Modtag ugentlig nyhedsbrev
tilmeld
afmeld
     
 
OPSLAGS-
TAVLEN
SE FLERE
     
 
 
   
       
 

ARTIKLER

Følg med i scenekunsten!
Tilmeld dig ovenfor hvis du vil modtage Prosceniums ugentlige nyhedsoversigt (udsendes mandage)
<12345678910>
 
11-04-2018 | artikel nr. 6653
del

PS Profil: Teatergruppen Batida

Batida klar til at gå på scenen med forestillingen Hallelujah! i Arkhangelsk, Rusland.

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teatergruppen Batida.

1. Hvad er I særligt optagede af på jeres teater i øjeblikket?

Vi er vanvittigt optagede af at holde alle de mange bolde, vi jonglerer med, i luften. Dels det store repertoire vi har – mere end 15 ”levende” forestillinger – der alle er i en aldrig sluttende proces henimod det (uopnåelige) ultimative udtryk. Dels den nye forestilling, vi lige nu er i gang med. Et nyt lille barn er ved at vokse sig stort: Hvad udvikler det sig til? Selvom vi gør vores bedste for at påvirke det og forme det med alt, hvad vi har at gøre godt med, ved vi, at det alligevel en dag står der med sit helt eget originale udtryk. Bliver det et vidunderbarn, som alle elsker ved første blik? Eller bliver det en af disse, lidt kantede, uperfekte skabninger, som man med tiden lærer at elske – måske endnu mere inderligt, netop på grund af dets menneskelige fejl og skrøbeligheder?

Og så er vi selvfølgeligt vanvittigt optagede af at holde vores teatermaskine kørende – bygning, biler, kommunikation, 11 skuespillere, scenografer, instruktører. Dette store komplicerede apparat, der muliggør produktion af nye forestillinger, det der bringer publikum ind i vores hus, det der sørger for salget på landevejen, til skoler, børnehaver og biblioteker, og det der muliggør, at store sværmeriske planer for projekter i udlandet med fantastiske – ofte ludfattige – kollegaer, faktisk bliver til noget.

Alt det og meget mere er vi dag og nat vanvittigt optagede af.

2. Hvilket nyt initiativ har I haft mest held med?

Hvordan måler man et teaters held? Salgsmæssigt? Kunstnerisk? Politisk?

Polemisk sagt er hver eneste dag et nyt initiativ i retning af at blive endnu bedre til det, vi gerne vil, nemlig at møde vores publikum og med vores teaterkunst indgive det indblik, lyst til at handle og ikke mindst håb!

Det synes vi faktisk, vi har stort held med.

Mindre polemisk udtrykt er vi meget glade for vores nyeste forestilling ”Verdens mindste historie”, hvor vi for første gang prøver at favne børn helt ned til halvandet år, og stadig skabe et univers og en dramaturgisk udvikling, der også siger de større og de helt store (de voksne) noget. Det synes vi, vi har haft stor held med.

3. Hvad glæder I jer til i næste sæson?

Vi glæder os til fortsat at være til som teater. Vi glæder os til fortsat, med al vores erfaring, kreativitet og passion at holde humlebien, som ikke burde kunne flyve, flyvende.

Vi glæder os til nye samarbejder med inspirerende og frygtløse mennesker.

Vi glæder os til, i den kommende sæson, at spille de 200 forestillinger som vi plejer at levere, for et publikum der sætter pris på det.

4. Hvad står øverst på teatrets ønskeliste? 

At få lov til at være dem, vi er! Selvom vi er rigtig gode til netop det, ønsker vi at blive stadig bedre, at udvikle os, at fordybe os og at udfordre os til at være os selv på en endnu bedre måde. Det er det, vi ønsker os!

Vi har et stort publikum, som kan lide det, vi laver. Det gælder både her i landet og i de mange lande, vi i forbindelse med mere en 100 udenlandsturneer har besøgt. Vi ønsker fortsat at være til stede for dem. Og med dem!

Helt nede på jorden, men til gengæld øverst på vores ønskeliste er, at vores økonomiske rammer omkring vores eksistens forbedres. I de foregående fire år er vores tilskud fra PSU blevet reduceret bid for bid. I dag er det halveret, og vi befinder os nu tæt på en slags afgrund.

