Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
01-03-2017 | artikel nr. 6056
del

PS Profil: Teater Hund & Co.

Kunst,erisk leder af børne/familieafdelingen i Teater Hund & Co., Mette Bendix, svarer på spørgsmålene i PS Profil.

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teater Hund & Co..

Af Signe Ravn

Teater: Teater Hund & Co.

Navn:Methe Bendix

Titel: Fra 2003 kunstnerisk leder af Teater Hund. Siden 1. januar 2017 kunstnerisk leder af børne/familieafdelingen, Teater Hund &. Co

 

Hvad er I særligt optagede af på jeres teater i øjeblikket?

”At vi er blevet lille storbyteater i København fra 1. januar. Og i den forbindelse transformerer os fra Teater Hund til Teater Hund & Co, som er et teater for både børn og voksne. Vi er flyttet til BIBLIOTEKET på Rentemestervej, hvor vi har scene og kontorer. Petrea Søe er blevet kunstnerisk leder af voksenafdelingen, og jeg er som sædvanlig kunstnerisk leder for børne/familieafdelingen, hvor Anne Dalsgaard er fast spiller. Vi ønsker at udvikle et teater, der har lige stort fokus på scenekunst for børn og voksne, og hvor vi tilstræber overlapning og relevans for begge parter i indhold, emner og relaterede aktiviteter.

Vi er i fuld gang med at indlede samarbejder i vores nye lokalområde – København NV – at lære folk og bydelen at kende, finde os til rette, søsætte projekter.”

 

Hvad er højdepunktet i jeres sæson?

”Højdepunktet for mig er altid det øjeblik, det viser sig, at det, jeg har gået og nørklet med på idé og manuskriptplan, og som vi har improviseret over og prøvet på, viser sig faktisk at kunne blive en forestilling. Det højdepunkt indtræffer heldigvis for det meste inden premieren, selv om det tit er kort tid inden, og jeg TROR, at det med vores forårsforestilling indtraf forleden dag. Nu må vi se, om det holder – krydse krydse fingre – jeg har rodet os ud i det største menageri af et udstyrstykke med helt vildt mange ting, der skal håndteres og koreograferes med. Nu skal der bare arbejdes og ikke tvivles for meget! Vi har premiere i marts.

Vores meget store nye højdepunkt bliver i efteråret 2017, hvor vi for alvor starter vores aktiviteter som lille storbyteater i Nordvest. Det bliver med vores første projekt som kombineret børne- og voksenteater, hvor vi skaber to forskellige forestillinger samtidig: en børne- og en voksenforestilling om samme emne, i samme scenografi, på samme spilledage – om morgenen for børn, om aftenen for voksne.”

 

Hvilket nyt initiativ har I haft mest held med?

”Som lille storbyteater får vi mulighed for at realisere en masse nye initiativer, der har hobet sig op på affyringsrampen gennem de sidste års tid, hvor vi har ansøgt og forberedt os til rollen.

Vores største nye initiativ bliver ovennævnte dobbeltforestillinger og dertil knyttede emnebaserede aktiviteter for børn og voksne – til november vil vi vide, om vi har held med det!

Af ”gamle nye” initiativer, vi har haft held med, kan f.eks. nævnes Filosofiworkshop for børn, hvor vi indledte et samarbejde med filosoffer i Filosofipatruljen i forbindelse med vores Platon-forestilling. Den slags initiativer vil vi rigtig gerne fortsætte, og det er skønt at få forholdene til at huse dem.

Og så er jeg sgu stolt af, at vi i disse trængte tider, hvor man kunne fristes til at satse på ”sikre” titler, bliver ved med at have held med nye ukendte titler, nyskrevne, originale emnebaserede forestillinger, hvor alt er skabt fra bunden til lejligheden.”

 

Hvad står øverst på teatrets ønskeliste?

”En god start i Nordvest. Synlighed, publikum, gode nye samarbejdspartnere.”

 

Hvad er den største teaterpolitiske udfordring netop nu?

