Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
04-04-2018 | artikel nr. 6642
del

PS Profil: Meridiano Teatret

Kunstnerisk leder Giacomo Ravicchio (i midten) sammen med skuespillere og teaterledere Lars Begtrup og Elise Müller.

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Meridiano Teatret.

Teater: Meridiano Teatret
Navn: Giacomo Ravicchio
Titel: Kunstnerisk Leder

1. Hvad er I særligt optagede af på jeres teater i øjeblikket?

I de forløbne 21 år har Meridiano Teatret givet sig i kast med mange meget forskellige slags forestillinger; fra klassisk skuespil til dukketeater, fra akrobatik til opera, fra slapstick til historiefortælling, fra maskeforestillinger til musikteater. Men to aspekter har altid været grundlæggende i alle forestillingerne: Et stærkt visuelt scenesprog med nærmest filmiske sceneskift og historier, der udspringer af mytiske aspekter – både klassisk mytologi som Orfeus-myten og moderne myter som i Chaplin og Houdini, eller store universelle og (for mennesket) ufattelige emner, som fødsel, liv og død.

Det har derfor også altid været karakteristisk for Meridiano Teatret at eftersøge og blande mange forskellige stilarter og sprog, både teatralske sprog og talte sprog. Vi har skabt forestillinger, der har involveret mange forskellige nationaliteter og forsøgt at skabe et universelt sprog sammen. Det er netop denne universalitet, der gør, at mange forestillinger, som egentlig var skabt for voksne også er blevet set og elsket af børn og at mange børne- og ungdomsforestillinger også har turneret som voksenforestillinger.

Når jeg skal svare på, hvad vi er mest optaget af i øjeblikket, så kan det kun blive, at vi nu og i vores kommende produktioner vil fortsætte vores research og fortsætte med at blande stilarter og nationaliteter med det mål at fortælle de ultimativt mest universelle historier.

2. Hvilket nyt initiativ har I haft mest held med?

Denne sæson har vi præsenteret en speciel multikunstnerisk version af “Orfeus og Eurydike”, baseret på operaen af komponisten Gluck og libbretisten Calzabigi.

For mig personligt som dramatiker og instruktør har det været en både kompliceret og vanvittigt spændende udfordring at forene opera, dans og teater for at fortælle Orfeusmyten på en ny og anderledes måde... og samtidig på en måde, der gjorde den tilgængelig også for dem, der ikke på forhånd kendte til Orfeus... eller til opera, eller dans eller teater for den sags skyld.
Jeg er glad for, at Nordic Opera, Den Fynske Opera og Uppercut Danseteater alle sagde ja til at tage del i Meridiano Teatrets projektidé, co-producere og yde deres absolut bedste.

Komponisten Jérôme Baur, som jeg havde bedt genskabe og fortolke Glucks musik har lavet et formidabelt stykke arbejde, hvor han både har ydet den største respekt for skønheden i originalværket og har tilført sine egne helt nyskrevne kompositioner.

Sammen med dramaturg og dramatiker Bent Holm har jeg skabt en dramaturgisk rammefortælling, der fortalte historien så enkelt og smukt som overhovedet muligt. Efter at jeg havde fortalt danserne, hvad jeg ønskede deres koreografier skulle repræsentere, og sangerne og skuespillerne, hvordan jeg ønskede at fortælle historien, begyndte efterfølgende et intenst arbejde med at sammensmelte de tre meget forskellige kunstneriske udtryk samt Mark Victovs smukke videokunst til et fælles udtryk i historiens tjeneste. Og jeg er selv meget tilfreds med resultatet.

Selv om det absolut var en meget utraditionel form for opera, som blev skabt - også for dem, der ellers aldrig ser opera, så oplevede jeg en helt overvældende positiv reaktion fra publikum både face-to-face i teatersalen og gennem de mange e-mails, ja sågar håndskrevne breve, jeg har modtaget. Operaelskere, danseentusiaster, teatermennesker, ja alle typer af teatergængere, fra de helt unge til de meget modne, fyldte teatersalen hver aften og dette yderst interessante publikums-mix gav os stående ovationer aften efter aften.

