Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
23-10-2017 | artikel nr. 6405
del

Ny bog sætter fokus på operaen indtog i København

"Opera i guldalderens København" fortæller om operaens indtog i 1800-tallets København - dengang skuespillere uden sanguddannelse måtte give sig i kast med partierne. En oplevelse, som forfatteren Henrik Engelbrecht sammenligner med, hvis Tommy Kenter i dag blev sat til at synge Leporello i Mozarts "Don Juan". Foto: Gyldendal

En ny bog af operaekspert Henrik Engelbrecht fortæller historien om operaens indtog i guldalderens København. Her fortæller forfatteren Proscenium.dk om projektet.

Af Signe Ravn

Der er meget lang vej fra Operaens strømlinede univers på Holmen til de første københavnske forsøg med at introducere hovedstadens borgere for kunstarten. Det kan man forvisse sig om i den nye, rigt illustrerede bog ”Opera i guldalderens København”.

Her fortæller forfatteren Henrik Engelbrecht Proscenium.dk om fascinationskræften ved netop dette projekt.

Hvorfor valgte du at lave en bog om opera i guldalderens København (hvad er fascinationskræften i emnet for dig)?

”Jeg har i årenes løb læst en masse af kilderne fra tiden, og har i mange år tænkt på, at man burde skrive det sammen til en fortælling, om hvor vildt arbejdsmiljøet og publikumsoplevelsen var i København, da danskerne mødte operaer af Mozart og Rossini for første gang. Der er jo mange, der har et fuldstændig rosenrødt billede af den smukke, danske guldalder – men virkeligheden er jo helt anderledes barsk, også på teatrene. Jeg ville gerne skrive en bog, som var en slags rejse tilbage til København på et tidspunkt, hvor byen var en sundhedsfarlig og beskidt udkantsby i et internationalt musikliv, som kun glimtvis dukkede op i byen. Så da jeg for tre år siden valgte at fokusere mere af min arbejdstid på formidlingen af opera og musik, så var projektet med guldalderen meget højt på min liste.”

 

Hvor længe har du arbejdet på projektet?

”Selve bogen tog omkring tre måneder at skrive, inklusive en del besøg i arkiver og på Det Kongelige Bibliotek. Samtidig lavede jeg så en podcastserie i ti dele om emnet for DR’s P2, så jeg udnyttede stoffet ret optimalt, synes jeg. Efter den fase var der selvfølgelig en masse arbejde med billedredaktion og den grafiske opsætning, korrekturgange og så videre – og nu er jeg så i denne tid rundt i landet for at holde virkelig mange foredrag om bogen – så det sidste års tid har projektet fyldt meget.”  

Hvem er bogen rettet mod, og hvad håber du, at bogens læsere få ud af at læse din bog?

”Bogen er rettet mod en interesseret 14-årig, faktisk. Mig selv som 14-årig! Jeg var en lille nørd, som elskede opera, og som virkelig gerne ville vide mere – og jeg har i mange år haft den 14-årige Henrik som den målgruppe, jeg bruger i næsten alle sammenhænge. Det fungerer godt for mig at skrive netop de ting, som jeg ville have elsket at læse dengang, jeg var teenager. Mere bredt henvender bogen sig egentlig lige så meget til kulturinteresserede generelt som operafans – det var vigtigt for mig at det netop blev en kulturhistorisk tur tilbage til guldalderens København.”

 

Hvad er det for en udvikling, operaen i Danmark har været igennem, siden de første forestillinger i København i starten af 1800-tallet?

”Det er selvfølgelig en enorm udvikling, der er sket i Danmark og i verden de seneste 200 år, og operaen er jo bare et af de mange steder, hvor professionaliseringen og globaliseringen er afsindig tydelig. I guldalderen blev Mozart sunget af skuespillere, der ofte overhovedet ingen uddannelse havde – og slet ikke en musikalsk af slagsen. I dag er det toptrænede operasangere, der ikke engang bare synger opera bredt, men som gennem årelang uddannelse og erfaring specialiserer sig i dele af repertoiret. Hvis vi virkelig kunne rejse tilbage til Det Kongelige Teater anno 1817, så ville vi sandsynligvis løbe skrigende væk.”   

 

Hvilken historie fra bogen siger mest om perioden?

”Jeg synes, at historien om Jørgen Frydendahl og hans kone er meget sigende for livet som operasanger under enevælden. De bliver begge smidt i kongens fængsel, Blåtårn, fordi Fru Frydendahl pjækker fra en prøve, og fordi Jørgen Frydendahl forsvarer hende overfor ledelsen. Både de og deres 22 kolleger (som skal dække alle roller i alle skuespil, operaer og syngespil) er på randen af en stressrelateret sammenbrud; teatret spiller i nogle sæsoner over 150 forskellige titiler på en sæson, og en skuespiller kan nemt risikere at skulle spille 40-50 roller om året. Det er altså en vild historie…”

 

Om forfatteren

Henrik Engelbrecht er operaekspert og musikformidler og Arbejdede fra 1992-2000 som programmedarbejder og operaredaktør ved Danmarks Radio, P2musik, hvor han også var producent og studievært på over 1.300 udsendelser om blandt andet musikoplysning og operapræsentation. Var fra 2000-2010 ansat som dramaturg i operaledelsen ved Det Kongelige Teater, og derefter som musikchef i Tivoli frem til 2015.

