Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
30-09-2016 | artikel nr. 5819
del

Alternativ anvendelse af Videnscenter-midler er endnu ikke besluttet

Bertel Haarder vil ikke realisere Videnscenter for Scenekunst. Det meldte han den 28. september.

Kulturminister Bertel Haarder har ikke tænkt sig at realisere Videnscenter for Scenekunst. Det meldte han den 28. september. Kulturministeriet har endnu ikke taget en beslutning om, hvad de afsatte midler så skal bruges til.

Af Signe Ravn

Efter at Udviklingsplatformen tidligere på året kom med et bud på, hvordan en fælles konstruktion for Udviklingsplatformen for Scenekunst og Videncenter fra Scenekunst kunne se ud, har kulturminister Bertel Haarder nu valgt, at han ikke vil gå videre med etableringen af en enhed, der indeholder både en videns- og en udviklingsdel.  

Det skriver Haarder den 28. september i et brev, der er sendt til Udviklingsplatformens bestyrelsesformand Pernille Møller Taasinge samt dialogkredsen bag Visionspapiret for udvikling af scenekunst i Danmark. Her anerkender Bertel Haarder de grundige overvejelser og det store stykke arbejde, som er lavet, men ikke desto mindre har han besluttet ikke at gå videre med planerne.

Uvist hvad midlerne så bruges til

På nuværende tidspunkt er det ikke besluttet, hvad de afsatte midler så skal bruges til.

I en mail til Proscenium.dk skriver chefkonsulent i Kulturministeriet, Ane Kathrine Lærkesen, således: "På akt 125 fra 2015 om udlodningsmidler til kulturelle formål er afsat 1,5 mio. kr. til et videnscenter for scenekunst og på akt 142 fra 2015 om digitalisering og digital formidling af kulturarven er der afsat yderligere 7,0 mio.kr. Det samlede afsatte beløb til et videnscenter for scenekunst er altså 8,5 mio. kr. Pengene er fortsat reserveret til formålet at etablere er videnscenter for scenekunst,  der er således ikke pt. truffet beslutning om anden anvendelse af bevillingerne."

Læs Proscenium.dk's artikel: "Nyt om Videncenter på Egnsteaterkonferencen"

Har hele tiden været skeptisk

”[Jeg] forholder mig forholdsvis skeptisk overfor oprettelse af nye videnscentre, idet jeg helst ser, at midlerne anvendes i direkte forstand på den udøvende scenekunst,” står der i brevet, hvor Bertel Haarder endvidere giver udtryk for, at han selv ønsker at gøre sig overvejelser om, hvordan scenekunstområdet kan ”struktureres eller eventuelt omstruktureres”.

Bertel Haarder slutter sit brev med at anerkende miljøets ønske om et videncenter, og at han ”vil have ideen med” i sit videre arbejde.

Læs Proscenium.dk's artikel: "Kulturministeren vil have Videncenter til Aarhus" 

Viden er vigtig, når der skal ændres

I Teatrenes Interesseorganisation er der skuffelse over kulturministerens beslutning.

”I en tid hvor vi har en kulturminister, der gerne vil lave meget om, så er det så meget desto mere vigtigt, at vi træffer beslutninger på baggrund af viden og ikke fornemmelser,” siger Dorthe Skøtt Bébe til Proscenium.dk.

Videnscenter for Scenekunst skulle have haft til formål at styrke videndeling, dokumentation, rådgivning og erfaringsudveksling indenfor publikumsudvikling og internationalisering, og Dorthe Skøtt Bébe forklarer, at det derfor ikke alene handler om tal og statistikker, men reel viden om, hvilke tiltag, der virker, og hvordan best practice er i andre lande – best practice, som scenekunsten i Danmark ville kunne drage nytte af og bruge til at udvikle scenekunsten herhjemme.

"Det er brandærgerligt, at midlerne ikke skal bruges til det videnscenter, som de var reserveret til, og som teaterbranchen bredt set har udviklet konceptet til i fællesskab efter opfordring fra kulturministeren. Nu vil TIO så istedet opfordre Bertel Haarder til at komme med sit bud på, hvad pengene i stedet skal bruges til. Og samtidig hejse vi flaget for, at står en hel branche klar med tilgængelig viden og erfaringer, som han kan trække på, nu hvor videnscentret ikke kan levere de nødvendige vejledende analyser," lyder opfordringen fra TIO-formanden.

Læs Proscenium.dk's artikel: "TIO-formand om videncenter: Det skal være brugbart i praksis"

På facebook lufter teateraktører over hele Danmark nu deres utilfredshed med kulturministerens beslutning.

Og netop fordi, at ideen om et videnscenter blev til efter en lang proces, hvor hele branchen stod sammen og kom frem til et fælles bud, gør ministerens afgørelse endnu mere uforståelig, skriver Limfjordsteatrets leder, Gitta Malling på sin facebookprofil.

”Så ærgerligt, fordi det var første gang, der var repræsentanter fra hele branchen, der ønskede at gå sammen om en fælles sag, der kunne gavne os alle og få viden på tværs til at vokse. Der bliver hele tiden råbt på tal rent politisk. Men denne gang var det så ministeren, der standsede samarbejdet!”

Unik visionsproces uden konkrete resultater

Også forsker Louise Ejgod ærgrer sig.

”Scenekunsten har brug for et vidensgrundlag og en platform for udvikling. I Norge har de Norsk Publikumsutvikling, de danske museer har en tocifret millionbevilling til "Vores Museum". Dansk scenekunst står tilbage uden noget og dermed en unik visionsproces uden konkrete resultater,” skriver Louise Ejgod på sin facebookprofil.

