Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
10-01-2018 | artikel nr. 6538
del

PS Profil: ZeBU

ZeBU’s to kunstneriske ledere Jørgen Carlslund og Marc van der Velden. Foto: ZeBU.

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer ZeBU’s to kunstneriske ledere Jørgen Carlslund og Marc van der Velden.

Teater: ZeBU.
Navn: Jørgen Carlslund og Marc van der Velden.
Titel: Kunstneriske ledere.

1. Hvad er I særligt optagede af på jeres teater i øjeblikket?

Ud over al det praktiske og organisatoriske snakker vi i øjeblikket en hel del om, hvilken placering og hvilken profil vi fremover mener, at ZeBU skal have i det danske børne-/ungeteaterlandskab. Skal vi fortsat prioritere at give mest plads til originalværker i en tid, hvor publikum vænnes til, at teater i stigende grad lægger sig op af kendte forlæg? Skal vi fortsat være optaget af at genvinde og fastholde en størrelse, der gør det muligt at kunne skabe den mangfoldighed af genrer, formater, tematikker og historier, der indtil videre har været ZeBUs særkende?

2. Hvilket nyt initiativ har I haft mest held med?

For tre år siden valgte vi at udvikle en ny type begivenhed i et tæt og ligeværdigt samarbejde med vores nabo Børnekulturhus Ama’r. Ideen var at finde en form og et format, hvor der var både plads til den professionelle (scene)kunstneriske idé og til at børnene, sammen med kunstnere, kunne være med som skabere. Det blev ”24 hemmeligheder”, en kæmpe scenografisk installation, der fylder både ZeBU og Børnekulturhuset, og som publikum i alle aldre og uden tidsbegrænsning kan gå rundt i. Her i december måned har vi med succes gennemført tredje udgave, denne gang kaldet ”24 splinternye hemmeligheder”.

3. Hvad glæder I jer til i næste sæson?

Vi glæder os til, at den længe ventede ombygning af både ZeBU og Amager BIO snart går i gang og kommer til at stå færdig i starten af 2019, så vi kan åbne vores nye teater med en hel ny forestilling og et brag af en åbningsfest.

4. Hvad står øverst på teatrets ønskeliste? 

Vi har et kæmpe ønske om, at der både i folkeskolen og hos forældrene udvikler sig en større nysgerrighed og et større mod til at lade børn møde den levende kunst, som et møde med noget der rækker ud over det i forvejen kendte. Der har desværre bredt sig en tendens til at reducere teater for børn til et letfordøjeligt og underholdende afbræk i dagligdagen, der formidler de samme 10 til 20 velkendte klassikere, som de voksne kender fra deres barndom eller til at instrumentalisere teatret til et målstyret redskab til at fremme læring i undervisningen. Vi ønsker, at kunst kommer tilbage i dannelsesbegrebet og indtager en central rolle i formningen af hele mennesker.

5. Hvad er den største teaterpolitiske udfordring netop nu?

I mange år har vi set, hvordan den politiske vilje til at afsætte tilstrækkelige offentlige midler til at skabe godt, professionelt børneteater i Danmark mangler. Og med henvisning til ”begrænsede midler” bliver kvalitetssikre teatre skåret i deres driftsbevilling, og bevillingsniveauet per produktion bliver mindsket. Dette efterlader det ellers internationalt så højttiljublede børne- og ungdomsteater i et afsvedet og næringsfattigt landskab, hvor dagsordenen hurtigt bliver ren overlevelse snarere end kunstnerisk satsning og nyskabelse.

Joker-spørgsmålet fra seneste profilteater, Det Fortællende Teater: ”Som to yderst erfarne teaterfolk vil det være utroligt spændende at høre jer om, hvor I oplever udviklingen af teater for børn og unge peger hen i dag?”

Samtidig med de kedelige tendenser, vi har nævnt før, er der dog heldigvis mange tendenser og interessante initiativer, der viser at dansk børne- og ungdomsteater fortsat er ”alive and kicking”. Fire eksempler er: samspillet mellem det levende teater og de digitale hjælpemidler, interaktivitet mellem tilskuere og performere, nye måder at inddrage publikum i arbejdsprocessen og en mere aktivistisk tilnærmelse, der afkræver publikums stillingtagen. Desuden er der en stigende interesse i at lade rummet, scenografien og kroppen være mere i centrum og at give mere plads til de sanselige oplevelser ved siden af de mere klassiske følelsesmæssige og tekst- og intellektstyrede oplevelser. Der er generelt en nysgerrighed efter at søge efter nye formater, der bryder hegemoniet af den frontale og todelte ruminddeling og den gængse opfattelse af, hvad en teaterforestilling er. Og så er der mange, der har mod til at tage fat i svære emner som sorg, adskillelse, død og vold.

Det er spændende at se, hvem fra arrangør-/formidlersiden der tør bakke op omkring disse sunde tegn på et levende, reflekterende og udviklende teaterlandskab og tør være med til at ”danne” deres publikum med disse nye tiltag. Er det teaterforeningernes børneteaterafdelinger? Er det skolerne? Er det de kommunale børnekulturkonsulenter? Er det de mange egnsteatrene og små storbyteatre, der har en børne-/ungdomsprofil, eller er det de store regionale spillesteder, der ikke kun tænker stort? Og tør politikere, kommunale og statslige, bakke op om mulige initiativer fra disse arrangører? That’s the question.

