Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
24-10-2017 | artikel nr. 6406
del

ISCENE satser på branchens opbakning

Søren Kaare-Andersen fra Bikubenfonden og ISCENEs chefredaktør Rie Hammer på scenen til ISCENEs lancering. Foto: Oliver Hoffmeyer

Bikubenfondens donation sikrer, at ISCENE kan driftes i tre år, men skal mediet fortsætte derefter og udvikle sig yderligere, så kræver det hele scenekunstbranchens opbakning. Her fortæller chefredaktør Rie Hammer mere om ISCENE.

Af Signe Ravn

Torsdag den 28. september 2017 fik Danmark et nyt landsdækkende scenekunstmedie ved et velbesøgt lanceringsarrangement i foyeren på Nørrebro Teater. Det skete, da det traditionsrige, trykte tidsskrift TEATER1 lukkede ned, og det nye det digitale medie ISCENE opstod godt bakket op af støtte fra Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst og Bikubenfonden.

Donationen fra Bikubenfonden har sikret ISCENE’s drift i tre år, og Bikubenfondens direktør Søren Kaare-Andersen holdt en kort tale, hvor han glædede sig over, at ISCENE nu kan sørge for at give scenekunsten ekstra synlighed, nu hvor kun to dagblade har en fastansat teateranmelder, og kulturstoffet generelt nedprioriteres i de traditionelle medier.

 

Tro på kunstens betydning

”Der er to ting, der ligger Bikubenfonden særligt tæt ved hjertet, og det er billedkunst og scenekunst,” sagde Søren Kaare-Andersen til de mange fremmødte og fastslog: ”Vi tror på kunstens betydning.”

Og én, der i den grad også tror på scenekunstens betydning, er ISCENE’s chefredaktør Rie Hammer, der kalder ISCENE for et drømmeprojekt, som hun de seneste to år har rejst landet rundt for at fortælle branchen om.

TEATER1, som hun, sammen med Mette Garfield, der også er redaktør på ISCENE, selv var en del af i otte år, karakteriserer hun som ”sindssygt flot, elitært og for branchen”, men tryk og distribution var efterhånden blevet så dyrt og tidskrævende, at det kneb med at være aktuelle, og det sat op mod den tid, som det tog at producere magasinet, gjorde det utilfredsstillende og fostrede ideen om at gå ny veje.

”Det tjener ikke scenekunstbranchen i den her tid, at vi halter bagefter, og ikke giver den synlighed, som scenekunsten fortjener,” fortæller Rie Hammer til Proscenium.dk om baggrunden for at tænke i et nye medie udelukkende i digitalt format.

 

Faguddannede anmeldere og journalister

ISCENE har overtaget TEATER1’s artikelarkiv og har sikret sig en infrastruktur takket være ISCENEs status som datterselskab af Kunsten Media Fonden, som også tæller kunsten.nu, Design Etc. og Copenhagen Art Week. ISCENEs digitale platform er opbygget i kunsten.nu’s billede, og de to redaktioner deler både lokaler og en redaktionssekretær i København NV., hvilket er med til at holde ISCENE’s udgifter nede.

For trods Bikubenfondens store donation, så er chefredaktøren kun ansat tre en halv dage ugentligt, mens redaktør Mette Garfield, som var chefredaktør på TEATER1 sammen med Rie Hammer, er ansat to en halv dage om ugen. ISCENE råder derudover over en gruppe freelancere, som blandt andet tæller Klaus Rothstein og Louise Højmark. De bliver betalt per artikel, og gruppen adskiller sig på et afgørende punkt fra mange af de øvrige scenekunstblogs- og sites, som er piblet frem i løbet af de seneste år.

”Vi tager forskellige anmeldere ind. For eksempel bruger vi Klaus Rothstein til de mere klassiske litterære ting, mens Louise Højmark er yngre og har en anden tilgang til at anmelde, end jeg for eksempel selv har, så der er stor divergens i de journalister, vi har med. Men alle er faguddannede! Det er blandt andet indenfor dramaturgi, litteratur, journalistik. De er fra universitet og har været i branchen i mange år og har levet af at skrive,” forklarer Rie Hammer til Proscenium.dk.

