Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
10-11-2016 | artikel nr. 5873
del

PS Profil: Teatret Masken

Hannah Karina Mikkelsen er leder af Teatret Masken. Foto: Teatret Masken

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teatret Masken.

Af Signe Ravn

Teater: Teatret Masken

Navn: Hannah Karina Mikkelsen

Titel (siden 2009): Leder

 1. Hvad er I særligt optaget af på jeres teater i øjeblikket?

Gennem de seneste år har vi været meget optaget af alt det der ligger uden for kerneområdet, simpelthen fordi kerneområdet er i orden. Vi turnere ikke længere, vi bruger derimod det ekstra krudt på at være noget mere for områdets børn og unge. Hvordan inddrager vi børn og unge i teatret, så det er interessant for både dem og os?  

2. Hvad er højdepunktet i jeres sæson?

Højdepunkt i sæsonen er vores ungdomsforestilling. I starten af sæsonen inviterede vi alle 8. klasser i Guldborgsund Kommune ind på teatret, til en hel dags workshop med professionelle scenekunstnere. For så vidt muligt satte vi en byskole og en landskole stævne, eleverne blev blandet og delt i tre hold. Her blev der arbejdet på gulvet, hvor de fortalte os om hvor de kommer fra, hvor de gerne vil hen og om fordomme blandt unge mennesker. Formålet med workshoppen var dels, at lade de unge møde hinanden for at mindske fremmedfjendtligheden og dels for at få materiale til at skrive en forestilling om til og for de unge.
Lige nu bliver der skrevet på forestillingen, og prøverne starter i januar. Under prøverne inviterer vi igen 8. klasserne ind på teatret, her får de lov at se en halv times prøve med spillere og instruktør og stille spørgsmål. Derefter vil scenografen give de unge en modelaflevering således, at de også lærer noget om den side af scenekunsten. Når forestillingen spiller, ser de naturligvis forestillingen, den handler er til dem! Når forestillingsperioden er slut, kommer de igen ind på teatret, hvor vi giver dem tid og rum til at reflektere over det oplevede samt en filosofisk-fysisk workshop, der tager udgangspunkt i nogle af de statements, der er i forestillingen.  

 3. Hvilket nyt initiativ har I haft mest held med?

Det er bl.a. dette nye initiativ, vi har haft held med, vi har aldrig haft så mange unge i teatret før, eller rettere sagt, det er meget længe siden, at skolerne har prioriteret og brugt så meget tid på scenekunsten som nu.

 4. Hvad står øverst på teatrets ønskeseddel?

Øverst på Teatret Maskens ønskeseddel er flere penge, så vi kan få råd til at producere forestillinger med mere end to medvirkende. Ligesom vi ønsker os, at Guldborgsund Kommune vil blive ved med at købe billetter til kommunens elever i skolerne. Og sidst men ikke mindst, at det bliver lettere at søge økonomisk støtte udefra.

5. Hvad er den største teaterpolitiske udfordring netop nu?

Vores største teaterpolitiske udfordring netop nu er at få en aftale i hus med kommunens Skoleforvaltning og Kulturforvaltning om, at de, de næste mange år også skal prioritere at købe billetter til deres børn og unge i skolerne.

 6. Joker-spørgsmålet fra seneste profilteater, QUASI teater (Marie Kilsgaard Møller): Hvorfor er scenekunst overhovedet vigtigt? Eller hvad siger I, når I argumenterer overfor det kommunalpolitiske system, for at retfærdiggøre jeres eksistens og jeres midler?

Teatret Masken producerer næsten kun scenekunst for børn og unge, så derfor er det især børn og unge, vi lægger vægt på, når vi skal argumentere overfor det kommunalpolitiske system. I en tid hvor fjernsyn, computerspil, mobiltelefon og andre moderne kommunikationsmidler overtager mere og mere plads i et barns liv, er det vigtigt at holde fokus på den levende kunst.

Teater åbner sanser og intellekt hos børn i alle aldre. Scenekunst kan tilføre børn et nærvær og følelse af delagtighed, som fjernsyn eller computer ikke kan. I teatret konfronteres børnene med levende kunstnere, og de lever sig ind i figurerne på scenen. De observerer og tolker tingene og deres fremstilling nøje. At give børn værktøjer til at danne sig et eget billede af den verden, de vokser op i, samt at tage stilling til sig selv og relationerne mellem mennesker er en af børneteatrets centrale opgaver. Teatret Masken ønsker at inspirere børn allerede fra en ung alder til at opsøge kulturelle oplevelser. Er kunst og kultur en del af børns hverdag, er der større sandsynlighed for, at den også er en del af deres hverdag som voksne.

Børn forlader ikke teatret tomhjernede og tomhændede. Tværtimod. De bringer de mange mulighedsrum med sig tilbage til deres hverdagsliv. Det, som teatret tør og gør, det vil de også gerne turde og gøre. Hvis skolen har øje for dette, så åbner den op for, at børnene fortsat kan undersøge, afprøve og tage virkemidlerne i brug, både i frikvarteret – og ikke mindst i tilknytning til skolearbejdet.

- Scenekunst er en af de æstetiske discipliner, som gør det muligt for mennesker at se verden fra en anden vinkel.

- Scenekunsten kan være med til at skærpe elevernes koncentration og udvikle en evne til at lytte aktivt.

