09.08.18

PS Profil: TeaterTasken

For at lære Dansk Teaters medlemsteatre lidt bedre at kende på tværs af geografi, størrelse og arbejdsform har vi i en serie bedt dem skiftes til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer skuespiller og teaterleder Karen Nielsen fra TeaterTasken i Frederikssund.

1. Hvad er I særligt optagede af på jeres teater i øjeblikket?
Vi håber på, at vores nye hørespilsprojekt Forbindelser vil få vind i sejlene. Forbindelser er 15 hørespil der kan høres i og på Roskilde fjord, og handler om de forbindelser vand har skabt, skaber og vil skabe. Forbindelser er et samarbejde mellem ROMU (Roskilde museum, Nationalparken Skjoldungernes land, Visit Frederikssund og TeaterTasken) i anledningen er at Roskilde fjord får en bro i 2019. Vi vil belyse alle de forbindelser vandet har skabt og hindret, før, nu og i fremtiden. Det er et stort projekt og vi håber meget på støtte fra forskellige fonde, specielt fra Projektstøtteudvalget for Scenekunst. I Forbindelser møder publikum scenekunsten dér, hvor de mindst venter den – f.eks. på små lydstationer, der afspiller hørespil, når de aktiveres på sjove og anderledes måder, blandt andet ved at man ryster dem.

2. Hvilket nyt initiativ har I haft mest held med?
Vores seneste forestilling var en vandreforestilling, hvor publikum tror de skal på en omvisning i deres lokale kirke. Publikum er helt tæt på, de synger, danser, stiller spørgsmål og er i den grad med i forestillingen. Det vi ville med forestillingen er i den grad lykkedes for manuskriptforfatter Simone Isabel Nørgaard og instruktør Annette Havemann. Som skuespiller har vi fornemmelsen af at forføre publikum. Vi fører publikum ind i teatrets verden, helt tæt på de to karakteres kamp. Jeg er meget glad for at spille Skibbykrøniken sammen med Kristian Høgh Jeppesen, som er en skøn medspiller. Vi har aldrig før lavet en forestilling, der er så interaktiv, men den er vel at mærke interaktiv på teatrets og historiens vegne.

3. Hvad glæder I jer mest til i den kommende sæson?
Siden 2016 er der sket meget på TeaterTasken. Vi er flyttet ned på Parkteatret, en socialøkonomisk virksomhed, der driver biograf/teater og cafe. Parkteatret ligger i en gammel funkis biograf fra 1941.
Kort fortalt har jeg sammen med min mand Claus Malta Nielsen købt Parkbio for at omdanne den til Parkteatret, så TeaterTasken ud over sin turné-virksomhed også kan spille stationære forestillinger. På sigt fusionerer de to teatre sikkert, men så langt er vi ikke kommet endnu. Så vi glæder os hver dag over, at Parkteatret bliver mere og mere funktionelt. Vi glæder os til at være det rummelige teater, med rum for forskellige teatergenre, hvor vi kan overraske og forundre mange forskellige publikummer.

4. Hvad står øverst på teatrets ønskeliste?
At TeaterTasken bliver egnsteater i 2021. Vi har stor opbakning blandt borgere og foreninger, men Frederikssund Kommune er lidt hårdt ramt økonomisk for tiden. Vi tror på at et egnsteater vil kunne få flere til at flytte til kommunen. TeaterTasken er et alsidigt teater, der skaber vedkommende scenekunst for både børn, unge og voksne. Vi har til huse i et fint teater med en helt særlig atmosfære, det må da få nogen til at flytte hertil. Når vi bliver egnsteater vil vi være et helt særligt egnsteater, hvor der ud over teater også er film og koncerter. Når man kommer vil man blive betjent af ansatte fra vores beskyttede beskæftigelse, det vil give en lidt skæv og anderledes betjening. At vi er en socialøkonomisk virksomhed med ansatte med forskellige udfordringer kan mærkes. Naturligvis præger det vores repertoire, vi får et bredere livssyn, og det vil kunne ses på de emner, vi kaster os over, når vi sætter forestillinger op.