”Som verden ser ud lige nu med Trump og isbjørne og alt, er den overordnede politiske udfordring nok større for mig end den teaterpolitiske – eller måske kan man sige, at den største teaterpolitiske udfordring er, hvordan scenekunsten kan bidrage og tage del i løsningen af de globale udfordringer.

Vi voksne er ved at være lidt sent ude mht. til at nå at få vendt skuden, men især i vores arbejde for børn, synes jeg, vi er nødt til at tage verdensudfordringen op ved at rykke ved verden i vores forestillinger, stille spørgsmål, udvide horisonter, åbne øjne og hjerter. Inspirere til selvrefleksion, håb og handling. Inspirere til en bevægelse fra enten/eller mod både/og. Til at finde og fokusere på det essentielt menneskelige, der kan binde os sammen i det fælles ”os”, der er på en vigtig opgave, i stedet for et ”os og dem”, der bruger tiden på at overbevise eller bekæmpe hinanden.

Og så er det sgu altid en udfordring - i et samfund, der synes, det skal spare, at forklare, hvorfor teater er vigtigt. I børneteatret kan vi for nemt hive argumentet frem ”Børnene bliver bedre til at skrive og regne af at se teater!” Men det er jo snyd! Det er jo ikke derfor, vi gør det. Selvom jeg synes, der er fedt, at teatret OGSÅ har den side-effekt, så vil vi jo gerne have, at scenekunsten bliver respekteret for ”det andet”! Det ikke-konkrete, som vi tror på, teatret bidrager med. Jeg synes, der er svært at finde de gode klare og bredt fattelige ord om dét.”

 

6. Joker-spørgsmålet fra seneste profilteater Odsherred Teater (Simon Vagn Jensen): ”Hvordan synes I, at hele børne/ungdomsteaterscenen/området har ændret sig mest markant de sidste 15-20 år. Hvad er anderledes i dag?”

”Det ved jeg faktisk ikke så meget om. Personligt startede jeg i børneteatret for 17 år siden, faktisk uden at kende noget til den del af branchen, jeg havde opholdt mig i voksenteatret i mange år. Ud fra det lidt, jeg havde set, tænkte jeg: ”Nå, der skal i hvert fald være en prinsesse og en konge med.” Det var meget lidt, jeg havde set, må jeg sige til mit forsvar!!! Da jeg så lærte området at kende, blev jeg overrasket over, hvor meget der blev eksperimenteret og udviklet, både på form og indhold. Det synes jeg stadig, der gør.  Den mest markante forskel er nok sket på det organisatoriske plan. Da Anne Dalsgaard og jeg startede Teater Hund i 2003, var der stadig en del ”rigtige” gruppeteatre med kollektive ledelse og faste ensembler. Det er der ikke meget af i dag.

Og så tror jeg også, der var tættere skodder mellem børneteatermiljøet og voksenteatermiljøet, da vi startede, end der er nu. Jeg føler, der er mere gensidig respekt og udveksling, og at scenekunsten for børn og unge er blevet mere synlig – tror jeg, med mindre, det bare er mine egne øjne, der er blevet åbnet.”

 

Stafet-spørgsmålet: Hvad du vil gerne spørge næste profilteater Teater O (Lars Dammark/Anders Valentinus Dam) om?

”Hej Lars og Anders. Jeg tror, I har en spændende arbejdsproces med mange kasketter og indgangsvinkler. Vil I fortælle lidt om den – for eksempel hvordan I finder ud af, hvad jeres næste forestilling skal være om, og hvordan I arbejder med verdensperspektivet? Kh. Methe”

19-02-2018

Navnenyt: Charlotte Bach tiltræder som jurist i TIO

Charlotte Bach tiltræder den 1. marts 2018 som TIOs nye jurist. Hun erstatter dermed Sanne Bech.

15-02-2018

En fælles stemme til Kulturmødet på Mors 2018

Vi gentager succesen fra sidste år og deltager til Kulturmødet på Mors 23-25. august 2018 med nye cases, der kan sætte gang i kulturdebatten.

