Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
08-01-2018 | artikel nr. 6528
del

Marianne Klint vil fremme gennemsigtigheden i teaterbranchen og i PUS

Marianne Klint, leder af Teater Momentum, er nyt udvalgsmedlem i Projektstøtteudvalget for Scenekunst.

Som tidligere bestyrelsesmedlem i TIO har Proscenium talt med Marianne Klint om hendes nye post som udvalgsmedlem i Projektstøtteudvalget for Scenekunst (PUS). Hun går ydmygt til den nye opgave og vil gerne være med til at fremme gennemsigtighed i teaterbranchen.

Marianne Klint er et af de nye udvalgsmedlemmer i Projektstøtteudvalget for Scenekunst (PUS). Hun forlader i den forbindelse også sin post som bestyrelsesmedlem i TIO.

Proscenium har talt med hende om hendes forventninger til arbejdet i projektstøtteudvalget.

Hvordan har processen frem mod din udnævnelse været?

Jeg blev i sommer spurgt af koreograf og danser Jannik Elkær, om jeg ville være kandidat til udvalget. Jannik fremlagde mit kandidatur for Brancherådet for Scenedans, der først skulle godkende mig, og derefter skulle jeg præsenteres for og vælges af Kunstfondens Repræsentantskab. Det har været en temmelig lang proces, men Jannik mente, jeg var en stærk kandidat, som kunne opnå den passende opbakning vejen rundt.

Tak til Jannik for at tro på mig.

Hvad ser du som den fornemste opgave ved at være medlem i PUS?

Det er en stor ære at være valgt som ikke-praktiserende kunstner. Jeg synes, jeg har meget at bidrage med og har ofte spekuleret over, hvorfor en med mine kompetencer ikke har været repræsenteret i udvalgene de sidste mange gange.

Min fornemste opgave bliver at fremme en større gennemsigtighed i hele branchen. I en branche, der er ved at samle sig, og hvor samarbejder sker på mange niveauer, kan jeg bidrage med et godt overblik over, hvordan de økonomiske rammer for samarbejde og co-produktion kan løses mest fordelagtigt, så projektstøtten kommer til at gå mest muligt til kunst og mindre til drift.

Hvad bliver udvalgets største udfordring?

Som altid er det nok en meget stor udfordring at fordele midlerne jævnt og retfærdigt blandt mange kvalificerede ansøgere, så der er noget for børn og voksne i hele landet.

Prop-problematikken – altså det at mange etablerede teatre modtager mere eller mindre fast støtte fra udvalgets midler – er en problematik, der altid har været udvalgets store akilleshæl. Det skal vi forsøge at få løst, så nogle af de mest etablerede kan komme uden om udvalgets uddelinger.

Jeg har selv meget stor lyst til at udvikle en model for at sikre de bedste forestillinger et længere liv og mere spilletid, så flere publikummer kan få glæde af succesforestillinger. Den bedste publikumsudvikling ligger i at vise det bedste af det bedste.

Sidst, men ikke mindst, mangler København en scene til de åbne formater og projekter, der ikke passer ind på etablerede scener. Nu skal vi have den scene, og PUS kan være med til at presse på i den rigtige retning.

Alle har en mening om PUS – hvordan har du det med de kommende fire år at skulle parkere på øretævernes holdeplads?

Jeg trives godt på øretævernes plads, for jeg vil, som også det tidligere udvalg har været meget dygtige til, stå på mål for de beslutninger, vi træffer. Jeg går desuden ind for stor transparens i hele branchen og mener, vi kommer meget længere og hurtigere frem, hvis vi taler mere med hinanden og deler viden om, hvad der foregår på alle niveauer. Jeg er med på, at vi har en formel tavshedspligt, der skal overholdes, men jeg vil gå til kanten og udfordre grænserne for, hvad vi kan og må dele med omverdenen.

Jeg har også nået en faglig modenhed, hvor jeg har den ballast, der skal til, så jeg ser det slet ikke som nogen udfordring.

Det korte svar på, hvorfor man ikke kan opnå støtte må i reglen være, at det er, fordi ansøgningen ikke er stærk nok. Jeg tænker sådan her: Jo mere lukket, jo flere øretæver og konspirationer. Det skal vi prøve at undgå og komme i møde, og her kan vi snildt lade os inspirere af det foregående udvalg. Tak til dem for stor fairness, åbenhed og gennemsigtighed.

Hvad glæder du dig mest til ved arbejdet som udvalgsmedlem?

Det glæder mig at være valgt af branchen og have et ordentligt mandat til at gå i gang. Jeg er spændt på arbejdet og indtil videre temmeligt ydmyg over for de store, vigtige opgaver der venter.

Jeg glæder mig meget til at komme i det politiske maskinrum og bruge mine evner og erfaring til at gøre hinanden klogere på, hvad der vil være det allerbedste for branchens såvel nære som fjerne fremtid.

Og så er jeg spændt på, hvad der dukker op i stakkene af ansøgninger. Hvor den kunstneriske fornyelse kommer fra, hvilke trends der bliver kendetegnende for de kommende fire år. Om vi kan hjælpe nye grupper godt i gang.

Hvordan har tiden som bestyrelsesmedlem i TIO været, og hvad tager du med dig fra dette arbejde?

Jeg har elsket tiden i TIOs bestyrelse, som har været mit ultimativt bedste netværk i branchen hidtil. Jeg kommer til at savne den jævnlige kontakt til disse højt begavede kolleger og også arbejdet med de konkrete sager, der har været på bordet.