5. Hvad er den største teaterpolitiske udfordring netop nu?
At få befolkning og politikere til at se, hvor stor en betydning teaterkunst har for vores samfund. Kunst har evnen til at belyse et emne/ dilemma fra mange forskellige vinkler. God teaterkunst kan få os til at begribe ikke bare rationelt, men også med vores følelser. Dialektikken i kunsten er vigtig for vores samfunds udvikling. Det er vigtigt for et samfund, at vi udvikler os på mange parametre. Kunst spejler sin samtid og sætter pejlemærker for den tid, der skal komme. Kunst er på lige fod med uddannelse, sundhed og forskning med til at skabe det samfund, vi lever og skal leve i, derfor skal kunst værdsættes. Hvordan får vi gjort opmærksom på, at man ikke kan leve uden kunst? Jeg har længe haft en ide om at hele kunstbranchen skulle forene sig, og strejke, bare en enkelt dag. Prøv at forestil jer en kunstløs dag. Ingen teater, film, musik heller ikke i tv og radio eller på nettet. Alle offentlige kunstværker blev tildækket og museerne holdt lukket – hvad tror I der ville ske?

6. Stafet-spørgsmålet fra seneste profilteater, Betty Nansen Teatret:
Hvordan samarbejder I med lokalsamfundet, og hvilke tanker har I om teatret generelt som lokalt samlingssted?
Frederikssund Kommune er fuld af gode historier, vi har allerede dramatiseret et par stykker af dem, og har mange flere ideer til spændende opsætninger med lokalt afsæt. Dannerbarn, som vi opsatte i 2015 handler om Grevinde Danners møde med et nutidigt anbragt barn. Forestillingen blev til i et samarbejde med Frederik d. 7. Stiftelsen, på Jægerspris slot. Her lever Danners tanker videre på bedste vis, i form af to døgninstitutioner, der tager sig af anbragte børn. Vores seneste forestilling ”Skibbykrøniken” er som titlen siger fra Skibby. Her blev i 1650 fundet en krønike indemuret i kirkens mur. Det var en af de lokale præster, der kontaktede os, og spurgte om vi ville lave en forestilling om det til reformationsjubilæet. Det blev til et samarbejde med den lokale skolekirketjeneste. Willumsens Museum er en rigtig god samarbejdspartner, sammen har vi opsat danseforestillingen Lille blå og Lille Gul. Vi har indtalt rigtig meget til deres udstillinger, og derudover har vi samarbejdet om huskunstnerprojektet ”Giv lyd til et billede”. Her var Frederikssund Musikskole også med. Vores næste hørespilsprojekt Forbindelser er i samarbejde med blandt andet ROMU (Roskilde museer), som har en afdeling, Færgegården, her i vores område. På idéplanet er et interaktivt egnspil på Selsøslot, og en forestilling om de russiske flygtninge i Jægersprislejren efter 2. Verdenskrig. At formidle lokale historier, der vel at mærke taler ind i vores tid, øger bevidstheden hos publikum om, hvad de kommer af. At kende sine rødder gør én stærk, det er som et stort træ der har dybe rødder, det kan huse alle fugle, også de fremmede. Vi tror på, at jo mere man kender sig selv, jo bedre er man til at tage i mod andre.

Vi arbejder hele tiden på at blive et lokalt samlingssted, flere borgere, institutioner og foreninger bruger os. Vi har også et hold af skønne frivillige mennesker, der kommer og hjælper, ved arrangementer og med at sætte huset i stand.

Jeg har sådan en sød historie om det at blive egnens teater. Vi samarbejder med Frederikssund Teaterforening, de spiller nogle af deres turneforestillinger her på teatret. En almindelig biografaften, kommer to kunder ind af døren, og sætter sig i vores foyer, jeg spørger om de vil have en kop kaffe, og fortæller, at filmen startede for en time siden. Jamen, de skulle da i teatret. Så måtte jeg fortælle at forestillingen spillede oppe i kulturhuset. De blev lidt skuffede, det var jo her teatret var, og det måtte jeg jo give dem ret i. Det er dejligt at befolkningen tager godt i mod os. Og det er sjovt og givende at samarbejde med andre lokale aktører.

Til slut vil jeg benytte lejligheden til at vi invitere alle i teaterbranchen til vores filmfestival fra d. 4 – 10 sept. Der er gratis adgang til følgende film ”Festen”, ”Lets get lost” ”Manhattan” og ”Sunset Boulevard” for alle i teaterbranchen ved fremvisning af medlemskort fra faglige organisationer.

Jeres stafet-spørgsmål: Hvad vil I gerne spørge næste profilteater, Odsherred Teater, om?
Vi er selv i gang med at moderniserer en gammel bygning til et funktionelt og tidsvarende teater. Hvad drømmer I om at jeres nye teatersal skal kunne ?
Og på hvilken måde tænker I at jeres nye teatersal vil gøre oplevelsen for publikum større ?