Hvor ISCENE begyndte som en drøm og udviklede sig til strøtanker på 24 stykker håndtegnet papir, er det nye medie nu landet som et journalistisk nyhedssite – ikke bare en opgraderet version af TEATER1, sådan som Rie Hammer måske oprindeligt tænkte, at det ville blive. Prioriteringen af stof på sitet er bestemt ud fra en stor brugerundersøgelse, hvor 1.000 respondenter, som gav udtryk for at have en interesse i scenekunst, har uddybet, hvad de godt kunne tænke sig af et nyt scenekunstmedie. Og undersøgelsen gav et klart billede af læsernes behov, fortæller Rie Hammer.

”Folk vil godt have nyheder, og de vil godt have anmeldelser. Vi har gjort ISCENE til et brugerorienteret, journalistisk nyhedssite, og det, tror jeg, giver mere pondus hos branchen. Det kommer til at tjene branchen godt, og bliver noget, som brugerne kan spejle sig i og læne sig op ad og bruge.”

 

Teatrene skal indsende ideer

Målet er, at brugerne på ISCENE.dk skal få et godt overblik over, hvad der sker i scenekunsten, og hvad der kan opleves, og derfor efterlyser Rie Hammer også, at teatrene allerede nu gør det til en vane at indsende ideer, bud på gode historier og oplysninger om de nye initiativer, der heldigvis hele tiden sættes i værk på scener over hele landet.

Men ISCENE er et uafhængigt medie, minder Rie Hammer om, så det er ikke alle ideer, der vil blive arbejdet videre med, eller alle pressemeddelelser, der ender med en omtale. Der skal være en journalistisk krog. 

 ”Jeg håber, at branchen kan se sig selv i det. Vi har brug for, at de sender deres historier. Vi er ikke teatrenes forlængede PR-arm, men skriv til os med jeres ideer på info@iscene.dk” lyder den klare opfordring fra ISCENE’s chefredaktør. 

 

Geografisk spredning er et fokuspunkt

Det har fra begyndelsen været ISCENE’s ambition at komme ud i hele landet, og det ønske er nu hjulpet godt på vej af en donation på 50.000 kroner fra Aarhuus Stiftstidendes Fond. Pengene skal bruges på en decideret Aarhus-redaktion med to journalister, blandt andet kulturjournalist og Reumert Jury-medlem, Lene Grønborg Poulsen.

At have et par journalister på holdet, som er bosat i Jylland, gør det lettere at sende dem afsted til opgaver i Vestdanmark samtidig med, at rejseudgifterne holdes nede, og det i højere grad sikrer anmeldelser af forestillinger fra teatre vest for Storebælt. Denne del af aktiviteterne finansieres af ISCENEs øvrige budget.

”Vi vil gerne have minimum to anmeldelser på om ugen og forhåbentlig kommer der flere efterhånden. Vi har sat barren højt, men vi synes simpelthen, at det er så vigtigt, at scenekunsten kommer ud til brugerne – der er jo ingen grund til at lave teater for sig selv,” lyder det fra Rie Hammer.   

 

Indtægter skal holde ISCENE kørende

Hun glæder sig stadig over den store opbakning til lanceringsfesten, men er klar over, at det er nu, det store arbejde for alvor begynder. Det er nu, at ISCENE skal stå sin prøve. En trofast læserskare skal opbygges og udbygges, og de mange koncepter, der ligger klar i skuffen skal realiseres. Og det kræver indtægter, så forretningen ISCENE kan løbe rundt.  

”Vi skal overleve, og det kræver, at branchen bakker op i form af en forretningsmodel med en kalenderfunktion og annoncer,” forklarer Rie Hammer og henviser til søstersitet kunsten.nu og deres velfungerende forretningsmodel, hvor museer og gallerier køber sig ind i kalenderfunktionen og med annoncer.

Hun er ikke tvivl om, hvad appellen ved ISCENE er for teatrene.