Navnlig nu står TIO over for en helt ny og spændende tid, som jeg glæder mig til at følge som almindeligt medlem, som leder af Teater Momentum.

TIOs arbejde for en kommende sammenlægning med de store teatre, mener jeg, er en meget væsentlig og banebrydende bevægelse, der kommer til at sætte sit præg på alt i branchen – inkl. arbejdet i PUS. Nye samarbejdsformer, som sikrer en bedre udnyttelse af scenekapaciteten i hele landet vil blive lettere i en fremtid, hvor vi alle sidder rundt om det samme mødebord og jævnligt kan udveksle ideer og synspunkter. Scenekunstens stemme i offentligheden bliver markant mere slagkraftig på denne måde. Kulturen bør komme højere op på den landspolitiske dagsorden – og denne sammenlægning og styrkelse af scenernes og kompagniernes position er et af de tiltag, der hjælper i den retning.

Læs også:

Projektstøtteudvalget for Scenekunst (2018-2021) (kunst.dk)

23-04-2018

Ny leder til Svendborg Scenekunstakademi

Gitte Gry Bech Ballesheim skal stå i spidsen for Svendborg Scenekunstakademi og skabe en ny 3-årig gymnasial uddannelse for Danmarks teatertalenter.

20-04-2018

SWOP festival og 10 år som egnsteater

Utæmmelige hollandske vilddyr, MAXI golf for hele kroppen og sveddryppende belgisk 90’er-fest er blot nogle af de ting, publikum kan opleve, når Aaben Dans afholder den fjerde SWOP-festival 3.-7. maj i Roskilde og samtidig fejrer deres 10-årsjubilæum som egnsteater i Roskilde.

20-04-2018

Navnenyt: Kasper Holten ny teaterchef for Det Kongelige Teater

Det Kongelige Teater kunne i dag den 20. april annoncere, at Kasper Holten er udnævnt som ny teaterchef fra 1. september 2018.

19-04-2018

Talk Town i Huset-KBH

Festivalen Talk Town finder sted for tredje gang i år. Denne gang 3.- 5. maj 2018 i Huset-KBH. Under festivalen afholder Københavns Musikteater en hel dag om scenekunst.

18-04-2018

PS Profil: Teater Refleksion

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teater Refleksion.

17-04-2018

Kunst- og Kulturpolitisk Topmøde: Dansk kunstpolitik i en globaliseret verden

Tirsdag den 15. maj inviterer Dansk Kunstnerråd, Kulturmødet Mors 2018 og Have Kommunikation til Kunst- og Kulturpolitisk Topmøde på Christiansborg. Kulturminister Mette Bock deltager, og danske kunstnere, politikere, kulturpersonligheder og formanden for Folketingets Kulturudvalg giver deres bud på, hvad kunsten kan gøre for at forandre samfundet. 

16-04-2018

Filiorum og Gentofte Kommune indgår ny aftale om teater til kommunens børn og unge

Filiorum og Gentofte Kommune tager nu hul på et nyt kapitel i deres samarbejde. Oven på fire sæsoner, hvor Filiorum har præsenteret professionelt teater og teaterfestivaler for børn og unge i kommunen, ligger nu en dugfrisk aftale om at sprede livsbekræftende og underfundige læringsforløb med teater som omdrejningspunkt til skoler, dagtilbud, GFO’er og fritidscentre.

16-04-2018

Scenekunstnere modtager livsvarig hædersydelse

Fire kunstnere, herunder scenekunstnerne Bodil Alling og Kitt Johnson, modtager livsvarig hædersydelse fra Statens Kunstfond.

13-04-2018

Hans Henriksen: Hold profitmotivet ude af det kunstneriske arbejde

I et debatindlæg på Altinget.dk skriver Hans Henriksen, direktør for Aalborg Teater, at de ikke-kommercielle teatre ikke må tvinges til at agere på de samme præmisser som de kommercielle teatre. I stedet bør man fokusere på selve formidlingen af de offentligt støttede teatres forestillinger.

12-04-2018

Syddjurs Egnsteater har forberedt sig i flere år til Aprilfestival

Aprilfestival indtager Syddjurs Kommune den 15.-22. april 2018, men allerede tilbage i 2013 begyndte Syddjurs Egnsteater at forberede sig til festivalen.

11-04-2018

PS Profil: Teatergruppen Batida

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teatergruppen Batida.

11-04-2018

Navnenyt: Ditte Felding bliver ny leder af Teaterhuset Filuren

Den 1. august 2018 starter Ditte Felding som ny leder af Teaterhuset Filuren.

10-04-2018

Samtalesalon om ligestilling, køn og feminisme

Hvordan finder man vej i de mange feminismer, der på tværs af køn, social klasse, seksuel orientering og etnicitet gør krav på ligestilling? Teatret Svalegangen og Kvindemuseet har slået pjalterne sammen, og folder emnet ud i en samtalesalon om køn, ligestilling og feminisme.

10-04-2018

Island Connect-residency går til Gunilla Lind Danseteater og Tatjana Vukadinovic

De to vindere af Island Connect Kroatien er nu fundet: Gunilla Lind Danseteater fra Danmark og Tatjana Vukadinović fra Kroatien. De skal også indgå i programmet for Bornholms Kulturuge i september.

10-04-2018

Høring i Beskæftigelses- og Ligestillingsministeriet om seksuel chikane

I går, mandag den 9. april 2018, holdt beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen og ligestillingsminister Karen Ellemann en fælles høring om seksuel chikane på arbejdspladsen.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.