Stafet-spørgsmålet: Hvad vil I gerne spørge næste profilteater, teater2tusind, om?

Kære Teater2Tusind, kære Sille. Du har – en del mere end os her på ZeBU – været med i og sat dit præg på dansk børne- og ungdomsteater siden dets start i 70’erne. Kan du fortælle os lidt om, hvad det særlige er ved at spille for børn, når man – som du – er en moden skuespiller i den pensionsberettigede alder? Og synes du, at der er forskel mellem de børn, du optrådte for i starten af din karriere, og de børn, du optræder for nu i 2010’erne?

23-04-2018

Ny leder til Svendborg Scenekunstakademi

Gitte Gry Bech Ballesheim skal stå i spidsen for Svendborg Scenekunstakademi og skabe en ny 3-årig gymnasial uddannelse for Danmarks teatertalenter.

20-04-2018

SWOP festival og 10 år som egnsteater

Utæmmelige hollandske vilddyr, MAXI golf for hele kroppen og sveddryppende belgisk 90’er-fest er blot nogle af de ting, publikum kan opleve, når Aaben Dans afholder den fjerde SWOP-festival 3.-7. maj i Roskilde og samtidig fejrer deres 10-årsjubilæum som egnsteater i Roskilde.

20-04-2018

Navnenyt: Kasper Holten ny teaterchef for Det Kongelige Teater

Det Kongelige Teater kunne i dag den 20. april annoncere, at Kasper Holten er udnævnt som ny teaterchef fra 1. september 2018.

19-04-2018

Talk Town i Huset-KBH

Festivalen Talk Town finder sted for tredje gang i år. Denne gang 3.- 5. maj 2018 i Huset-KBH. Under festivalen afholder Københavns Musikteater en hel dag om scenekunst.

18-04-2018

PS Profil: Teater Refleksion

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teater Refleksion.

17-04-2018

Kunst- og Kulturpolitisk Topmøde: Dansk kunstpolitik i en globaliseret verden

Tirsdag den 15. maj inviterer Dansk Kunstnerråd, Kulturmødet Mors 2018 og Have Kommunikation til Kunst- og Kulturpolitisk Topmøde på Christiansborg. Kulturminister Mette Bock deltager, og danske kunstnere, politikere, kulturpersonligheder og formanden for Folketingets Kulturudvalg giver deres bud på, hvad kunsten kan gøre for at forandre samfundet. 

16-04-2018

Filiorum og Gentofte Kommune indgår ny aftale om teater til kommunens børn og unge

Filiorum og Gentofte Kommune tager nu hul på et nyt kapitel i deres samarbejde. Oven på fire sæsoner, hvor Filiorum har præsenteret professionelt teater og teaterfestivaler for børn og unge i kommunen, ligger nu en dugfrisk aftale om at sprede livsbekræftende og underfundige læringsforløb med teater som omdrejningspunkt til skoler, dagtilbud, GFO’er og fritidscentre.

16-04-2018

Scenekunstnere modtager livsvarig hædersydelse

Fire kunstnere, herunder scenekunstnerne Bodil Alling og Kitt Johnson, modtager livsvarig hædersydelse fra Statens Kunstfond.

13-04-2018

Hans Henriksen: Hold profitmotivet ude af det kunstneriske arbejde

I et debatindlæg på Altinget.dk skriver Hans Henriksen, direktør for Aalborg Teater, at de ikke-kommercielle teatre ikke må tvinges til at agere på de samme præmisser som de kommercielle teatre. I stedet bør man fokusere på selve formidlingen af de offentligt støttede teatres forestillinger.

12-04-2018

Syddjurs Egnsteater har forberedt sig i flere år til Aprilfestival

Aprilfestival indtager Syddjurs Kommune den 15.-22. april 2018, men allerede tilbage i 2013 begyndte Syddjurs Egnsteater at forberede sig til festivalen.

11-04-2018

PS Profil: Teatergruppen Batida

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teatergruppen Batida.

11-04-2018

Navnenyt: Ditte Felding bliver ny leder af Teaterhuset Filuren

Den 1. august 2018 starter Ditte Felding som ny leder af Teaterhuset Filuren.

10-04-2018

Samtalesalon om ligestilling, køn og feminisme

Hvordan finder man vej i de mange feminismer, der på tværs af køn, social klasse, seksuel orientering og etnicitet gør krav på ligestilling? Teatret Svalegangen og Kvindemuseet har slået pjalterne sammen, og folder emnet ud i en samtalesalon om køn, ligestilling og feminisme.

10-04-2018

Island Connect-residency går til Gunilla Lind Danseteater og Tatjana Vukadinovic

De to vindere af Island Connect Kroatien er nu fundet: Gunilla Lind Danseteater fra Danmark og Tatjana Vukadinović fra Kroatien. De skal også indgå i programmet for Bornholms Kulturuge i september.

10-04-2018

Høring i Beskæftigelses- og Ligestillingsministeriet om seksuel chikane

I går, mandag den 9. april 2018, holdt beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen og ligestillingsminister Karen Ellemann en fælles høring om seksuel chikane på arbejdspladsen.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.