Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
13-12-2017 | artikel nr. 6501
del

PS Profil: Det Fortællende Teater

Jesper la Cour fra Det Fortællende Teater.

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Det Fortællende Teater.

Teater: Det Fortællende Teater
Navn: Jesper la Cour
Titel: Kreativ leder.

1. Hvad er I særligt optagede af på jeres teater i øjeblikket?

Ud over intense turnéer er vi dybt optaget af at udvikle, undersøge og afprøve Story Play-modellen som kunstnerisk afsæt til kreativ forståelse af egne fortællinger. Teatrets lange praksis har affødt nogle konkrete praksisser og teoretiske modeller, som dels afprøves gennem en forsøgsrække – fordelt over 4 år – på Forsøgsstationen, hvor vi netop har taget hul på det tredje og sidste forsøg med Story Play i ”lodret tid” og dels udmøntes forsøgene – indtil nu i to meget vellykkede forløb – i ”virkeligheden” på en folkeskole i Hem ved Skive. Der er et kæmpe potentiale i at mødes og dele fortællinger.

En forskningsrapport udarbejdet af to forskere for Statens Kunstfond konkluderer, at arbejdet med fortælling i en kunstnerisk kontekst i det første forløb på Hem Skole resulterede i klart forbedrede relationer på skolen som konsekvens af processen. Det er netop det, perspektiv-intentionerne går på. Altså troværdige relationer som grundlag for læring, dannelse og kreativitet. Vi har følelsen af, at vi har del i noget væsentligt. Det er en stor glæde at se opsamlede erfaringer omsat til konstruktive kollektive og individuelle processer.

2. Hvad er højdepunktet i jeres sæson?

Vi er ikke glade for det her spørgsmål. Der er et væld af højdepunkter, og det giver ikke mening for os at prioritere dem på den måde.

3. Hvilket nyt initiativ har I haft mest glæde af?

Det har været utroligt interessant at fordybe sig i arbejdet med ”lodret tid” – blandede aldre. Forsøgsarbejdet, hvor 12-16 deltagere, fra 11-65 år, arbejder i blandede grupper af 4, har vist sig at være utroligt værdifuldt for alle parter på så væsentlige måder, at det ligner et vigtigt afsæt for noget, mange kunne nyde godt af. Det er påfaldende, hvordan konkurrencemomentet forsvinder, fordi det ikke giver mening at vinde over et barn eller en ”gammel”. Det bliver meget tydeligt, hvordan konkurrencevilkår mange steder stresser resultater frem, og hvor oprigtigt lettet deltagerne bliver over ikke at skulle præstere noget resultat i forsøgsrammerne og derefter oplever et mere reelt nærvær, som afføder et oprigtig samvær.

4. Hvad står øverst på teatrets ønskeliste?

Det er et stort ønske, at de ressourcer, der ligger ophobet i det at dele fortællinger i trygge rammer, bliver bredt mere ud til glæde for hele samfundet. Vi bærer og arbejder hele tiden på fortællingen om os som menneske i verden. Nogen udtrykker den på skrift, nogen danser den, nogen laver mad på den, nogen tjener penge på den, laver dramaer om den eller politik, men der sker noget helt særligt når vi prøve at fortælle om, hvordan det er lykkes os – eller mislykkes os – at udtrykke intentionerne i vores handlinger. Evnen til at udtrykke denne fortælling kan og er også i nogle tilfælde givet, men alt for mange bliver ikke udfordret nok i mundtlig overlevering.

Der har gennem de senere år udviklet sig kulturelle lommer, fra rig til fattig, hvor det at tale inderligt med hinanden og blive inviteret og gå med ind i vores nærmeste relationers følelsesmæssige fortællinger er druknet i opskruede taber-vinder-interesser. En konkurrencekultur er efter min mening en kæmpe demokratisk fallit, da flertallet i en sådan nødvendigvis må være tabere, og så er flertallet lige pludseligt ikke dette klogeste længere. Pointen er, at når vi genoptager det at være sammen om at dele vores liv, så opstår der en troværdig følelse af at være et ligeværdigt, meningsfuldt menneske. Her er arbejdet med fortællinger, i grupper af blandet tid, et fantastisk rum at suge næring til at være menneske blandt mennesker. Hverken bedre eller dårligere, men værende.

5. Hvad er den største teaterpolitiske udfordring netop nu?

Det er jo helt vildt at være del af den succes, som ”Børneteatret” har været. At der nu er bredt egnsteatre ud over hele landet; de fleste med dybe rødder i den over 40-årige børneteaterbevægelse er ret enestående og et stykke væsentlig kulturhistorie. Det Fortællende Teater har selv haft en fuld kalender de sidste 16 år, med masser af nationale og internationale opgaver og nydt godt af de støtteordninger der er på området.

Jeg oplever en stor udfordring i forhold til ”overorganisation”. Området, som ikke længere hedder Børneteater, men Teater for børn og unge, er blevet så ”ordnet”, så jeg møder flere og flere ”brugere”, som er frustreret over ikke længere selv ”at ha’ lov” til at købe en teaterforestillingen til den gruppe børn eller unge de selv står med. Det har givet en form for velment overstyring, som godt kan give minder om noget formynderisk, som der ellers er brugt rigtig mange kræfter på at undgå. Jeg mener, vi må gøre en indsats for at opretholde en-til-en med hele interessefladen og tage det gyldne princip om øjenhøjde alvorligt, også med køberne.