”Vi kan give dem faglig synlighed,” fastslår hun og fortsætter: ”Jo flere penge, der kommer ind, jo mere stof kan der bringes, så teatrene skal endelig bare købe sig ind. Det her er en virksomhed, som skal løbe rundt. Vi har uendelig plads på sitet, og der kommer nyt på hver dag i form af lister, anmeldelser og nyheder.”

”ISCENE har en anden indgangsvinkel på stoffet end Teater1, der var for den specialiserede og branchen. Ambitionen er helt klart, at brugerne hos os kan se alt det scenekunst, der er der, og så kan de tage et aktivt valg,” fortæller Rie Hammer, der også vurderer, at ISCENE kan spille en rolle i at give scenekunsten synlighed i samfundsdebatten, som et rum, hvor den kan få det, så det ikke kun er den politiske agenda, der bestemmer, hvad og hvordan der diskuteres.  

Hun henviser til, at teatret i den grad har potentiale til at starte store offentlige diskussioner, sådan som det for eksempel sås med både CaféTeatrets Breivik-forestilling og siden Martyrmuseet i Kødbyen, fordi man her gik bagom for at undersøge, hvad der former et menneske, så fokus blev på emnet frem for debatten.

Og ISCENE skal generere synlighed for scenekunsten i alle dens former – fra underholdning til drama. Det er drivet for projektet, forklarer Rie Hammer til Proscenium.dk.

”Vi har en masse nyheder, vi laver de store ting og laver også de ting, som man ikke lige kan finde andre steder. For eksempel et performance-tema. Vi kan også være den nørdede part og se på, hvad scenekunsten betyder for lokalsamfundet og giver borgerne.”   

Brugerne skal også kunne læse om det arbejde, der går forud for en forestilling, som for eksempel ISCENE’s interview med skuespilleren fra ”Jeg løber”, som har løbetrænet i et år for at kunne gennemføre forestillingen placeret på et løbebånd, hvor han hver aften tilbagelægger ni kilometer. De sjove forsøg, fede ting og festivaler, der ellers går under radaren på de store aviser, vil ISCENE gerne opfange og formidle i en lang række formater; anmeldelser, nyheder, quizzer, guider, videoklip etc., så alle brugergrupperne tilgodeses.

 

Bindeled mellem teatre og brugere

I det hele taget ser Rie Hammer ISCENE som et vigtigt mellemled mellem teatrene og brugerne. Mediet kan nemlig være med til at oversætte, hvad det er, teatrene laver, så det bliver interessant og væsentligt for brugerne både at læse om og opleve. Og i processen med at skærpe ISCENE har redaktionen fået kompetent hjælp; Katrine Damkjær, der tidligere har arbejdet med sociale medier på Louisiana, har været konsulent på SoMe-strategien, Katrine Rørdam fra dr.dk har hjulpet med råd om og undervisning i at skrive til nettet, og endelig er Søren Mikael Rasmussen, der er partner i konsulentbureauet Rasmussen&Marker og tidligere chef for DR Kultur og TV2 Øst, fortsat tilknyttet i en rådgivende rolle, så fokus vedbliver at være på brugerne af sitet.

Men vigtigst af alt, så vil ISCENE så meget ud i landet som muligt for at skabe det bedst mulige site.

”Jeg føler, der er så meget opbakning og tak for det. Vi kan kun lykkes, hvis alle støtter op med historier. Jeg håber, teatrene synes, vi kommer ud – at de føler, at de bliver set ude i landet. Det var også derfor, at vi lagde ud med en historie om ”Hamlet” i Hjørring. Vi kan godt finde ud af tage en bus og et tog. Det håber jeg, at de tror på, og så håber jeg, at vi kan løfte det, så folk tænker, at ISCENE er lige det, de manglede,” slutter Rie Hammer.

Læs ISCENE.dk

21-02-2018

PS Profil: Odin Teatret

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Odin Teatret.

19-02-2018

Navnenyt: Charlotte Bach tiltræder som jurist i TIO

Charlotte Bach tiltræder den 1. marts 2018 som TIOs nye jurist. Hun erstatter dermed Sanne Bech.

