk rigtig meget.

Lokalt er det en udfordring at navigere en stor ombygning af Mungo Park igennem et politisk miljø i Allerød, der er præget af bitterhed og splittelse.

 

6. Joker-spørgsmålet fra seneste profilteater, Københavns Musikteater: Hvad er den vigtigste læring, som du tager med dig fra Mungo Park, når du stopper til næste år?

Øj, det er et godt spørgsmål. Jeg startede for tolv år siden som en lidt naiv ung idealist uden børn. Jeg havde masser af hår og intet skæg. Nu har jeg masser af skæg og børn, men ikke så meget hår på hovedet. Der er også lidt mindre naivitet tilbage. Vist nok stadig en del idealisme. Men den vigtigste læring er at stole på de andre. Stol MERE på de andre, endnu mere, hver dag. Ensemblet er blevet min professionelle religion, og jeg søger den guddom hver dag.

 

Hvad vil du spørge næste PS Profil, Lars Sennels fra Vendsyssel Teater, om?

Du bygger et nyt teater til 175 millioner kroner. Jeg er klar over, at I er rige i Jylland, men selv for jer må det være et meget stort beløb. Er du nervøs for, om du kan levere teater, der kan retfærdiggøre så stor en investering?

 

Læs PS Profil: Københavns Musikteater

Læs mere om Mungo Parks repertoire

 

 

25-04-2018

PS Profil: Teatret ved Sorte Hest

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teatret ved Sorte Hest.

24-04-2018

Debatmøde om mangfoldighed, ligestilling og kønsdiskrimination i teater- og musikbranchen

På debatfestivalen Talk Town inviterer TIO sammen med Dansk Komponistforening samt Danske Ensembler, Orkestre og Operainstitutioner til debatmøde om, hvordan der bliver skabt mere ligestilling og mangfoldighed i teater- og musikbranchen.

23-04-2018

Ny leder til Svendborg Scenekunstakademi

Gitte Gry Bech Ballesheim skal stå i spidsen for Svendborg Scenekunstakademi og skabe en ny 3-årig gymnasial uddannelse for Danmarks teatertalenter.

20-04-2018

SWOP festival og 10 år som egnsteater

Utæmmelige hollandske vilddyr, MAXI golf for hele kroppen og sveddryppende belgisk 90’er-fest er blot nogle af de ting, publikum kan opleve, når Aaben Dans afholder den fjerde SWOP-festival 3.-7. maj i Roskilde og samtidig fejrer deres 10-årsjubilæum som egnsteater i Roskilde.

20-04-2018

Navnenyt: Kasper Holten ny teaterchef for Det Kongelige Teater

Det Kongelige Teater kunne i dag den 20. april annoncere, at Kasper Holten er udnævnt som ny teaterchef fra 1. september 2018.

19-04-2018

Talk Town i Huset-KBH

Festivalen Talk Town finder sted for tredje gang i år. Denne gang 3.- 5. maj 2018 i Huset-KBH. Under festivalen afholder Københavns Musikteater en hel dag om scenekunst.

18-04-2018

PS Profil: Teater Refleksion

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teater Refleksion.

17-04-2018

Kunst- og Kulturpolitisk Topmøde: Dansk kunstpolitik i en globaliseret verden

Tirsdag den 15. maj inviterer Dansk Kunstnerråd, Kulturmødet Mors 2018 og Have Kommunikation til Kunst- og Kulturpolitisk Topmøde på Christiansborg. Kulturminister Mette Bock deltager, og danske kunstnere, politikere, kulturpersonligheder og formanden for Folketingets Kulturudvalg giver deres bud på, hvad kunsten kan gøre for at forandre samfundet. 

16-04-2018

Filiorum og Gentofte Kommune indgår ny aftale om teater til kommunens børn og unge

Filiorum og Gentofte Kommune tager nu hul på et nyt kapitel i deres samarbejde. Oven på fire sæsoner, hvor Filiorum har præsenteret professionelt teater og teaterfestivaler for børn og unge i kommunen, ligger nu en dugfrisk aftale om at sprede livsbekræftende og underfundige læringsforløb med teater som omdrejningspunkt til skoler, dagtilbud, GFO’er og fritidscentre.

16-04-2018

Scenekunstnere modtager livsvarig hædersydelse

Fire kunstnere, herunder scenekunstnerne Bodil Alling og Kitt Johnson, modtager livsvarig hædersydelse fra Statens Kunstfond.

13-04-2018

Hans Henriksen: Hold profitmotivet ude af det kunstneriske arbejde

I et debatindlæg på Altinget.dk skriver Hans Henriksen, direktør for Aalborg Teater, at de ikke-kommercielle teatre ikke må tvinges til at agere på de samme præmisser som de kommercielle teatre. I stedet bør man fokusere på selve formidlingen af de offentligt støttede teatres forestillinger.

12-04-2018

Syddjurs Egnsteater har forberedt sig i flere år til Aprilfestival

Aprilfestival indtager Syddjurs Kommune den 15.-22. april 2018, men allerede tilbage i 2013 begyndte Syddjurs Egnsteater at forberede sig til festivalen.

11-04-2018

PS Profil: Teatergruppen Batida

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teatergruppen Batida.

11-04-2018

Navnenyt: Ditte Felding bliver ny leder af Teaterhuset Filuren

Den 1. august 2018 starter Ditte Felding som ny leder af Teaterhuset Filuren.

10-04-2018

Samtalesalon om ligestilling, køn og feminisme

Hvordan finder man vej i de mange feminismer, der på tværs af køn, social klasse, seksuel orientering og etnicitet gør krav på ligestilling? Teatret Svalegangen og Kvindemuseet har slået pjalterne sammen, og folder emnet ud i en samtalesalon om køn, ligestilling og feminisme.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.