3. Hvad glæder I jer til i næste sæson?

Næste sæson byder som altid i Meridiano Teatret på et væld af forskelligartede aktiviteter og vi glæder os som altid til det hele.

Først og fremmest glæder vi os til at byde en ny administrator velkommen i teatret efter at teatrets nuværende producent Poul Richard Pedersen til september takker af efter 16 års dedikeret arbejde på posten. På forestillingssiden kan vi se frem til et 3-ugers gæstespil i Seoul med den populære familieforestilling ”Al tid i verden”.

Efter det vil jeg rejse til Shanghai for at iscenesætte en kinesisk version af Meridianos ”Chaplin”-forestilling på nationalscenen Shanghai Dramatic Arts Center. Det er femte gang, jeg iscenesætter på SDAC, og der er flere lignende projekter med det kinesiske nationalteater i støbeskeen i fremtiden.

Vi spiller vores nye familieforestilling ”Vild” både på turné og i København for anden gang på Anemonen og juleforestillingen ”Englene i sneen” præsenteres for anden gang på Folketeatret i samarbejde med Filiorum. Endelig vil man på Aprilfestivalen 2019 kunne se eller gense den både i ind- og udland meget populære forestilling ”Anima”, der sættes op i en lettere moderniseret udgave.

4. Hvad står øverst på teatrets ønskeliste? 

Vi ønsker os, at vores projektplaner for de kommende sæsoner, som vi i øjeblikket arbejder med, vækker genklang i Kunstrådets Projektstøtteudvalg, og at vi vil få en fornyet treårig driftsbevilling for 2019-22, når den nuværende treårige bevilling udløber i juni 2019.

Og vi ønsker os brændende en bevilling, der kan løfte de organisatoriske opgaver og give ro til det kunstneriske arbejde og gøre det muligt for os at blive i de lokaler i Gentofte, som vi siden 2001 har arbejdet på at optimere til at opfylde de bedst mulige produktionsbetingelser for vores kunst.

5. Hvad er den største teaterpolitiske udfordring netop nu?

Ups… der er vist mange udfordringer. For indtrykket (her i al beskedenhed hos os i Meridiano) er, at der ikke er mange politikere, der har teaterpolitik særlig højt på deres politiske dagsorden. Det kan tilmed være svært overhovedet at finde ordet kultur i langt de fleste politikeres beskrivelse af egen politik. Ret absurd i betragtning af, at vi alle er kulturelle individer, og at bevidstheden om egen kulturbaggrund og bevidstgørelse gennem kultur er en nødvendig del af menneskers almene dannelse.

I Meridiano mener vi, at tiden er overmoden til en ny teaterlov; en teaterlov som tager udgangspunkt i dagens teaterbillede. Det er blandt meget andet et billede, der består af en større gruppe teatre, der som os har 20-30 år på bagen og stadig producerer højkvalificeret kunst og som samtidig ikke er blevet egnsteater i provinsen eller lille storbyteater. Samtidig opstår hvert år nye grupper med nye, spændende projekter. Der mangler en teaterlov som møder det hele og - ja naturligvis mangler en optøning af låsen på pengekassen for at sikre, at der gives støtte, som det er muligt at skabe kunst for. For det, vi har oplevet de seneste mange år med langt færre penge til de enkelte teatre kombineret med større administrative dokumentationskrav, gør, at vi bruger mere og mere tid på noget, der intet har at gøre med skabelsen af kultur, og at arbejdsbetingelserne bliver mere og mere urimelige.

Filminstruktøren Christina Rosendahl har formuleret de samme ønsker og drømme meget rammende i artiklen "Vi er for rige til at spare på kulturen":

”Jeg drømmer om kulturordførere, der ved, hvad en kreativ proces er, som ved, at alle mennesker evner den, og som befaler at samfundet indrettes, så mennesker kan udfolde deres fulde potentiale.