Har siden koncentreret sig om forfatter-, skribent-  og foredragsvirksomhed. Henrik Engelbrecht har skrevet flere bøger om opera, og er librettist til Hans Abrahamsens opera Snedronningen efter H.C. Andersens eventyr med urpremiere på Det Kongelige Teater 2019.

Blev i 1980’erne uddannet fløjtenist og musikpædagog fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København og arbejdede fra 1985-92 som orkestermusiker for blandt andre Sjællands Symfoniorkester, Tivolis Symfoniorkester, DR UnderholdningsOrkestret og Det Kongelige Teater. Læs mere om Henrik Engelbrecht.

 

Henrik Engelbrecht: ”Opera i guldalderens København”, 184 sider, rigt illustreret. Bogen er udkommet på Gyldendal.

Køb bogen hos Saxo

Køb bogen hos Bog&Ide

Køb bogen hos Arnold Busck

21-02-2018

PS Profil: Odin Teatret

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Odin Teatret.

19-02-2018

Navnenyt: Charlotte Bach tiltræder som jurist i TIO

Charlotte Bach tiltræder den 1. marts 2018 som TIOs nye jurist. Hun erstatter dermed Sanne Bech.

15-02-2018

En fælles stemme til Kulturmødet på Mors 2018

Vi gentager succesen fra sidste år og deltager til Kulturmødet på Mors 23-25. august 2018 med nye cases, der kan sætte gang i kulturdebatten.

13-02-2018

Forsker følger huskunstnerprojektet ”Fortællinger i lokalsamfundet”

I et forskningsprojekt, hvor Statens Kunstfonds Huskunstnerordning blev undersøgt, var seks caseprojekter udvalgt til at blive fulgt tæt af forskergruppen. En af de cases, som blev undersøgt, var Jesper la Cour og Det Fortællende Teaters samarbejde med Hem Skole i Skive.

12-02-2018

Danskerne er de største kulturforbrugere i EU

En ny opgørelse fra Eurostat viser, at hele 85,3 pct. af danskerne i løbet af et år deltager i en kulturel aktivitet. I gennemsnit deltager 63,7 pct. af europæerne i kulturelle aktiviteter.

09-02-2018

Island Connect residency går til Teater Bæst og Clownidoscopio Teatre

BIRCA og C.IN.E. har besluttet, hvem der får gratis recidency på Bornholm og Mallorca. Clownidoscopio Teatre, som kommer fra Ibiza, har allerede kontakt med Danmark, da deres stykke skal instrueres af Gitta Malling, teaterleder på Limfjordsteatret.

08-02-2018

Dansk Kunstnerråd om Åben Skole: Integrer kunst i skolen gennem fagligt samarbejde

I en ny rapport peger Dansk Kunstnerråd på, at de kunstneriske og kulturelle indslag i Åben Skole ofte blot bliver et underholdende indslag med kunstnere som ”dagens gæst”. I stedet for disse kortere besøg bør kunstnere og lærere indgå et samarbejde, forberede undervisningen sammen og derigennem drage fordel af hinandens fagligheder.

07-02-2018

PS Profil: Cantabile 2

I en serie skiftes TIO’s medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Cantabile 2.

06-02-2018

Stormøde: Teater- og filmbranchen viser vejen for andre brancher

Fredag den 2. februar løb et stormøde af stablen om psykisk arbejdsmiljø, sexkrænkelser og magt i film- og teaterbranchen. På mødet debatterede de ca. 180 deltagere livligt om bl.a. gråzoner og etiske retningslinjer. 
05-02-2018

Navnenyt: Maria Westh Hage er ny producent på Cantabile 2

Cantabile 2, egnsteater i Vordingborg, har ansat en producent med solid erfaring i ledelse, udvikling og samarbejde. Maria Westh Hage bor i Vordingborg, hvor hun i mange år har arbejdet inden for uddannelsesverdenen med skoleledelse, udvikling og samarbejder på tværs af organisationer, kommune og erhvervsliv.

02-02-2018

Fælles kultur med plads til forskellighed i kulturhus med 61 aktører

I forbindelse med Carte Blanches bidrag ”KUNSTEN AT LYTTE” til Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 lavede teatret et POP-OP-KULTURHUS i Viborg. I de 25 dage, kulturhuset var åbent, var der i alt 71 arrangementer med 61 forskellige aktører. Proscenium har talt med Carte Blanche, som giver deres anbefalinger til, hvordan man får et samarbejde med så mange parter til at lykkes.

01-02-2018

Årets Teateroplevelser 2017

CPHCulture har netop offentliggjort vinderne af Årets Teateroplevelser 2017:

31-01-2018

PS Profil: TEATRET

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer TEATRET.

30-01-2018

Navnenyt: Thorkild Andreasen udnævnt til Kunstrådet i Aarhus

Thorkild Andreasen, administrativ leder af Carte Blanche og medlem af TIOs bestyrelse, er ét af de seks nye medlemmer i Kunstrådet i Aarhus Kommune.

30-01-2018

Eksterne evaluatorer til egnsteaterevalueringen på plads

Det er nu faldet på plads, at de eksterne evaluatorer, som skal evaluere 13 egnsteatre, bliver Niels Andersen, Rasmus Adrian, Steen Nørgaard samt Pernille Plantener og Rikke Juellund. Evalueringen sættes i gang i februar 2018 og forventes afsluttet senest september 2019.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.