15-02-2018

En fælles stemme til Kulturmødet på Mors 2018

Vi gentager succesen fra sidste år og deltager til Kulturmødet på Mors 23-25. august 2018 med nye cases, der kan sætte gang i kulturdebatten.

13-02-2018

Forsker følger huskunstnerprojektet ”Fortællinger i lokalsamfundet”

I et forskningsprojekt, hvor Statens Kunstfonds Huskunstnerordning blev undersøgt, var seks caseprojekter udvalgt til at blive fulgt tæt af forskergruppen. En af de cases, som blev undersøgt, var Jesper la Cour og Det Fortællende Teaters samarbejde med Hem Skole i Skive.

12-02-2018

Danskerne er de største kulturforbrugere i EU

En ny opgørelse fra Eurostat viser, at hele 85,3 pct. af danskerne i løbet af et år deltager i en kulturel aktivitet. I gennemsnit deltager 63,7 pct. af europæerne i kulturelle aktiviteter.

09-02-2018

Island Connect residency går til Teater Bæst og Clownidoscopio Teatre

BIRCA og C.IN.E. har besluttet, hvem der får gratis recidency på Bornholm og Mallorca. Clownidoscopio Teatre, som kommer fra Ibiza, har allerede kontakt med Danmark, da deres stykke skal instrueres af Gitta Malling, teaterleder på Limfjordsteatret.

08-02-2018

Dansk Kunstnerråd om Åben Skole: Integrer kunst i skolen gennem fagligt samarbejde

I en ny rapport peger Dansk Kunstnerråd på, at de kunstneriske og kulturelle indslag i Åben Skole ofte blot bliver et underholdende indslag med kunstnere som ”dagens gæst”. I stedet for disse kortere besøg bør kunstnere og lærere indgå et samarbejde, forberede undervisningen sammen og derigennem drage fordel af hinandens fagligheder.

07-02-2018

PS Profil: Cantabile 2

I en serie skiftes TIO’s medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Cantabile 2.

06-02-2018

Stormøde: Teater- og filmbranchen viser vejen for andre brancher

Fredag den 2. februar løb et stormøde af stablen om psykisk arbejdsmiljø, sexkrænkelser og magt i film- og teaterbranchen. På mødet debatterede de ca. 180 deltagere livligt om bl.a. gråzoner og etiske retningslinjer. 
05-02-2018

Navnenyt: Maria Westh Hage er ny producent på Cantabile 2

Cantabile 2, egnsteater i Vordingborg, har ansat en producent med solid erfaring i ledelse, udvikling og samarbejde. Maria Westh Hage bor i Vordingborg, hvor hun i mange år har arbejdet inden for uddannelsesverdenen med skoleledelse, udvikling og samarbejder på tværs af organisationer, kommune og erhvervsliv.

02-02-2018

Fælles kultur med plads til forskellighed i kulturhus med 61 aktører

I forbindelse med Carte Blanches bidrag ”KUNSTEN AT LYTTE” til Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 lavede teatret et POP-OP-KULTURHUS i Viborg. I de 25 dage, kulturhuset var åbent, var der i alt 71 arrangementer med 61 forskellige aktører. Proscenium har talt med Carte Blanche, som giver deres anbefalinger til, hvordan man får et samarbejde med så mange parter til at lykkes.

01-02-2018

Årets Teateroplevelser 2017

CPHCulture har netop offentliggjort vinderne af Årets Teateroplevelser 2017:

31-01-2018

PS Profil: TEATRET

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer TEATRET.

30-01-2018

Navnenyt: Thorkild Andreasen udnævnt til Kunstrådet i Aarhus

Thorkild Andreasen, administrativ leder af Carte Blanche og medlem af TIOs bestyrelse, er ét af de seks nye medlemmer i Kunstrådet i Aarhus Kommune.

30-01-2018

Eksterne evaluatorer til egnsteaterevalueringen på plads

Det er nu faldet på plads, at de eksterne evaluatorer, som skal evaluere 13 egnsteatre, bliver Niels Andersen, Rasmus Adrian, Steen Nørgaard samt Pernille Plantener og Rikke Juellund. Evalueringen sættes i gang i februar 2018 og forventes afsluttet senest september 2019.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.