Joker-spørgsmålet fra seneste profilteater, Thy Teater: ”Skal refusionen lægges ud til teatrene, så de selv skal afregne med staten, og skal refusionen gælde for alle teaterkøbere og ikke kun kommuner?”

Jeg synes Det lille Turneteaters forslag om at lade teatrene selv afregne refusionen direkte med staten, f.eks. gennem e-faktura-systemet, og åbne ordningen til alle teaterkøbere, er en oplagt mulighed for nå nogen ”brugere”, som ellers ikke har adgang til en teateroplevelse. Området, Teater for børn og voksne, har her muligheden for at bestemme sig for, at bidrage til og formulere en åbning af refusionsordningen, til glæde for både nye og gamle, fleksible, opsøgende turnéteatre i det kulturelle landskab.

Stafet-spørgsmålet: Hvad du vil gerne spørge næste profilteater, ZeBU (Kunstneriske ledere Jørgen Carlslund og Marc van der Velden), om?

Som to yderst erfarne teaterfolk vil det være utroligt spændende, at høre jer om, hvor I oplever udviklingen af teater for børn og unge peger hen i dag?

25-04-2018

PS Profil: Teatret ved Sorte Hest

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teatret ved Sorte Hest.

24-04-2018

Debatmøde om mangfoldighed, ligestilling og kønsdiskrimination i teater- og musikbranchen

På debatfestivalen Talk Town inviterer TIO sammen med Dansk Komponistforening samt Danske Ensembler, Orkestre og Operainstitutioner til debatmøde om, hvordan der bliver skabt mere ligestilling og mangfoldighed i teater- og musikbranchen.

23-04-2018

Ny leder til Svendborg Scenekunstakademi

Gitte Gry Bech Ballesheim skal stå i spidsen for Svendborg Scenekunstakademi og skabe en ny 3-årig gymnasial uddannelse for Danmarks teatertalenter.

20-04-2018

SWOP festival og 10 år som egnsteater

Utæmmelige hollandske vilddyr, MAXI golf for hele kroppen og sveddryppende belgisk 90’er-fest er blot nogle af de ting, publikum kan opleve, når Aaben Dans afholder den fjerde SWOP-festival 3.-7. maj i Roskilde og samtidig fejrer deres 10-årsjubilæum som egnsteater i Roskilde.

20-04-2018

Navnenyt: Kasper Holten ny teaterchef for Det Kongelige Teater

Det Kongelige Teater kunne i dag den 20. april annoncere, at Kasper Holten er udnævnt som ny teaterchef fra 1. september 2018.

19-04-2018

Talk Town i Huset-KBH

Festivalen Talk Town finder sted for tredje gang i år. Denne gang 3.- 5. maj 2018 i Huset-KBH. Under festivalen afholder Københavns Musikteater en hel dag om scenekunst.

18-04-2018

PS Profil: Teater Refleksion

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teater Refleksion.

17-04-2018

Kunst- og Kulturpolitisk Topmøde: Dansk kunstpolitik i en globaliseret verden

Tirsdag den 15. maj inviterer Dansk Kunstnerråd, Kulturmødet Mors 2018 og Have Kommunikation til Kunst- og Kulturpolitisk Topmøde på Christiansborg. Kulturminister Mette Bock deltager, og danske kunstnere, politikere, kulturpersonligheder og formanden for Folketingets Kulturudvalg giver deres bud på, hvad kunsten kan gøre for at forandre samfundet. 

16-04-2018

Filiorum og Gentofte Kommune indgår ny aftale om teater til kommunens børn og unge

Filiorum og Gentofte Kommune tager nu hul på et nyt kapitel i deres samarbejde. Oven på fire sæsoner, hvor Filiorum har præsenteret professionelt teater og teaterfestivaler for børn og unge i kommunen, ligger nu en dugfrisk aftale om at sprede livsbekræftende og underfundige læringsforløb med teater som omdrejningspunkt til skoler, dagtilbud, GFO’er og fritidscentre.

16-04-2018

Scenekunstnere modtager livsvarig hædersydelse

Fire kunstnere, herunder scenekunstnerne Bodil Alling og Kitt Johnson, modtager livsvarig hædersydelse fra Statens Kunstfond.

13-04-2018

Hans Henriksen: Hold profitmotivet ude af det kunstneriske arbejde

I et debatindlæg på Altinget.dk skriver Hans Henriksen, direktør for Aalborg Teater, at de ikke-kommercielle teatre ikke må tvinges til at agere på de samme præmisser som de kommercielle teatre. I stedet bør man fokusere på selve formidlingen af de offentligt støttede teatres forestillinger.

12-04-2018

Syddjurs Egnsteater har forberedt sig i flere år til Aprilfestival

Aprilfestival indtager Syddjurs Kommune den 15.-22. april 2018, men allerede tilbage i 2013 begyndte Syddjurs Egnsteater at forberede sig til festivalen.

11-04-2018

PS Profil: Teatergruppen Batida

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teatergruppen Batida.

11-04-2018

Navnenyt: Ditte Felding bliver ny leder af Teaterhuset Filuren

Den 1. august 2018 starter Ditte Felding som ny leder af Teaterhuset Filuren.

10-04-2018

Samtalesalon om ligestilling, køn og feminisme

Hvordan finder man vej i de mange feminismer, der på tværs af køn, social klasse, seksuel orientering og etnicitet gør krav på ligestilling? Teatret Svalegangen og Kvindemuseet har slået pjalterne sammen, og folder emnet ud i en samtalesalon om køn, ligestilling og feminisme.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.