Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
13-02-2018 | artikel nr. 6577
del

Forsker følger huskunstnerprojektet ”Fortællinger i lokalsamfundet”

I den første fase af projektet spillede Jesper la Cour forestillingen Bjowulf for eleverne. Foto: Simon Jeppesen

I et forskningsprojekt, hvor Statens Kunstfonds Huskunstnerordning blev undersøgt, var seks caseprojekter udvalgt til at blive fulgt tæt af forskergruppen. En af de cases, som blev undersøgt, var Jesper la Cour og Det Fortællende Teaters samarbejde med Hem Skole i Skive.

I forbindelse med at en forskergruppe undersøgte Statens Kunstfonds huskunstnerforløb, blev seks projekter, som havde fået støtte fra fonden, udvalgt til at blive fulgt i et tættere forløb.

Heriblandt var Jesper la Cours projekt om fortællinger i lokalsamfundet, som forskeren Merete Sørensen undersøgte nærmere og skrev en rapport om.

Fortællinger skabt og videreudviklet af børnene selv og i samarbejde med kunstneren

”Fortællinger i lokalsamfundet” foregik før og efter sommerferien 2016 på Hem Skole med i alt 76 elever og en tilknyttet børnehave og SFO. Derudover foregik dele af forløbet, selve fortællefestivalen, på den nedlagte stationsbygning ”Stationen”.

Der var to faser i projektforløbet:

Første fase var en fortælleteaterforestilling for skolens børn og voksne samt et 2,5-dages indledende kursus i fortælling for lærere, pædagoger og lokale fortællere.

Anden fase var et forløb over fem dage med fortælleteaterforestillinger, fortællinger ved morgensamling, workshops og en fortællefestival. Her indgik fortællinger fremført af Jesper la Cour, fortællinger skabt i samspil med eleverne og fortællinger skabt helt selv af eleverne.

Merete Sørensen skriver i rapporten, at: ”I løbet af projektugen arbejdede eleverne i tråd med målformuleringerne med at skabe egne fortællinger, baseret på egne oplevelser, som de i grupper omarbejdede til kollektive historier. Disse fortælleringer blev efterfølgende – i et samarbejde med både kunstner, egne lærere og en tilknyttet lokal fortæller – videreudviklet og formidlet på fortællefestivalen på Stationen. I dette kollektive fortællearbejde, hvor både elever, lærere og den eksterne fortæller indgik, blev der skabt og delt fortællinger om almenmenneskelige oplevelser på tværs af klassetrin og generationer.”

Formål at få fortællingen ind i hverdagen og undervisningen

For eleverne, lærerne, kunstneren selv og arrangøren af projektet var der en lang række kunstrelaterede, relationelle og didaktiske potentialer.

Et af målene med projektet var at gøre fortællingen til en del af skolens hverdag og bl.a. give eleverne et rodfæste i deres eget lokalsamfund og at styrke elevernes identitet gennem fortælleprojektet.

Om dette fortæller lærerne, at de efter projektets afslutning har inddraget fortællinger i morgensamlinger og f.eks. har planer om at gøre fortællinger til en del af matematikundervisningen.

Og mens lærerne fik en tættere relation til både hinanden og eleverne og fik indblik i nye sider af eleverne, fik eleverne – ved at omsætte deres oplevelser til fortællinger – mulighed for både at udvikle intuitiv intelligens og ”at tilegne sig en række danskfaglige kompetencer omkring historieopbygning og mundtlighed, som er relateret til fagets læringsmål,” som Merete Sørensen skriver i rapporten.

Skoleleder Helle Kappel Nielsen, som var arrangør af projektet, tilføjer, at det var ”rigtigt vigtigt at få Stationen til at være et sted i lokalsamfundets bevidsthed, hvor der foregår nogle ting, og det lykkedes jo også.”

Planlægningsudfordringer

Overordnet var projektet en succes, men lærere og arrangør påpegede, at der var meget kort tid, fra bevillingen var i hus, til projektet startede, hvilket betød, at der ikke var ordentlig tid til den indledende planlægning.

Derudover lå tidspunktet for projektugen, fase 2, allerede i anden uge af skoleåret. Ud over at det faldt sammen med, at nogle af eleverne var taget ud af undervisningen for at deltage i et andet forløb i kommunen, havde det været mere hensigtsmæssigt, hvis det lå senere på skoleåret, fordi eleverne så tidligt på skoleåret havde behov for mere struktur.

Vigtigt at have indledende kursus for lærere

I caserapporten skriver Merete Sørensen, at arbejdet med fortællingerne, ifølge Jesper, skabte en helt særlig samværsform. Han siger: ”Og det kan jeg også se her i den her uge, at den måde, man er sammen på om fortællingen, skaber noget meget, meget særligt, skaber en særlig social sammenhængskraft”.

Jesper fremhæver derudover, at det indledende kursus for lærerne var nødvendigt, fordi det var vigtigt, at lærerne helt fra starten vidste, hvad de skulle være med i. Det gav lærerne en tryghed, hvor de ellers kunne have været mere tøvende over for projektet. Noget som Jesper la Cour i øvrigt oplever, at kun de voksne – aldrig børnene – er.