13-02-2018

Forsker følger huskunstnerprojektet ”Fortællinger i lokalsamfundet”

I et forskningsprojekt, hvor Statens Kunstfonds Huskunstnerordning blev undersøgt, var seks caseprojekter udvalgt til at blive fulgt tæt af forskergruppen. En af de cases, som blev undersøgt, var Jesper la Cour og Det Fortællende Teaters samarbejde med Hem Skole i Skive.

12-02-2018

Danskerne er de største kulturforbrugere i EU

En ny opgørelse fra Eurostat viser, at hele 85,3 pct. af danskerne i løbet af et år deltager i en kulturel aktivitet. I gennemsnit deltager 63,7 pct. af europæerne i kulturelle aktiviteter.

09-02-2018

Island Connect residency går til Teater Bæst og Clownidoscopio Teatre

BIRCA og C.IN.E. har besluttet, hvem der får gratis recidency på Bornholm og Mallorca. Clownidoscopio Teatre, som kommer fra Ibiza, har allerede kontakt med Danmark, da deres stykke skal instrueres af Gitta Malling, teaterleder på Limfjordsteatret.

08-02-2018

Dansk Kunstnerråd om Åben Skole: Integrer kunst i skolen gennem fagligt samarbejde

I en ny rapport peger Dansk Kunstnerråd på, at de kunstneriske og kulturelle indslag i Åben Skole ofte blot bliver et underholdende indslag med kunstnere som ”dagens gæst”. I stedet for disse kortere besøg bør kunstnere og lærere indgå et samarbejde, forberede undervisningen sammen og derigennem drage fordel af hinandens fagligheder.

07-02-2018

PS Profil: Cantabile 2

I en serie skiftes TIO’s medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Cantabile 2.

06-02-2018

Stormøde: Teater- og filmbranchen viser vejen for andre brancher

Fredag den 2. februar løb et stormøde af stablen om psykisk arbejdsmiljø, sexkrænkelser og magt i film- og teaterbranchen. På mødet debatterede de ca. 180 deltagere livligt om bl.a. gråzoner og etiske retningslinjer. 
05-02-2018

Navnenyt: Maria Westh Hage er ny producent på Cantabile 2

Cantabile 2, egnsteater i Vordingborg, har ansat en producent med solid erfaring i ledelse, udvikling og samarbejde. Maria Westh Hage bor i Vordingborg, hvor hun i mange år har arbejdet inden for uddannelsesverdenen med skoleledelse, udvikling og samarbejder på tværs af organisationer, kommune og erhvervsliv.

02-02-2018

Fælles kultur med plads til forskellighed i kulturhus med 61 aktører

I forbindelse med Carte Blanches bidrag ”KUNSTEN AT LYTTE” til Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 lavede teatret et POP-OP-KULTURHUS i Viborg. I de 25 dage, kulturhuset var åbent, var der i alt 71 arrangementer med 61 forskellige aktører. Proscenium har talt med Carte Blanche, som giver deres anbefalinger til, hvordan man får et samarbejde med så mange parter til at lykkes.

01-02-2018

Årets Teateroplevelser 2017

CPHCulture har netop offentliggjort vinderne af Årets Teateroplevelser 2017:

31-01-2018

PS Profil: TEATRET

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer TEATRET.

30-01-2018

Navnenyt: Thorkild Andreasen udnævnt til Kunstrådet i Aarhus

Thorkild Andreasen, administrativ leder af Carte Blanche og medlem af TIOs bestyrelse, er ét af de seks nye medlemmer i Kunstrådet i Aarhus Kommune.

30-01-2018

Eksterne evaluatorer til egnsteaterevalueringen på plads

Det er nu faldet på plads, at de eksterne evaluatorer, som skal evaluere 13 egnsteatre, bliver Niels Andersen, Rasmus Adrian, Steen Nørgaard samt Pernille Plantener og Rikke Juellund. Evalueringen sættes i gang i februar 2018 og forventes afsluttet senest september 2019.

26-01-2018

Politisk opbakning til film- og teaterbranchens arbejde for et bedre arbejdsmiljø

TIO og syv andre organisationer fra teater- og filmbranchen var til møde med ligestillingsminister Karen Ellemann og kulturminister Mette Bock for at tale om branchens tiltag mod krænkelser og chikane.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.