5. Hvad er den største teaterpolitiske udfordring netop nu?

I de seneste år har især grupper, som har eksisteret i mange år som projektteatre, være presset i støttesystemet. Det nyligt afgåede projekstøtteudvalg valgte i stigende grad at lægge vægt på nye initiativer – det var sådan de tolkede deres opdrag. Der skal selvfølgelig være plads til dugfriske grupperinger og projekter, men det nytter ikke noget at lukke øjnene for, at der er en del faste kompagnier, der har vist deres værd, men som ikke er hverken egnsteatre eller lille-storby-teatre.

Det landskab, som udgør scenekunstområdet i dag, er meget forskelligt fra det, Teaterloven blev skrevet ind i. Et ønske kunne derfor være en ny lov, der tager højde for, hvordan det ser ud i dag.

For børneteatrets vedkommende er den næste udfordring helt klart et opgør med den ”knusemaskine”, der blev affødt af  kommunalreformen og af tankesættet bag.

At teater for børn nu indkøbes og uddeles i bundter af centralt placerede all-round kulturkonsulenter og ikke mere af de enkelte lærere og pædagoger, er et stort tab. Det gælder både med hensyn til det engagement teateroplevelsen bliver mødt med, men det rammer også variationen i udbuddet af forestillinger.

Den planøkonomiske tænkning, der ligger til grund for det nye praktiske system (associationer til ”Sovjet” er tilsigtede), er den knusemaskine, hvori kunst males til pensumrelevant tidsudfyldningsmateriale.

Joker-spørgsmålet fra seneste profilteater, Meridiano Teatret: ”Kære gode venner derinde i jeres lille oase af rum og plads og skaberglæde, hvad drømmer I stadig om at realisere med jeres teater (kunstnerisk, organisatorisk e.a.)?”

Vi kommer meget let til at svare det samme, alle vi teaterfolk, for hvem vores arbejde er vores liv: Vi ønsker fred til at skabe, vi ønsker med- og modgang i passende mængder, vi ønsker, at vi aldrig må tørre ud og blive gentagelser af os selv, vi ønsker at bevare nysgerrigheden og generøsiteten, vi ønsker faktisk også, at raseriet og indignationen over alle de menneskeskabte urimeligheder, vi støder på i vores dagligdag, må forblive en motor i vores arbejde.

Men i spørgsmålets ”stadig” ligger en lumsk fælde, som vi ikke har tænkt os at falde i. Vores arbejde styres nemlig ikke af drømmen om at plante et batidaflag på en bjergtinde eller at vinde et maraton. Vi længes ikke efter en særlig fortjenstmedalje for enden af strabadserne.

Vi er på en fantastisk rejse lige nu. Og målet er rejsen i sig selv.

Stafet-spørgsmålet: Hvad vil I gerne spørge næste profilteater, Teater Refleksion, om?

Kære venner i Refleksion. Hvordan stiller I jer til tidens ubønhørlige krav om fornyelse? Vil I, i fremtiden, forlade mørket hvor I gemmer jer bag jeres små, fine dukker? Vil vi se jer springe ud som fysiske scenekunstnere, syngende, dansende, nøgne? Hvilke overraskelser kan vi forvente os fra jeres side?

23-04-2018

Ny leder til Svendborg Scenekunstakademi

Gitte Gry Bech Ballesheim skal stå i spidsen for Svendborg Scenekunstakademi og skabe en ny 3-årig gymnasial uddannelse for Danmarks teatertalenter.

20-04-2018

SWOP festival og 10 år som egnsteater

Utæmmelige hollandske vilddyr, MAXI golf for hele kroppen og sveddryppende belgisk 90’er-fest er blot nogle af de ting, publikum kan opleve, når Aaben Dans afholder den fjerde SWOP-festival 3.-7. maj i Roskilde og samtidig fejrer deres 10-årsjubilæum som egnsteater i Roskilde.

20-04-2018

Navnenyt: Kasper Holten ny teaterchef for Det Kongelige Teater

Det Kongelige Teater kunne i dag den 20. april annoncere, at Kasper Holten er udnævnt som ny teaterchef fra 1. september 2018.

