12.06.18

PS Profil: Teatret Svalegangen

I en serie skiftes Dansk Teaters medlemsteatre til at være ugens profil. 5 faste spørgsmål og 1 spørgsmål fra den forgangne uges profilteater. I denne uge svarer direktør og kunstnerisk chef Per Smedegaard fra Teatret Svalegangen.

1. Hvad er I særligt optagede af på jeres teater i øjeblikket?
Vi har med vores forestillinger haft stort succes til at skabe debat og refleksion i de seneste to sæsoner, og vi er særlig optaget af, hvordan vi kan gribe den debat og facilitere den på nye og bedre måder. Vi arbejder desuden strategisk på at udvide vores kunstneriske profil, nationalt som internationalt, gennem nye tværæstetiske projekter og samarbejder. Vi har bl.a. ansat en kreativ producent, Lotte Kofod Ludvigsen, til at udvikle og fonde udviklingsinitiativer, som vi ikke selv har ressourcer til at søsætte.

2. Hvilket nyt initiativ har I haft mest held med?
I sæson 2017/18 udvidede vi vores løssalgspublikum. Vi solgte 64% flere løssalgsbilletter bl.a. via forestillingerne Troen Og Ingen og Grab Them By The Pussy. Vi kan se, at vi rammer bredt – alle hårfarver er i salene, og de unge opsøger os i lige så høj grad som de ældre. De strategier vi startede for otte år siden, herunder også kunstnerisk med Off The record, begynder virkelig at bære frugt. I sidste sæson blev 24% af vores billetter solgt som ungdoms/studiebilletter, de 25-34 årige foretog flest handler på vores website og de 45-54 årige omsatte for mest online.

3. Hvad glæder I jer til i næste sæson?
Den store succes og debat ved vores kulturhovedstadsevent, Befri Gudstjenesten, har givet os mod til at lave en event større og vildere, end det vi normalt gør. Det bliver nok først i 2022, men vi arbejder hårdt på at lave en dummy i maj 2019 på et mega-event, der skal reflektere FN’s 17 verdensmål. Derudover ser vi meget frem til at debattere dødshjælp og flette det sammen med virtual reality i forestillingen Mæt af Dage, som får DK-premiere den 20. okt. 2018.

4. Hvad står øverst på teatrets ønskeliste?
Vi vil gerne skabe en forretningsmodel, der gør det muligt for os at producere flere egenproduktioner. Målet er 3-4 egenproduktioner både i Ny Sal og Store Sal i hver sæson, fordi det er igennem vores egenproduktioner, at vi skaber vores identitet og eksistensberettigelse i Aarhus.

5. Hvad er den største teaterpolitiske udfordring netop nu?
Kulturhovedstad Aarhus 2017 har skabt en rigtig god italesættelse af kulturens værdier og potentialer. Politikerne hylder kulturen, og en nylig Epinion-undersøgelse har vist at 40% af borgerne i kommunen bor her pga. af kulturen. Det er dog en udfordring at politikere, nationalt som lokalt, taler positivt omkring kunsten og kulturen – uden at handle på det. Ord må følges af handling. Kulturbudgetterne er presset til det yderste, og det er en virkelighed, som ikke stemmer overens med den øgende publikumstilstrømning. I relation til det nationale, er det vores håb, at kulturminister, Mette Bock, ser branchen i et reelt nationalt perspektiv, når de eventuelle forandringer sker indenfor fremtidens scenekunst.

6. Stafet-spørgsmål fra Randers Egnsteater: Hvad mener I på Teatret Svalegangen, man kan gøre for at skabe grundlaget for at større vækstmiljø af skuespillere, instruktører og dramatikere i provinsen?
I Kulturministeriets rapport ”Veje Til Udvikling” beskrev man behovet for to nationale centre for scenekunst, der gensidigt kunne udfordre og udvikle hinanden. Det er klart, at en større national scenekunstinstitution i Aarhus ville kunne fastholde flere kunstneriske arbejdspladser i regionen. Men indtil det sker, har vi andre aktører selvfølgelig også et medansvar for at ansætte lokalforankrede kunsterne og derved fastholde dem i regionen.

7. Stafetspørgsmål til næste uges PS Profil, Carte Blanche: 
Carte Blanche har turneret i hele verden. Hvad er den vigtigste ting I har lært i udlandet?