20.09.18

Interview: #MeToo – Et år efter.

I forbindelse med Sydhavn Teaters symposium #MeToo – Et år efter den 15. oktober 2018 har vi interviewet projektleder Anne Vraaby og teaterleder Mille Maria Dalsgaard om, hvorfor de som teater beskæftiger sig med ligestilling, kønsmønstre og en bevægelse som #meetoo – og hvordan de gør de.

Mille Maria Dalsgaard, kunstnerisk leder af Sydhavn Teater

Hvorfor har I taget initiativ til symposiet her et år efter det første tweet?
For os var det vigtigt at holde gryden omkring #MeToo i kog og ikke mindst at gøre status. Hvad er der egentlig sket på det år, der er gået? Det er en af de største skelsættende begivenheder for ligestillingen og tematiseringen af magtstrukturer i verdens samfundet i nyere tid, og Alyssa Milanos tweet satte virkelig en bevægelse i gang. Det synes vi, fortjente en opmærksom og med vores initiativ skaber vi mulighed for at vi kan skabe en mærkedag for MeToo.

Hvordan vil I følge op på symposiet, og hvad håber I det vil føre med sig?
Vi håber at det vil føre en større bevidsthed om MeToos forandringsskabende potentiale med sig, og at man går inspireret derfra, fordi man har mødt andre synspunkter fra de nordiske lande.

Det helt særlige ved symposiet er, at vi skaber en fælles samtale på tværs af landegrænser og vi derved forhåbentlig kan få rykket ved vores egen horisonter. Det store håb er selvfølgelig, at det vil blive en tilbagevendende begivenhed, og at vi på den måde kan sørge for at bevare momentum for bevægelsen og ikke mindst den nødvendige samfundsforandring.

Anne Vraaby, projektleder Sydhavn Teater

Mener I at teatret og kunsten generelt kan spille en rolle i aktuelle politiske debatter om emner som ligestilling og køn? Og hvorfor skal den overhovedet det?
Som teaterleder og dedikeret kunstner mener jeg selvfølgelig, at kunsten kan, bør og skal spille en rolle i de politiske debatter – generelt. Og det kan den jo så gøre på flere måder. Noget kunst er konfrontatorisk, noget mere subtilt, noget symbolsk. Vi vælger her et take, hvor vi først skaber en stor fælles samtale og viser en bred vifte af kunstneriske indgange til at omgås emnet køn og ligestilling. Efterfølgende destillerer vi så selv noget af den samtale ind i et værk, #ThelmaToo, som vi viser lidt af på symposiet. Vi synes det er vigtigt at gå den her vej med MeToo, hvor vi kombinerer diskurs og scenekunst.

For selve indholdet i MeToo er så komplekst og mangetydigt, at det hverken er klaret med en samtale, paneldebat eller et kunstværk.

Hvordan arbejder I med ligestilling og opgør med kønsmønstre i forbindelse med #ThelmaToo? Har I stødt på dilemmaer eller problemstillinger undervejs, kunstneriske, etiske, politiske, som har haft indflydelse på forestillingen?
Vi er i gang med at få forestillingen konkretiseret og er stadig i en meget åben proces. Men når vi taler om de her emner, åbner der sig hele tiden nye dilemmaer og problemstillinger. Forestillingen har jo den frihed, at det bliver et kunstværk og dermed også får sin egen kunstneriske stemme. Der er det snarere symposiet, der kunne give hovedbrud, fordi vi vil favne så mange aspekter som muligt, uden at gøre debatten flyvskt. Set fra vores stol prøver vi i samarbejde med Bombina Bombast, Kulturværftet, Efteruddannelsen og alle de mange medvirkende kunstnere såvel som keynotes at skabe et set-up, der kan kvalificere udveksling og viden om #MeToo-bevægelsen i Norden gennem et akademisk funderet- og kunstnerisk symposium.

 

Om symposiet #MeToo – Et år efter:
Tid: 15. oktober 2018 kl. 10-17.
Sted: Kulturværftet / Store Scene, Allegade 2, 3000 Helsingør
Læs mere og køb billet her

Om forestillingen #ThelmaToo:
Kom med på flugt fra patriarkatet, når #ThelmaToo kører stretch-limousinen afsted i fuld fart henover Øresundsbroen – på vej til feminismens forjættede land, Sverige. I en rullende, interaktiv intimforestilling med virtual reality elementer udfoldes et episk hollywood roadtrip, når vi med fest og højt humør bevæger os gennem det geografiske og kønspolitiske grænseland.Forestillingen spiller fra d. 13. april – 1. juni.