Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
26-04-2017 | artikel nr. 6140
del

PS Profil: Anemone teatret

Sidsel Ramdal er teaterchef på Anemoneteatret, som har masser af nye initiativer på bedding.

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Anemone teatret.

Af Signe Ravn

Teater: Anemone teatret

Navn: Sidsel Ramdal

Titel: Teaterchef siden 1. oktober 2016

 

Hvad er I særligt optagede af på jeres teater i øjeblikket?

”Vi har vores øjne skarpt rettet mod fremtiden og på det nye hus, vi sætter i søen i 2018.

Med arbejdstitlen Anemonen 2.0, har vi på baggrund af et generationsskifte, en væsentlig udvidelse af bestyrelsen og ikke mindst nye visioner for huset, sat gang i en målrettet proces for at finde økonomisk fundering til at få realiset teatrets potentiale som et børnekulturelt samlingspunkt i indre by, der tager sit udgangspunkt i teater og musik.”

”Vores hus indeholder nemlig fantastiske lokaler til at producere og formidle professionel scenekunst til børn og unge. Men vi vil udvikle på dette og realisere det potentiale, der både ligger i lokalerne, beliggenheden og i teatrets væsen ved at give rum til det, som børnefamilierne, skolerne og daginstitutionerne tørster mest efter i øjeblikket, nemlig nærværet, tilstedeværelsen i nuet og kvalitetstiden. Anemonen tilbyder sine venner, at de kan tilbringe privat tid i det offentlige rum og bringer os derved tættere sammen på tværs af alder og sociale skel. En samhørighed, vi ikke kan finde gennem fingeren på en Ipad eller på ”sociale” medier."

"Med udgangspunkt i vores kerneydelse scenekunst for børn og unge med vægt på det musiske, kommer vi til at bruge huset til iscenesættelser, workshops og teaterkoncerter for og med børn, historielaboratorier på tværs af generationer, fællesspisning samt intimkoncerter, comedy, historiefortælling og poetry-slam for børn, forældre og bedsteforældre. For nylig havde vi for eksempel i samarbejde med Vinterjazz en koncert kun for de voksne med Bisse. Det var en kæmpe succes, og stemningen var i top, da de lange voksne sad bænket tæt sammen på de små røde plysbænke i børnestørrelse til en intens intimkoncert med mange ekstranumre i den dæmpede belysning og midt i scenografien til ”Lyset og lykkens Edderkop”."

"Vores vigtigste mission er at beholde det væsentligste – nemlig vores trofaste publikum, men samtidig åbne huset op og invitere flere nye impulser ind og dermed udvide og udvikle publikumskredsens i størrelse men også i sammensætning."

"Vi har 1000 idéer, vi vil iværksætte, og det er vigtigt for os med kunsten som afsæt at brede Anemonen 2.0 længere ud i verden via nye samarbejder. Vi har for eksemepl i det nære mange spændende naboer som Suhrs – Danmarks eneste madhøjskole, Cinemateket, en række forlag – herunder Børnebogsforlaget Carlsen, musikbutikken 4Sound, Rundetårn, Hovedbiblioteket og skaterbutikken Mills og ikke mindst Copenhagen Jazzfestival. Vi er i positiv dialog med en del af dem, andre har vi samarbejder med allerede. Det skaber en ny synergi, som rykker os ind i fremtiden.”

 

Hvad er højdepunktet i jeres sæson?

”Uden tvivl vores seneste anmelderroste egenproduktion ”Frøken Ignora eksploderer”, som spillede for fulde huse i efteråret 2016.  Dramatiseringen er skabt med inspiration i Katrine Marie Guldagers skæve historier om den temperamentsfulde pige, Ignora, der bor alene i et vandtårn. Det bedste er, at ideen til forestillingen blev født gennem vores partnerskab med Sølvgade Skole – nemlig da Mette Andrée, der er iværksætter på vores undervisningsområde, havde teaterworkshops med elever fra indskolingen. I klassen lå den her bog, som vi alle forelskede os i øjeblikkeligt. Den blev iscenesat af et virkeligt dygtigt hold, og vi var så glade, da højdepunktet indtraf, og vi endte med at slå vores egen rekord i billetsalg. 11.000 solgte billetter og en uges forlængelse.