Jeg drømmer om folketingspolitikere, der insisterer på, at kunstnere skal eksperimentere, og om publikum, der straffer dem, der ikke laver den store magi.

Jeg drømmer også om modige kunstnere, der ikke kryber langs murene, hviskende, udskammede som narkomaner og flygtninge, kunstnere, som ikke venter på, at læreren beder dem række hånden op, men selv kommer med idéer, der faktisk rykker og forandrer samfundet til et bedre sted (…)

Jeg ønsker mig, at politikere forventer noget af kunsten og kulturen i stedet for at skære arme og ben af den.”

Joker-spørgsmålet fra seneste profilteater, Teater Patrasket: ”Hvad drømmer I stadig om at realisere med jeres teater (kunstnerisk, organisatorisk e.a.)?”

Hvad vi drømmer om at realisere som teater er et underfuldt spørgsmål at få. Jeg har i hvert fald ikke nogen kunstneriske drømme liggende i skuffen, faktisk kan jeg ikke komme i tanke om en eneste. Det er helt sikkert, fordi drømme udvikler sig hele tiden. Det, der var interessant for et år siden, har udviklet sig til noget helt andet - her et år efter.

Jeg ser teater som en ‘øjeblikkets nødvendighed’, det nødvendige i at udtrykke noget på en bestemt måde i netop dette øjeblik. Med tiden ændrer ting sig, og en forestilling, jeg har sat i scene, ville jeg helt sikkert tænke på og iscenesætte på en helt anden måde et år efter.

Så hvis jeg skal svare på, hvad jeg gerne vil opnå i fremtiden, ville jeg rent kunstnerisk ikke vide, hvad jeg skulle svare.

Grundlæggende ville jeg ønske for alle kunstnere, at de kan finde rammer, der kan give dem den ro i sindet - hvilket der skal til for at kunne eksperimentere og reshearche. Eller at flere små teatergrupper med vidt forskellige karakteristika’er sammen kan bygge teaterhuse i flere byer, hvor de deles om alt fra værksteder, kontorer, prøvesale, scener, caféer, restauranter. Levende huse, hvor publikum vil elske at komme på alle tider af døgnet.

Vi havde disse idéer allerede tilbage i 70’erne, da jeg boede i Italien. Idéer, der var inspireret af vores turnéer i Rusland, hvor de havde Skuespillernes Hus. Disse idéer blev ved med at følge os, og endelig er det lykkedes mine gamle kollegaer at realisere drømmen og bygge et hus i Torino, som flere teatre sammen står for driften af. Et hus som helt enkelt hedder: Teaterhuset.

Stafet-spørgsmålet: Hvad vil I gerne spørge næste profilteater, Teatergruppen Batida, om?

Spørgsmålet fra Teater Patrasket gør mig nysgerrig og eftertænksom… ikke mindst fordi jeg ikke rigtig har været i stand til at besvare det, når det kommer til kunstneriske drømme. Men jeg synes det er et interessant spørgsmål, og jeg er nysgerrig efter at vide, hvordan andre ville besvare det samme spørgsmål. Derfor sender jeg det samme spørgsmål videre til Batida i Nordvest, hvor de er godt i gang med at opbygge deres eget lille teaterhus.

Så spørgsmålet er: ”Kære gode venner derinde i jeres lille oase af rum og plads og skaberglæde, hvad drømmer I stadig om at realisere med jeres teater (kunstnerisk, organisatorisk e.a.)?”

23-04-2018

Ny leder til Svendborg Scenekunstakademi

Gitte Gry Bech Ballesheim skal stå i spidsen for Svendborg Scenekunstakademi og skabe en ny 3-årig gymnasial uddannelse for Danmarks teatertalenter.

20-04-2018

SWOP festival og 10 år som egnsteater

Utæmmelige hollandske vilddyr, MAXI golf for hele kroppen og sveddryppende belgisk 90’er-fest er blot nogle af de ting, publikum kan opleve, når Aaben Dans afholder den fjerde SWOP-festival 3.-7. maj i Roskilde og samtidig fejrer deres 10-årsjubilæum som egnsteater i Roskilde.