Andre caseprojekter

Ud over Jesper la Cours projekt blev fem andre projekter udvalgt som cases. I udvælgelsesprocessen var det vigtigt for forskergruppen at få indblik i bredden af huskunstnerprojekterne, dvs. i forskellige kunstarter, geografiske lokationer, deltagende børn og unge, ansøgertyper, tidspunkter og projektlængde. Nogle projekter var helt nye, mens andre var en videreudvikling af tidligere støttede projekter.

De fem andre cases var:

  • Vores Forestillinger – Esbjerg Kunstmuseum
  • At være og at skrive – Salix Skole i Valby
  • Små Komponister – Figura-ensemblet
  • Den tekstile designproces – Museum Midtjylland
  • Flok Performance III – Zoologisk Have og Christianshavns Skole

Læs også:

Undersøgelse af huskunstnerordningen – caseanalyser (PDF)

Huskunstnerordning styrker børn, unge og voksnes relation til kunsten

PS Profil: Det Fortællende Teater

21-02-2018

PS Profil: Odin Teatret

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Odin Teatret.

19-02-2018

Navnenyt: Charlotte Bach tiltræder som jurist i TIO

Charlotte Bach tiltræder den 1. marts 2018 som TIOs nye jurist. Hun erstatter dermed Sanne Bech.

15-02-2018

En fælles stemme til Kulturmødet på Mors 2018

Vi gentager succesen fra sidste år og deltager til Kulturmødet på Mors 23-25. august 2018 med nye cases, der kan sætte gang i kulturdebatten.

12-02-2018

Danskerne er de største kulturforbrugere i EU

En ny opgørelse fra Eurostat viser, at hele 85,3 pct. af danskerne i løbet af et år deltager i en kulturel aktivitet. I gennemsnit deltager 63,7 pct. af europæerne i kulturelle aktiviteter.

09-02-2018

Island Connect residency går til Teater Bæst og Clownidoscopio Teatre

BIRCA og C.IN.E. har besluttet, hvem der får gratis recidency på Bornholm og Mallorca. Clownidoscopio Teatre, som kommer fra Ibiza, har allerede kontakt med Danmark, da deres stykke skal instrueres af Gitta Malling, teaterleder på Limfjordsteatret.

08-02-2018

Dansk Kunstnerråd om Åben Skole: Integrer kunst i skolen gennem fagligt samarbejde

I en ny rapport peger Dansk Kunstnerråd på, at de kunstneriske og kulturelle indslag i Åben Skole ofte blot bliver et underholdende indslag med kunstnere som ”dagens gæst”. I stedet for disse kortere besøg bør kunstnere og lærere indgå et samarbejde, forberede undervisningen sammen og derigennem drage fordel af hinandens fagligheder.

07-02-2018

PS Profil: Cantabile 2

I en serie skiftes TIO’s medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Cantabile 2.

06-02-2018

Stormøde: Teater- og filmbranchen viser vejen for andre brancher

Fredag den 2. februar løb et stormøde af stablen om psykisk arbejdsmiljø, sexkrænkelser og magt i film- og teaterbranchen. På mødet debatterede de ca. 180 deltagere livligt om bl.a. gråzoner og etiske retningslinjer. 
05-02-2018

Navnenyt: Maria Westh Hage er ny producent på Cantabile 2

Cantabile 2, egnsteater i Vordingborg, har ansat en producent med solid erfaring i ledelse, udvikling og samarbejde. Maria Westh Hage bor i Vordingborg, hvor hun i mange år har arbejdet inden for uddannelsesverdenen med skoleledelse, udvikling og samarbejder på tværs af organisationer, kommune og erhvervsliv.

02-02-2018

Fælles kultur med plads til forskellighed i kulturhus med 61 aktører

I forbindelse med Carte Blanches bidrag ”KUNSTEN AT LYTTE” til Europæisk Kulturhovedstad Aarhus 2017 lavede teatret et POP-OP-KULTURHUS i Viborg. I de 25 dage, kulturhuset var åbent, var der i alt 71 arrangementer med 61 forskellige aktører. Proscenium har talt med Carte Blanche, som giver deres anbefalinger til, hvordan man får et samarbejde med så mange parter til at lykkes.

01-02-2018

Årets Teateroplevelser 2017

CPHCulture har netop offentliggjort vinderne af Årets Teateroplevelser 2017:

31-01-2018

PS Profil: TEATRET

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer TEATRET.

30-01-2018

Navnenyt: Thorkild Andreasen udnævnt til Kunstrådet i Aarhus

Thorkild Andreasen, administrativ leder af Carte Blanche og medlem af TIOs bestyrelse, er ét af de seks nye medlemmer i Kunstrådet i Aarhus Kommune.

30-01-2018

Eksterne evaluatorer til egnsteaterevalueringen på plads

Det er nu faldet på plads, at de eksterne evaluatorer, som skal evaluere 13 egnsteatre, bliver Niels Andersen, Rasmus Adrian, Steen Nørgaard samt Pernille Plantener og Rikke Juellund. Evalueringen sættes i gang i februar 2018 og forventes afsluttet senest september 2019.

26-01-2018

Politisk opbakning til film- og teaterbranchens arbejde for et bedre arbejdsmiljø

TIO og syv andre organisationer fra teater- og filmbranchen var til møde med ligestillingsminister Karen Ellemann og kulturminister Mette Bock for at tale om branchens tiltag mod krænkelser og chikane.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.