Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
10-01-2018 | artikel nr. 6538
del

PS Profil: ZeBU

ZeBU’s to kunstneriske ledere Jørgen Carlslund og Marc van der Velden. Foto: ZeBU.

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer ZeBU’s to kunstneriske ledere Jørgen Carlslund og Marc van der Velden.

Teater: ZeBU.
Navn: Jørgen Carlslund og Marc van der Velden.
Titel: Kunstneriske ledere.

1. Hvad er I særligt optagede af på jeres teater i øjeblikket?

Ud over al det praktiske og organisatoriske snakker vi i øjeblikket en hel del om, hvilken placering og hvilken profil vi fremover mener, at ZeBU skal have i det danske børne-/ungeteaterlandskab. Skal vi fortsat prioritere at give mest plads til originalværker i en tid, hvor publikum vænnes til, at teater i stigende grad lægger sig op af kendte forlæg? Skal vi fortsat være optaget af at genvinde og fastholde en størrelse, der gør det muligt at kunne skabe den mangfoldighed af genrer, formater, tematikker og historier, der indtil videre har været ZeBUs særkende?

2. Hvilket nyt initiativ har I haft mest held med?

For tre år siden valgte vi at udvikle en ny type begivenhed i et tæt og ligeværdigt samarbejde med vores nabo Børnekulturhus Ama’r. Ideen var at finde en form og et format, hvor der var både plads til den professionelle (scene)kunstneriske idé og til at børnene, sammen med kunstnere, kunne være med som skabere. Det blev ”24 hemmeligheder”, en kæmpe scenografisk installation, der fylder både ZeBU og Børnekulturhuset, og som publikum i alle aldre og uden tidsbegrænsning kan gå rundt i. Her i december måned har vi med succes gennemført tredje udgave, denne gang kaldet ”24 splinternye hemmeligheder”.

3. Hvad glæder I jer til i næste sæson?

Vi glæder os til, at den længe ventede ombygning af både ZeBU og Amager BIO snart går i gang og kommer til at stå færdig i starten af 2019, så vi kan åbne vores nye teater med en hel ny forestilling og et brag af en åbningsfest.

4. Hvad står øverst på teatrets ønskeliste? 

Vi har et kæmpe ønske om, at der både i folkeskolen og hos forældrene udvikler sig en større nysgerrighed og et større mod til at lade børn møde den levende kunst, som et møde med noget der rækker ud over det i forvejen kendte. Der har desværre bredt sig en tendens til at reducere teater for børn til et letfordøjeligt og underholdende afbræk i dagligdagen, der formidler de samme 10 til 20 velkendte klassikere, som de voksne kender fra deres barndom eller til at instrumentalisere teatret til et målstyret redskab til at fremme læring i undervisningen. Vi ønsker, at kunst kommer tilbage i dannelsesbegrebet og indtager en central rolle i formningen af hele mennesker.

5. Hvad er den største teaterpolitiske udfordring netop nu?

I mange år har vi set, hvordan den politiske vilje til at afsætte tilstrækkelige offentlige midler til at skabe godt, professionelt børneteater i Danmark mangler. Og med henvisning til ”begrænsede midler” bliver kvalitetssikre teatre skåret i deres driftsbevilling, og bevillingsniveauet per produktion bliver mindsket. Dette efterlader det ellers internationalt så højttiljublede børne- og ungdomsteater i et afsvedet og næringsfattigt landskab, hvor dagsordenen hurtigt bliver ren overlevelse snarere end kunstnerisk satsning og nyskabelse.

Joker-spørgsmålet fra seneste profilteater, Det Fortællende Teater: ”Som to yderst erfarne teaterfolk vil det være utroligt spændende at høre jer om, hvor I oplever udviklingen af teater for børn og unge peger hen i dag?”

Samtidig med de kedelige tendenser, vi har nævnt før, er der dog heldigvis mange tendenser og interessante initiativer, der viser at dansk børne- og ungdomsteater fortsat er ”alive and kicking”. Fire eksempler er: samspillet mellem det levende teater og de digitale hjælpemidler, interaktivitet mellem tilskuere og performere, nye måder at inddrage publikum i arbejdsprocessen og en mere aktivistisk tilnærmelse, der afkræver publikums stillingtagen. Desuden er der en stigende interesse i at lade rummet, scenografien og kroppen være mere i centrum og at give mere plads til de sanselige oplevelser ved siden af de mere klassiske følelsesmæssige og tekst- og intellektstyrede oplevelser. Der er generelt en nysgerrighed efter at søge efter nye formater, der bryder hegemoniet af den frontale og todelte ruminddeling og den gængse opfattelse af, hvad en teaterforestilling er. Og så er der mange, der har mod til at tage fat i svære emner som sorg, adskillelse, død og vold.

Det er spændende at se, hvem fra arrangør-/formidlersiden der tør bakke op omkring disse sunde tegn på et levende, reflekterende og udviklende teaterlandskab og tør være med til at ”danne” deres publikum med disse nye tiltag. Er det teaterforeningernes børneteaterafdelinger? Er det skolerne? Er det de kommunale børnekulturkonsulenter? Er det de mange egnsteatrene og små storbyteatre, der har en børne-/ungdomsprofil, eller er det de store regionale spillesteder, der ikke kun tænker stort? Og tør politikere, kommunale og statslige, bakke op om mulige initiativer fra disse arrangører? That’s the question.

