Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
17-01-2018 | artikel nr. 6545
del

PS Profil: teater2tusind

Peter Seligmann fra teater2tusind er ugens PS Profil.

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer teater2tusind.

Teater: teater2tusind
Navn: Peter Seligmann
Titel: Blæksprutte

1. Hvad er I særligt optagede af på jeres teater i øjeblikket?

Når jeg hæver blikket og kigger ud ad vinduet, ser jeg op på Svendborg Forsorgscenter. Læner jeg mig lidt frem, kan jeg lige skimte hjørnet af Sven Betjents hus. Han drak sig målbevidst i graven for et par år siden. Dette ledte for et års tid siden til ideen om at spille for mennesker på herberger og forsorgscentre. Research på diverse centre og væresteder afslørede, måske ikke overraskende, at store kulturforbrugere var beboerne ikke, men interessen for at få teaterbesøg var til stede.

Nu sidder jeg med samme udsigt og prøver at dramatisere Selma Lagerlöfs vidunderlige, men omfangsrige, fortælling om Kejseren af Portugallien, så jeg kan spille/fortælle den for 10-15 mennesker intimt omkring et kaffebord ude på centrene.
Instruktør Nils P. Munk og jeg tager os – af økonomisk nødvendighed – af alt.

I pauserne øver jeg lidt tysk, så jeg kan være klar til at præsentere ”Das Dunkel liegt unterm Bett” sammen med Gruppe 38 i Nürnberg om et par uger.

2. Hvilket nyt initiativ har I haft mest held med?

I efteråret turnerede vi med CRASH, som jeg fik mit tidligere teater, BaggårdTeatret med på at co-producere. Også her var Nils medudvikler og instruktør. Ideen opstod af et tidligere afrikansk samarbejdsprojekt, hvor vi under en turné i Zambia oplevede en helt særlig energi og nerve hos de afrikanske teaterfolk. I Crash fik vi igen zambisk medvirken til at skabe, hvad vi kaldte en ”frikvartersfantasi”. Udendørs i otte frikvarterer over fire dage på samme skole lavede vi et forløb for alle, der havde lyst til at være med. Frivillighedsteater! Ville man hellere spille fodbold, var det helt i orden. Projektet skulle være lige tilgængeligt for danske børn – som for børn, der havde et andet modersmål. Crash var børnenes møde og interageren med det fremmede, her i skikkelser af 3 rumvæsener. Det interaktive element i forestillingen var en stor udfordring og en lige så stor oplevelse. Vi kom tæt på og lærte vores publikum at kende på en helt anderledes intens måde, end når vi spiller mere traditionelt.

Vi insisterede på, at projektet ikke skulle spændes for nogen pædagogisk vogn. Det synes jeg, vi havde rimeligt held med. Projektet overskred de fleste af mine teatergrænser, og var en konstant udfordring under såvel opsætning, fordi vi ikke ”kunne regne den ud” ud fra gamle erfaringer – og på turné, fordi skolernes logistik krævede nye løsninger hver uge.

3. Hvad glæder I jer til i næste sæson?

At skulle på turné med teater2tusinds seks gamle stykker, at få lov til at fortælle Kejseren af Portugallien for et publikum, jeg aldrig tidligere har spillet for, og så at co-producere en ny forestilling sammen med Gruppe 38, Hans Rønne og Sara Topsøe.
Det synes jeg lyder totalt privilegeret. Tænk at få lov til at hitte på, hvad man allermest lyst til, spille for nye publikummere, og arbejde sammen med de dygtigste teaterfolk. Det kan vist ikke blive meget bedre.

Og dog… Hvilket kan lede mig til de to næste spørgsmål, som jeg tager under ét.