- Den kan også give eleverne en større sprogforståelse og en indsigt i fortællingens kunst.

- Teater udvikler vores menneskelige kompetencer.

Guldborgsund Kommune og Teatret Masken medvirker til:

- At fremme lokal scenekunst og udvikle børn & unges æstetiske sans.
- At være et aktivt og stærkt element i dannelsen af børn & unges fællesskaber.
- Styrker muligheden for at gøre kulturaktiviteter til en naturlig del af hverdagsmiljøet for børn og unge.

 

Hvad vil du gerne spørge næste profilteater, BaggaardTeatret (Jakob Engmann), om?

Hvordan arbejder I med brugerinddragelse?

26-04-2018

Nye tal fra Danmarks Statistik: Publikum vælger teatret til

Flere har fundet vej til de statsstøttede teatre i sæsonen 2016/2017 i forhold til året før, viser nyt tal fra Danmarks Statistik. En vigtig nyhed i en tid, hvor kulturministerens reformarbejde på scenekunstområdet bygger på henvisning til tidligere års modsatte tendens, udtaler formand for Teatrenes Interesseorganisation, Dorthe Skøtt Bébe.  

25-04-2018

PS Profil: Teatret ved Sorte Hest

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teatret ved Sorte Hest.

24-04-2018

Debatmøde om mangfoldighed, ligestilling og kønsdiskrimination i teater- og musikbranchen

På debatfestivalen Talk Town inviterer TIO sammen med Dansk Komponistforening samt Danske Ensembler, Orkestre og Operainstitutioner til debatmøde om, hvordan der bliver skabt mere ligestilling og mangfoldighed i teater- og musikbranchen.

23-04-2018

Ny leder til Svendborg Scenekunstakademi

Gitte Gry Bech Ballesheim skal stå i spidsen for Svendborg Scenekunstakademi og skabe en ny 3-årig gymnasial uddannelse for Danmarks teatertalenter.

20-04-2018

SWOP festival og 10 år som egnsteater

Utæmmelige hollandske vilddyr, MAXI golf for hele kroppen og sveddryppende belgisk 90’er-fest er blot nogle af de ting, publikum kan opleve, når Aaben Dans afholder den fjerde SWOP-festival 3.-7. maj i Roskilde og samtidig fejrer deres 10-årsjubilæum som egnsteater i Roskilde.

20-04-2018

Navnenyt: Kasper Holten ny teaterchef for Det Kongelige Teater

Det Kongelige Teater kunne i dag den 20. april annoncere, at Kasper Holten er udnævnt som ny teaterchef fra 1. september 2018.

19-04-2018

Talk Town i Huset-KBH

Festivalen Talk Town finder sted for tredje gang i år. Denne gang 3.- 5. maj 2018 i Huset-KBH. Under festivalen afholder Københavns Musikteater en hel dag om scenekunst.

18-04-2018

PS Profil: Teater Refleksion

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teater Refleksion.

17-04-2018

Kunst- og Kulturpolitisk Topmøde: Dansk kunstpolitik i en globaliseret verden

Tirsdag den 15. maj inviterer Dansk Kunstnerråd, Kulturmødet Mors 2018 og Have Kommunikation til Kunst- og Kulturpolitisk Topmøde på Christiansborg. Kulturminister Mette Bock deltager, og danske kunstnere, politikere, kulturpersonligheder og formanden for Folketingets Kulturudvalg giver deres bud på, hvad kunsten kan gøre for at forandre samfundet. 

16-04-2018

Filiorum og Gentofte Kommune indgår ny aftale om teater til kommunens børn og unge

Filiorum og Gentofte Kommune tager nu hul på et nyt kapitel i deres samarbejde. Oven på fire sæsoner, hvor Filiorum har præsenteret professionelt teater og teaterfestivaler for børn og unge i kommunen, ligger nu en dugfrisk aftale om at sprede livsbekræftende og underfundige læringsforløb med teater som omdrejningspunkt til skoler, dagtilbud, GFO’er og fritidscentre.

16-04-2018

Scenekunstnere modtager livsvarig hædersydelse

Fire kunstnere, herunder scenekunstnerne Bodil Alling og Kitt Johnson, modtager livsvarig hædersydelse fra Statens Kunstfond.

13-04-2018

Hans Henriksen: Hold profitmotivet ude af det kunstneriske arbejde

I et debatindlæg på Altinget.dk skriver Hans Henriksen, direktør for Aalborg Teater, at de ikke-kommercielle teatre ikke må tvinges til at agere på de samme præmisser som de kommercielle teatre. I stedet bør man fokusere på selve formidlingen af de offentligt støttede teatres forestillinger.

12-04-2018

Syddjurs Egnsteater har forberedt sig i flere år til Aprilfestival

Aprilfestival indtager Syddjurs Kommune den 15.-22. april 2018, men allerede tilbage i 2013 begyndte Syddjurs Egnsteater at forberede sig til festivalen.

11-04-2018

PS Profil: Teatergruppen Batida

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teatergruppen Batida.

11-04-2018

Navnenyt: Ditte Felding bliver ny leder af Teaterhuset Filuren

Den 1. august 2018 starter Ditte Felding som ny leder af Teaterhuset Filuren.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.