Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
15-03-2017 | artikel nr. 6083
del

PS Profil: Teater O

Anders Valentinus Dam (tv.) og Lars Dammark er kunstneriske ledere af Teater O.

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teater O.

Teater: Teater O

Navn: Anders Valentinus Dam

Titel: Skuespiller og kunstnerisk leder (siden 2007)

 

1. Hvad er I særligt optagede af på jeres teater i øjeblikket?

”Vores forestående forestilling ”Kammerater”, der havde premiere den 9. marts hos Black Box Theatre i Holstebro. ”Kammerater” er skrevet af Thomas Markmann, og det er første gang, vi i Teater O prøver kræfter med en dramatiker… Det har været spændende at skulle omsætte en andens tekst til en Teater O-forestilling. Og ikke mindst er vi opfyldt af, at vi på denne forestilling også har fået tilknyttet en del mennesker, vi ikke har arbejdet med før. Hele holdet med Morten Lundgaard som instruktør har taget ejerskab og ansvar og udfordret os, så vi fælles kan forløse Thomas Markmanns tekst som en tragedie. Tak for det!”

 

2. Hvad er højdepunktet i jeres sæson?

”Denne sæson har Teater O 10-års jubilæum. Så det er jo et højdepunkt i sig selv. Vi har hele to jubilæumsforestillinger denne sæson. Det er, udover ”Kammerater”, forestillingen ”Jægerne”, som vi lavede som et rock’n’roll-projekt og spillede på Svalegangen tilbage i september 2016. Efter premieren besluttede vi, at vi havde lyst til at arbejde videre med forestillingen. Vi tog på DT-seminar, og det lykkedes os at få optaget ”Jægerne” i Tunenetværket i næste sæson. Vi har efterfølgende solgt 27 forestillinger. Det, synes vi selv, er ret godt, da det er et marked, vi med vores primærproduktion af ungdomsforestillinger ikke har bidt så mange skeer med endnu.”

 

3. Hvilket nyt initiativ har I haft mest held med?

”Vi har haft meget stort held med at lave samarbejder med andre teatre og producenter.

For to år siden indgik vi i co-produktion af ”Som I Himlen” med Teatret v/Hans Rønne. Forestillingen blev en gigantisk succes, hvilket gjorde, at vi turde satse på at producere andre voksenforestillinger, sideløbende med vores produktion af ungdomsforestillinger, til skoleturneer. Både forestillingen ”I udkanten” sidste år på Godsbanen i Aarhus og denne sæsons ”Jægerne” har givet os tro på, at Teater O også kan lave historier i vores sprog til de voksne. ”Jægerne” kulminerer som før nævnt med at komme rigtig godt rundt i landet i det kommende efterår.

Derudover har vi en stor kærlighed til Kamilla Wargo Brekling, som vi har skabt to forestillinger sammen med. At række ud efter Kamilla, selvom vi egentlig troede, det var utopisk, at hun med sin popularitet og bookede kalender, ville indgå i en Teater O-produktion, er et af de bedste initiativer, vi har taget i de 10 år, vi har eksisteret. Vi har også et fremtidigt projekt i støbeskeen sammen med Kamilla, og vi glæder os helt vildt meget til gensynet.”

 

4. Hvad står øverst på teatrets ønskeliste?

”At blive mere synlige i Aarhus, hvor vi har hjemme – at få vores eget teater i byen. Vi har kontor hos Gruppe 38, og spiller også vores forestillinger hos dem i kortere perioder – hvilket vi er rigtigt glade for. Vi drømmer dog om at kunne få et fast sted med en fast bevilling. Et teater, som er vores hus, hvor vi kan udvikle os på flere fronter – en base, hvorfra vi ønsker stadigt at drage ud fra på turné. Og lidt længere nede på ønskelisten drømmer vi måske også om at få vores egen turnébil med logo og det hele. Vi har i de forgangne 10 år valgt at leje en noget broget kassevogn. Vi har prioriteret at bruge flere midler på at producere end at have faste udgifter til en fin bil. Men vi kan godt blive lidt misundelige på alle de andre teatre, vi møder på festivaler, når de ankommer i deres flotte og langt mere komfortable og sikre biler end den, vi kører i.”

