Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
23-10-2017 | artikel nr. 6405
del

Ny bog sætter fokus på operaen indtog i København

"Opera i guldalderens København" fortæller om operaens indtog i 1800-tallets København - dengang skuespillere uden sanguddannelse måtte give sig i kast med partierne. En oplevelse, som forfatteren Henrik Engelbrecht sammenligner med, hvis Tommy Kenter i dag blev sat til at synge Leporello i Mozarts "Don Juan". Foto: Gyldendal

En ny bog af operaekspert Henrik Engelbrecht fortæller historien om operaens indtog i guldalderens København. Her fortæller forfatteren Proscenium.dk om projektet.

Af Signe Ravn

Der er meget lang vej fra Operaens strømlinede univers på Holmen til de første københavnske forsøg med at introducere hovedstadens borgere for kunstarten. Det kan man forvisse sig om i den nye, rigt illustrerede bog ”Opera i guldalderens København”.

Her fortæller forfatteren Henrik Engelbrecht Proscenium.dk om fascinationskræften ved netop dette projekt.

Hvorfor valgte du at lave en bog om opera i guldalderens København (hvad er fascinationskræften i emnet for dig)?

”Jeg har i årenes løb læst en masse af kilderne fra tiden, og har i mange år tænkt på, at man burde skrive det sammen til en fortælling, om hvor vildt arbejdsmiljøet og publikumsoplevelsen var i København, da danskerne mødte operaer af Mozart og Rossini for første gang. Der er jo mange, der har et fuldstændig rosenrødt billede af den smukke, danske guldalder – men virkeligheden er jo helt anderledes barsk, også på teatrene. Jeg ville gerne skrive en bog, som var en slags rejse tilbage til København på et tidspunkt, hvor byen var en sundhedsfarlig og beskidt udkantsby i et internationalt musikliv, som kun glimtvis dukkede op i byen. Så da jeg for tre år siden valgte at fokusere mere af min arbejdstid på formidlingen af opera og musik, så var projektet med guldalderen meget højt på min liste.”

 

Hvor længe har du arbejdet på projektet?

”Selve bogen tog omkring tre måneder at skrive, inklusive en del besøg i arkiver og på Det Kongelige Bibliotek. Samtidig lavede jeg så en podcastserie i ti dele om emnet for DR’s P2, så jeg udnyttede stoffet ret optimalt, synes jeg. Efter den fase var der selvfølgelig en masse arbejde med billedredaktion og den grafiske opsætning, korrekturgange og så videre – og nu er jeg så i denne tid rundt i landet for at holde virkelig mange foredrag om bogen – så det sidste års tid har projektet fyldt meget.”  

Hvem er bogen rettet mod, og hvad håber du, at bogens læsere få ud af at læse din bog?

”Bogen er rettet mod en interesseret 14-årig, faktisk. Mig selv som 14-årig! Jeg var en lille nørd, som elskede opera, og som virkelig gerne ville vide mere – og jeg har i mange år haft den 14-årige Henrik som den målgruppe, jeg bruger i næsten alle sammenhænge. Det fungerer godt for mig at skrive netop de ting, som jeg ville have elsket at læse dengang, jeg var teenager. Mere bredt henvender bogen sig egentlig lige så meget til kulturinteresserede generelt som operafans – det var vigtigt for mig at det netop blev en kulturhistorisk tur tilbage til guldalderens København.”

 

Hvad er det for en udvikling, operaen i Danmark har været igennem, siden de første forestillinger i København i starten af 1800-tallet?

”Det er selvfølgelig en enorm udvikling, der er sket i Danmark og i verden de seneste 200 år, og operaen er jo bare et af de mange steder, hvor professionaliseringen og globaliseringen er afsindig tydelig. I guldalderen blev Mozart sunget af skuespillere, der ofte overhovedet ingen uddannelse havde – og slet ikke en musikalsk af slagsen. I dag er det toptrænede operasangere, der ikke engang bare synger opera bredt, men som gennem årelang uddannelse og erfaring specialiserer sig i dele af repertoiret. Hvis vi virkelig kunne rejse tilbage til Det Kongelige Teater anno 1817, så ville vi sandsynligvis løbe skrigende væk.”   

 

Hvilken historie fra bogen siger mest om perioden?

”Jeg synes, at historien om Jørgen Frydendahl og hans kone er meget sigende for livet som operasanger under enevælden. De bliver begge smidt i kongens fængsel, Blåtårn, fordi Fru Frydendahl pjækker fra en prøve, og fordi Jørgen Frydendahl forsvarer hende overfor ledelsen. Både de og deres 22 kolleger (som skal dække alle roller i alle skuespil, operaer og syngespil) er på randen af en stressrelateret sammenbrud; teatret spiller i nogle sæsoner over 150 forskellige titiler på en sæson, og en skuespiller kan nemt risikere at skulle spille 40-50 roller om året. Det er altså en vild historie…”

 

Om forfatteren

Henrik Engelbrecht er operaekspert og musikformidler og Arbejdede fra 1992-2000 som programmedarbejder og operaredaktør ved Danmarks Radio, P2musik, hvor han også var producent og studievært på over 1.300 udsendelser om blandt andet musikoplysning og operapræsentation. Var fra 2000-2010 ansat som dramaturg i operaledelsen ved Det Kongelige Teater, og derefter som musikchef i Tivoli frem til 2015.

