Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
11-09-2017 | artikel nr. 6341
del

Skuespiller Pauli Ryberg er død

Pauli Ryberg døde søndag den 10. september efter et sygdomsforløb. Han blev 59 år.

Skuespiller Pauli Ryberg er død. Det meddeler FÅR302, der i en pressemeddelelse skriver: "Teater FÅR302 mistede vores kære kollega Pauli Ryberg i går aftes søndag d. 10 september 2017. Han blev 59 år. Teatret har mistet en stor skuespiller, en dejlig ven og en kæmpe kunstnerisk kapacitet." Proscenium.dk bringer her et mindeord af Me Lund, der er journalist og forfatter og medlem af Teater FÅR302s bestyrelse.

Han modnedes som kunstner på FÅR302

Pauli Ryberg var født i 1958 på Lolland, hvor udsynet er stort og himlen høj.

Landskabet sad dybt i den ukonventionelle skuespiller, som lagde sin syngende dialekt bag sig, da han kom på Skuespillerskolen ved Odense Teater, men bevarede egnens barokke, humoristiske sans for det bredt menneskelige og en stormende, vildtvoksende kærlighed til den ypperste kunst.

Man skulle ikke have kendt Pauli Ryberg i mange timer, før han gavmildt underholdt med anekdoter fra sit personlige Udkantsdanmark - fortællinger, som spillede smukt sammen med Bo hr. Hansens Kære Gud lad mig ikke dø på et lokum og var det farverige, burleske grundmateriale, der lå til grund for Tomas Lagermands stærkt underholdende Dueslag, begge på Teater FÅR302 og begge med Pauli Ryberg som henholdsvis svedigt fedtet og uimodståeligt bandende bonderøv. Og selv om Pauli Ryberg var i sit es som nørrebrosk boheme, generøs, farverig og kompromisløs, er det ikke tilfældigt, at egnsteatret Masken på Falster blev stedet, hvor han stod på scenen for sidste gang som den snu borgmester i Rhea Lemans Reservatet sidste sommer. De gamle steder og historier trak.

Som skuespiller var Pauli Ryberg optaget af at beskrive den sammensatte virkelighed i kunstnerisk form - gerne på Aarhus Teater eller Holbæk Teater, men ligeså gerne i landets mange teaterforeninger eller på turné i Shanghai. For ham skulle teater ud til folket, og som formand for Københavns Kommunes Scenekunstudvalg sørgede han fra 2008 og frem til sin død for, at københavnerne ikke bare fik teater, men også godt teater.

Hans karriere var drevet af en sikker fornemmelse for tiden og af karismatisk virkelyst, hvilket allerede i midten af 1980'erne førte ham ind i kredsen, der etablerede Vintapperteatret i Odense, og senere bragte ham i forbindelse med de nordsjællandske Dr. Dante-folk, som frækt tog æren for at genopfinde teatret påny i 1990erne, da de indtog Frederiksberg Allé.

Pauli Ryberg trivedes i en årrække sammen med danternes vilde drengerøve, hvis ironiske distance satte dagsordenen i forestillinger som Ole Bornedals Den dag lykken, Lars KaalundsI en kælder og Bret Easton Ellis' American Psycho. Men så brød han op og medvirkede bl.a. som den arbejdsløse skuespiller i den ætsende Lars Norén-forestilling Personkreds 3 på Edison, inden han i 2001 trådte ind i Teater FÅR302's kunstneriske ledelse.

Hermed fik hans visioner eget hjem. Med afstikkere bl.a. til Livingstones Kabinet, hvor han senest var den menneskeligt rummelige sexologiprofessor i The Einstein of Sex, og til filmen, hvor han for få dage siden var premiereaktuel som den hjemløse Preben i Dariusz Steiness' De vildfarne, gav FÅR302 ham mulighed for at modnes som kunstner. Stadig humoristisk, stadig med et skarpt blik for det dæmonisk betændte, men stedse ærligere, mere nøgen, mere reflekterende, som årene gik. I over tyve forestillinger har Pauli Ryberg både som skuespiller og instruktør bidraget til det lille teaters store succes. Og han nåede sin karrieres absolutte højdepunkt i rollen som den feterede og frygtede tyske skuespiller Gustaf Gründgens i Lucas Svenssons monolog Sympati for Djævelen.

I denne rolle skabte han et rigt facetteret portræt af den kompromisløse kunstners smertefulde kompromis med tilværelsen, en tematik der ikke kunne undgå at appellere til et fintsansende og eftertænksomt menneske som ham. Hver aften stod han alene på scenen, hver 14. dag med kemoen strømmende i kroppen fra en lille flaske i bukselommen. Trods kræftbehandlingens omkostninger insisterede han på, at teatret gjorde ham godt. Og derved gjorde han ikke bare teatret godt, men også publikum, der gennem ham fornemmede de store vidder og den høje himmel i stor kunst.

