Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
01-09-2016 | artikel nr. 5780
del

TIO: Beskæmmende at medierne fralægger sig ansvaret for teaterjournalistikken

TIOs næstformand, Dorthe Skøtt Bébe, ærgrer sig over den tilsyneladende nedprioritering af den fagligt funderede dækning af teaterstoffet i kølvandet på fyringer på JP og Politiken.

TIOs næstformand kalder det beskæmmende, at Jyllands-Posten og Politiken har fyret deres fastansatte teaterkritikere. Den fagligt funderede vurdering af teaterforestillinger kommer til at mangle, vurderer hun.

Af Signe Ravn

Til Kulturmødet på Mors i slutningen af august understregede Jyllands-Postens kulturredaktør, at kunsten og kulturen stadig er vigtige i avismæssig sammenhæng. Og den udmelding finder TIOs næstformand, Dorthe Skøtt Bébe, tankevækkende set i lyset af fyringerne af Monna Dithmer og Henrik Lyding fra henholdsvis Politiken og Jyllands-Posten.

Læs også Prosceniums artikel: "Fyringer sender teaterjournalistikken i krise"

”Det er trist, at aviserne kaster håndklædet i ringen og ikke længere ønsker den faglige upartiske vurdering af teatret. Demokratiseringen af anmeldelsen med et stigende korps af kunstinteresserede bloggere blandet med det almindelige publikums personlige anbefalinger er en vigtig brik i vores samtid, men vi kommer til at mangle den fagligt funderede vurdering,” siger Dorthe Skøtt Bébe til Proscenium.dk.

Kulturstoffet er presset

Fyringen af de to erfarne anmelderne er blot seneste eksempel på, at kultur- og kunststoffet, der i årevis har været presset i de trykte medier, nu igen nedprioriteres, mens der digitalt tænkes i fængende overskrifter og historier, der, for blot få år tilbage, aldrig havde klaret et møde med de klassiske nyhedskriterier. De effektive click-bait-historier skaffer de sidevisninger, som gør mediet attraktivt for annoncører.

TIOs næstformand minder om, at konsekvensen af den type redaktionel prioritering risikerer at blive, at bredden skal definere indholdet, så der ikke bliver plads til de værdibaserede eller langt smallere historier. Dermed sættes også hele dannelsesaspektet under pres. 

En hårdere prioritering

I et opslag på Aveny-t-chef Jon Stephensens facebookside om formiddagen den 1. september kunne man læse en intern Politiken-mail, hvori det fremgår, at dagbladet fremover vil benytte sig af freelanceanmeldelser fra Monna Dithmer og desuden lade avisens øvrige anmeldere prøve kræfter med teaterkritikken. Dog vil man fremover foretage ”en hårdere prioritering”, hvilket umiddelbart tyder på færre teateranmeldelser.

Senere samme dag følte Politikens konstituerede kulturredaktør Jens Lenler sig nødsaget til at melde officielt ud med en udtalelse på teateravisen.dk, hvor han bekræfter, at Monna Dithmer fortsætter på en fast kontrakt på avisen og fremover vil ”skrive et antal teateranmeldelser om måneden, ligesom andre af avisens anmeldere også vil bidrage med teaterkritik som hidtil.” Dog taler også han om en ”skarpere prioriteret – og med nye journalistiske formater og udtryk”.

Og udsigten til, hvad der tyder på, færre anmeldelser huer ikke Dorthe Skøtt Bébe.

”Vi risikerer endnu en gang at bryde landet midt over, for hvem er det nu, der skal være de ihærdige, der rejser til provinsen for at anmelde teater? Det kunne sagtens være starten på en bølge af nedprioritering af kunsten og kulturen, som i sidste ende giver os et fattigere samfund,” siger TIOs næstformand, Dorthe Skøtt Bébe, til Proscenium.dk og fortsætter:

”Det at være teateranmelder er jo ikke noget, man bare lige gør. Det er en praksis og en færdighed, som kræver, at man har faglig viden og et veltrænet analyseapparat, og det er noget, man bliver bedre og bedre til, jo mere man gør det. Derfor er det væsentligt, at der er nogle anmeldere, der får lov at gøre det igen og igen og ikke bare er en tilfældig journalist, der bliver sendt ud at anmelde en gang hver tredje måned, for så forringes fagligheden.”

Smal kunst eller klik?

Samtidig, forudser hun, kan man risikere, at de tilbageværende freelanceanmeldere i højere grad vil vælge efter egen interesse, efter de sikre historier og efter, hvem der råber højest, når ressourcerne skal prioriteres. Det vil for eksempel kunne mærkes for de mindste teatre og projektteatre. 

”Man risikerer, at den mest unikke kunst simpelthen ikke finder vej til spalterne, fordi det ikke er det, der giver klik. Det risikerer på sigt at påvirke det kultur, der rent faktisk bliver produceret,” vurderer Dorthe Skøtt Bébe overfor Proscenium.dk. 

Hun henviser til, at mediemæssig opmærksomhed også er med til både at give flere publikummer og legitimere kunstnere og projektteatre både over for publikum og næste gang, de søger offentlige støttekroner.

Det præsenterer nye, store udfordringer for teatrene.  