Stafet-spørgsmålet: Hvad vil I gerne spørge næste profilteater, teater2tusind, om?

Kære Teater2Tusind, kære Sille. Du har – en del mere end os her på ZeBU – været med i og sat dit præg på dansk børne- og ungdomsteater siden dets start i 70’erne. Kan du fortælle os lidt om, hvad det særlige er ved at spille for børn, når man – som du – er en moden skuespiller i den pensionsberettigede alder? Og synes du, at der er forskel mellem de børn, du optrådte for i starten af din karriere, og de børn, du optræder for nu i 2010’erne?

19-01-2018

Kritikerforeninger samles for at sikre anmelderiets overlevelse

Berlingske kunne i sidste uge fortælle om den nystiftede paraplyorganisation Forenede Kritikere, der vil arbejde for at fremme forholdene for anmelderiet og kunstkritikken.

18-01-2018

Seminar fokuserede på strategisk forretningsudvikling i teaterbranchen

Med Christian Have som tovholder holdt Scenit og BilletBillet strategiseminar om forretningsudvikling og kommunikation i teaterbranchen den 11. januar.

17-01-2018

PS Profil: teater2tusind

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer teater2tusind.

16-01-2018

Søndag Aften om nye regionale fonde: Man kunne have tænkt i samarbejdsmuligheder

Søndag Aften har kigget lidt nærmere på, hvordan midlerne til kunsten og kulturen fordeler sig på finansloven 2018. Derudover peger Søndag Aften på, at de nye regionale fonde risikerer at møde modgang.

15-01-2018

ZeBUs lokaler under ombygning

I starten af januar går tredje fase af ombygningen af Musiktorvet på Amager i gang. I den forbindelse skal ZeBU og Amager Bios foyer rives ned og bygges om. ZeBU har i ombygningsperioden fundet alternative spillersteder på Amager.

11-01-2018

Over 900 har underskrevet ”Manifest for den danske film- og scenekunstbranche”

Der er nu mere end 900 kvinder og mænd, som har underskrevet det manifest, der blev skrevet i kølvandet på #MeToo-kampagnen samt en reading på Edison. Underskriftsindsamlingen lukker i slutningen af januar.

10-01-2018

Lovforslag vedtaget: Teatrene fritages for selskabsskat

Sidste år fremsatte skatteministeren et lovforslag om at fritage teatre for selskabsskat. Lovforslaget er nu vedtaget og trådte i kraft den 1. januar 2018.

09-01-2018

Når egnsteatre skaber liv og tiltrækker nye beboere

Iscene har i løbet af 2017 været rundt og besøge en række egnsteatre, heriblandt Bornholms Teater, Fredericia Teater og Limfjordsteatret for at se nærmere på, hvad et egnsteater betyder for en kommune.

08-01-2018

Sophie Zinckernagel vinder Dramatisk Debut 2018

Den 7. januar blev Sophie Zinckernagel kåret som vinder af Dramatisk Debut 2018, dansk teaters store dramatikerkonkurrence for debuterende dramatikere. Hun vandt for sit manuskript ”John Lennon er død”, som nu bliver sat op på Teater V i efteråret 2018.

08-01-2018

Marianne Klint vil fremme gennemsigtigheden i teaterbranchen og i PUS

Som tidligere bestyrelsesmedlem i TIO har Proscenium talt med Marianne Klint om hendes nye post som udvalgsmedlem i Projektstøtteudvalget for Scenekunst (PUS). Hun går ydmygt til den nye opgave og vil gerne være med til at fremme gennemsigtighed i teaterbranchen.

05-01-2018

Lars Seeberg ny formand for Projektstøtteudvalget for Scenekunst

Kulturministeriet har offentliggjort, hvem der skal stå i spidsen for Statens Kunstfond samt alle udvalgsmedlemmer i de seks projektstøtteudvalg. Lars Seeberg bliver formand for Projektstøtteudvalget for Scenekunst.

04-01-2018

Billetstatistik lover godt for sæson 2017/2018

Nye tal på billetsalget fra 25. april til 31. december 2017 viser lovende fremgang for denne sæson – niveauet er nemlig højere end sidste år på samme tid.

03-01-2018

Workshops om Holberg og dramatik for 400 skoleelever i hele landet

Det Kongelige Teater afholder aktiviteter og workshops for skoleelever i forbindelse med, at Holbergs komedie Maskerade tager på turné i januar.

02-01-2018

Navnenyt: Henrik Zangenberg takker af

Siden Zangenbergs Teater i 2017 mistede sit tilskud fra Københavns Kommune, har det ikke været muligt at drive teatret i sin eksisterende form. Derfor takker Henrik Zangenberg nu af.

22-12-2017

Proscenium holder juleferie

Så er det atter tid til at hellige sig julens mange traditioner. Mens vi spiser and og eller flæskesteg, fletter julehjerter og sætter grød på loftet til nissen, så holder Proscenium juleferie. Opslagstavlen er stadig åben for opslag.

Vi er tilbage igen tirsdag den 2. januar 2018.

Indtil da rigtig glædelig jul og godt nytår.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.