4. Hvad står øverst på teatrets ønskeliste? / 5. Hvad er den største teaterpolitiske udfordring netop nu?

Da teater2tusind kom til verden for 18 år siden, var der medvind på alle cykelstier. Jeg havde sat mig for at lave et lille teater, som skulle producere forestillinger med to, tre højst fire medvirkende. Scenografierne skulle være fantasifulde, men turnévenlige. Alt skulle koncentrere sig om de kunstneriske processer, og administration reduceres til et absolut minimum. Det sidste lykkedes i mange år. Men vinden blæser i dag fra andre retninger. Tillid fra de bevilgende råd er for længst afløst af kontrol, manglende dialog og et tilsyneladende endeløst bureaukrati, der har flyttet al for meget af min energi tilbage til det administrative. Jeg vælger trodsigt at fortsætte og overkommer bureaukratiet ved at slå pjalterne sammen med større og mere administrativt potente storebrorteatre. En stor udfordring for teater2tusind er at kunne afsætte anderledes projekter (Crash) uden at skulle prøve at tækkes lærerne via det pædagogiske.

At få tilført ressourcer og økonomi til aftagerleddet, så lærere og opkøbere ikke kun fristes af ”plejer” og lette løsninger, er på teater2tusinds ønskeliste. Så set fra min pind er den omsiggribende bureaukratisering en trussel mod kreativiteten. Øgede bevillinger fjerner ikke problemet, selvom det selvfølgelig bliver lettere at overkomme.

Joker-spørgsmålet fra seneste profilteater, ZeBU: ”Kære Teater2Tusind, kære Sille. Du har – en del mere end os her på ZeBU – været med i og sat dit præg på dansk børne- og ungdomsteater siden dens start i 70’erne. Kan du fortælle os lidt om hvad det er det særlige ved at spille for børn, når man – som du – er en moden skuespiller i den pensionsberettigede alder? Og synes du at der er forskel mellem de børn du optrådte for i starten af din karriere og de børn du optræder for nu i 2010’erne?”

På Baggårdteatret valgte vi i sin tid voksenteatret fra. Vi ikke kunne sælge vores voksenproduktioner, fordi vi ikke var kendte. (Vores egen udlægning!) Så spillede vi kun for børn og unge og blev ved med det, fordi det nu engang var det, vi modtog tilskud til. – Vi kunne også lide at spille for børn og unge. Ingen tvivl om det. De unge spiller jeg ikke længere for. Jeg føler mig ikke nok inde i deres verden. Aldersmæssig identifikation spiller en større rolle for det unge publikum. Jeg nyder at spille for børn og bilder mig ind stadig at kunne fange deres interesse. Udgangspunkt for forestillingerne er nu som før historier, der interesserer mig. Aldrig et tema, som angiveligt optager dem. Jeg tror børnene mærker, om man vil dem noget. Hvad enten skuespilleren er 27 eller 67. Det er stadig livgivende og sjovt at lege med dialogen. Veksle mellem at åbne op og lukke for børnenes aktive deltagelse, samtidig med at man holder flowet og energien i forestillingen. Den levende dialog er et grundvilkår, hvis man vil spille for børn. Man skal hele tiden lade dem mærke, at uden deres opmærksomhed og medvirken var der ikke noget teater.

Jeg oplever ikke nogen afgørende forskel på børnene, dengang i 70'erne og nu. Børns koncentrationsevne og tid er måske blevet mindre og kortere, men det er endnu muligt at fange dem. Og når det lykkes, kan magien i samværet mellem scene og publikum sikkert opleves endnu stærkere af 2018-børn i en ellers ensvejskommunikerende verden.

Stafet-spørgsmålet: Hvad vil I gerne spørge næste profilteater, Syddjurs egnsteater, om?

Jeg vil godt høre, hvad det betyder for jer at få aprilfestivalen til Syddjurs, og om festivalen bevidst indgår i en udviklingsstrategi for jeres egnsteater.

21-02-2018

PS Profil: Odin Teatret

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Odin Teatret.

19-02-2018

Navnenyt: Charlotte Bach tiltræder som jurist i TIO

Charlotte Bach tiltræder den 1. marts 2018 som TIOs nye jurist. Hun erstatter dermed Sanne Bech.

15-02-2018

En fælles stemme til Kulturmødet på Mors 2018

Vi gentager succesen fra sidste år og deltager til Kulturmødet på Mors 23-25. august 2018 med nye cases, der kan sætte gang i kulturdebatten.

