06.06.18

PS Profil: Randers Egnsteater

I en serie skiftes TIOs medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer Randers Egnsteater.

Teater: Randers EgnsTeater
Navn: Peter Westphael
Titel: Teaterleder

1. Hvad er I særligt optagede af på jeres teater i øjeblikket?
Den nye persondataforordning fylder en del. Hvor meget skal vi være duksen i klassen? Skal vi gøre det ordentligt fra begyndelsen, eller rette lidt til hen ad vejen, efterhånden som der kommer en præcedens på området? Samtidig er det et stort arbejde at gå alle vores procedurer igennem, men til gengæld får vi ryddet op nogle steder, som trænger.
Vi afslutter for tiden den største sæson i teatrets historie hidtil og sikkert (måske) også i fremtiden. Det betyder, at vi nu igen har tid til alle de der små kedelige hverdagsting, som vi har forsømt en smule det seneste års tid og lidt til. Det er dejligt for en stund at være et helt almindeligt teater igen, der ”bare” producerer teater.

2. Hvilket nyt initiativ har I haft mest held med?
Vi gør som vi plejer, og det er at lave nye ting hele tiden. Og det har vi som regel held med.

3. Hvad glæder I jer til i næste sæson?
I sæson 18/19 præsenterer vi fem nye produktioner, og det glæder vi også naturligvis til. Ikke mindst UNODER, som bliver en virtuos, musikalsk scenekunstoplevelse for de tre til seks-årige. Og ellers at byde de flere end 30 gæstespil velkommen til glæde for vores publikum.

4. Hvad står øverst på teatrets ønskeliste?
Fire vinterdæk og en fedtsugning til chefen.

5. Hvad er den største teaterpolitiske udfordring netop nu?
Den manglende vision for det samlede scenekunstbillede i Danmark. Her tænker jeg især på det nationale i forhold til det regionale niveau, hvor man tydeligt ser en skævvridning af kultur- og kunststøttemidlerne. Kort sagt: Hvordan skaber man et nationalt medejerskab til scenekunsten, og hvordan tager vi et fælles ansvar for branchen, hvor vi ikke alle dyrker vores egne små særinteresser. Og hvordan kommer vi derhen, hvor kunst og kultur ikke er noget, som er ”på støtten”, men noget man investerer i for at få et mangfoldigt og diverst Danmark.

6. Stafet-spørgsmålet fra seneste profilteater, Limfjordsteatret:
Watermusic var en kæmpe event for Randers Kommune og Randers Egnsteater med utroligt mange samarbejdspartnere, frivillige og sponsorer. Hvordan opbygger man sådan et netværk og holder det ved lige efterfølgende? Og skal I lave flere store projekter a la Watermusic i nærmeste fremtid?
Nej. Ikke den kommende sæson i hvert fald. Tror jeg.
I forholdt til samarbejdet er det ekstremt vigtigt, at vi kan forklare og synliggøre, hvad vi gerne vil opnå medprojekter. Det skal give en form for mening, der rækker ud over de enkelte aktører. Det er dog lettere at sælge et projekt, der er ambitiøst og et forsøg på at skabe noget, der ikke er lavet før. Det er vigtigt at holde netværket i kog ved hjælp af informationer, arrangementer og synlighed. Lige nu oplever vi faktisk en form for sult og velvillighed (læs: økonomi) fra vores samarbejdspartnere for at gøre noget stort igen. Men vi må jo nok erkende, at vi lige skal have pusten.

Jeres stafet-spørgsmål: Hvad vil I gerne spørge næste profilteater, Teatret Svalegangen, om?
Hvad mener I på Svalegangen, man kan gøre for at skabe grundlaget for at større vækstmiljø af skuespillere, instruktører og dramatikere i provinsen?