Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
15-03-2017 | artikel nr. 6083
del

PS Profil: Teater O

Anders Valentinus Dam (tv.) og Lars Dammark er kunstneriske ledere af Teater O.

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teater O.

Teater: Teater O

Navn: Anders Valentinus Dam

Titel: Skuespiller og kunstnerisk leder (siden 2007)

 

1. Hvad er I særligt optagede af på jeres teater i øjeblikket?

”Vores forestående forestilling ”Kammerater”, der havde premiere den 9. marts hos Black Box Theatre i Holstebro. ”Kammerater” er skrevet af Thomas Markmann, og det er første gang, vi i Teater O prøver kræfter med en dramatiker… Det har været spændende at skulle omsætte en andens tekst til en Teater O-forestilling. Og ikke mindst er vi opfyldt af, at vi på denne forestilling også har fået tilknyttet en del mennesker, vi ikke har arbejdet med før. Hele holdet med Morten Lundgaard som instruktør har taget ejerskab og ansvar og udfordret os, så vi fælles kan forløse Thomas Markmanns tekst som en tragedie. Tak for det!”

 

2. Hvad er højdepunktet i jeres sæson?

”Denne sæson har Teater O 10-års jubilæum. Så det er jo et højdepunkt i sig selv. Vi har hele to jubilæumsforestillinger denne sæson. Det er, udover ”Kammerater”, forestillingen ”Jægerne”, som vi lavede som et rock’n’roll-projekt og spillede på Svalegangen tilbage i september 2016. Efter premieren besluttede vi, at vi havde lyst til at arbejde videre med forestillingen. Vi tog på DT-seminar, og det lykkedes os at få optaget ”Jægerne” i Tunenetværket i næste sæson. Vi har efterfølgende solgt 27 forestillinger. Det, synes vi selv, er ret godt, da det er et marked, vi med vores primærproduktion af ungdomsforestillinger ikke har bidt så mange skeer med endnu.”

 

3. Hvilket nyt initiativ har I haft mest held med?

”Vi har haft meget stort held med at lave samarbejder med andre teatre og producenter.

For to år siden indgik vi i co-produktion af ”Som I Himlen” med Teatret v/Hans Rønne. Forestillingen blev en gigantisk succes, hvilket gjorde, at vi turde satse på at producere andre voksenforestillinger, sideløbende med vores produktion af ungdomsforestillinger, til skoleturneer. Både forestillingen ”I udkanten” sidste år på Godsbanen i Aarhus og denne sæsons ”Jægerne” har givet os tro på, at Teater O også kan lave historier i vores sprog til de voksne. ”Jægerne” kulminerer som før nævnt med at komme rigtig godt rundt i landet i det kommende efterår.

Derudover har vi en stor kærlighed til Kamilla Wargo Brekling, som vi har skabt to forestillinger sammen med. At række ud efter Kamilla, selvom vi egentlig troede, det var utopisk, at hun med sin popularitet og bookede kalender, ville indgå i en Teater O-produktion, er et af de bedste initiativer, vi har taget i de 10 år, vi har eksisteret. Vi har også et fremtidigt projekt i støbeskeen sammen med Kamilla, og vi glæder os helt vildt meget til gensynet.”

 

4. Hvad står øverst på teatrets ønskeliste?

”At blive mere synlige i Aarhus, hvor vi har hjemme – at få vores eget teater i byen. Vi har kontor hos Gruppe 38, og spiller også vores forestillinger hos dem i kortere perioder – hvilket vi er rigtigt glade for. Vi drømmer dog om at kunne få et fast sted med en fast bevilling. Et teater, som er vores hus, hvor vi kan udvikle os på flere fronter – en base, hvorfra vi ønsker stadigt at drage ud fra på turné. Og lidt længere nede på ønskelisten drømmer vi måske også om at få vores egen turnébil med logo og det hele. Vi har i de forgangne 10 år valgt at leje en noget broget kassevogn. Vi har prioriteret at bruge flere midler på at producere end at have faste udgifter til en fin bil. Men vi kan godt blive lidt misundelige på alle de andre teatre, vi møder på festivaler, når de ankommer i deres flotte og langt mere komfortable og sikre biler end den, vi kører i.”