20-04-2018

Navnenyt: Kasper Holten ny teaterchef for Det Kongelige Teater

Det Kongelige Teater kunne i dag den 20. april annoncere, at Kasper Holten er udnævnt som ny teaterchef fra 1. september 2018.

19-04-2018

Talk Town i Huset-KBH

Festivalen Talk Town finder sted for tredje gang i år. Denne gang 3.- 5. maj 2018 i Huset-KBH. Under festivalen afholder Københavns Musikteater en hel dag om scenekunst.

18-04-2018

PS Profil: Teater Refleksion

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teater Refleksion.

17-04-2018

Kunst- og Kulturpolitisk Topmøde: Dansk kunstpolitik i en globaliseret verden

Tirsdag den 15. maj inviterer Dansk Kunstnerråd, Kulturmødet Mors 2018 og Have Kommunikation til Kunst- og Kulturpolitisk Topmøde på Christiansborg. Kulturminister Mette Bock deltager, og danske kunstnere, politikere, kulturpersonligheder og formanden for Folketingets Kulturudvalg giver deres bud på, hvad kunsten kan gøre for at forandre samfundet. 

16-04-2018

Filiorum og Gentofte Kommune indgår ny aftale om teater til kommunens børn og unge

Filiorum og Gentofte Kommune tager nu hul på et nyt kapitel i deres samarbejde. Oven på fire sæsoner, hvor Filiorum har præsenteret professionelt teater og teaterfestivaler for børn og unge i kommunen, ligger nu en dugfrisk aftale om at sprede livsbekræftende og underfundige læringsforløb med teater som omdrejningspunkt til skoler, dagtilbud, GFO’er og fritidscentre.

16-04-2018

Scenekunstnere modtager livsvarig hædersydelse

Fire kunstnere, herunder scenekunstnerne Bodil Alling og Kitt Johnson, modtager livsvarig hædersydelse fra Statens Kunstfond.

13-04-2018

Hans Henriksen: Hold profitmotivet ude af det kunstneriske arbejde

I et debatindlæg på Altinget.dk skriver Hans Henriksen, direktør for Aalborg Teater, at de ikke-kommercielle teatre ikke må tvinges til at agere på de samme præmisser som de kommercielle teatre. I stedet bør man fokusere på selve formidlingen af de offentligt støttede teatres forestillinger.

12-04-2018

Syddjurs Egnsteater har forberedt sig i flere år til Aprilfestival

Aprilfestival indtager Syddjurs Kommune den 15.-22. april 2018, men allerede tilbage i 2013 begyndte Syddjurs Egnsteater at forberede sig til festivalen.

11-04-2018

PS Profil: Teatergruppen Batida

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teatergruppen Batida.

11-04-2018

Navnenyt: Ditte Felding bliver ny leder af Teaterhuset Filuren

Den 1. august 2018 starter Ditte Felding som ny leder af Teaterhuset Filuren.

10-04-2018

Samtalesalon om ligestilling, køn og feminisme

Hvordan finder man vej i de mange feminismer, der på tværs af køn, social klasse, seksuel orientering og etnicitet gør krav på ligestilling? Teatret Svalegangen og Kvindemuseet har slået pjalterne sammen, og folder emnet ud i en samtalesalon om køn, ligestilling og feminisme.

10-04-2018

Island Connect-residency går til Gunilla Lind Danseteater og Tatjana Vukadinovic

De to vindere af Island Connect Kroatien er nu fundet: Gunilla Lind Danseteater fra Danmark og Tatjana Vukadinović fra Kroatien. De skal også indgå i programmet for Bornholms Kulturuge i september.

10-04-2018

Høring i Beskæftigelses- og Ligestillingsministeriet om seksuel chikane

I går, mandag den 9. april 2018, holdt beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen og ligestillingsminister Karen Ellemann en fælles høring om seksuel chikane på arbejdspladsen.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.