Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
01-09-2016 | artikel nr. 5780
del

TIO: Beskæmmende at medierne fralægger sig ansvaret for teaterjournalistikken

TIOs næstformand, Dorthe Skøtt Bébe, ærgrer sig over den tilsyneladende nedprioritering af den fagligt funderede dækning af teaterstoffet i kølvandet på fyringer på JP og Politiken.

TIOs næstformand kalder det beskæmmende, at Jyllands-Posten og Politiken har fyret deres fastansatte teaterkritikere. Den fagligt funderede vurdering af teaterforestillinger kommer til at mangle, vurderer hun.

Af Signe Ravn

Til Kulturmødet på Mors i slutningen af august understregede Jyllands-Postens kulturredaktør, at kunsten og kulturen stadig er vigtige i avismæssig sammenhæng. Og den udmelding finder TIOs næstformand, Dorthe Skøtt Bébe, tankevækkende set i lyset af fyringerne af Monna Dithmer og Henrik Lyding fra henholdsvis Politiken og Jyllands-Posten.

Læs også Prosceniums artikel: "Fyringer sender teaterjournalistikken i krise"

”Det er trist, at aviserne kaster håndklædet i ringen og ikke længere ønsker den faglige upartiske vurdering af teatret. Demokratiseringen af anmeldelsen med et stigende korps af kunstinteresserede bloggere blandet med det almindelige publikums personlige anbefalinger er en vigtig brik i vores samtid, men vi kommer til at mangle den fagligt funderede vurdering,” siger Dorthe Skøtt Bébe til Proscenium.dk.

Kulturstoffet er presset

Fyringen af de to erfarne anmelderne er blot seneste eksempel på, at kultur- og kunststoffet, der i årevis har været presset i de trykte medier, nu igen nedprioriteres, mens der digitalt tænkes i fængende overskrifter og historier, der, for blot få år tilbage, aldrig havde klaret et møde med de klassiske nyhedskriterier. De effektive click-bait-historier skaffer de sidevisninger, som gør mediet attraktivt for annoncører.

TIOs næstformand minder om, at konsekvensen af den type redaktionel prioritering risikerer at blive, at bredden skal definere indholdet, så der ikke bliver plads til de værdibaserede eller langt smallere historier. Dermed sættes også hele dannelsesaspektet under pres. 

En hårdere prioritering

I et opslag på Aveny-t-chef Jon Stephensens facebookside om formiddagen den 1. september kunne man læse en intern Politiken-mail, hvori det fremgår, at dagbladet fremover vil benytte sig af freelanceanmeldelser fra Monna Dithmer og desuden lade avisens øvrige anmeldere prøve kræfter med teaterkritikken. Dog vil man fremover foretage ”en hårdere prioritering”, hvilket umiddelbart tyder på færre teateranmeldelser.

Senere samme dag følte Politikens konstituerede kulturredaktør Jens Lenler sig nødsaget til at melde officielt ud med en udtalelse på teateravisen.dk, hvor han bekræfter, at Monna Dithmer fortsætter på en fast kontrakt på avisen og fremover vil ”skrive et antal teateranmeldelser om måneden, ligesom andre af avisens anmeldere også vil bidrage med teaterkritik som hidtil.” Dog taler også han om en ”skarpere prioriteret – og med nye journalistiske formater og udtryk”.

Og udsigten til, hvad der tyder på, færre anmeldelser huer ikke Dorthe Skøtt Bébe.

”Vi risikerer endnu en gang at bryde landet midt over, for hvem er det nu, der skal være de ihærdige, der rejser til provinsen for at anmelde teater? Det kunne sagtens være starten på en bølge af nedprioritering af kunsten og kulturen, som i sidste ende giver os et fattigere samfund,” siger TIOs næstformand, Dorthe Skøtt Bébe, til Proscenium.dk og fortsætter:

”Det at være teateranmelder er jo ikke noget, man bare lige gør. Det er en praksis og en færdighed, som kræver, at man har faglig viden og et veltrænet analyseapparat, og det er noget, man bliver bedre og bedre til, jo mere man gør det. Derfor er det væsentligt, at der er nogle anmeldere, der får lov at gøre det igen og igen og ikke bare er en tilfældig journalist, der bliver sendt ud at anmelde en gang hver tredje måned, for så forringes fagligheden.”

Smal kunst eller klik?

Samtidig, forudser hun, kan man risikere, at de tilbageværende freelanceanmeldere i højere grad vil vælge efter egen interesse, efter de sikre historier og efter, hvem der råber højest, når ressourcerne skal prioriteres. Det vil for eksempel kunne mærkes for de mindste teatre og projektteatre. 

”Man risikerer, at den mest unikke kunst simpelthen ikke finder vej til spalterne, fordi det ikke er det, der giver klik. Det risikerer på sigt at påvirke det kultur, der rent faktisk bliver produceret,” vurderer Dorthe Skøtt Bébe overfor Proscenium.dk. 

Hun henviser til, at mediemæssig opmærksomhed også er med til både at give flere publikummer og legitimere kunstnere og projektteatre både over for publikum og næste gang, de søger offentlige støttekroner.

Det præsenterer nye, store udfordringer for teatrene.  