 

5. Hvad er den største teaterpolitiske udfordring netop nu?

”I skrivende stund er det kvindernes internationale kampdag, så jeg tænker, at den meget aktuelt debatterede sag om ligeløn mellem kønnene i vores branche, kan være et bud på dette spørgsmål. Vi skelner ikke mellem mænd og kvinder, når det gælder beløbet på lønchecken. Vi er nok lidt et drenge-/mandeteater, men når vi har kvindelige ansatte i roller og i produktioner, tjener de det samme som dem, der står op og tisser. Sådan bør det være! Så kan der jo selvfølgelig være højere løn for mere omfattende roller eller ansvar, eller for en eventuel kendthedsfaktor, men det skal jo så også gå begge veje. Så hermed en opfordring til det.”

 

6. Joker-spørgsmålet fra seneste profilteater Teater Hund & Co. (Methe Bendix): ”Hej Lars og Anders. Jeg tror, I har en spændende arbejdsproces med mange kasketter og indgangsvinkler. Vil I fortælle lidt om den – for eksempel, hvordan I finder ud af, hvad jeres næste forestilling skal være om, og hvordan I arbejder med verdensperspektivet? Kh. Methe”

 

”Både jeg selv og Lars Dammark er uddannet fra Skuespillerskolen v/Aarhus Teater, som den hed da vi blev færdige i henholdsvis 1999 og 2000. Selvom jeg syntes, at jeg, efter syv år som freelancer, havde medvirket i mange gode forestillinger, var jeg nødt til at gøre noget ved en stadigt stigende følelse af at: ”Det, jeg medvirker i, det kan altså blive langt mere interessant og vigtigt”. Så der var ikke noget at gøre, jeg måtte skabe historierne, rammerne og dermed også rollerne selv. Og så alligevel ikke helt selv, for det fungerer bedst for mig, når jeg har nogen at sparre og spille bold med. Denne nogen blev Lars. Vi har en fælles trang til at digte og brygge historier og fortællinger, og vi fandt hurtigt ud af, at vi har evner for at skrive nærværende, morsomme og rørende historier. Med dynamisk, flydende dialog og mundrette replikker giver vi vores fortællinger autenticitet og liv allerede på manuskriptplan.

Det begynder altid med en idé om et plot, en historie, eller slet og ret en titel. Så brainstormer vi og skriver på livet løs, både sammen og hver for sig. Det er altid vores ambition, at der ligger et færdigt manuskript til prøvestart, men det lykkes faktisk aldrig. Hele vejen gennem prøveforløbene og frem til vores premierer, skriver vi om, sletter, skriver til og digter nyt. En Teater O-produktion er derfor også altid lidt kaotisk, fordi vi gør det hele på én gang hele tiden. Når det er sagt, er det også meget frigørende, at vi giver os selv lov til at lade tingene stå åbne og deltage i alle de kreative processer, der er, når man skal lave en forestilling. Jeg mener også, at det et det, der gør, at vi kan lave den kvalitet, som, jeg synes, vi formår. Jeg hørte engang Nikolaj Kirk udtale, at han ikke var kok, men kogemand, og da jeg omsatte det udsagn og spurgte mig selv: Hvad er jeg egentlig, blev svaret, at jeg ser mig selv som teatermager… Jeg holder utroligt meget af at være medskaber og medansvarlig i hele den proces, det er at lave en forestilling, en oplevelse, som jeg helt frem til tæppefald er en aktiv del af. Min udfordring er så også at afstå fra at blande mig i hver en lille detalje, og jeg tror, jeg er blevet bedre til det.

I forhold til at arbejde med verdensperspektivet er det tit sådan, at vores historier opstår på baggrund af en undren eller en indignation over nogle forhold i verden eller i vores egen lille andedam. Den undren eller indignation bruger vi vist både bevidst og ubevidst til at sætte nogle nære historier ind i et større perspektiv.”

 

Stafet-spørgsmålet: Hvad du vil gerne spørge næste profilteater OPGANG2 (Søren Marcussen) om?

”Jeg ved ikke, om det er rigtigt, men det er min opfattelse, at Opgang 2 Turneteater de senere år er gået mere over til at hyre uddannede skuespillere og musikere, hvor I før benyttede jer mere af det vækstlag, I selv har og har haft i Opgang 2-”skolen” – eller forløbene med (igen min opfattelse) mere eller mindre utilpassede unge. Hvis det er sådan, det forholder sig, synes jeg, det kunne være interessant at høre lidt om, hvad fordelene, ulemperne og udfordringerne er ved at gøre henholdsvis det ene og det andet, og om hvordan det har været eventuelt at blande det i jeres forskellige cast. Vi har jo overtaget en af dem fra jeres egen avl, Rasmus Reiersen, hvilket vi har været super glade for. Rasmus har medvirket i to Teater O-forestillinger, deriblandt ”Jægerne”.”

