07.11.18

PS Profil: Det Kongelige Teater

For at lære Dansk Teaters medlemsteatre lidt bedre at kende på tværs af geografi, størrelse og arbejdsform har vi i en serie bedt dem skiftes til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Kasper Holten fra Det Kongelige Teater.

1. Hvad er I særligt optagede af på jeres teater i øjeblikket?
Lige nu er der opløb på Kongens Fald, der har premiere d. 16. nov. i Skuespilhuset i en storstilet co-produktion, som vi laver med Aarhus Teater Det er første gang Johannes V Jensens roman dramatiseres, men i den spektakulære opsætning er der en masse vand der skal holdes styr på, så det giver os lidt grå hår i øjeblikket. Og så går vi jo snart den søde juletid i møde, hvilket betyder julekampagner og selvfølgelig den store juleballet, som i år er Alice i eventyrland. I Operaen er vi ved at gøre klar til en fest med Flagermusen, der får premiere d. 24. nov, så juletiden bliver en tid med store brede titler der forhåbentlig tiltrækker et stort publikum i vores huse. Og så er der alle de andre aktiviteter, som sker hele året, eksempelvis læring igennem kunsten hos en masse skoler i bl.a. det jyske og selvfølgelig vores turnéforestillinger.

2. Hvilket nyt initiativ har I haft mest held med?
Vi har forsøgt os med to nye initiativer til unge. ”Ung i Operaen” – hvor vi sælger alle billetter billigt i operaen til en bestemt aften og kun til unge mennesker – samt KGL18, hvor alle som bliver 18 i år kan få en gratis tur i Det Kgl Teater. Begge initiativer har fået stor opmærksomhed og trækker en masse unge mennesker i teatret herinde. Det er dejligt. Og det giver os en mulighed for at tale med flere unge, som i dag faktisk udgør hele 20 % af vores kunder! Men ellers kan jeg ikke lade være med at nævne den kæmpe succes med ”Røde Orm”, som vi opførte udendørs i Aarhus i 2017. Det fører nu heldigvis til, at vi i 2019 igen spiller en stor udendørsforestilling ved Moesgaard i Aarhus i sommeren 2019 med ”Kong Arthur”. Det er en meget konkret manifestation af at Det Kgl Teater gerne skulle være for hele landet.

3. Hvad glæder I jer mest til i den kommende sæson?
I denne sæson glæder jeg mig personligt til at instruere Amadeus, som er en kæmpe forestilling – og satsning – på gl. scene. Her forenes kunstarterne med skuespil, dansere, sangere – og Det Kgl Kapel live på scenen. Vi har lige startet prøverne og får premiere d. 18. januar. Når det er sagt, så synes jeg der er mange gode ting på vej i alle kunstarterne: Balletten har en helt ny Askepot klar i marts, og Operaen har Puccinis Turandot – med verdens måske mest berømte arie, Nessun Dorma, til januar.

4. Hvad står øverst på teatrets ønskeliste?
At flere danskere får øjnene op for scenekunstens glæder og betydning for vores samfund. Jeg tror at live-oplevelsen, det fysiske nærvær sammen med kunstnere og andre publikummer i teatrets rum, bliver vigtigere og vigtigere i en tid, hvor alting bliver digitalt og går hurtigt. Vi skal blive meget bedre til at kommunikere med alle typer mennesker ude i samfundet for at vise dem, at scenekunst er tilgængelig for dem og kan berige deres liv på måder, de måske endnu ikke kender til eller bruger så ofte.

5. Hvad er den største teaterpolitiske udfordring netop nu?
Det er indlysende at omprioriteringsbidraget – hvor vi hver eneste måned skal spare 800.000 oveni dem vi sparede sidste måned og måneden før den osv flere år tilbage – gør livet sværere for os. Alt skal ikke handle om økonomi, men kvalitet koster penge. Det er vigtigt at velfærdssamfundet stiller en infrastruktur til rådighed for borgerne, også inden for kunst og kultur, og vi har jo allerede i dag klart den største brugerbetaling sammenlignet med andre områder samfundet prioriterer. Jeg håber, at vi i kulturlivet kan stå sammen om at få talt vigtigheden af det vi laver op, så der bliver politisk appetit på ikke bare at stoppe med at spare, men faktisk – som man har gjort i nogle lande omkring os – begynder at investere i at have et stærkt kulturelt udbud, der gør livet rigere for borgere i Danmark.

6. Stafet-spørgsmål fra seneste profilteater, Aarhus Teater:
I har som nationalscene en ambitiøs forpligtelse til at række ud til danskerne i hele landet med jeres forestillinger – enten fysisk eller virtuelt. Hvilke overvejelser gør I jer? Og hvad er jeres succeskriterier?
Vi kommer næppe derhen, hvor alle danskere jævnligt kommer i Det Kongelige Teater. Dertil er vores arbejde trods alt for bundet i de vidunderlige bygninger vi har i København. Men det er vigtigt for mig, at vi stræber mod en situation, hvor alle danskere i hele landet ind imellem føler, at vi har en relevans for deres liv. Det kan vi nå på mange måder: Gennem samarbejder, som det vi har med jer om ”Kongens fald”. Ved at spille vores store udendørsforestillinger både i Dyrehaven nord for København og ved Moesgaard. Ved at være på turne – Det Kgl. Teater er faktisk til stede ude i landet med en forestilling hver fjerde dag året rundt. Det kan være gennem vores 25 partnerskabsskoler i Jylland, eller nyudviklede digitale redskaber, biograftransmissioner eller streaminger af vores forestillinger osv. Men det er vigtigt, at vi hele tiden søger samarbejdet med det lokale, så DKT på én gang kan komme helt ud i landet, men gør det på en måde hvor vi spiller sammen med og understøtter det meget rige miljø der findes lokalt rundt om i hele landet. Og så håber vi naturligvis at alle danskere, hvis de lægger en tur forbi hovedstaden, vil føle, at vi har et repertoire der også kan lokke dem ind i vores huse.

7. Stafet-spørgsmål til Sydhavn Teater:
Hvordan kan vi blive bedre til sammen at kæmpe for at flere danskere opdager værdien af at gå i teatret, stort eller småt, i København eller ude i landet?

Foto: Camilla Winther