Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
06-12-2017 | artikel nr. 6495
del

Hans Rønne hyldet for sin ægthed og beskedenhed

Stifter og daglig leder af TEATRET Hans Rønne modtog i går, den 5. december, Teaterpokalen. Pressefoto: Abrahams Børn.

Tirsdag den 5. december uddelte Foreningen Danske Teaterjournalister deres årlige priser. Teaterpokalen gik i år til Hans Rønne, Tue Biering modtog Teaterkatten for forestillingen ”ROCKY!”, mens Initiativprisen gik til Teaterøen.

Af Caroline M. B. Kirkegaard

På Snoreloftet på Folketeatret var Foreningen af Danske Teaterjournalister i går samlet for at uddele priser til en markant teaterperson, en opsigtsvækkende sceneinstruktør samt en initiativrig gruppe i det danske teaterliv.

Fælles for de tre vindere, der modtog priserne, var, at de ikke var vant til at stå alene i spotlyset. De understregede alle, at priserne lige så meget tilhørte det hold af medarbejdere og kolleger, de til daglig arbejdede sammen med.

Stilfærdig, kompromisløs instruktør får Teaterkatten

”En opsigtsvækkende instruktør, der er stilfærdig og kompromisløs, hvor teatret ej blot er til lyst, og som mestrer publikumsinddragelsen.” Det var blot nogle af de ord, Anne Liisberg fra Berlingske brugte i begrundelsen for, at foreningen havde valgt Tue Biering som vinder af instruktørprisen Teaterkatten. Prisen fik han for forestillingen ”ROCKY!” på Husets Teater.

Med instruktørprisen, som blev uddelt for første gang i 1962, følger 25.000 kroner samt en lagkagekniv af sølvsmed Manuel Sjødahl. Som de foregående år blev lagkagekniven givet med en opfordring fra formand for foreningen Jakob Steen Olsen om at beskære forestillingerne en smule, og han tilføjede: ”Vi giver teatrene kniven, så de har noget at forsvare sig med – når vi ikke længere kan det” – som en kommentar til forholdene for de danske teaterjournalister, der er pressede af blandt andet mindre spalteplads.

Tue Biering takkede for prisen, om end han også var lidt bange for priser. På den ene side, fordi man bliver placeret på en piedestal – og der dermed er langt at falde. På den anden side, fordi det kun er én person, som bliver fremhævet. Han understregede, at han følte sig privilegeret, fordi det for mange andre mennesker er en kamp hver dag. Han tilføjede derfor, at ”med denne kniv vil jeg kæmpe deres sag!”

Initiativpris til rummeligt miljø

Initiativprisen, som blev uddelt første gang i 1980’erne, gik i år til Teaterøen på Refshaleøen i København. Teaterøen vinder for at skabe et rummeligt miljø, der emmer af foretagsomhed. Det er et sted, der trods økonomiske udfordringer ikke giver op, sagde Carsten Jensen fra Teateravisen.dk om vinderen.

I sin takketale lagde Peter Kirk, en af grundlæggerne af Teaterøen, også vægt på udfordringerne ved at være i en brydningstid og stillede spørgsmålstegn ved, om samfundet ville skabe frirum, eller om samfundet mon ville noget andet? Og netop derfor var han utroligt glad for det skub, Initiativprisen giver dem.

Med Initiativprisen følger 15.000 kr.

Teaterpokalen gik til teatermand uden blær, show-off og pailletter

Anne Middelboe Christensen indledte sin tale til vinderen af Teaterpokalen med en beskrivelse af det sølvfad, der følger med prisen, som en glitrende pris. Et kendetegn, som står i stærk kontrast til vinderen, hvor der netop ingen blær, show-off eller pailletter er involveret.

Én ting havde vinderen, nemlig Hans Rønne, stifter af TEATRET, dog tilfælles med sølvfadet: De er begge ægte. Og ud over at det også er de ægte mennesker, Hans Rønne skildrer i sine forestillinger, tilføjede Anne Middelboe Christensen: ”Som instruktør kan du noget ganske særligt med dine skuespillere. Nogle instruktører taber pusten undervejs, men med dig er det tilsyneladende omvendt: Du bliver bedre og bedre. Du kan få skuespillerne til at spille så hudløst ærligt, at man tit tror, at det er deres egne hemmeligheder, de afslører i forestillingen. Det er meget særpræget.”

Med Teaterpokalen følger 50.000 kr. og en sølvskål, som også er lavet af sølvsmed Manuel Sjødahl.

De seks nominerede til Teaterpokalen 2017 var:

  • Andreas Jebro, skuespiller, “Erasmus Montanus” (Aarhus Teater og Sort/Hvid)
  • Christine Albeck Børge, skuespiller, “Transfervindue” (Eventministeriet Skuespilhuset)
  • Hans Rønne, skuespiller og instruktør, ”Slagballe Banke” (Teatret og Teateriet Apropos) og “Lev Menneske” (Teatret og Odense Teater)
  • Kirsten Olesen, skuespiller, “Frøken Julie” (Det Kongelige Teater)
  • Line Mørkeby, dramatiker, “Jeg løber” (Det Kongelige Teater)
  • Malene Melsen, skuespiller, “Lev menneske” (Teatret og Odense Teater) og “Den indbildt syge” (Odense Teater).