 

5. Hvad er den største teaterpolitiske udfordring netop nu?

”I skrivende stund er det kvindernes internationale kampdag, så jeg tænker, at den meget aktuelt debatterede sag om ligeløn mellem kønnene i vores branche, kan være et bud på dette spørgsmål. Vi skelner ikke mellem mænd og kvinder, når det gælder beløbet på lønchecken. Vi er nok lidt et drenge-/mandeteater, men når vi har kvindelige ansatte i roller og i produktioner, tjener de det samme som dem, der står op og tisser. Sådan bør det være! Så kan der jo selvfølgelig være højere løn for mere omfattende roller eller ansvar, eller for en eventuel kendthedsfaktor, men det skal jo så også gå begge veje. Så hermed en opfordring til det.”

 

6. Joker-spørgsmålet fra seneste profilteater Teater Hund & Co. (Methe Bendix): ”Hej Lars og Anders. Jeg tror, I har en spændende arbejdsproces med mange kasketter og indgangsvinkler. Vil I fortælle lidt om den – for eksempel, hvordan I finder ud af, hvad jeres næste forestilling skal være om, og hvordan I arbejder med verdensperspektivet? Kh. Methe”

 

”Både jeg selv og Lars Dammark er uddannet fra Skuespillerskolen v/Aarhus Teater, som den hed da vi blev færdige i henholdsvis 1999 og 2000. Selvom jeg syntes, at jeg, efter syv år som freelancer, havde medvirket i mange gode forestillinger, var jeg nødt til at gøre noget ved en stadigt stigende følelse af at: ”Det, jeg medvirker i, det kan altså blive langt mere interessant og vigtigt”. Så der var ikke noget at gøre, jeg måtte skabe historierne, rammerne og dermed også rollerne selv. Og så alligevel ikke helt selv, for det fungerer bedst for mig, når jeg har nogen at sparre og spille bold med. Denne nogen blev Lars. Vi har en fælles trang til at digte og brygge historier og fortællinger, og vi fandt hurtigt ud af, at vi har evner for at skrive nærværende, morsomme og rørende historier. Med dynamisk, flydende dialog og mundrette replikker giver vi vores fortællinger autenticitet og liv allerede på manuskriptplan.

Det begynder altid med en idé om et plot, en historie, eller slet og ret en titel. Så brainstormer vi og skriver på livet løs, både sammen og hver for sig. Det er altid vores ambition, at der ligger et færdigt manuskript til prøvestart, men det lykkes faktisk aldrig. Hele vejen gennem prøveforløbene og frem til vores premierer, skriver vi om, sletter, skriver til og digter nyt. En Teater O-produktion er derfor også altid lidt kaotisk, fordi vi gør det hele på én gang hele tiden. Når det er sagt, er det også meget frigørende, at vi giver os selv lov til at lade tingene stå åbne og deltage i alle de kreative processer, der er, når man skal lave en forestilling. Jeg mener også, at det et det, der gør, at vi kan lave den kvalitet, som, jeg synes, vi formår. Jeg hørte engang Nikolaj Kirk udtale, at han ikke var kok, men kogemand, og da jeg omsatte det udsagn og spurgte mig selv: Hvad er jeg egentlig, blev svaret, at jeg ser mig selv som teatermager… Jeg holder utroligt meget af at være medskaber og medansvarlig i hele den proces, det er at lave en forestilling, en oplevelse, som jeg helt frem til tæppefald er en aktiv del af. Min udfordring er så også at afstå fra at blande mig i hver en lille detalje, og jeg tror, jeg er blevet bedre til det.

I forhold til at arbejde med verdensperspektivet er det tit sådan, at vores historier opstår på baggrund af en undren eller en indignation over nogle forhold i verden eller i vores egen lille andedam. Den undren eller indignation bruger vi vist både bevidst og ubevidst til at sætte nogle nære historier ind i et større perspektiv.”

 

Stafet-spørgsmålet: Hvad du vil gerne spørge næste profilteater OPGANG2 (Søren Marcussen) om?

”Jeg ved ikke, om det er rigtigt, men det er min opfattelse, at Opgang 2 Turneteater de senere år er gået mere over til at hyre uddannede skuespillere og musikere, hvor I før benyttede jer mere af det vækstlag, I selv har og har haft i Opgang 2-”skolen” – eller forløbene med (igen min opfattelse) mere eller mindre utilpassede unge. Hvis det er sådan, det forholder sig, synes jeg, det kunne være interessant at høre lidt om, hvad fordelene, ulemperne og udfordringerne er ved at gøre henholdsvis det ene og det andet, og om hvordan det har været eventuelt at blande det i jeres forskellige cast. Vi har jo overtaget en af dem fra jeres egen avl, Rasmus Reiersen, hvilket vi har været super glade for. Rasmus har medvirket i to Teater O-forestillinger, deriblandt ”Jægerne”.”