Har siden koncentreret sig om forfatter-, skribent-  og foredragsvirksomhed. Henrik Engelbrecht har skrevet flere bøger om opera, og er librettist til Hans Abrahamsens opera Snedronningen efter H.C. Andersens eventyr med urpremiere på Det Kongelige Teater 2019.

Blev i 1980’erne uddannet fløjtenist og musikpædagog fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København og arbejdede fra 1985-92 som orkestermusiker for blandt andre Sjællands Symfoniorkester, Tivolis Symfoniorkester, DR UnderholdningsOrkestret og Det Kongelige Teater. Læs mere om Henrik Engelbrecht.

 

Henrik Engelbrecht: ”Opera i guldalderens København”, 184 sider, rigt illustreret. Bogen er udkommet på Gyldendal.

Køb bogen hos Saxo

Køb bogen hos Bog&Ide

Køb bogen hos Arnold Busck

23-11-2017

Forlaget DRAMA er lukket efter betalingsstandsning

DATS’ forlag, butik og webshop, DRAMA, har været nødt til at indføre betalingsstandsning. De vil sandsynligvis senere indgive en konkursbegæring. Bestyrelsen håber, at de engang i fremtiden kan starte et nyt forlag.

22-11-2017

Navnenyt: Ulla Dengsøe får Merete Hegner Prisen

Merete Hegner Prisen gik i år til den kunstneriske leder af Festival of Wonder, Ulla Dengsøe.

21-11-2017

Teatret som demokratiskaber

I månederne op til kommunalvalget i dag den 21. november har flere teatre landet over sat vælgermøder, forestillinger og festivaler op med udgangspunkt i valg og demokrati.

20-11-2017

Kunst og kultur til debat i kommunalvalget

Dagen op til kommunalvalget har Proscenium samlet en række debatindlæg fra kulturdebattører og kommunalpolitikere: Rasmus Norup (K) vil holde fast i aktiv kulturpolitik, fordi den skaber velfærd og livskvalitet. Maria Frej (SF) insisterer på at tale kulturen op, fordi kunst og kultur er med til at gøre os til stærkere og klogere mennesker, hvilket dermed også gør vores samfund stærkt. Michael Vajhøj (LA) mener, at kunsten er vigtig, fordi den tvinger os til at forholde os til vores samfund og til os selv.

17-11-2017

Bora Bora får støtte fra Statens Kunstfond

Projektstøtteudvalget for Scenekunst (PUS) under Statens Kunstfond har netop uddelt midler fra puljen for internationale residensværtskaber. Bora Bora, Københavns Internationale Teater og Dansehallerne har fået støtte.

17-11-2017

Skab bedre rammer for kunst i Åben Skole med national forpligtelse

Til et dialogmøde på Christiansborg fremhævede blandt andet TIO’s Åben Skole-udvalg, at samarbejdet med kommunerne er vigtigt for at få implementeret kunsten i skolen – samtidig efterspørges klare nationale rammer.

16-11-2017

Sammenlægning af de kunstneriske uddannelser: Er deres udfordringer egentlig ens?

Søndag Aften sætter spørgsmålstegn ved, om Henrik Sveidahls diagnose af de kunstneriskes uddannelsers udfordringer er korrekt, og om der skal findes én løsning til alle skolerne.

15-11-2017

PS Profil: Teatret Zeppelin

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teatret Zeppelin.

15-11-2017

Navnenyt: Martin Kragballe Appelquist Rasmussen er ny formand for UNIMA Danmark.

Martin Kragballe Appelquist Rasmussen er ny formand for den danske afdeling af den internationale dukketeaterorganisation UNIMA.

14-11-2017

Navnenyt: Caroline Kirkegaard er ny i TIO

TIOs kommunikationsmedarbejder Signe Ravn er gået på barsel, og Caroline M.B. Kirkegaard er derfor ny kvinde på posten.

13-11-2017

Flere går i teatret

En analyse fra Søndag Aften viser, at der i 2016 var næsten 100.000 flere gæster i teatret i forhold til 2015, og at teatrene fra 2012 til 2016 har oplevet en stigning i gæster på 11 pct.

13-11-2017

Fælles initiativ mod sexchikane

Det er skræmmende tal, som en undersøgelse fra Politiken blandt Dansk Skuespilforbunds kvindelige skuespillere, viser. Her er det kommet frem, at 64 pct. af de adspurgte kvindelige skuespillere har oplevet sexchikane fra en chef.

10-11-2017

Hvor mange penge bruger din kommune på kultur?

Undervisning og kultur er en post på alle kommuners budget. Men hvor mange penge bruger din kommune på kultur? Politiken.dk har lavet en oversigt.

09-11-2017

Bock: Sveidahls analyser skal diskuteres åbent

Mette Bock lovede i forrige uge, at der ikke bliver nogen tvangsfusion af de kunstneriske uddannelser, men hun understreger, at Sveidahl-rapportens analyser fortjener at blive diskuteret.

09-11-2017

GrowOP! Festival: Danmarks første operafestival for børn

Fra lørdag den 11. til søndag den 26. november får børn mulighed for at opleve opera målrettet netop dem, når GrowOP! Festival sted i Aarhus, Herning, Samsø, Ikast, Struer og Holstebro.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.