I foråret 2018 vedtog Københavns kommunes kultur- og fritidsudvalg en ny scenekunstpakke for sine små storby teatre med fokus på geografisk spredning. I pakken var der ikke afsat midler til de centralt placerede børneteatre Zangenbergs og Anemone teatret fra 2017, hvorfor Anemonen nu lever af optjent overskud, salg af prøvelokaler og gennemgribende budget- og lønstramninger. I det lys giver den utvetydige succes, ”Ignora” er, en ekstra tro på, at vi kan finde nye veje til glæde for dem, vi er her for, nemlig børnene og deres voksne.”

 

Hvilket nyt initiativ har I haft mest held med?

”Vores partnerskab med en lokal skole. Det har givet os en masse – og det gælder begge veje. Vi har fået så meget ud af at være tæt på eleverne og lærerne, inde i skolen og ved at rykke skolen herind på vores teaterscene. Processen med at formidle, hvordan scenekunst som udtryksform kan bruges i skoleskemaet har virkelig været en fornøjelse. Partnerskabet er støttet af Københavns Kommunes Børne- og Ungdomsforvaltning, der også støtter vores forløb ”Scenekunst, leg og læring” med kommunens børnehaver. Forløbet er netop blevet forlænget til næste sæson med 225.000 kr. øremærket til nye forløb.”

 

Hvad står øverst på teatrets ønskeliste?

”Midler til at realisere vores store potentiale som Anemonen. Uden tvivl! Vi har rammerne, idéerne og en række samarbejdspartnere på spring til at gå i gang.”

 

Hvad er den største teaterpolitiske udfordring netop nu?

”Teatret skal ikke være en lukket klub for de indforståede teaternørder. Det skal være for os alle sammen.

Jeg kunne godt tænke mig endnu bedre muligheder for at producere spontant. Tænk, hvis man ikke skulle planlægge et eller halvandet år frem, men faktisk kunne lave teater, der afspejlede verden lige nu, eller som kunne tilpasses efterspørgslen. Der er noget ved støtteordningerne, der er med til at gøre teatret til en skude, der er ret svær at vende rundt. I virkeligheden ville det være befriende, hvis flere forestillinger bare blev taget af plakaten, hvis de solgte dårligt, så der kunne komme andre til. Eller hvis man kunne reagere helt spontant på det, der sker i verden udenfor.

Teatrene arbejder med et ret begrænset reaktionsrum. Det, synes jeg, er ærgerligt.”

 

Joker-spørgsmålet fra seneste profilteater OPGANG 2 Turnéteater (kunstnerisk leder Pia Marcussen Dam): ”Kære Sidsel. I november måned, der ser jeg på en tur i skoven en enlig anemone. Den var tidligt på den og lyste op i en solplet omgivet af forfrosne blade i skovbrynet. Og jeg tænkte, at det måtte være et godt tegn. Anemone Teatret har lyst op midt i København år ud og år ind, og nu er det lukningstruet. Eller er det? For er der en solplet til Anemone Teatret? ”

”Kære Pia. Dit spørgsmål rammer os lige i hjertekulen. Hvor var det dejligt at læse. Tak for det! Jeg tror på Anemonen i fremtiden. Vi har så meget at byde på, vi har så mange publikummer, og der er endnu flere derude. Vi har arbejdet benhårdt på at gøre os klar til fremtiden på alle fronter. Så nu søger vi hen mod pladsen i solen og håber dem med økonomisk indflydelse kan se, hvor meget vi faktisk lyser op der.”

 

Stafet-spørgsmålet: Hvad du vil gerne spørge næste profilteater, Bornholms Teater (teaterchef Jens Svane Boutrup) om?

”Selvom Bornholm er forbundet med færge, fly, Folkemøde og den digitale verden, er det en ø med risiko for at blive isoleret. Jeg kunne godt tænke mig at spørge, hvordan I oplever den lokale tilknytning til jeres sted i den forbindelse? Hvordan inddrager I jeres lokale? Har I et fællesskab om teatret, der er særligt/anderledes, eller hvordan adskiller det sig fra for eksempel et storbyteater? Jeg vil også gerne høre, hvordan I får samspillet mellem Teaterforeningen, Bornholms teater og Rønne teater til at fungere?”

21-02-2018

PS Profil: Odin Teatret

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Odin Teatret.