”Hele kommunikationsfronten er i forandring. Vi bliver som teatre i højere grad nødt til at tænke over, hvordan vi kan træde ind på den bane. Hvordan når vi hinanden, med hvilke kanaler og hvilket sprog, så vi er present for borgerne? Hvad stiller vi op, hvis vi ikke længere har medier, der er villige til at formidle det, der ikke står øverst på listen i forhold til klik? Det er beskæmmende at medierne fralægger sig ansvaret,” lyder det fra TIOs næstformand. 

”For de små projekter og små teatre, så skal der frem over en endnu større professionalisering af deres kommunikation til for, at de kan finde vej til borgernes opmærksomhed,” slutter Dorthe Skøtt Bébe.

Fagbladet Journalisten har også skrevet om sagen. Læs for eksempel:

"Teatre dropper annoncer i JP og Politiken i protest over fyringer"

"Christian Jensen: Politiken vil fortsat anmelde teater"

24-01-2018

PS Profil: Syddjurs Egnsteater

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Syddjurs Egnsteater.

23-01-2018

Navnenyt: Jesper de Neergaard vinder Scenekunstprisen 2017

Da Performing Arts Platform i fredags uddelte priser, modtog Bora Boras kunstneriske leder Scenekunstprisen, mens Don Gnus "A Snowball's Chance in Hell” vandt årets Publikumspris.

22-01-2018

Få indblik i partnerskaber mellem dagtilbud og kunstinstitutioner

På en børnekulturkonference, som Slots- og Kulturstyrelsen afholder den 21. marts i Aarhus, er der mulighed for at få indblik i og dele viden om partnerskaber mellem dagtilbud og kunst- og kulturinstitutioner.

19-01-2018

Kritikerforeninger samles for at sikre anmelderiets overlevelse

Berlingske kunne i sidste uge fortælle om den nystiftede paraplyorganisation Forenede Kritikere, der vil arbejde for at fremme forholdene for anmelderiet og kunstkritikken.

18-01-2018

Seminar fokuserede på strategisk forretningsudvikling i teaterbranchen

Med Christian Have som tovholder holdt Scenit og BilletBillet strategiseminar om forretningsudvikling og kommunikation i teaterbranchen den 11. januar.

17-01-2018

PS Profil: teater2tusind

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer teater2tusind.

16-01-2018

Søndag Aften om nye regionale fonde: Man kunne have tænkt i samarbejdsmuligheder

Søndag Aften har kigget lidt nærmere på, hvordan midlerne til kunsten og kulturen fordeler sig på finansloven 2018. Derudover peger Søndag Aften på, at de nye regionale fonde risikerer at møde modgang.

15-01-2018

ZeBUs lokaler under ombygning

I starten af januar går tredje fase af ombygningen af Musiktorvet på Amager i gang. I den forbindelse skal ZeBU og Amager Bios foyer rives ned og bygges om. ZeBU har i ombygningsperioden fundet alternative spillersteder på Amager.

11-01-2018

Over 900 har underskrevet ”Manifest for den danske film- og scenekunstbranche”

Der er nu mere end 900 kvinder og mænd, som har underskrevet det manifest, der blev skrevet i kølvandet på #MeToo-kampagnen samt en reading på Edison. Underskriftsindsamlingen lukker i slutningen af januar.

10-01-2018

PS Profil: ZeBU

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer ZeBU’s to kunstneriske ledere Jørgen Carlslund og Marc van der Velden.

10-01-2018

Lovforslag vedtaget: Teatrene fritages for selskabsskat

Sidste år fremsatte skatteministeren et lovforslag om at fritage teatre for selskabsskat. Lovforslaget er nu vedtaget og trådte i kraft den 1. januar 2018.

09-01-2018

Når egnsteatre skaber liv og tiltrækker nye beboere

Iscene har i løbet af 2017 været rundt og besøge en række egnsteatre, heriblandt Bornholms Teater, Fredericia Teater og Limfjordsteatret for at se nærmere på, hvad et egnsteater betyder for en kommune.

08-01-2018

Sophie Zinckernagel vinder Dramatisk Debut 2018

Den 7. januar blev Sophie Zinckernagel kåret som vinder af Dramatisk Debut 2018, dansk teaters store dramatikerkonkurrence for debuterende dramatikere. Hun vandt for sit manuskript ”John Lennon er død”, som nu bliver sat op på Teater V i efteråret 2018.

08-01-2018

Marianne Klint vil fremme gennemsigtigheden i teaterbranchen og i PUS

Som tidligere bestyrelsesmedlem i TIO har Proscenium talt med Marianne Klint om hendes nye post som udvalgsmedlem i Projektstøtteudvalget for Scenekunst (PUS). Hun går ydmygt til den nye opgave og vil gerne være med til at fremme gennemsigtighed i teaterbranchen.

05-01-2018

Lars Seeberg ny formand for Projektstøtteudvalget for Scenekunst

Kulturministeriet har offentliggjort, hvem der skal stå i spidsen for Statens Kunstfond samt alle udvalgsmedlemmer i de seks projektstøtteudvalg. Lars Seeberg bliver formand for Projektstøtteudvalget for Scenekunst.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.