”Hele kommunikationsfronten er i forandring. Vi bliver som teatre i højere grad nødt til at tænke over, hvordan vi kan træde ind på den bane. Hvordan når vi hinanden, med hvilke kanaler og hvilket sprog, så vi er present for borgerne? Hvad stiller vi op, hvis vi ikke længere har medier, der er villige til at formidle det, der ikke står øverst på listen i forhold til klik? Det er beskæmmende at medierne fralægger sig ansvaret,” lyder det fra TIOs næstformand. 

”For de små projekter og små teatre, så skal der frem over en endnu større professionalisering af deres kommunikation til for, at de kan finde vej til borgernes opmærksomhed,” slutter Dorthe Skøtt Bébe.

Fagbladet Journalisten har også skrevet om sagen. Læs for eksempel:

"Teatre dropper annoncer i JP og Politiken i protest over fyringer"

"Christian Jensen: Politiken vil fortsat anmelde teater"

26-04-2018

Nye tal fra Danmarks Statistik: Publikum vælger teatret til

Flere har fundet vej til de statsstøttede teatre i sæsonen 2016/2017 i forhold til året før, viser nyt tal fra Danmarks Statistik. En vigtig nyhed i en tid, hvor kulturministerens reformarbejde på scenekunstområdet bygger på henvisning til tidligere års modsatte tendens, udtaler formand for Teatrenes Interesseorganisation, Dorthe Skøtt Bébe.  

25-04-2018

PS Profil: Teatret ved Sorte Hest

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teatret ved Sorte Hest.

24-04-2018

Debatmøde om mangfoldighed, ligestilling og kønsdiskrimination i teater- og musikbranchen

På debatfestivalen Talk Town inviterer TIO sammen med Dansk Komponistforening samt Danske Ensembler, Orkestre og Operainstitutioner til debatmøde om, hvordan der bliver skabt mere ligestilling og mangfoldighed i teater- og musikbranchen.

23-04-2018

Ny leder til Svendborg Scenekunstakademi

Gitte Gry Bech Ballesheim skal stå i spidsen for Svendborg Scenekunstakademi og skabe en ny 3-årig gymnasial uddannelse for Danmarks teatertalenter.

20-04-2018

SWOP festival og 10 år som egnsteater

Utæmmelige hollandske vilddyr, MAXI golf for hele kroppen og sveddryppende belgisk 90’er-fest er blot nogle af de ting, publikum kan opleve, når Aaben Dans afholder den fjerde SWOP-festival 3.-7. maj i Roskilde og samtidig fejrer deres 10-årsjubilæum som egnsteater i Roskilde.

20-04-2018

Navnenyt: Kasper Holten ny teaterchef for Det Kongelige Teater

Det Kongelige Teater kunne i dag den 20. april annoncere, at Kasper Holten er udnævnt som ny teaterchef fra 1. september 2018.

19-04-2018

Talk Town i Huset-KBH

Festivalen Talk Town finder sted for tredje gang i år. Denne gang 3.- 5. maj 2018 i Huset-KBH. Under festivalen afholder Københavns Musikteater en hel dag om scenekunst.

18-04-2018

PS Profil: Teater Refleksion

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teater Refleksion.

17-04-2018

Kunst- og Kulturpolitisk Topmøde: Dansk kunstpolitik i en globaliseret verden

Tirsdag den 15. maj inviterer Dansk Kunstnerråd, Kulturmødet Mors 2018 og Have Kommunikation til Kunst- og Kulturpolitisk Topmøde på Christiansborg. Kulturminister Mette Bock deltager, og danske kunstnere, politikere, kulturpersonligheder og formanden for Folketingets Kulturudvalg giver deres bud på, hvad kunsten kan gøre for at forandre samfundet. 

16-04-2018

Filiorum og Gentofte Kommune indgår ny aftale om teater til kommunens børn og unge

Filiorum og Gentofte Kommune tager nu hul på et nyt kapitel i deres samarbejde. Oven på fire sæsoner, hvor Filiorum har præsenteret professionelt teater og teaterfestivaler for børn og unge i kommunen, ligger nu en dugfrisk aftale om at sprede livsbekræftende og underfundige læringsforløb med teater som omdrejningspunkt til skoler, dagtilbud, GFO’er og fritidscentre.

16-04-2018

Scenekunstnere modtager livsvarig hædersydelse

Fire kunstnere, herunder scenekunstnerne Bodil Alling og Kitt Johnson, modtager livsvarig hædersydelse fra Statens Kunstfond.

13-04-2018

Hans Henriksen: Hold profitmotivet ude af det kunstneriske arbejde

I et debatindlæg på Altinget.dk skriver Hans Henriksen, direktør for Aalborg Teater, at de ikke-kommercielle teatre ikke må tvinges til at agere på de samme præmisser som de kommercielle teatre. I stedet bør man fokusere på selve formidlingen af de offentligt støttede teatres forestillinger.

12-04-2018

Syddjurs Egnsteater har forberedt sig i flere år til Aprilfestival

Aprilfestival indtager Syddjurs Kommune den 15.-22. april 2018, men allerede tilbage i 2013 begyndte Syddjurs Egnsteater at forberede sig til festivalen.

11-04-2018

PS Profil: Teatergruppen Batida

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teatergruppen Batida.

11-04-2018

Navnenyt: Ditte Felding bliver ny leder af Teaterhuset Filuren

Den 1. august 2018 starter Ditte Felding som ny leder af Teaterhuset Filuren.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.