19-02-2018

Navnenyt: Charlotte Bach tiltræder som jurist i TIO

Charlotte Bach tiltræder den 1. marts 2018 som TIOs nye jurist. Hun erstatter dermed Sanne Bech.

15-02-2018

En fælles stemme til Kulturmødet på Mors 2018

Vi gentager succesen fra sidste år og deltager til Kulturmødet på Mors 23-25. august 2018 med nye cases, der kan sætte gang i kulturdebatten.

13-02-2018

Forsker følger huskunstnerprojektet ”Fortællinger i lokalsamfundet”

I et forskningsprojekt, hvor Statens Kunstfonds Huskunstnerordning blev undersøgt, var seks caseprojekter udvalgt til at blive fulgt tæt af forskergruppen. En af de cases, som blev undersøgt, var Jesper la Cour og Det Fortællende Teaters samarbejde med Hem Skole i Skive.

12-02-2018

Danskerne er de største kulturforbrugere i EU

En ny opgørelse fra Eurostat viser, at hele 85,3 pct. af danskerne i løbet af et år deltager i en kulturel aktivitet. I gennemsnit deltager 63,7 pct. af europæerne i kulturelle aktiviteter.

09-02-2018

Island Connect residency går til Teater Bæst og Clownidoscopio Teatre

BIRCA og C.IN.E. har besluttet, hvem der får gratis recidency på Bornholm og Mallorca. Clownidoscopio Teatre, som kommer fra Ibiza, har allerede kontakt med Danmark, da deres stykke skal instrueres af Gitta Malling, teaterleder på Limfjordsteatret.

08-02-2018

Dansk Kunstnerråd om Åben Skole: Integrer kunst i skolen gennem fagligt samarbejde

I en ny rapport peger Dansk Kunstnerråd på, at de kunstneriske og kulturelle indslag i Åben Skole ofte blot bliver et underholdende indslag med kunstnere som ”dagens gæst”. I stedet for disse kortere besøg bør kunstnere og lærere indgå et samarbejde, forberede undervisningen sammen og derigennem drage fordel af hinandens fagligheder.

07-02-2018

PS Profil: Cantabile 2

I en serie skiftes TIO’s medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Cantabile 2.

06-02-2018

Stormøde: Teater- og filmbranchen viser vejen for andre brancher

Fredag den 2. februar løb et stormøde af stablen om psykisk arbejdsmiljø, sexkrænkelser og magt i film- og teaterbranchen. På mødet debatterede de ca. 180 deltagere livligt om bl.a. gråzoner og etiske retningslinjer. 
05-02-2018

Navnenyt: Maria Westh Hage er ny producent på Cantabile 2

Cantabile 2, egnsteater i Vordingborg, har ansat en producent med solid erfaring i ledelse, udvikling og samarbejde. Maria Westh Hage bor i Vordingborg, hvor hun i mange år har arbejdet inden for uddannelsesverdenen med skoleledelse, udvikling og samarbejder på tværs af organisationer, kommune og erhvervsliv.

02-02-2018

Fælles kultur med plads til forskellighed i kulturhus med 61 aktører

I forbindelse med Carte Blanches bidrag ”KUNSTEN AT LYTTE” til Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 lavede teatret et POP-OP-KULTURHUS i Viborg. I de 25 dage, kulturhuset var åbent, var der i alt 71 arrangementer med 61 forskellige aktører. Proscenium har talt med Carte Blanche, som giver deres anbefalinger til, hvordan man får et samarbejde med så mange parter til at lykkes.

01-02-2018

Årets Teateroplevelser 2017

CPHCulture har netop offentliggjort vinderne af Årets Teateroplevelser 2017:

31-01-2018

PS Profil: TEATRET

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer TEATRET.

30-01-2018

Navnenyt: Thorkild Andreasen udnævnt til Kunstrådet i Aarhus

Thorkild Andreasen, administrativ leder af Carte Blanche og medlem af TIOs bestyrelse, er ét af de seks nye medlemmer i Kunstrådet i Aarhus Kommune.

30-01-2018

Eksterne evaluatorer til egnsteaterevalueringen på plads

Det er nu faldet på plads, at de eksterne evaluatorer, som skal evaluere 13 egnsteatre, bliver Niels Andersen, Rasmus Adrian, Steen Nørgaard samt Pernille Plantener og Rikke Juellund. Evalueringen sættes i gang i februar 2018 og forventes afsluttet senest september 2019.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.