19-04-2018

Talk Town i Huset-KBH

Festivalen Talk Town finder sted for tredje gang i år. Denne gang 3.- 5. maj 2018 i Huset-KBH. Under festivalen afholder Københavns Musikteater en hel dag om scenekunst.

18-04-2018

PS Profil: Teater Refleksion

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Teater Refleksion.

17-04-2018

Kunst- og Kulturpolitisk Topmøde: Dansk kunstpolitik i en globaliseret verden

Tirsdag den 15. maj inviterer Dansk Kunstnerråd, Kulturmødet Mors 2018 og Have Kommunikation til Kunst- og Kulturpolitisk Topmøde på Christiansborg. Kulturminister Mette Bock deltager, og danske kunstnere, politikere, kulturpersonligheder og formanden for Folketingets Kulturudvalg giver deres bud på, hvad kunsten kan gøre for at forandre samfundet. 

16-04-2018

Filiorum og Gentofte Kommune indgår ny aftale om teater til kommunens børn og unge

Filiorum og Gentofte Kommune tager nu hul på et nyt kapitel i deres samarbejde. Oven på fire sæsoner, hvor Filiorum har præsenteret professionelt teater og teaterfestivaler for børn og unge i kommunen, ligger nu en dugfrisk aftale om at sprede livsbekræftende og underfundige læringsforløb med teater som omdrejningspunkt til skoler, dagtilbud, GFO’er og fritidscentre.

16-04-2018

Scenekunstnere modtager livsvarig hædersydelse

Fire kunstnere, herunder scenekunstnerne Bodil Alling og Kitt Johnson, modtager livsvarig hædersydelse fra Statens Kunstfond.

13-04-2018

Hans Henriksen: Hold profitmotivet ude af det kunstneriske arbejde

I et debatindlæg på Altinget.dk skriver Hans Henriksen, direktør for Aalborg Teater, at de ikke-kommercielle teatre ikke må tvinges til at agere på de samme præmisser som de kommercielle teatre. I stedet bør man fokusere på selve formidlingen af de offentligt støttede teatres forestillinger.

12-04-2018

Syddjurs Egnsteater har forberedt sig i flere år til Aprilfestival

Aprilfestival indtager Syddjurs Kommune den 15.-22. april 2018, men allerede tilbage i 2013 begyndte Syddjurs Egnsteater at forberede sig til festivalen.

11-04-2018

Navnenyt: Ditte Felding bliver ny leder af Teaterhuset Filuren

Den 1. august 2018 starter Ditte Felding som ny leder af Teaterhuset Filuren.

10-04-2018

Samtalesalon om ligestilling, køn og feminisme

Hvordan finder man vej i de mange feminismer, der på tværs af køn, social klasse, seksuel orientering og etnicitet gør krav på ligestilling? Teatret Svalegangen og Kvindemuseet har slået pjalterne sammen, og folder emnet ud i en samtalesalon om køn, ligestilling og feminisme.

10-04-2018

Island Connect-residency går til Gunilla Lind Danseteater og Tatjana Vukadinovic

De to vindere af Island Connect Kroatien er nu fundet: Gunilla Lind Danseteater fra Danmark og Tatjana Vukadinović fra Kroatien. De skal også indgå i programmet for Bornholms Kulturuge i september.

10-04-2018

Høring i Beskæftigelses- og Ligestillingsministeriet om seksuel chikane

I går, mandag den 9. april 2018, holdt beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen og ligestillingsminister Karen Ellemann en fælles høring om seksuel chikane på arbejdspladsen.

08-04-2018

Dansk Teater søger direktør

Til at stå i spidsen for den kommende brancheorganisation, Dansk Teater, som etableres på en generalforsamling den 13. juni 2018, søger fusionsudvalget nu en direktør til at stå i spidsen for organisationen.

Proscenium er de danske teatres portal til internettet.
Artikler på Proscenium skrives og redigeres af TIO's sekretariat.
Opslagstavlen på Proscenium er brugerdrevet; TIO fralægger sig ethvert ansvar for indlæg på opslagstavlen.