Læs "PS Profil: Teater Hund & Co."

23-11-2017

Forlaget DRAMA er lukket efter betalingsstandsning

DATS’ forlag, butik og webshop, DRAMA, har været nødt til at indføre betalingsstandsning. De vil sandsynligvis senere indgive en konkursbegæring. Bestyrelsen håber, at de engang i fremtiden kan starte et nyt forlag.

22-11-2017

Navnenyt: Ulla Dengsøe får Merete Hegner Prisen

Merete Hegner Prisen gik i år til den kunstneriske leder af Festival of Wonder, Ulla Dengsøe.

21-11-2017

Teatret som demokratiskaber

I månederne op til kommunalvalget i dag den 21. november har flere teatre landet over sat vælgermøder, forestillinger og festivaler op med udgangspunkt i valg og demokrati.

20-11-2017

Kunst og kultur til debat i kommunalvalget

Dagen op til kommunalvalget har Proscenium samlet en række debatindlæg fra kulturdebattører og kommunalpolitikere: Rasmus Norup (K) vil holde fast i aktiv kulturpolitik, fordi den skaber velfærd og livskvalitet. Maria Frej (SF) insisterer på at tale kulturen op, fordi kunst og kultur er med til at gøre os til stærkere og klogere mennesker, hvilket dermed også gør vores samfund stærkt. Michael Vajhøj (LA) mener, at kunsten er vigtig, fordi den tvinger os til at forholde os til vores samfund og til os selv.

17-11-2017

Bora Bora får støtte fra Statens Kunstfond

Projektstøtteudvalget for Scenekunst (PUS) under Statens Kunstfond har netop uddelt midler fra puljen for internationale residensværtskaber. Bora Bora, Københavns Internationale Teater og Dansehallerne har fået støtte.

17-11-2017

Skab bedre rammer for kunst i Åben Skole med national forpligtelse

Til et dialogmøde på Christiansborg fremhævede blandt andet TIO’s Åben Skole-udvalg, at samarbejdet med kommunerne er vigtigt for at få implementeret kunsten i skolen – samtidig efterspørges klare nationale rammer.

16-11-2017

Sammenlægning af de kunstneriske uddannelser: Er deres udfordringer egentlig ens?

Søndag Aften sætter spørgsmålstegn ved, om Henrik Sveidahls diagnose af de kunstneriskes uddannelsers udfordringer er korrekt, og om der skal findes én løsning til alle skolerne.

15-11-2017

PS Profil: Teatret Zeppelin

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teatret Zeppelin.

15-11-2017

Navnenyt: Martin Kragballe Appelquist Rasmussen er ny formand for UNIMA Danmark.

Martin Kragballe Appelquist Rasmussen er ny formand for den danske afdeling af den internationale dukketeaterorganisation UNIMA.

14-11-2017

Navnenyt: Caroline Kirkegaard er ny i TIO

TIOs kommunikationsmedarbejder Signe Ravn er gået på barsel, og Caroline M.B. Kirkegaard er derfor ny kvinde på posten.

13-11-2017

Flere går i teatret

En analyse fra Søndag Aften viser, at der i 2016 var næsten 100.000 flere gæster i teatret i forhold til 2015, og at teatrene fra 2012 til 2016 har oplevet en stigning i gæster på 11 pct.

13-11-2017

Fælles initiativ mod sexchikane

Det er skræmmende tal, som en undersøgelse fra Politiken blandt Dansk Skuespilforbunds kvindelige skuespillere, viser. Her er det kommet frem, at 64 pct. af de adspurgte kvindelige skuespillere har oplevet sexchikane fra en chef.

10-11-2017

Hvor mange penge bruger din kommune på kultur?

Undervisning og kultur er en post på alle kommuners budget. Men hvor mange penge bruger din kommune på kultur? Politiken.dk har lavet en oversigt.

09-11-2017

Bock: Sveidahls analyser skal diskuteres åbent

Mette Bock lovede i forrige uge, at der ikke bliver nogen tvangsfusion af de kunstneriske uddannelser, men hun understreger, at Sveidahl-rapportens analyser fortjener at blive diskuteret.

09-11-2017

GrowOP! Festival: Danmarks første operafestival for børn

Fra lørdag den 11. til søndag den 26. november får børn mulighed for at opleve opera målrettet netop dem, når GrowOP! Festival sted i Aarhus, Herning, Samsø, Ikast, Struer og Holstebro.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.