13-02-2018

Forsker følger huskunstnerprojektet ”Fortællinger i lokalsamfundet”

I et forskningsprojekt, hvor Statens Kunstfonds Huskunstnerordning blev undersøgt, var seks caseprojekter udvalgt til at blive fulgt tæt af forskergruppen. En af de cases, som blev undersøgt, var Jesper la Cour og Det Fortællende Teaters samarbejde med Hem Skole i Skive.

12-02-2018

Danskerne er de største kulturforbrugere i EU

En ny opgørelse fra Eurostat viser, at hele 85,3 pct. af danskerne i løbet af et år deltager i en kulturel aktivitet. I gennemsnit deltager 63,7 pct. af europæerne i kulturelle aktiviteter.

09-02-2018

Island Connect residency går til Teater Bæst og Clownidoscopio Teatre

BIRCA og C.IN.E. har besluttet, hvem der får gratis recidency på Bornholm og Mallorca. Clownidoscopio Teatre, som kommer fra Ibiza, har allerede kontakt med Danmark, da deres stykke skal instrueres af Gitta Malling, teaterleder på Limfjordsteatret.

08-02-2018

Dansk Kunstnerråd om Åben Skole: Integrer kunst i skolen gennem fagligt samarbejde

I en ny rapport peger Dansk Kunstnerråd på, at de kunstneriske og kulturelle indslag i Åben Skole ofte blot bliver et underholdende indslag med kunstnere som ”dagens gæst”. I stedet for disse kortere besøg bør kunstnere og lærere indgå et samarbejde, forberede undervisningen sammen og derigennem drage fordel af hinandens fagligheder.

07-02-2018

PS Profil: Cantabile 2

I en serie skiftes TIO’s medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Cantabile 2.

06-02-2018

Stormøde: Teater- og filmbranchen viser vejen for andre brancher

Fredag den 2. februar løb et stormøde af stablen om psykisk arbejdsmiljø, sexkrænkelser og magt i film- og teaterbranchen. På mødet debatterede de ca. 180 deltagere livligt om bl.a. gråzoner og etiske retningslinjer. 
05-02-2018

Navnenyt: Maria Westh Hage er ny producent på Cantabile 2

Cantabile 2, egnsteater i Vordingborg, har ansat en producent med solid erfaring i ledelse, udvikling og samarbejde. Maria Westh Hage bor i Vordingborg, hvor hun i mange år har arbejdet inden for uddannelsesverdenen med skoleledelse, udvikling og samarbejder på tværs af organisationer, kommune og erhvervsliv.

02-02-2018

Fælles kultur med plads til forskellighed i kulturhus med 61 aktører

I forbindelse med Carte Blanches bidrag ”KUNSTEN AT LYTTE” til Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 lavede teatret et POP-OP-KULTURHUS i Viborg. I de 25 dage, kulturhuset var åbent, var der i alt 71 arrangementer med 61 forskellige aktører. Proscenium har talt med Carte Blanche, som giver deres anbefalinger til, hvordan man får et samarbejde med så mange parter til at lykkes.

01-02-2018

Årets Teateroplevelser 2017

CPHCulture har netop offentliggjort vinderne af Årets Teateroplevelser 2017:

31-01-2018

PS Profil: TEATRET

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer TEATRET.

30-01-2018

Navnenyt: Thorkild Andreasen udnævnt til Kunstrådet i Aarhus

Thorkild Andreasen, administrativ leder af Carte Blanche og medlem af TIOs bestyrelse, er ét af de seks nye medlemmer i Kunstrådet i Aarhus Kommune.

30-01-2018

Eksterne evaluatorer til egnsteaterevalueringen på plads

Det er nu faldet på plads, at de eksterne evaluatorer, som skal evaluere 13 egnsteatre, bliver Niels Andersen, Rasmus Adrian, Steen Nørgaard samt Pernille Plantener og Rikke Juellund. Evalueringen sættes i gang i februar 2018 og forventes afsluttet senest september 2019.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.