Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
30-09-2016 | artikel nr. 5819
del

Alternativ anvendelse af Videnscenter-midler er endnu ikke besluttet

Bertel Haarder vil ikke realisere Videnscenter for Scenekunst. Det meldte han den 28. september.

Kulturminister Bertel Haarder har ikke tænkt sig at realisere Videnscenter for Scenekunst. Det meldte han den 28. september. Kulturministeriet har endnu ikke taget en beslutning om, hvad de afsatte midler så skal bruges til.

Af Signe Ravn

Efter at Udviklingsplatformen tidligere på året kom med et bud på, hvordan en fælles konstruktion for Udviklingsplatformen for Scenekunst og Videncenter fra Scenekunst kunne se ud, har kulturminister Bertel Haarder nu valgt, at han ikke vil gå videre med etableringen af en enhed, der indeholder både en videns- og en udviklingsdel.  

Det skriver Haarder den 28. september i et brev, der er sendt til Udviklingsplatformens bestyrelsesformand Pernille Møller Taasinge samt dialogkredsen bag Visionspapiret for udvikling af scenekunst i Danmark. Her anerkender Bertel Haarder de grundige overvejelser og det store stykke arbejde, som er lavet, men ikke desto mindre har han besluttet ikke at gå videre med planerne.

Uvist hvad midlerne så bruges til

På nuværende tidspunkt er det ikke besluttet, hvad de afsatte midler så skal bruges til.

I en mail til Proscenium.dk skriver chefkonsulent i Kulturministeriet, Ane Kathrine Lærkesen, således: "På akt 125 fra 2015 om udlodningsmidler til kulturelle formål er afsat 1,5 mio. kr. til et videnscenter for scenekunst og på akt 142 fra 2015 om digitalisering og digital formidling af kulturarven er der afsat yderligere 7,0 mio.kr. Det samlede afsatte beløb til et videnscenter for scenekunst er altså 8,5 mio. kr. Pengene er fortsat reserveret til formålet at etablere er videnscenter for scenekunst,  der er således ikke pt. truffet beslutning om anden anvendelse af bevillingerne."

Læs Proscenium.dk's artikel: "Nyt om Videncenter på Egnsteaterkonferencen"

Har hele tiden været skeptisk

”[Jeg] forholder mig forholdsvis skeptisk overfor oprettelse af nye videnscentre, idet jeg helst ser, at midlerne anvendes i direkte forstand på den udøvende scenekunst,” står der i brevet, hvor Bertel Haarder endvidere giver udtryk for, at han selv ønsker at gøre sig overvejelser om, hvordan scenekunstområdet kan ”struktureres eller eventuelt omstruktureres”.

Bertel Haarder slutter sit brev med at anerkende miljøets ønske om et videncenter, og at han ”vil have ideen med” i sit videre arbejde.

Læs Proscenium.dk's artikel: "Kulturministeren vil have Videncenter til Aarhus" 

Viden er vigtig, når der skal ændres

I Teatrenes Interesseorganisation er der skuffelse over kulturministerens beslutning.

”I en tid hvor vi har en kulturminister, der gerne vil lave meget om, så er det så meget desto mere vigtigt, at vi træffer beslutninger på baggrund af viden og ikke fornemmelser,” siger Dorthe Skøtt Bébe til Proscenium.dk.

Videnscenter for Scenekunst skulle have haft til formål at styrke videndeling, dokumentation, rådgivning og erfaringsudveksling indenfor publikumsudvikling og internationalisering, og Dorthe Skøtt Bébe forklarer, at det derfor ikke alene handler om tal og statistikker, men reel viden om, hvilke tiltag, der virker, og hvordan best practice er i andre lande – best practice, som scenekunsten i Danmark ville kunne drage nytte af og bruge til at udvikle scenekunsten herhjemme.

"Det er brandærgerligt, at midlerne ikke skal bruges til det videnscenter, som de var reserveret til, og som teaterbranchen bredt set har udviklet konceptet til i fællesskab efter opfordring fra kulturministeren. Nu vil TIO så istedet opfordre Bertel Haarder til at komme med sit bud på, hvad pengene i stedet skal bruges til. Og samtidig hejse vi flaget for, at står en hel branche klar med tilgængelig viden og erfaringer, som han kan trække på, nu hvor videnscentret ikke kan levere de nødvendige vejledende analyser," lyder opfordringen fra TIO-formanden.

Læs Proscenium.dk's artikel: "TIO-formand om videncenter: Det skal være brugbart i praksis"

På facebook lufter teateraktører over hele Danmark nu deres utilfredshed med kulturministerens beslutning.

Og netop fordi, at ideen om et videnscenter blev til efter en lang proces, hvor hele branchen stod sammen og kom frem til et fælles bud, gør ministerens afgørelse endnu mere uforståelig, skriver Limfjordsteatrets leder, Gitta Malling på sin facebookprofil.

”Så ærgerligt, fordi det var første gang, der var repræsentanter fra hele branchen, der ønskede at gå sammen om en fælles sag, der kunne gavne os alle og få viden på tværs til at vokse. Der bliver hele tiden råbt på tal rent politisk. Men denne gang var det så ministeren, der standsede samarbejdet!”