ME LUND

21-09-2017

Søg om at blive musikdramatisk facilitator til udvikling og netværk

Statens Kunstfond leder efter en ny aktør, der kan hjælpe med at fremme det tværkunstneriske område i krydsfeltet mellem musik og scenekunst med match-making, netværksaktiviteter og andre platforme til udvikling og stimulering af de musikdramatiske genrer. Projektet løber i to år, og fristen for at melde sig på banen er mandag den 16. oktober.

21-09-2017

Tag med Udviklingsplatformen til Jylland

Udviklingsplatformen for Scenekunst, SceNet og Det Frie Felts Festival står bag en bustur til Jylland, som skal styrke forbindelsen mellem de jyske scener og den uafhængige scenekunst. Udviklingsplatformen dækker transport, overnatning og det meste af forplejningen. Tilmeldingen er åben frem til den 28. september.

20-09-2017

Reumertsalon diskuterer taberfortællinger den 28. september

Der afholdes Reumertsalon på Husets Teater i København den 28. september fra kl. 17.30-18.45. Emnet er ”Kunstens forelskelse i (og forgribelse på) taberfortællingerne”.

19-09-2017

Navnenyt: Pia Marcussen fik ny manuskriptpris

”Habibi” af Pia Marcussen blev den 16. september 2017 tildelt Danske Dramatikeres Manuskriptpris for børn og unge. Det skete under Horsens Teaterfestival.

18-09-2017

Navnenyt: Gitta Malling hædret til teaterfestival

TIOs tidligere formand, leder af Limfjordsteatret Gitta Malling, modtog Horsens Kommunes Børneteaterpris til Horsens Teaterfestival, der fandt sted i weekenden fra den 15.-17. september 2017.

15-09-2017

Ny festival fokuserer på kvindelige kunstnere og kvinder i de kreative brancher

Power Of Women festivalen finder sted fra den 22.-24. september 2017 er et udstillingsvindue for værker, der har kvinders fortællinger i centrum. Værkerne, der breder sig over flere kunstformer, kan ses på Charlottenborg, Teatret ved Sorte Hest, Teater Republique, VerdensKultur Centret og Teaterøen m.fl.

14-09-2017

PS Profil: Husets Teater

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Husets Teater.

13-09-2017

Kulturminister Mette Bock gæstede TIOs generalforsamling

Repræsentanter fra over 50 teatre var samlet på Mungo Park Kolding, da Teatrenes Interesseorganisation holdt ordinær generalforsamling den 12. september 2017. Kulturminister Mette Bock var forbi og samlede indsigt i branchens vilkår fra deltagerne.

12-09-2017

Anemone teatret fejrer sit nye navn og nye identitet

Anemone teatret hedder nu Anemonen. Teatret og den nye ledelse er klar til at lancere sit nye navn og nye identitet. Det sker ved en festlighed på fredag den 15. september.

11-09-2017

Teaterbilletters guide uddeles nu med LIME

Det lavfrekvente teaterpublikum skal mødes, hvor de er, da de er desværre sjældent kommer i teatret. Derfor skal de have en hjælpende hånd til hvilke forestillinger, der er noget for dem, mener Teaterbilletter.dk, som fremover udgiver en ny trykt Teaterguide som indstik i Nettos gratismagasin LIME i Østdanmark.

06-09-2017

Tim Rushton modtager stor hæderspris fra Beckett-Fonden

På det seneste bestyrelsesmøde vedtog en af de betydelige fonde indenfor dansk kulturliv, Beckett-Fonden, at tildele Dansk Danseteaters kunstneriske leder og chefkoreograf Tim Rushton en hæderspris som en anerkendelse af hans store indsats for moderne dans i Danmark gennem de seneste mange år.

05-09-2017

Projektstøtteudvalget opfordrer Bock til at være visionær

Når reformarbejdet på kulturområdet går i gang dette efterår, håber Projektstøtteudvalget for Scenekunst, at kulturministeren vil være visionær og investere kulturkronerne der, hvor kunsten bevæger sig hen.

04-09-2017

Turnerende teater satser på lokal forankring

Parkteatret er et nyt biografteater i Frederikssund født ud af en vision om at skabe et rummeligt kulturhus. Det handler ikke blot om at videreføre den biograf, der har eksisteret i byen i det seneste 76 år, men også om at udvikle stedet, så med tiden kan blive egnsteater for Frederikssund og Egedal Kommuner.

31-08-2017

Politikerne hentede inspiration og indsigt på Kulturmødet på Mors

Altinget.dk var på Kulturmødet på Mors og hørte forskellige politikere og kulturaktører om, hvad deres hjerte banker for indenfor kulturpolitikken. Få et overblik her.

30-08-2017

PS Profil: Fredericia Teater

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Fredericia Teater.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.