I en kommentartråd på Ditte Maria Bjergs, formand for Projektstøtteudvalget for Scenekunst, facebookprofil, fastslår Ejgod, at ”det er et tab for dansk scenekunst, at videnscentret ikke bliver etableret”.

Opdateret med svar fra Kulturministeriet 30-09-16 kl. 13.50.

15-02-2018

En fælles stemme til Kulturmødet på Mors 2018

Vi gentager succesen fra sidste år og deltager til Kulturmødet på Mors 23-25. august 2018 med nye cases, der kan sætte gang i kulturdebatten.

13-02-2018

Forsker følger huskunstnerprojektet ”Fortællinger i lokalsamfundet”

I et forskningsprojekt, hvor Statens Kunstfonds Huskunstnerordning blev undersøgt, var seks caseprojekter udvalgt til at blive fulgt tæt af forskergruppen. En af de cases, som blev undersøgt, var Jesper la Cour og Det Fortællende Teaters samarbejde med Hem Skole i Skive.

12-02-2018

Danskerne er de største kulturforbrugere i EU

En ny opgørelse fra Eurostat viser, at hele 85,3 pct. af danskerne i løbet af et år deltager i en kulturel aktivitet. I gennemsnit deltager 63,7 pct. af europæerne i kulturelle aktiviteter.

09-02-2018

Island Connect residency går til Teater Bæst og Clownidoscopio Teatre

BIRCA og C.IN.E. har besluttet, hvem der får gratis recidency på Bornholm og Mallorca. Clownidoscopio Teatre, som kommer fra Ibiza, har allerede kontakt med Danmark, da deres stykke skal instrueres af Gitta Malling, teaterleder på Limfjordsteatret.

08-02-2018

Dansk Kunstnerråd om Åben Skole: Integrer kunst i skolen gennem fagligt samarbejde

I en ny rapport peger Dansk Kunstnerråd på, at de kunstneriske og kulturelle indslag i Åben Skole ofte blot bliver et underholdende indslag med kunstnere som ”dagens gæst”. I stedet for disse kortere besøg bør kunstnere og lærere indgå et samarbejde, forberede undervisningen sammen og derigennem drage fordel af hinandens fagligheder.

07-02-2018

PS Profil: Cantabile 2

I en serie skiftes TIO’s medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Cantabile 2.

06-02-2018

Stormøde: Teater- og filmbranchen viser vejen for andre brancher

Fredag den 2. februar løb et stormøde af stablen om psykisk arbejdsmiljø, sexkrænkelser og magt i film- og teaterbranchen. På mødet debatterede de ca. 180 deltagere livligt om bl.a. gråzoner og etiske retningslinjer. 
05-02-2018

Navnenyt: Maria Westh Hage er ny producent på Cantabile 2

Cantabile 2, egnsteater i Vordingborg, har ansat en producent med solid erfaring i ledelse, udvikling og samarbejde. Maria Westh Hage bor i Vordingborg, hvor hun i mange år har arbejdet inden for uddannelsesverdenen med skoleledelse, udvikling og samarbejder på tværs af organisationer, kommune og erhvervsliv.

02-02-2018

Fælles kultur med plads til forskellighed i kulturhus med 61 aktører

I forbindelse med Carte Blanches bidrag ”KUNSTEN AT LYTTE” til Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 lavede teatret et POP-OP-KULTURHUS i Viborg. I de 25 dage, kulturhuset var åbent, var der i alt 71 arrangementer med 61 forskellige aktører. Proscenium har talt med Carte Blanche, som giver deres anbefalinger til, hvordan man får et samarbejde med så mange parter til at lykkes.

01-02-2018

Årets Teateroplevelser 2017

CPHCulture har netop offentliggjort vinderne af Årets Teateroplevelser 2017:

31-01-2018

PS Profil: TEATRET

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer TEATRET.

30-01-2018

Navnenyt: Thorkild Andreasen udnævnt til Kunstrådet i Aarhus

Thorkild Andreasen, administrativ leder af Carte Blanche og medlem af TIOs bestyrelse, er ét af de seks nye medlemmer i Kunstrådet i Aarhus Kommune.

30-01-2018

Eksterne evaluatorer til egnsteaterevalueringen på plads

Det er nu faldet på plads, at de eksterne evaluatorer, som skal evaluere 13 egnsteatre, bliver Niels Andersen, Rasmus Adrian, Steen Nørgaard samt Pernille Plantener og Rikke Juellund. Evalueringen sættes i gang i februar 2018 og forventes afsluttet senest september 2019.

26-01-2018

Politisk opbakning til film- og teaterbranchens arbejde for et bedre arbejdsmiljø

TIO og syv andre organisationer fra teater- og filmbranchen var til møde med ligestillingsminister Karen Ellemann og kulturminister Mette Bock for at tale om branchens tiltag mod krænkelser og chikane.

25-01-2018

Debatarrangement om censur og selvcensur

Som optakt til Kulturmødet 2018 afholder Aalborg Universitet, Kulturmødet og Aalborg Teater et debatarrangement på Aalborg Teater om censur og selvcensur i kunst og videnskab. Tore Müller, Limfjordsteatrets administrator og medlem af TIOs overenskomstudvalg, er den ene af i alt fem panelister, som bl.a. skal diskutere, om vi stadig kan sige hvad som helst fra en scene.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.