Unik visionsproces uden konkrete resultater

Også forsker Louise Ejgod ærgrer sig.

”Scenekunsten har brug for et vidensgrundlag og en platform for udvikling. I Norge har de Norsk Publikumsutvikling, de danske museer har en tocifret millionbevilling til "Vores Museum". Dansk scenekunst står tilbage uden noget og dermed en unik visionsproces uden konkrete resultater,” skriver Louise Ejgod på sin facebookprofil.

I en kommentartråd på Ditte Maria Bjergs, formand for Projektstøtteudvalget for Scenekunst, facebookprofil, fastslår Ejgod, at ”det er et tab for dansk scenekunst, at videnscentret ikke bliver etableret”.

Opdateret med svar fra Kulturministeriet 30-09-16 kl. 13.50.

21-11-2017

Teatret som demokratiskaber

I månederne op til kommunalvalget i dag den 21. november har flere teatre landet over sat vælgermøder, forestillinger og festivaler op med udgangspunkt i valg og demokrati.

20-11-2017

Kunst og kultur til debat i kommunalvalget

Dagen op til kommunalvalget har Proscenium samlet en række debatindlæg fra kulturdebattører og kommunalpolitikere: Rasmus Norup (K) vil holde fast i aktiv kulturpolitik, fordi den skaber velfærd og livskvalitet. Maria Frej (SF) insisterer på at tale kulturen op, fordi kunst og kultur er med til at gøre os til stærkere og klogere mennesker, hvilket dermed også gør vores samfund stærkt. Michael Vajhøj (LA) mener, at kunsten er vigtig, fordi den tvinger os til at forholde os til vores samfund og til os selv.

17-11-2017

Bora Bora får støtte fra Statens Kunstfond

Projektstøtteudvalget for Scenekunst (PUS) under Statens Kunstfond har netop uddelt midler fra puljen for internationale residensværtskaber. Bora Bora, Københavns Internationale Teater og Dansehallerne har fået støtte.

17-11-2017

Skab bedre rammer for kunst i Åben Skole med national forpligtelse

Til et dialogmøde på Christiansborg fremhævede blandt andet TIO’s Åben Skole-udvalg, at samarbejdet med kommunerne er vigtigt for at få implementeret kunsten i skolen – samtidig efterspørges klare nationale rammer.

16-11-2017

Sammenlægning af de kunstneriske uddannelser: Er deres udfordringer egentlig ens?

Søndag Aften sætter spørgsmålstegn ved, om Henrik Sveidahls diagnose af de kunstneriskes uddannelsers udfordringer er korrekt, og om der skal findes én løsning til alle skolerne.

15-11-2017

PS Profil: Teatret Zeppelin

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teatret Zeppelin.

15-11-2017

Navnenyt: Martin Kragballe Appelquist Rasmussen er ny formand for UNIMA Danmark.

Martin Kragballe Appelquist Rasmussen er ny formand for den danske afdeling af den internationale dukketeaterorganisation UNIMA.

14-11-2017

Navnenyt: Caroline Kirkegaard er ny i TIO

TIOs kommunikationsmedarbejder Signe Ravn er gået på barsel, og Caroline M.B. Kirkegaard er derfor ny kvinde på posten.

13-11-2017

Flere går i teatret

En analyse fra Søndag Aften viser, at der i 2016 var næsten 100.000 flere gæster i teatret i forhold til 2015, og at teatrene fra 2012 til 2016 har oplevet en stigning i gæster på 11 pct.

13-11-2017

Fælles initiativ mod sexchikane

Det er skræmmende tal, som en undersøgelse fra Politiken blandt Dansk Skuespilforbunds kvindelige skuespillere, viser. Her er det kommet frem, at 64 pct. af de adspurgte kvindelige skuespillere har oplevet sexchikane fra en chef.

10-11-2017

Hvor mange penge bruger din kommune på kultur?

Undervisning og kultur er en post på alle kommuners budget. Men hvor mange penge bruger din kommune på kultur? Politiken.dk har lavet en oversigt.

09-11-2017

Bock: Sveidahls analyser skal diskuteres åbent

Mette Bock lovede i forrige uge, at der ikke bliver nogen tvangsfusion af de kunstneriske uddannelser, men hun understreger, at Sveidahl-rapportens analyser fortjener at blive diskuteret.

09-11-2017

GrowOP! Festival: Danmarks første operafestival for børn

Fra lørdag den 11. til søndag den 26. november får børn mulighed for at opleve opera målrettet netop dem, når GrowOP! Festival sted i Aarhus, Herning, Samsø, Ikast, Struer og Holstebro.

08-11-2017

Renovering af DDSKS Odsherred forventes færdig til december

Der er fuld gang i byggeriet på DDSKS Odsherred. Hovedhuset, Lærkehuset, er ved at blive renoveret med nye værelser, badeværelser med videre. Leder af efter- og videreuddannelsesområdet, Kerstin Anderson, fortæller Proscenium.dk om arbejdet.

07-11-2017

Navnenyt: Tim Rushtons afløser er fundet

Bestyrelsen for Dansk Danseteater har udpeget ny kunstnerisk leder, nemlig den prominente koreograf Pontus Lidberg, der tiltræder i april 2018.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.