Foreningen for Danske Teaterjournalister

Foreningen for Danske Teaterjournalister uddeler tre årlige priser:

  • Teaterpokalen er Danmarks ældste teaterpris. Den blev uddelt første gang i 1934. Prisen går til en teaterperson eller -institution, der har markeret sig med gode præstationer eller aktiviteter i årets løb.
  • Teaterkatten uddeles årligt til en opsigtsvækkende sceneinstruktør.
  • Initiativprisen er en pris på 15.000 kroner, som gives til en gruppe eller person, som har udvist et usædvanligt initiativ i det danske teaterliv.

Pengepræmierne er finansieret af Statens Kunstfond.

Læs også:

”Beskeden jysk teatermand får stor teaterpris” (b.dk)

Tue Bierings Rocky

Teaterøen

Hans Rønne og TEATRET

Foreningen for Danske Teaterjournalister

Vinderne i 2016

15-12-2017

Navnenyt: Per Smedegaard ny talsmand for SceNet

Per Smedegaard, direktør og kunstnerisk leder for Teatret Svalegangen i Aarhus, overtager posten som SceNets talsmand efter teaterchef Peter Westphael, Randers Egnsteater.

15-12-2017

Navnenyt: Trine Bang bliver ny direktør for Kulturmødet

Trine Bang, programkoordinator for Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017, bliver Kulturmødet Mors' nye direktør.

15-12-2017

Navnenyt: Lars Sennels træder ind i Dansehallernes bestyrelse

Charlotte Sahl-Madsen træder ud af Dansehallernes bestyrelse, og Kulturministeriet har udpeget Lars Sennels til at træde i hendes sted.

14-12-2017

Navnenyt: Den Fynske Opera får ny ledelse

Efter at have været uden ledelse siden 2016 får Den Fynske Opera nu ny ledelse. Det er operasangeren Thomas Storm og producenten Karsten K. E. Pudselykke, som fremover skal stå i spidsen for operahuset.

13-12-2017

PS Profil: Det Fortællende Teater

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Det Fortællende Teater.

12-12-2017

#MeToo: Stilheden blev brudt til reading på Edison

Massevis af kvinder inden for teater- og filmbranchen har siden den 11. november delt deres beretninger om overgreb og krænkelser i en lukket gruppe på Facebook. Disse er sidenhen blevet redigeret og anonymiseret, og søndag den 10. december blev de læst op ved en reading på Edison.

11-12-2017

Børns ret til et liv med kunst og kultur overses

Christian Have påpeger i en artikel om FN’s Børnekonvention, at børns ret til kunst og kultur ofte er overset, fordi Danmark fokuserer på de mere målbare færdigheder. Men netop kreativitet i de unge år er med til at skabe mere innovative voksne.

08-12-2017

Udviklings- og brainstormmøde på Det Frie Felts Festival

I dagene onsdag den 17. til søndag den 21. januar 2018 finder Det Frie Felts Festival for fjerde gang sted. Et af arrangementerne under festivalen er et udviklings- og brainstormmøde for scenekunstaktører den 18. januar.

07-12-2017

Kunstneriske uddannelser skal give Mette Bock samlet tilbagemelding i marts

Da Mette Bock mødtes med de kunstneriske uddannelsers rektorer, bad hun dem om, at de i fællesskab – i løbet af de næste fire måneder – kommer med nogle løsningsforslag til de problemer, Henrik Sveidahl har peget på i sin rapport om de kunstneriske uddannelser.

06-12-2017

Kunstnere og medarbejdere på Det Kongelige Teater hædret med kongelige ridderordener

Den 4. december offentliggjorde Det Kongelige Teater i en pressemeddelelse, hvilke medarbejdere og kunstnere der havde fået kongelige ridderordener.

06-12-2017

#MeToo: Åbent brev fra ministre og udtalelse fra Nordisk Kulturfond

Ligestillingsminister Karen Ellemann og kulturminister Mette Bock har i forbindelse med #MeToo-bevægelsen skrevet et åbent brev til kulturbranchen. Derudover har bestyrelsen for Nordisk Kulturfond ved sit seneste møde den 24. november 2017 også besluttet at komme med en udtalelse.

05-12-2017

Fusion af kunstneriske uddannelser: Inddrag de studerende

Altinget.dk har givet en række debattører, som er knyttet til de kunstneriske uddannelser mulighed for at give deres indspark til debatten om fusionen af de 10 uddannelser. De studerende har fået spalteplads gennem Formand for De Studerendes Fællesråd Sana Mahin Doost, som opfordrer Mette Bock til at inddrage de studerende.

04-12-2017

Ny egnsaftale mellem BaggårdTeatret og Svendborg samt Faaborg-Midtfyn Kommune

BaggårdTeatret har indgået en ny egnsaftale med Svendborg og Faaborg-Midtfyns kommuner, som gælder fra 1. juli 2018 til 31. december 2020.

01-12-2017

Reading skal være med til at gøre op med overgrebskultur

I en gruppe på Facebook deler kvinder fra den danske teater-, film- og tv-branche deres beretninger om seksuelle overgreb og ydmygelser. Det er Dorte Rømer og Lærke Reddersen, som i lyset af #MeToo-kampagnen har taget initiativ til, at man også i dansk regi kan fortælle sin historie. Søndag den 10. december har de desuden arrangeret en reading af udvalgte beretninger på Teater Edison.

01-12-2017

Ny bestyrelse i ASSITEJ Danmark

På ASSITEJ Danmarks generalforsamling den 28. september blev et enkelt medlem af bestyrelsen udskiftet. Loa Carlslund fra Teater Minsk er nu valgt ind.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.