Læs "PS Profil: Teater Hund & Co."

21-02-2018

PS Profil: Odin Teatret

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Odin Teatret.

19-02-2018

Navnenyt: Charlotte Bach tiltræder som jurist i TIO

Charlotte Bach tiltræder den 1. marts 2018 som TIOs nye jurist. Hun erstatter dermed Sanne Bech.

15-02-2018

En fælles stemme til Kulturmødet på Mors 2018

Vi gentager succesen fra sidste år og deltager til Kulturmødet på Mors 23-25. august 2018 med nye cases, der kan sætte gang i kulturdebatten.

13-02-2018

Forsker følger huskunstnerprojektet ”Fortællinger i lokalsamfundet”

I et forskningsprojekt, hvor Statens Kunstfonds Huskunstnerordning blev undersøgt, var seks caseprojekter udvalgt til at blive fulgt tæt af forskergruppen. En af de cases, som blev undersøgt, var Jesper la Cour og Det Fortællende Teaters samarbejde med Hem Skole i Skive.

12-02-2018

Danskerne er de største kulturforbrugere i EU

En ny opgørelse fra Eurostat viser, at hele 85,3 pct. af danskerne i løbet af et år deltager i en kulturel aktivitet. I gennemsnit deltager 63,7 pct. af europæerne i kulturelle aktiviteter.

09-02-2018

Island Connect residency går til Teater Bæst og Clownidoscopio Teatre

BIRCA og C.IN.E. har besluttet, hvem der får gratis recidency på Bornholm og Mallorca. Clownidoscopio Teatre, som kommer fra Ibiza, har allerede kontakt med Danmark, da deres stykke skal instrueres af Gitta Malling, teaterleder på Limfjordsteatret.

08-02-2018

Dansk Kunstnerråd om Åben Skole: Integrer kunst i skolen gennem fagligt samarbejde

I en ny rapport peger Dansk Kunstnerråd på, at de kunstneriske og kulturelle indslag i Åben Skole ofte blot bliver et underholdende indslag med kunstnere som ”dagens gæst”. I stedet for disse kortere besøg bør kunstnere og lærere indgå et samarbejde, forberede undervisningen sammen og derigennem drage fordel af hinandens fagligheder.

07-02-2018

PS Profil: Cantabile 2

I en serie skiftes TIO’s medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Cantabile 2.

06-02-2018

Stormøde: Teater- og filmbranchen viser vejen for andre brancher

Fredag den 2. februar løb et stormøde af stablen om psykisk arbejdsmiljø, sexkrænkelser og magt i film- og teaterbranchen. På mødet debatterede de ca. 180 deltagere livligt om bl.a. gråzoner og etiske retningslinjer. 
05-02-2018

Navnenyt: Maria Westh Hage er ny producent på Cantabile 2

Cantabile 2, egnsteater i Vordingborg, har ansat en producent med solid erfaring i ledelse, udvikling og samarbejde. Maria Westh Hage bor i Vordingborg, hvor hun i mange år har arbejdet inden for uddannelsesverdenen med skoleledelse, udvikling og samarbejder på tværs af organisationer, kommune og erhvervsliv.

02-02-2018

Fælles kultur med plads til forskellighed i kulturhus med 61 aktører

I forbindelse med Carte Blanches bidrag ”KUNSTEN AT LYTTE” til Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 lavede teatret et POP-OP-KULTURHUS i Viborg. I de 25 dage, kulturhuset var åbent, var der i alt 71 arrangementer med 61 forskellige aktører. Proscenium har talt med Carte Blanche, som giver deres anbefalinger til, hvordan man får et samarbejde med så mange parter til at lykkes.

01-02-2018

Årets Teateroplevelser 2017

CPHCulture har netop offentliggjort vinderne af Årets Teateroplevelser 2017:

31-01-2018

PS Profil: TEATRET

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer TEATRET.

30-01-2018

Navnenyt: Thorkild Andreasen udnævnt til Kunstrådet i Aarhus

Thorkild Andreasen, administrativ leder af Carte Blanche og medlem af TIOs bestyrelse, er ét af de seks nye medlemmer i Kunstrådet i Aarhus Kommune.

30-01-2018

Eksterne evaluatorer til egnsteaterevalueringen på plads

Det er nu faldet på plads, at de eksterne evaluatorer, som skal evaluere 13 egnsteatre, bliver Niels Andersen, Rasmus Adrian, Steen Nørgaard samt Pernille Plantener og Rikke Juellund. Evalueringen sættes i gang i februar 2018 og forventes afsluttet senest september 2019.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.