Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
12-09-2017 | artikel nr. 6342
del

Anemone teatret fejrer sit nye navn og nye identitet

Anemone teatret hedder nu Anemonen. Børneteatret markerer navneskiftet og teatret nye identitet med en fredagsbar den 15. september.

Anemone teatret hedder nu Anemonen. Teatret og den nye ledelse er klar til at lancere sit nye navn og nye identitet. Det sker ved en festlighed på fredag den 15. september.

Af Signe Ravn

Der bygges videre på adskillige års børneteaterhistorie, når Anemonen, som det tidligere Anemone teatret i København, fra denne sæson skifter navn. Anemonen præsenterer en ny identitet, nye samarbejder og oplevelser, der skal åbne huset op som et SceneKunsthus i indre by for både børn, unge og deres voksne.

Det markeres med en fredagsbar for venner og samarbejdspartnere fredag den 15. september fra kl. 15-17, hvorefter interesserede kan se ”Frøken Ignora eksploderer” i salen kl. 17. Der er ikke tilmelding til fredagsbaren, men man kan reservere billetter til forestillingen på post@anemoneteatret.dk.

Men det nye navn Anemonen handler ikke kun om, at der kommer et nyt skilt på facaden, når de stilladser, der i øjeblikket omslutter bygningen i Suhmsgade, bliver pillet ned igen.

”Vi vil gerne have, at man kan bruge Anemonen til at mødes i nye scenekunstneriske oplevelser på tværs af generationer. Ikke bare sal/publikum, men også forældre/børn, unge og deres venner og børn/bedsteforældre,” fastslår teaterchef Sidsel Ramdal.

 

Et SceneKunsthus med plads til leg og læring

Hun uddyber: ”Vi vil ikke tage fokus fra, at det er professionel scenekunst på scenen, der er vores kerneydelse, men huset skal åbne op og invitere indenfor – være et sted, hvor man føler sig hjemme – også når man er ude. Derfor vil vi lade scenekunsten være udgangspunkt for flere oplagte aktiviteter, som for eksempel folkekøkken, foreningsliv, teaterworkshops og andre samlende, nærværende fællesskaber.”

”Vi har potentialet i det her hus til at være endnu mere end et hus, hvor man går ind til en teaterforestilling og ud igen. Derfor har vi også iværksat en ny-indretning af vores publikums- og cafeområde, der indtil videre har fået langborde, og en væg med hatte og kostumer man frit kan lege med og skabe samtaler om. Vi vil gerne have, at man i huset kan mærke, at teateroplevelsen er fælles lige nu og her - uanset om det er i forbindelse med en traditionel forestilling eller nogle af de mange andre aktiviteter, vi vil skabe fremover – hvis økonomien tillader det,” fortæller Sidsel Ramdal.

 

Løber om kap med tiden

Det er ingen hemmelighed, at Anemone teatret, siden det røg ud af lille storbyteaterordningen i København ved årsskiftet 2016/17, har arbejdet målrettet for at gennemføre et generationsskifte, åbne op og invitere nye folk og projekter indenfor samtidig med, at der arbejdes intenst for at sikre et økonomisk grundlag for at fortsætte teaterdriften.

”Vi skal have nogle midler, for ideer og projekter mangler vi ikke. Vi løber om kap med tiden. Det er et dilemma, der begynder at presse sig på for alvor. Skolerne ringer og bestiller langt ind i 2018. Der er brug en snarlig afklaring af, hvor vi er i 2018. Sæson18/19 er allerede tæt på at være på plads med samarbejder og gæstespil til vores åbne scene. Det vil være ærgerligt, hvis københavnerne skulle snydes for de gode teatre, som hele landet har at byde på.”

 

Kunstnerisk udvikling via nyt blod

Mette Andrée, der er konsulent, workshopleder og skolekontakt på Anemonen, forklarer, at teatret både på scenen og i de øvrige aktiviteter ønsker at tage fat i de nutidige udfordringer, som børn og unge står overfor i dag.

De nye kunstneriske satsninger passer derfor til overskriften ”At være barn i en moderne verden”, og den kunstneriske udvikling skal blandt andet komme fra nye samarbejdspartnere, som kommer ind i huset og tilfører friske tanker og idéer. Det er blandt andet spændende turnerende børneteatre, som Anemonen har fået flere samarbejder med og planlægger co-produktioner med.

Sidsel Ramdal nævner som eksempel en kommende co-produktion med Thea Rønne ud fra tematikken at turde gå nye veje, og en co-produktion med Teater Graense-loes, som sætter ”den allerførste gang” i scene, helt konkret i en dobbeltseng med plads til 30 unge publikummer.

”Det er en såkaldt ny satsning, der er en del af vores nye identitet. Det bliver interessant at få de unge i teatret og se, hvordan det også udvikler vores rammer,” siger Sidsel Ramdal og fortsætter: ”Derudover arbejdes der på at få flere projekter etableret, ligesom partnerskabet med Sølvgades Skole, de sprogstimulerende forløb med københavnske daginstitutioner ”Scenekunst – leg og læring” samt flere huskunstnersamarbejder som det netop overståede FantasiRum og teaterskolesamarbejdet med SceneN fra NordVest.”

”Og så vil vi også gerne etablere kontakt og partnerskaber med andre, der har en særlig passion for børn og kunst,” supplerer Mette Andrée, ”Vi har lige nu et nyt samarbejde med Gyldendal, hvor vi sidst i denne måned åbner huset for en reception i anledningen af Katrine Marie Guldagers sær-genudgivelse af de tre første Frøken Ignora-bøger. De har med god grund været udsolgt i boghandlerne længe, så vi glæder os til, at SceneKunsthuset kan være med til at præsentere den bedste danske børnelitteratur både som bog og som dramatisering på scenen.  Det bliver en festlig dag med gang i hele huset.”

