15.11.18

Kun det bedste til de yngste – gennem det gode samarbejde

En ny to-årig aftale med Københavns Kommune gør det muligt for Det Lille Teater og Filiorum at fortsætte deres samarbejde om at åbne børne- og pædagogøjne for teatrets verden med deres sprogstimulerende forløb. Teaterleder, Trine Wisbech, og leder af Filiorum, Clarissa Meister-Petersen, glæder sig over, at projektet bærer frugt.

For to måneder siden sad 20 pædagoger rundt omkring bordet oppe under loftet på Det Lille Teater i Indre København. De var inviteret til kick-off workshop forud for undervisningsforløbet ”Bananer, bananer”, som Filiorum har sammensat med udgangspunkt i børnebogen og Det Lille Teaters forestilling ”Gorillaen, der var en gorilla”. Projektet er det tredje de to institutioner er gået sammen om.

”Jeg siger altid: Kun det bedste til de yngste. Børn har også ret til, at der er en musiker, der har komponeret musikken, og at en teatermaler har malet kulisserne. Og på samme måde, når man vil formidle teater pædagogisk, må man gå til det med høj faglighed,” fortæller teaterleder Trine Wisbech.

Vi udvider teateroplevelsen
Det er ikke tilfældigt, at pædagogerne bliver taget med fra starten, ligesom det også er en vigtig pointe for Clarissa Meister-Petersen fra Filiorum at komme ud til alle ledere på institutionerne for at fortælle om forløbet. Pædagogerne og ledelsen er nøglen til at gøre teateroplevelsen og de pædagogiske redskaber, Filiorum har udviklet, til en del af dagtilbuddenes eget virke:

”Mange pædagoger gør sig ikke så mange tanker om det gå i teatret med børnene,” fortæller Trine. ”Det er svært for dem at bruge teatret til mere end 40 minutters underholdning, og vi vil jo rigtig gerne, at den oplevelse bliver foldet ud. ”

At gå i teatret med børn starter lang tid før, de kommer i teatersalen, og en masse andet end selve forestillingen fylder for dem, fortæller Clarissa Meister-Petersen:
Her lugter. Der sidder William. Hvor er Gerda? De er simpelthen nødt til at have noget viden om både tematikkerne fra forestillingen og det at gå i teatret. Vores teori er så, at der vil blive mere plads til selve forestillingen for dem.”

I “Bananer, bananer” når børnene at se den samme forestilling to gange for netop at skabe den fordybelse, genkendelse og tryghed, der betyder så meget for børnenes indlevelse i og overgivelse til teateroplevelsen.

Gorilla-masker og glemte digte
Ind imellem teaterturene får børnene besøg af Filiorums teaterpædagog i børnehaven, og de arbejder kropsligt og sprogligt med tematikker fra forestillingen i forskellige aktiviteter og lege. Som f.eks. at lave deres egne gorilla-masker. Lige så vigtigt er det, at pædagogerne selv følger op på teateroplevelsen og fortsætter med at læse bogen, der lægger til grund for forestillingen, med børnene undervejs.

Både børn og pædagoger kommer med mange positive tilbagemeldinger på forløbet og er særligt begejstrede for at få Filiorums teaterpædagog på besøg, fortæller Trine og Clarissa:

”Det er tydeligvis en stor inspiration i pædagogernes hverdag. De vil rigtig gerne komme og se forestillingen, men det er en vigtig pointe, at vi så kommer ud til dem med input efterfølgende,” siger Trine.

”I et projekt brugte vi bogen ”Min mormors gebis”, og pædagogerne endte med at skabe deres egen teaterleg ud fra et bestemt digt, som en dreng savnede i forestillingen” smiler Clarissa.

Det er den kulturændring, de to visionære kvinder håber at kunne sætte gang i, så fordybelsen og indlevelsen vil have en afsmittende effekt på andre børn i institutionerne, forældre og pædagoger.

Nu glæder Clarissa og Trine sig til igen at sidde omkring bordet under loftet på Det Lille Teater sammen med de pædagoger, der har været igennem ”Bananer, bananer”-forløbet og høre, hvad de har lært – eller ikke lært. Så de kan evaluere og komme videre med at planlægge næste projekt i rækken.

Om Det Lille Teater og Filiorum
Det Lille Teater er Lille Storbyteater i Københavns Kommune, der skaber teater for børn i alderen 2-10 år.
Filiorum er en teaterforening, der arbejder for at præsentere børn og unge for mere scenekunst i daginstitutioner, skolen og med deres forældre.

Filiorum har udviklet sprogstimuleringsforløbet ”Bananer, bananer” for 4-5-årige børn med udgangspunkt i Kim Fupz Aakeson og Lilian Brøggers bog ”Gorillaen, der var en gorilla” (Gyldendal, 2014) og Det Lille Teaters iscenesættelse af bogen, som spillede september-oktober 2018.

Foruden ”Bananer, bananer” har Det Lille Teater og Filiorum samarbejdet omkring projekterne ”Hvem er det, der banker?” som havde forestillingen ”Okker Gokker” som omdrejningspunkt og ”Fister Medister” som havde forestillingen ”Min Mormors Gebis” som omdrejningspunkt.

Forløbene udbydes til institutioner gennem Københavns Kommunes Åben Dagtilbud.

Læs mere om Filiorum og Det Lille Teater.

Mød desuden Det Lille Teater og Filiorum på konferencen ”En tidlig kulturstart”, mandag den 3. december på Horsens Ny Teater, Teatertorvet, 8700 Horsens.

Foto: Ida Marie Fich