 

Masser af ideer

”Det sidste år er gået med at gennemføre et generationsskifte. Vi har vendt skibet om, og spørgsmålet er så, om vi får penge ind til at sejle det videre,” siger Sidsel Ramdal og tilføjer: ”Vi er fulde af gå-på-mod og skaber nye ideer hver dag.”

En ting er sikkert - på Anemonen er det alle mand på dæk. Retningen er sat. Nu vil det vise sig, om Statens Kunstfond, de private fonde og de københavnske kommunalpolitikere er klar til at blæse vind i sejlene.

21-09-2017

Søg om at blive musikdramatisk facilitator til udvikling og netværk

Statens Kunstfond leder efter en ny aktør, der kan hjælpe med at fremme det tværkunstneriske område i krydsfeltet mellem musik og scenekunst med match-making, netværksaktiviteter og andre platforme til udvikling og stimulering af de musikdramatiske genrer. Projektet løber i to år, og fristen for at melde sig på banen er mandag den 16. oktober.

21-09-2017

Tag med Udviklingsplatformen til Jylland

Udviklingsplatformen for Scenekunst, SceNet og Det Frie Felts Festival står bag en bustur til Jylland, som skal styrke forbindelsen mellem de jyske scener og den uafhængige scenekunst. Udviklingsplatformen dækker transport, overnatning og det meste af forplejningen. Tilmeldingen er åben frem til den 28. september.

20-09-2017

Reumertsalon diskuterer taberfortællinger den 28. september

Der afholdes Reumertsalon på Husets Teater i København den 28. september fra kl. 17.30-18.45. Emnet er ”Kunstens forelskelse i (og forgribelse på) taberfortællingerne”.

19-09-2017

Navnenyt: Pia Marcussen fik ny manuskriptpris

”Habibi” af Pia Marcussen blev den 16. september 2017 tildelt Danske Dramatikeres Manuskriptpris for børn og unge. Det skete under Horsens Teaterfestival.

18-09-2017

Navnenyt: Gitta Malling hædret til teaterfestival

TIOs tidligere formand, leder af Limfjordsteatret Gitta Malling, modtog Horsens Kommunes Børneteaterpris til Horsens Teaterfestival, der fandt sted i weekenden fra den 15.-17. september 2017.

15-09-2017

Ny festival fokuserer på kvindelige kunstnere og kvinder i de kreative brancher

Power Of Women festivalen finder sted fra den 22.-24. september 2017 er et udstillingsvindue for værker, der har kvinders fortællinger i centrum. Værkerne, der breder sig over flere kunstformer, kan ses på Charlottenborg, Teatret ved Sorte Hest, Teater Republique, VerdensKultur Centret og Teaterøen m.fl.

14-09-2017

PS Profil: Husets Teater

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Husets Teater.

13-09-2017

Kulturminister Mette Bock gæstede TIOs generalforsamling

Repræsentanter fra over 50 teatre var samlet på Mungo Park Kolding, da Teatrenes Interesseorganisation holdt ordinær generalforsamling den 12. september 2017. Kulturminister Mette Bock var forbi og samlede indsigt i branchens vilkår fra deltagerne.

11-09-2017

Teaterbilletters guide uddeles nu med LIME

Det lavfrekvente teaterpublikum skal mødes, hvor de er, da de er desværre sjældent kommer i teatret. Derfor skal de have en hjælpende hånd til hvilke forestillinger, der er noget for dem, mener Teaterbilletter.dk, som fremover udgiver en ny trykt Teaterguide som indstik i Nettos gratismagasin LIME i Østdanmark.

11-09-2017

Skuespiller Pauli Ryberg er død

Skuespiller Pauli Ryberg er død. Det meddeler FÅR302, der i en pressemeddelelse skriver: "Teater FÅR302 mistede vores kære kollega Pauli Ryberg i går aftes søndag d. 10 september 2017. Han blev 59 år. Teatret har mistet en stor skuespiller, en dejlig ven og en kæmpe kunstnerisk kapacitet." Proscenium.dk bringer her et mindeord af Me Lund, der er journalist og forfatter og medlem af Teater FÅR302s bestyrelse.

06-09-2017

Tim Rushton modtager stor hæderspris fra Beckett-Fonden

På det seneste bestyrelsesmøde vedtog en af de betydelige fonde indenfor dansk kulturliv, Beckett-Fonden, at tildele Dansk Danseteaters kunstneriske leder og chefkoreograf Tim Rushton en hæderspris som en anerkendelse af hans store indsats for moderne dans i Danmark gennem de seneste mange år.

05-09-2017

Projektstøtteudvalget opfordrer Bock til at være visionær

Når reformarbejdet på kulturområdet går i gang dette efterår, håber Projektstøtteudvalget for Scenekunst, at kulturministeren vil være visionær og investere kulturkronerne der, hvor kunsten bevæger sig hen.

04-09-2017

Turnerende teater satser på lokal forankring

Parkteatret er et nyt biografteater i Frederikssund født ud af en vision om at skabe et rummeligt kulturhus. Det handler ikke blot om at videreføre den biograf, der har eksisteret i byen i det seneste 76 år, men også om at udvikle stedet, så med tiden kan blive egnsteater for Frederikssund og Egedal Kommuner.

31-08-2017

Politikerne hentede inspiration og indsigt på Kulturmødet på Mors

Altinget.dk var på Kulturmødet på Mors og hørte forskellige politikere og kulturaktører om, hvad deres hjerte banker for indenfor kulturpolitikken. Få et overblik her.

30-08-2017

PS Profil: Fredericia Teater

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Fredericia Teater.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.